Jukolan viesti- mutafarssi
http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-2000001203775.html
Vietin viikonlopun seuraten Jukolan viestiä livenä. Sää oli kamalin mahdollinen ulkotapahtumaan, sadetta tuli vaakasuorassa ja tuulikin aiheutti vahinkoja.
Aamulla ja yöllä kisapaikalta pois lähtiessä parkkipaikoilla oli autot todella pahasti jumissa, ja tietysti tästä uutisoitiin iltasanomissa. Kommentit järkyttävät. Kamalaa suunnistajien haukkumista ja autoilijoiden syyttämistä. Haluaisin nyt selventää muutamaa asiaa.
1) kisajärjestäjien sivut olivat TODELLA sekavat ja tieto julkisesta kuljetuksesta ei tosiaan kantautunut monenkaan korviin. En itse ollut edes kuullut tälläisestä mahdollisuudesta.
2) "pitää päästä ovelle saakkaa autolla". Parkkipaikat sijaitsivat kolmen kilometrin päässä kisakeskuksesta, joka oli itsessäänkin jo todella pitkä matka käveltäväksi kaikkien tavaroiden kanssa.
3) monessa kommentissa väitettiin, että ei kannattaisi ajaa autolla kisapaikalle, tai ei kannattaisi tulla ollenkaan. Monen kymmenen TUHANNEN ihmisen tapahtumaan, suunnistajien Jouluun, ei noin vain olla menemättä. Sama asia kuin ehdottaisi vaikkapa weekend festivaalien väliin jättämistä sateen takia, niin ei vain tehdä. Lisäksi haluaisin kuulla minne jätätte 5000 autoa Lappeenrannan keskustaan. Tienvarsipysäköinnistä olisi joutunut kävelemään n. 20 kilometriä kisakeskukseen.
4) haluaisin että ilkeät kommentoijat ottaisivat asiasta selvää, todella turhauttavaa ja todistaa kuinka tyhmiä itse olette.
5) Teille jotka ehdotitte tapahtuman perumista. Tapahtumaan tuli joukkueita 20 maasta. Mitä mieltä itse olisitte, kun matkustaisitte Australiaan tapahtumaan ja sieltä ilmoitettaisiin että "hei siirretään viikolla koska sataa".
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tapahtuma pitäisi lailla kieltää. Ei todellakaan ole suunnistamista kun tuhannet juoksee laumana metsässä.
Kuinka paljon luontoa taas tallaantui pilalle moneksi vuodeksi. Ja pikkuiset linnunpoikaset ovat nyt liiskana. Laumajuoksua voi harrastaa ihan asfalttitiellä, juoskoot siinä kartta kourassa ja lamppu päässä.Samaa mieltä. Metsä jää järkyttävän näköiseksi näiden jäljiltä. Ei se ole edes suunnistamista. Ensimäinen etsii reitin ja letka juoksee perässä,kauheat urat jää luontoon. Naurettavaa pelleilyä.
Ootko tosissasi? Kaikista Jukoloista on ainakin 20 vuoden ajan tehty seurantaa liittyen metsän/luonnon palautumiseen kisan jäljiltä. Pysyviä jälkiä ei ole jäänyt.
Kaupunkilaiset viherpipertäjät alapeukuttaa.
Luonto palautuu noista jäljistä suht nopeasti. Verrattuna siihen miltä metsä näyttää sen jälkeen kun harvesteri on käynyt tekemässä päätehakkuun ja kannotkin on revitty maasta ja haketettu bioenergiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja Jukola-terveisiä niin kilpailijalta kuin toimitsijaltakin:
- Kisabusseista oltiin informoitu. Nettisivuilla luki selkeästi niin aikataulut kuin pysäkitkin, ja busseja lähti puolen tunnin välein, yöaikaankin aamuyöhön asti. Nettisivuilla ja Jukolan sosiaalisen median kanavissa vielä painotettiin, että tulkaa mielellään bussilla, kun parkkipaikat tosiaan sijaitsevat kolmen kilometrin päässä. Eikä sekään mielestäni liian pitkä matka ole edes lapsille, monet olivat ratkaisseet ongelman ottamalla lapselle pyörän mukaan, jolla sitten polkivat ihan kisakeskukseen asti. Ja tavaroiden kantaminen näytti onnistuvat esim. maitokärreillä. (tietysti ymmärrän, että autoissa on rajalliset mahdollisuudet ottaa tavaraa mukaan, mutta kun etukäteen ottaa selvää asioista niin osaa myös varautua pahimpaan)
- Maalaisjärkikin kertoo, että autot uppoavat rankkasateella peltoon. Ehkä ei ole aiemmin näin käynyt, että Jukolassa olisi tällainen kaaos, mutta aiemmin ei ole näin karsea keli ollutkaan. Puita kaatuili, telttoja lenteli - ei säälle mahda mitään. Ja jos omalla autolla oli Lappeenrantaan tultava, niin parkkipaikkoja olisi ollut sielläkin. Ilmaisia löytyy esimerkiksi Lyseon lukion pihasta, josta ei olisi ollut pitkä matka kisabussipysäkille. Ja jos sillä autolla oli Raippoon asti pakko mennä, niin matkaan ja mahdollisiin vaikeuksiinkin on yleensä hyvä varautua.
- Ja tottakai Jukolan lähdön jälkeen on hirveä sumppu, kun kaikilla on yhtäkkiä sitten kiire kisapaikalta pois. Ei kaikki voi olla ensimmäisiä lähtemään, ja osittain tämä valitus johtuu nimenomaan siitä että kaikki ei pyörinytkään oman navan ympärillä. Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä - ja iso kiitos tietysti traktoreille!
Pakko sanoa vähän "vastaan".
Juu, nettisivuilla oli tietoa busseista. Mutta bussit olivat ihan tupaten täynnä jo lauantaiaamupäivästä ja ihmisiä jäi kymmenittäin pysäkeille odottelemaan. Bussiin meno oli valitettavasti aikamoista ohittelua ja tunkua, toimitsijaa olisi tähän kaivannut! Ja mistä hitosta vieraspaikkakuntalainen olisi tiennyt jostain lyseon parkkipaikoista?! Niille olisi pitänyt järjestää opastus kun Kisapuiston parkki täyttyi. Ja mihin kummaan kaikki tuhannet autot olisi pysäköity ja mistä ne kymmenet ellei sadat bussit olisi saatu jos edes 80% kilpailijoista olisi yrittänyt tulla bussilla?
Ja sumppu pois lähtiessä ei ollut vain Jukolan loppuessa, vaan peltoparkkipaikkakaaos alkoi jo lauantai-iltapäivällä.
Nuo iltalehtien jutut on tunnetusti melko kärjistettyjä. Itse olin paikan päällä ja meidänkin auto oli siellä pellolla jumissa. Mutta näihin valittajiin tai mielensäpahottajiin en kyllä törmännyt, eli kyse on aika pienestä vähemmistössä ketkä siellä oikeasti rupesivat suutuksissaan huutamaan.
Ja kuten todettu niin ne autot ohjattiin tosi tarkkaan tietylle paikoille, ei siihen pysty itse vaikuttamaan. Kaikkien ei todellakaan olisi ollut mahdollista käyttää bussiliikennettä, kun ei se nytkään pystynyt kuljettamaan kaikkia halukkaita.
.
Huomaa kyllä että suurin osa näistä kommentoijista ei ymmärrä lajista ja sen kulttuurista mitään. Suurin osa suunnistajista on tottunut kaikenlaisiin säihin kilpailujen aikana ja tietää kyllä että autot voi jäädä pellolle jumiin ja että täytyy varautua oikealla vaatetuksella. Eli eivät tosiaan ole mitään pikkurilli pystyssä valittavia diivoja joiden "pitäisi päästä autolla oven eteen". En tiedä oliko nämä iltalehtien valittajat sitten näitä katsojia jotka eivät lajia harrasta. Näille olosuhteille ei vaan aina voi mitään vaan pitää yrittää parhaansa mukaan sopeutua niihin ja ottaa ensi kerralla opiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo iltalehtien jutut on tunnetusti melko kärjistettyjä. Itse olin paikan päällä ja meidänkin auto oli siellä pellolla jumissa. Mutta näihin valittajiin tai mielensäpahottajiin en kyllä törmännyt, eli kyse on aika pienestä vähemmistössä ketkä siellä oikeasti rupesivat suutuksissaan huutamaan.
Ja kuten todettu niin ne autot ohjattiin tosi tarkkaan tietylle paikoille, ei siihen pysty itse vaikuttamaan. Kaikkien ei todellakaan olisi ollut mahdollista käyttää bussiliikennettä, kun ei se nytkään pystynyt kuljettamaan kaikkia halukkaita.
.
Huomaa kyllä että suurin osa näistä kommentoijista ei ymmärrä lajista ja sen kulttuurista mitään. Suurin osa suunnistajista on tottunut kaikenlaisiin säihin kilpailujen aikana ja tietää kyllä että autot voi jäädä pellolle jumiin ja että täytyy varautua oikealla vaatetuksella. Eli eivät tosiaan ole mitään pikkurilli pystyssä valittavia diivoja joiden "pitäisi päästä autolla oven eteen". En tiedä oliko nämä iltalehtien valittajat sitten näitä katsojia jotka eivät lajia harrasta. Näille olosuhteille ei vaan aina voi mitään vaan pitää yrittää parhaansa mukaan sopeutua niihin ja ottaa ensi kerralla opiksi.
Samaa mieltä. Ehkä järjestäjien tiedotus olisi voinut toimia paremmin. Yle uutisoi jo lauantai-iltapäivällä, että peltoparkki ei toimi, mutta Jukolan nettisivuilla, twitterissa tms ei asiasta kerrottu.
Lueskelin tuolta eräältä foorumilta jukolan ja venlojen suunnistajien raportteja. Kun harrastelijat leikkivät urheilijaa, niin melkoista valitustahan se on mutapainista ja Suomen ilmasta. Aivan kuin ei olisi tiedetty, että sataa. "Juoksin uria pitkin ja mutavelliä se oli ja vettäkin satoi ja pimeääkin siellä oli". Niin, totta ihmeessä yöllä on pimeää ja vesisateessa märkää ja kun ihmisiä juoksee peräkkäin letkassa metsässä, tulee uria.
Jos on niin hienoperse, että märkä ja oksat ja muta hirvittää, niin kannattaa varmaan vaihtaa harrastuslajia pelkästään siihen somettamiseen ja jättää se suunnistusosio pois,että pääsee siitä somettamaan ja ottamaan selfietä ja kuvia siitä, kun on märässä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää vain se, että miten ketään kiinnostaa katsoa kun toiset juoksee metsässä? Pääseekö siellä edes niille metsäosuuksille katsomaan vai kökötetäänkö pelkästään lähtö/maalialueella?
Meillä on osa perheestämme ihmetellyt samaa jo yli 30 vuotta. Siinäpähän ihmettelevät. Tunnelmaltaan upea tapahtuma. Niin oli nytkin, sateesta ja mudasta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jukola on ennenkin järjestetty kaatosateessa ja myrskyssä, hyvin on toiminut silloinkin. Mikä tälläkertaa meni pieleen, ei varmasti ole järjestäjien vika, eikä myöskääm urheilijoiden!!!
Viimeksi samanlaisessa yhtä pitkäkestoisessa sateessa Jukola on viimeksi järjestetty 80-luvun alussa Rajamäellä. Myös siellä kiskottiin traktoreilla. Toissa vuonna satoi vain vähän aikaa ja autot jäivät Kuopiossakin kiinni ja vedettiin traktoreilla. Eikä kukaan itkenyt asiaa roskalehdille.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää vain se, että miten ketään kiinnostaa katsoa kun toiset juoksee metsässä? Pääseekö siellä edes niille metsäosuuksille katsomaan vai kökötetäänkö pelkästään lähtö/maalialueella?
Minua ihmetyttää miten ketään kiinnostaa kun jotkut potkivat palloa ja yrittävät saada sen kahden kepin väliin. Voiko järjettömämpää asiaa olla olemassa.
Jukolaan menevät ottavat osaa kisaan lähes poikkeuksetta. Tällä kertaa kilpailijoita oli 1712 x 7 + 1386 x 4 = 17528 eli kyseessä on Suomen suurimpia urheilutilaisuuksia. Siihen päälle katsojia, järjestelyhenkilökuntaa yms. niin ollaan parissa kymmenessä tuhannessa.
Itse olin paikalla Jukolan aloittajana ja saavuin paikalle lauantaina iltapäivällä. Tunnin ruuhkassa jonottamisen jälkeen järjestäjät ohjasivat pysäköintiin peltoparkkiin. Siinä vaiheessa autoja jo työnnettiin pysäköintipaikolle. Ilmeisesti enää yksi auto perästäni tuli pellolle ja sitten loput ohjattiin pois. Eli silloin pellolle ajamiselle ei ollut vaihtoehtoja. Illalla kävin noutamassa varusteita autolta ja silloin oli jo käynnissä tilanne, että kaikki autot vedettiin pois pellolta traktoreilla.
