Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu/työskentely toisella paikkakunnalla

Vierailija
19.06.2016 |

Kuinka yleistä ja ylipäätään mahdollista on opiskelu tai työssäkäynti toisella paikkakunnalla? Kuinka kalliiksi se tulee? Erityisesti työskentely kiinnostaisi kun voi olla että työn perässä joudun muuttamaan. Pätkätyön vuoksi ei ole järkevää muuttaa kokonaan. Tiedän useammankin tapauksen jossa opiskellaan toisella puolella Suomea ja ovat vuokranneet asunnon opiskelupaikkakunnalta.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yleistä. Itse olen ollut tässä tilanteessa jo muutaman vuoden. Lapset ovat ehtineet tänä aikana lähteä opiskelemaan, olivat lukioikäisiä kun aloitin. Mies on hakenut töitä tältä paikkakunnalta, mutta ei ole onnistunut. Kyllä alan vähitellen kypsyä tähän. vaikeammaksi homman tekee se, että kun aloitin, välin pääsi vielä junalla, mutta enää ei järkevästi pääse. Vaihtoja oli sillionkin, mutta lähtöaika ja reitti olivat järkevämpiä. Raskasta ajaa joka viikonloppu, käytännössä sunnuntait ei ole ollenkaan vapaapäiviä, vaan ajopäiviä. 

Vierailija
2/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se onnistuu jos motivaatiota riittää. Mutta aikaa ja energiaa se vie. Kaikki se kulkemiseen kuluva aika on poissa muusta. Ei ole heikkoja varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin matkan pituudesta ja kulkemisen sujuvuudesta. Itse olen työskennellyt useita vuosia toisella paikkakunnalla, mutta sinne on matkaa vain 20 km ja bussillakin matkan taittaa puolessa tunnissa. Opiskelen myös toisella paikkakunnalla noin 150 km päässä. Junalla matkaan menee reilu tunti. Ei tämäkään ole mahdoton matka, vaikka päivittäin kulkisi. Onneksi pääasiassa itsenäisen opiskelun takia ei tarvitse käydä kuin korkeintaan kerran kuussa.

Vierailija
4/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän henkilön joka asuu Kempeleessä ja opiskelee Jyväskylässä, toinen opiskelee Helsingissä asuu Oulussa ja kolmas asuu Helsingissä ja opiskelee Oulussa.

Vierailija
5/6 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on näitä, jotka asuvat Rovaniemellä ja käyvät töissä Helsingissä. Eikä ne kaikki ole kansanedustajia vaan tavallisia työntekijöitä. Yhä yleisempää se on.

Parasta olisi löytää työpaikkakunnalta mahdollisimman halpa kalustettu asunto, jotta ei tarvitsisi koko huushollia rakentaa kahteen kertaan. Itselläni on ollut eunimmäkseen asuntolatyyppistä majoitusta silloin, kun olen ollut lyhytaikaisessa työssä toisella paikkakunnalla. Muuttokuorma on mahtunut silloin henkilöautoon.

Vierailija
6/6 |
20.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla matkaa opiskelukaupunkeihin yhteen suuntaan joko 170 km tai 120 km, riippuen siitä olenko menossa pää- vai sivuaineen luennoille. Bussit ovat edullisia ja nopeita näillä väleillä; lähes kaikki yhtiöt tarjoavat tarjouslippuja, jos tietä aikataulunsa ennakkoon. VR on kallis ja asemat kaukana yliopistolta.

Pahimmillaan julkisiin meni n 250 euroa/kk, nykyään reissaan enää kerran tai pari viikossa. En jaksaisi matkaa joka päivä, ovelta ovelle aikaa menee joko 3 h tai 2,5 h suuntaansa eli päivistä tulee pitkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan