Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisämaito 70-luvulla

Vierailija
19.06.2016 |

Mieheni on syntynyt 1975. Hänen vaivakirjansa välistä löytyi sellainen sairaalan kortti, johon merkitään syntymäaika ja mitat, samanlaisia käytetään edelleen. Kortin takapuolella on painettu lisämaidon ohje, jossa kehotetaan sekoittamaan vettä, sokeria ja maitoa tietyssä suhteessa. Mietin, että mitä maitoa tuossa tarkoitetaan - lehmänmaitoa vai oliko tuolloin jotain korviketta ja jos oli, miksi sitä ei käytetty sellaisenaan?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lehmänmaitoa siihen käytettiin, ja öitku kaiketi vielä keitettiin.

Vierailija
2/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä maitoa, mitä sattui olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen syntynyt -77 ja sain tuota seosta. Virallinen suositus oli kai korvike, mutta juuri tuohon aikaan oli käsittääkseni ollut joku korvikeskandaali, ja äiti valitsi vanhan ja tutun vaihtoehdon.

Vierailija
4/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt -77 ja sain tuota seosta. Virallinen suositus oli kai korvike, mutta juuri tuohon aikaan oli käsittääkseni ollut joku korvikeskandaali, ja äiti valitsi vanhan ja tutun vaihtoehdon.

tuota ovat useat lapset saaneet ja lisäksi minulle suositeltiin apteekista ostettavaa maitosokeria, eikä normaalia sokeria.

Ihan tavallisesta lehmänmaidosta keitettin ja ihan terveitä aikuisia on niistä vauvoista useimmista tullut.

Vierailija
5/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki ruoka pitää olla jotain korviketta, aito tavara on myrkkyä ihmiselle.

Vierailija
6/6 |
19.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin luulen, että tavallinen maito (mielellään homogenoimaton ja luomu) voisi olla parempi kuin joku superkäsitelty maitopohjainen korvike. Tavallisessa maidossa on vain liikaa proteiinia, jota vauvan elimistö ei pysty käsittelemään, siksi on tehty korvikkeita.

Tutkimuksissa parhaimmaksi ja vähähaittaisimmaksi korvikkeeksi vauvalle on todettu maidottomat aminohappopohjaiset erityiskorvikkeet, ne vaan maksavat n. 60 e purkki ilman erityiskorvattavuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi