Yksinhuoltajan piikkiin
Ystäväni on meillä usein lastensa kanssa. Hänellä on 3 lasta, minulla 2. Olen kahden teinin yksinhuoltaja joka tasapainoilee talouden kanssa, vaikka töissä olenkin. Ystäväni on lapsuudenystävä ja välimme ovat vyvät. Myös lapsemme ovat kavereita keskenään. Ystäväni on viettänyt nyt kesäkuussa meillä aikaa huomattavan paljon lastensa kanssa. Asia on ok, mitä introverttilapseni tosin hiukan vastustavat, mutta ovat kuitenkin ihan tyytyväisiä kun kaverit tulevat taas olemaan. Ongelmaksi on muodostunut ruuan määrän kuluminen. Minulla ei ole varaa syöttää tätä ystävääni lapsineen joka päivä. He ovat syöneet keskimäärin noin 3 ateriaa meillä ollessaan. Ystävä ei tuo ruokaa tullessaan. Kun viimerksi pyydin, hän toi kesäkurpitsan. No, siitä ei ruokita seitsemää henkeä.
Ystävälläni on työssäkäyvä mies ja hän itsekkin käy töissä. En ymmärrä kuinka hän kehtaa niin monesti ruokkia koko perheensä meillä.
Saan varmasti kommentteja jossa minun sanotaan olevan hölmö jota käytetään hyväksi ja jos en suoraan sano kaverille että rahaa kehiin tai ravintolaan, on minun turha valittaa.
Asia on kuitenkin hiukan monimutkaisempi. Olen yrittänyt vihjata, että toisi jotain mukanaan, ja joskus hän tuokin. Mutta jokatapauksessa aivan riittämättömän vähän, että siitä ei saa edes lisuketta kaikille.
En ole töksäyttelijäluonne, ja koen kiusallisena sen että kaveri vain yhtäkkiä onkin lapsineen ovemme takana.
Haluan edelleen olla hänen ystävä, mutta en ruokkia kaikkia jatkuvasti.
Löytyisikö joltain ideoita kuinka ratkaista tilanne sivistyneesti?
Kommentit (51)
Toisilta lypsäjät eivät tajua miten paljon oikeasti häviävät kitsastelussaan. Kukaan ei tarjoa enää heille parhaita ruokiaan, kun heiltä ei koskaan saa vastaan samalla mitalla. Vähitellen kutsut hiipuvat ja he ihmettelevät, kun kavereita ei enää ole.
Veikkaus: Ystäväsi ei itse kiinnitä talouden hoitoon tai rahankäyttöön huomiota. Todennäköisesti hänen mies hoitaa ne hommat. Siitä johtuu tämä hieman "alaikäinen" käyttäytymismoodi. Hänen lapsuudessaan hän itse asui jonkun kaverinsa kotona ja ruokittavana, myöhemmin mies hoitaa talouden ja nyt hän elää omaa lapsuuttaan uusiksi teillä.
Miten olisi jos te välillä kyläilisitte siellä? Ehkä oivaltaisivat jutun juonen, jos te menisitte sinne porukalla syömään jääkaapin tyhjäksi?
Täällä ihmiset puhuvat YSTÄVISTÄ, joille eivät kuitenkaan uskalla puhua asioista suoraan. Erikoista ystävyyttä.
Kannattaa ottaa suoraan ystävän kanssa puheeksi tuo asia. Tekosyyt ja muut kiertelyt on lapsellista ja naurettavaa käytöstä. Sanot vaan suoraan, että on ihan kiva kun käytte, mutta talous ei enää kestä jatkuvia ruokavierailuita. Että jos tulevaisuudessa käytäisiin vaikka porukalla kaupassa ja laitettaisiin yhdessä ruokaa. Voit myös sanoa että tunnet olosi hieman hyväksikäytetyksi, kun joudut aina tarjoilupuolelle. Kyllä hyvä ystävä ymmärtää normaalia järkipuhetta. Saattaa olla että hänen elämänsä on tällä hetkellä niin sekavaa ettei edes ole tajunnut koko asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ottaa suoraan ystävän kanssa puheeksi tuo asia. Tekosyyt ja muut kiertelyt on lapsellista ja naurettavaa käytöstä. Sanot vaan suoraan, että on ihan kiva kun käytte, mutta talous ei enää kestä jatkuvia ruokavierailuita. Että jos tulevaisuudessa käytäisiin vaikka porukalla kaupassa ja laitettaisiin yhdessä ruokaa. Voit myös sanoa että tunnet olosi hieman hyväksikäytetyksi, kun joudut aina tarjoilupuolelle. Kyllä hyvä ystävä ymmärtää normaalia järkipuhetta. Saattaa olla että hänen elämänsä on tällä hetkellä niin sekavaa ettei edes ole tajunnut koko asiaa.
Aivan varmasti tajuaa. Ellei ole aspergeri.
Miten jollain on aikaa kyläillä koko päivä ja vielä usein? Etteks te käy töissä tai ole kotihommia??
Ei se ap ole mikään sun ystävä, tulevat vaan täysihoiton sulle. Tyypillistä hyväksikäyttöä, että tullaan vielä sosioekonomisesti itseään huonommassa asemassa olevalle palvelijalle. Ei sulle tartte maksaa. Oot mummola ilman rasittavaa sukulaissuhdetta. Homman nimi on just se, että sinua ei edes yksin kutsuttaisi edes joka toinen kerta kestittäväksi "ystävän" luokse.
Suhde katkeaa tasan siihen, että nostat kissan pöydälle. Lähetä tekstari, niin voit käyttää loput resurssisi oman perheesi hyväksi. Hyvää kesää! Etsi oikeita ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain on aikaa kyläillä koko päivä ja vielä usein? Etteks te käy töissä tai ole kotihommia??
Mitä kotihommia ap:n kaverilla voisi muka olla, jos se kerran majailee ap:lla päivät pitkät.
Ei keräänny tiskiä, kuraa, eikä tartte kauppaan mennä.
En tunne minkäänlaista sääliä tai sympatiaa ap kohtaan. Jos olet hyväksikäytettävissä, sinua käytetään.
Jos et halua olla, lopeta.
Vierailija kirjoitti:
En tunne minkäänlaista sääliä tai sympatiaa ap kohtaan. Jos olet hyväksikäytettävissä, sinua käytetään.
Jos et halua olla, lopeta.
User?
Ystävän mies tekee töitä kotoa käsin suurimman osan ajasta.
Hänellä on työhuone, mutta ehkä ei voi keskittyä kun lapset ovat paikalla. Tuota en ajatellutkaan..
ap