Itse lähdin pois noin kahden aikoihin yöllä, jolloin ehkä kolme traktoria veti autoja pois. Ja vedettäviä oli sillä hetkellä arviolta kymmenkunta. Odottelin itse ehkä viisi minuuttia hinausta ja sitten pääsin jatkamaan matkaa. Kuulin, että joku oli tosiaan odottanut kuusi tuntia, mutta sen takia kun autossa ei ollut hinauskoukkua mukana. Suuri kiitos kuitenkin näille traktorikuskeille, että päästiin pois.
Tilanteen karuus paljastui pois ajaessa. Kaikki tienvarret olivat täynnä autoja. Jopa molemmille puolille kapeaa tietä pysäköitynä. Opasteita pois ei ollut. Eikä yhtään järjestäjän liikenteenohjaajaa. Risteyksissä oli palomiehiä, jotka oli hälytetty hätiin.
Nyt kaikki on jo kotona yhtä kokemusta rikkaampana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko tapahtuma pitäisi lailla kieltää. Ei todellakaan ole suunnistamista kun tuhannet juoksee laumana metsässä.
Kuinka paljon luontoa taas tallaantui pilalle moneksi vuodeksi. Ja pikkuiset linnunpoikaset ovat nyt liiskana. Laumajuoksua voi harrastaa ihan asfalttitiellä, juoskoot siinä kartta kourassa ja lamppu päässä.Samaa mieltä. Metsä jää järkyttävän näköiseksi näiden jäljiltä. Ei se ole edes suunnistamista. Ensimäinen etsii reitin ja letka juoksee perässä,kauheat urat jää luontoon. Naurettavaa pelleilyä.
kyllä se vaan asfaltin ja muun kaupunki rakentamisen jäljiltä linnun pesät vasta kärsiikin, ja kauheat urat tulee pitkin suomen luontoa, nopeasti pääsee mökeille kännäämään ja katteleen lautas antenni lähetyksiä keskelle korpee tuntematta kuitenkaan ympäristöä ja sen kiertokulkua millään lailla, ja voin vannoa että yhtään linnunpoikasta ei jäänyt alle!
[/quote]Samaa mieltä. Metsä jää järkyttävän näköiseksi näiden jäljiltä. Ei se ole edes suunnistamista. Ensimäinen etsii reitin ja letka juoksee perässä,kauheat urat jää luontoon. Naurettavaa pelleilyä.[/quote]
Jännä juttu, että puhtaat "juoksijat" eivät sitten tuota ole keksineet... Menestyjät kuitenkin tunnetaan lajien välilläkin.
Kaksi ihmislajia. Valittajat ja sopeutujat. Suunnistajat pääosin sopeutujia ja tietävät miten toimia ao. tilanteissa. Hienot kisat . Focus suunnistamisesta ei toisarvoisessa .
Olen luontoihminen, mutta myös Jukolaihminen. Siksi tämä on minulle tärkeää
http://www.jukola.com/tietoja-tapahtumasta/jarjestelyt/luonto/
Alkaa ottaa päähän ne suunnistajiksi itseään tituleeraavat amatöörit, jotka aina ruikuttavat järjestelyistä. Menee suunnistuksen maine kokonaan tällaisesta valituksesta. Kilpasuunnistajat harvemmin pienestä inisee, kun on totuttu siihen, että kisojen järjestelyn taso vaihtelee suuresti ja vähän väliä kisakeskukset on kuravelliä. Kannattaisi näiden kitisijöiden osallistua keväiseen 10milaan, jossa sää on joka toinen vuosi tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsä ei jää järkyttävän näköiseksi. Vuoden kuluttua suurin osa poluista on kasvanut umpeen. Ensimmäinen voi etsiä reitin, mutta hajonnat pitävät huolen siitä, että pelkkä perässä juokseminen ei riitä. Ei ole naurettavaa pelleilyä.
Mene syksyllä katsomaan, löydät vähän jälkiä mutta paljon sieniä. Mene ensi kesänä katsomaan, et löydä mitään.
Olin juoksemassa miesten ankkuriosuutta yhteislähdössä. Sääolosuhteet ja järjestelyt olivat varsinaisen kilpailusuorituksen osalta erittäin hyvät. Toki juostessa oli liukkaampaa kuin yleensä, mutta se ei ole este. Minä todella nautin kun sai juosta sateessa. Se viilentää kivasti. Ja kuravelli läpijuoksussa oli oikeastaan hauskaa.
