Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Länsimetron konsultin palkkio 19 miljoonaa euroa. Rahat kankkulan kaivoon.

Vierailija
18.06.2016 |

Ruotsalainen konsulttiyritys Swenco veti rahat välistä ja jätti metro-projektin kaatumaan. Miten päättäjät eivät ole seuranneet yhtään rahan käyttöä? Ketkä kaikki tuosta miljardin potista on rahaa varastanut?

http://yle.fi/uutiset/analyysi_ruotsalainen_konsulttifirma_tietaa_syyt_…

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kohta päästään nauttimaan urakointiketjutuksista ja muusta yksityistämisen herkuista myös terveydenhuollon puolella. Kiitos kokoomus! Tätähän te suomalaiset näytättä haluavan.

Vierailija
2/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei niinkään kiinnosta kommunikaatio tai sen puutteet, vaan se, että kuka kantaa vastuun, mitä sanktioita asiassa langetetaan ja koska saadaan verta pakkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei osannut edes kirjoittaa yrityksen nimeä oikein.

Swecolla on harvinaisen kaunis toimitusjohtaja.

Vierailija
4/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sithän tää on ok..

Vierailija
5/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomesta huijataan nykyään jatkuvasti rahat ruotsalaisille firmoille?

Vierailija
6/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei osannut edes kirjoittaa yrityksen nimeä oikein.

Ööö, tekeekö harvinaisen kaunis toimitusjohtaja teosta jollain tapaa lievemmän? Jos toimitusjohtaja olisi vähemmön kaunis, olisiko pahempi juttu?

Vierailija
7/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei niinkään kiinnosta kommunikaatio tai sen puutteet, vaan se, että kuka kantaa vastuun, mitä sanktioita asiassa langetetaan ja koska saadaan verta pakkiin.

Minäkin olen miettinyt noita sanktioita. Kai jossakin on joku aikatauluista vastaava taho, jolle myöhästymisistä tulee sanktioita? Niitähän voisi sitten käyttää väliaikaisten liikenneratkaisujen rahoittamiseen.

Minun mielestäni tällä hetkellä tärkeintä ei ole saada tietää, milloin metro mahdollisesti valmistuu, vaan etusijalla pitäisi olla kymmenien tuhansien ihmisten sujuvan liikkumisen mahdollistaminen metroa odotellessa. Mieluiten niin että tämänhetkinen bussiliikenne jatkuu entisellään. Mistä ne bussit revitään ja kuka ne maksaa, ei ole tavallisen joukkoliikenteen käyttäjän ongelma. (Paitsi että me veronmaksajathan viime kädessä tämäkin lysti kustannetaan!)

Vierailija
8/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaako jotenkin, kun toimitusjohtaja on tyrmäävän kaunis?

Vierailija
9/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haittaako jotenkin, kun toimitusjohtaja on tyrmäävän kaunis?

Miten se liittyy tähän?

Vierailija
10/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei joudu vastuuseen. Suomessa aina kalliit julkiset hankkeet ylittää budjetin. Kaikki kähmii minkä kerkeää ja laskun maksaa kansa. Onneksi meillä ei sentään ole korruptioa.

Vierailija
11/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä ihan törkeä esimerkki helv*tin huonosti hoidetusta julkisesta projektista. Projektissa pitää tietysti olla selkeästi vastuunalaiset henkilöt, joiden on ihan turha selitellä mitään (selittely ei kuulu heidän työhönsä). Vastuunalaisten henkilöiden ja tietyissä tilanteissa myös konsulttien palkkiot pitäisi sitoa projektin onnistumiseen. Mielestäni pääsyyllisiä tässä ovat ainakin Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja sekä muut hallituksen jäsenet, heidän lisäkseen syyllisiä voi löytyä (tai löytyy) tuolta Swecon puolelta. Se on helppo hoitaa julkisilla varoilla asiat päin v*ttua ja nostaa itse vain mehevää palkkaa tai palkkioita. Tässä tapauksessa olisi jo pitänyt tulla potkuja (useampia).

Olen itse vihainen tästä projektin epäonnistumisesta, vaikken edes tarvitse juurikaan koko metroa (asun kyllä Helsingin Lauttasaaressa), jos vielä tarvitsisin tuota metroa, niin viha olisi varmasti kymmenkertainen.

Vierailija
12/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei menny ihan putkeen nyt. Vai pitäisikö sanoa tunneliin.

