Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrotaanko vanhemmille kuolleesta kaksosesta?

Kuolleen kaksosen äiti nyt 56v
19.06.2016 |

Jos naisen oletetaan odottavan yhtä lasta ja hänelle joudutaan tekemään hätäsektio vauvan tilan huonontumisen vuoksi, minkä vuoksi hänet joudutaan nukuttamaan ennen sektiota ja jos kohdusta löydetäänkin yhden lapsen sijasta kaksi lasta, toinen elävä ja toinen kuollut niin kerrotaanko vanhemmille tästä vai salataanko se kuollut lapsi heiltä? Minä sain lapsen reilut 30 vuotta sitten hätäsektiolla ja minut nukutettiin sitä varten, mutta olen varma, että kohdussa oli elävän syntyneen lapsen lisäksi kuollut kaksosen, josta ei ole minulle ja miehelleni kerrottu. Elävänä syntynyt lapsi kun on monesti puhunut, että hänellä on sellainen tunne että hän ei saapunut maailmaan yksin ja olen lukenut, että jos kaksosista toinen kuolee jo raskausaikana eikä sitä kerrota elävälle kaksoselle, niin hän vaistoaa sen silti kaksosten välillä olevan vahvan siteen vuoksi. Tämä minun reilut 30 sitten syntynyt poikani puhuu usein, että hän haluaisi olla kaksosen ja lapsena hän puhui jatkuvasti, että "Meillä pitäisi olla minun ja noiden isompien sisarusten lisäksi minun ikäinen ja kokoinen tyttö tai poika". Samoin hän öisin heräsi itkien painajaisiin ja hoki, että "Vauva, vauva, missä vauva on". Olen varma, että hänen lisäkseen hätäsektiosta kohdustani löytyi kuollut vauva joka hävitettiin meiltä vanhemmilta salaa eikä siitä kerrottu meille.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä siitä kaksosesta tekee niin erikoisen? Kyllähän yhdestäkin kuolleesta sikiöstä kerrotaan.

Vierailija
22/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se jo ultrassa näkyy, että montaka lasta siellä on.

Tämä tapahtui reilusti yli 30 vuotta sitten ja silloin ei tainnut olla mitään ultraäänilaitteita.

Mä olen ollut katsomassa pikkuveljeäni ultrassa ennen hänen syntymäänsä. Veli on päälle 30v. eli kyllä silloin todellakin oli ultria.

Enkä kyllä ymmärrä miksei kuolleesta kaksosesta kerrottais vanhemmille, miksi se salattaisiin? Miksi? Totta helvetissä se kerrotaan. Olet itse kuvitellut kaksosen ja syöttänyt sen tarinan jopa lapsellesi.

Pientä lasta ei todellakaan huolittaisi mukaan kun äidille tehdään ultraäänitutkimusta ja ei minun poikani syntyessä reilut 30 vuotta sitten ollut utraäänitutkimuslaitteita silloin joskus 1960-luvulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mesi kirjoitti:

Yli 30v sitten ei ollut samanlaisia seulontoja ultralla kuin nyt. Anopin paras kaveri ultrattiin pari viikkoa ennen la kun oli erikoisen iso maha ja silloin selvisi että on kaksoset tulossa. Ultraa käytettiin vielä 70-luvulla vain kun jotain oli selvästi pielessä.

Joo, mutta kolmekymppinen lapsi on ollut sikiö tiukasti kahdeksankymmentäluvun puolivälissä, ei 70-luvulla. Ja silloin ultralla kyllä pystyttiin tutkimaan ja selvittämään esim sikiön koon perusteella tarkempi la yms. Tietysti jos tämä on tarina sijoittuu johonkin muualle kuin suomeen, tilanne saattaa olla toinen...

Vierailija
24/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 40-vuotias poika ja kyllä tuolloin jo oli ultralaitteita. Tosin niihin suhtauduttiin epäilevästi ja pelättiin josko vaurioittavat sikiötä.

Terve poika syntyi.

Vierailija
25/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tapahtui reilusti yli 30 vuotta sitten ja silloin ei tainnut olla mitään ultraäänilaitteita.

Ei hemmetti, minkä ikäinen olet? 15?

Jos olisin 15v, niin miten minulla voisi olla 20 lasta, joista vanhin on 50v ja nuorin 25v?

Vierailija
26/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta sitten kyllä ultra oli rutiinia samoin sydänäänten kuuntelu. Johan sen kuulee ihan tavallisella neuvolakäynnillä kun sydänääniä löytyy useammat. Plus sitten se tosiasia että lapsia syntyi yksi eikä kahta. Toisesta olisi kerrottu.

Vierailija
27/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut katsomassa pikkuveljeäni ultrassa ennen hänen syntymäänsä. Veli on päälle 30v. eli kyllä silloin todellakin oli ultria.

Enkä kyllä ymmärrä miksei kuolleesta kaksosesta kerrottais vanhemmille, miksi se salattaisiin? Miksi? Totta helvetissä se kerrotaan. Olet itse kuvitellut kaksosen ja syöttänyt sen tarinan jopa lapsellesi.

Pientä lasta ei todellakaan huolittaisi mukaan kun äidille tehdään ultraäänitutkimusta ja ei minun poikani syntyessä reilut 30 vuotta sitten ollut utraäänitutkimuslaitteita silloin joskus 1960-luvulla!

Mitä vuotta kuvittelet eläväsi tällä hetkellä?

Vierailija
28/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, provohan se sitten olikin. Hetken jo toivoin että päästään huvittelemaan jonkun oikeasti pimahtaneen kustannuksella.

Vierailija
29/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap ov kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vuotta kuvittelet eläväsi tällä hetkellä?

Eikö nyt ole vuosi 1996?

Vierailija
30/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 30 v sitten ei tehty kaikille ultraa.Kaksoisraskasusepäilyissä tehtiin

Vierailija
31/31 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mesi kirjoitti:

Yli 30v sitten ei ollut samanlaisia seulontoja ultralla kuin nyt. Anopin paras kaveri ultrattiin pari viikkoa ennen la kun oli erikoisen iso maha ja silloin selvisi että on kaksoset tulossa. Ultraa käytettiin vielä 70-luvulla vain kun jotain oli selvästi pielessä.

Yli 30 vuotta sitten eli 80- luvulla oli ultrat. Itse olen tuolloin lapseni synnyttänyt. Eräällä äitiyspolikäynnillä olikin yhtä aikaa rouva, joka sai tietää odottavansa kaksosia. Muistan yhä hänen ilmeensä.