Suunnistusväki ei 99,98% valita pienistä/turhista. Kilpailukeskuksessa oli hyvä tunnelma, vaikka kahlattiinkin liejussa. Minulle jäi järjestelyistä hyvä mieli.
Olosuhteisiin pitää varautua. Itse ajoin paikalle aamun yhteislähtöön eli yövyin kotona. Otin säänmukaisen auton kotoa kun siihen oli mahdollisuus. Pääsin sillä peltoparkkiin ja sieltä pois ihan itse (isot maastorenkaat). Autoon varasin kuitenkin reilusti ylimääräistä vaatetta, leipää ja juotavaa. Ja täytin aamulla polttoainesäiliön Kouvolassa. Kun mennään korpeen niin pitää varautua hankaluuksiin. Olin suunnitellut oman ajoreitin peltoparkkiin ihan siltä varalta, että liikenteenohjaus ei olisi toimivaa. Samasta syystä minulla oli kartat printattuna (karttamuovin suojassa) sekä automatkalle, että siirtymiseen parkista lähtöalueelle. Otin myös polkupyörän jolla ajoin sen parin kilometrin siirtymän kisakeskuksen viereen. Minulla oli iso reppu jossa sadevaatteet, evästä ja lämmintä vaatetta. Kyllä minusta näytti siltä, että muillakin oli hyvät varusteet.
Onhan se ihan selvä, että kilpailusuorituksen ulkopuolinen aika ja toiminnot kärsivät sateesta. Kivempaa olisi ollut kuivalla kelillä, mutta säästä ei voi järjestäjiä syyttää.
Tällä kertaa en käyttänyt järjestäjien bussikuljetuksia itse, mutta olen ymmärtänyt, että ne ei ihan toimineet. Pysäköinnissä ja kuljetuksissa on varmasti kehittämistä. Omalla autolla tulemista ei voi kokonaan estää, mutta jos pysäköintiin ei ole lähellä lentokenttää tms. niin pitäisi ehkä pontevammin järjestää bussikuljetuksia jostakin kantavammilta mailta. Tästä tulee kyllä kustannuksia. Kaikkiin sään aiheuttamiin yllätyksiin ei toki ole mahdollista järjestäjien varautua juuri kustannusten vuoksi. Opastus peltoparkista pois oli heikko. Ainakin yhdestä risteyksestä olisi pitänyt arvata minne mennä jos ei olisi ollut omaa karttaa. Navigaattorista ei ollut tuolla hyötyä. Pitää muistaa sekin, että tuo tapahtuma tehtiin talkoovoimin.
Minä en kuullut kenenkään valittavan paikan päällä yhtään mistään. Näin, että muutamat lapset olivat väsyneitä ja rähjääntyneitä, mutta heilläkin oli asialliset varusteet ja vanhemmilla pulleat reput. Ei siis mitään katastrofia. Pienimmille mukana olijoille oli rattaita. On mahtavaa, että lasten kanssa lähdetään ulos. Ja kaiken ei tarvitse aina olla lapsille helppoa. Muuten niistä kasvaa nettinillittäjiä. Jukolan järjestäjilläkin oli lapsille kivan näköistä ohjelmaa. Uskon, että useimmat lapset viihtyivät vaikka sunnuntaina saattoi jo väsyttää.
Kiitos järjestäjille!
Täällä kirjoitetaan suunnistajien aiheuttamista luonnontuhoista. Kaikki mitä jalan saadaan aikaan, on pieni haitta luonnolle. Suomen metsissä liikkuu mm hakkuukoneita ja puutavaran ajokoneita 24/7/365. Käykää joskus katsomassa minkalaisia jälkiä jää talousmetsään hakkuun jäljiltä. Aika pieni on suunnistajan jalanjälki tässä vertailussa.
Jukolan viesti järjestetään tarkoituksella ajankohtana, jolloin lintujen pesintä on ohi. Maastoon jätetään lisäksi riistalle suojavyöhykkeet, johon riista voi siirtyä turvaan. Näitä alueita oli Lappee-Jukolassa runsaasti.
Jokainen, joka on suuunnistanut kartta ja kompassi kädessään tietää, että suoritus on jokaisen tehtävä yksin.
Jukolasta selviää toki helpommin kuin yksinäisestä suorituksesta. Jokaisella on kuitenkin oma rata suunnistustehtävänä ja vain erittäin harvoin letkassa peräkkäin juokseville osuu täysin sama hajonta.
http://wiki.suunnistus.info/alku.php/ratamestari/viesti/hajonnat#tupla_vaennes
Olen kulkenut luonnossa suunnistustapahtuman jälkeen. Jäljet häviävät vuodessa ja viimeisetkin kahdessa vuodessa.
Jos suunnistus tuhoaisi luontoa, Suomen ja monien muidenkin maiden luonto olisi mennyt pilalle jo aikapäiviä sitten.
Päinvastoin suunnistaessa oppii arvostamaan luontoa, koska suunnistaessa näkee luonnon kauneuden ja luonto mahdollistaa lajin.
Ainakin minun mielestä nykyajan Jukolat on järjestetty niin hienosti ja hyvin, että moni muu tapahtuma saisi ottaa oppia. Siellä ihmiset ovat hyvällä tuulella.
Ja Jukola-terveisiä niin kilpailijalta kuin toimitsijaltakin:
- Kisabusseista oltiin informoitu. Nettisivuilla luki selkeästi niin aikataulut kuin pysäkitkin, ja busseja lähti puolen tunnin välein, yöaikaankin aamuyöhön asti. Nettisivuilla ja Jukolan sosiaalisen median kanavissa vielä painotettiin, että tulkaa mielellään bussilla, kun parkkipaikat tosiaan sijaitsevat kolmen kilometrin päässä. Eikä sekään mielestäni liian pitkä matka ole edes lapsille, monet olivat ratkaisseet ongelman ottamalla lapselle pyörän mukaan, jolla sitten polkivat ihan kisakeskukseen asti. Ja tavaroiden kantaminen näytti onnistuvat esim. maitokärreillä. (tietysti ymmärrän, että autoissa on rajalliset mahdollisuudet ottaa tavaraa mukaan, mutta kun etukäteen ottaa selvää asioista niin osaa myös varautua pahimpaan)
- Maalaisjärkikin kertoo, että autot uppoavat rankkasateella peltoon. Ehkä ei ole aiemmin näin käynyt, että Jukolassa olisi tällainen kaaos, mutta aiemmin ei ole näin karsea keli ollutkaan. Puita kaatuili, telttoja lenteli - ei säälle mahda mitään. Ja jos omalla autolla oli Lappeenrantaan tultava, niin parkkipaikkoja olisi ollut sielläkin. Ilmaisia löytyy esimerkiksi Lyseon lukion pihasta, josta ei olisi ollut pitkä matka kisabussipysäkille. Ja jos sillä autolla oli Raippoon asti pakko mennä, niin matkaan ja mahdollisiin vaikeuksiinkin on yleensä hyvä varautua.
- Ja tottakai Jukolan lähdön jälkeen on hirveä sumppu, kun kaikilla on yhtäkkiä sitten kiire kisapaikalta pois. Ei kaikki voi olla ensimmäisiä lähtemään, ja osittain tämä valitus johtuu nimenomaan siitä että kaikki ei pyörinytkään oman navan ympärillä. Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä - ja iso kiitos tietysti traktoreille!
- "On niin kylmää ja märkää". Sitä on Suomen kesä, ja Forecastakin olisi voinut etukäteen katsoa että epävakaata keliä on luvassa. Mukavasti onneksi näkyi lähes kaikilla kisakeskuksessa olijoilla kumisaappaita ja sadetakkeja :-) Ja kun lähtee reissuun, on hyvä varata vaihtovaatetta mukaan.
- Ja tosiaan, jos ei ollut tekemistä ja oli kylmä ja märkä, niin omaan telttaan sai kyllä mennä. Eikä sinne asti ollut sitä kolmea kilometriä, lähimmät teltat löytyivät ihan kisakeskuksesta. Ja oli siellä partiolaisilla puolijoukkueteltat ja illalla iltanuotiokin, siellä olisi voinut lämmitellä ja laulaa lauluja. Lapset kyllä viihtyvät säässä kuin säässä, etenkin suunnistusperheissä kun ulkoilmaihmisiä ollaan. Itse kuulin valitusta nimenomaan vain aikuisilta ;-)
Lappeen Riento + kaikki toimitsijat tekivät mielestäni hienoa työtä ja antoivat tärkeän panoksen kisalle. Kisakeskus oli selkeä, ja jos sää olisi ollut myös niin Lappee-Jukola olisi ollut todella onnistunut.