Vierailija
13/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei joudu vastuuseen. Suomessa aina kalliit julkiset hankkeet ylittää budjetin. Kaikki kähmii minkä kerkeää ja laskun maksaa kansa. Onneksi meillä ei sentään ole korruptioa.

Toisin sanoen voiko olla mitään helpompaa hommaa kuin julkisen projektin joku päällikkö? Mistään ei tarvitse loppukädessä vastata, hommat hoituu omalla painollaan ja palkka juoksee. Jos projektit onnistuu niin sitten saa vielä suitsutusta.

Vierailija
14/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisiin projekteihin pitäisi palkata vastaavat henkilöt jostain Saksasta / Sveitsistä, veikkaanpa että rupeaisi yhtäkkiä budjetit ja aikataulut pitämään jonkin verran paremmin.

Vierailija
15/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa ei ole koskaan osattu tarkkailla kuluja, kun rahaa on tullut riittävästi. Vasta nyt kaupunki on köyhtymässä, mutta edelleenkään täällä ei harjoiteta tarkan markan politiikkaa. Verovarat kerätään espoolaisilta veronmaksajilta: matkustajilta, lapsiperheiltä, vanhusten hoidosta, kouluilta. Näin on aina tehty ja näin tullaan tekemään.

Yksi tuttavani muutti jo alta pois. Olen itse seuraava. Kaupunki rakennetaan metron ehdoilla, eikä ihmisten. Se ei ole oikeaa politiikkaa.

Johdolle potkut edes moraalin vuoksi.

Vierailija
16/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen voiko olla mitään helpompaa hommaa kuin julkisen projektin joku päällikkö? Mistään ei tarvitse loppukädessä vastata, hommat hoituu omalla painollaan ja palkka juoksee. Jos projektit onnistuu niin sitten saa vielä suitsutusta.

Oletko joskus kuullut jonkun joutuneen vastuuseen? Olkiluoto kolmonen on sellainen rahareikä ettei toista. Arvaappa ottaako siitä fiaskosta kukaan vastuuta.

Vierailija
17/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko joskus kuullut jonkun joutuneen vastuuseen? Olkiluoto kolmonen on sellainen rahareikä ettei toista. Arvaappa ottaako siitä fiaskosta kukaan vastuuta.

Vierailija
18/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arevaa ostamassa oleva REF ei aio ottaa Olkiluodon clusterfuckia miljardikukuineen vastuukseen, vaan luultavasti vastuunalainen Arevan osa ajetaan konkkaan ja *pim* ongelma häviää. Siis ranskalaisilta. Meille sinisilmäisille suomalaisille jää tuo keskeneräinen maailman kallein ydinvoimalan raato. Hienosti hoidettu tämäkin, sa@anan tunarit. Ja tää Espoon metrofarssi.. kiva maksaa kunnallisveroja, me espoolaiset tämä tullaan kärsimään.

Vierailija
19/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sweco on toiminut Länsimetron johdon alaisuudessa (ml. toimitusjohtajan), he toimii ja tiedottaa juuri niiden sääntöjen perusteella mitä heille on johdon puolesta annettu. Heidän velvollisuutensa (tai oikeutensa) ei ole keskustella asioista julkisesti. Heidän tehtävänsä ei myöskään ole tehdä asioita päinvastoin mitä tilaaja haluaa - vaan totella ja edetä kuten on sanottu, vaikka päätä seinään hakaten.

Valvonnan olisi pitänyt tulla sieltä mistä rahat tulee eli meiltä veronmaksajilta ja valvonta olisi pitänyt kohdistaa Länsimetroon. Ongelma ei ole hankkeen projektipäälliköinti vaan Länsimetron johtaminen, johtajat ja niiden oma agenda.

Nämä tiedot ja lainalaisuudet ja niiden ymmärtäminen ei ole kaikille kansalaisille hirvittävän helppoa, ja ymmärtämystä lisäisi se, jos tuosta kokonaisuudesta saisi ulos johtamiskaavion/hierarkian. Sitä me ei kuitenkaan saada, sillä se osoittaisi (ilmeisen) syyllisen - Länsimetron toimitusjohtajan. Hän on syyllinen ihan lain silmien edessä (osakeyhtiölaki), myös moraalisesti sekä ihan oman toimintansa kauttakin.

Sweco tekee ihan onnistuneita proggiksia silloin kun puitteet sellaiselle on olemassa.

Vierailija
20/22 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alihankkija Sweco ei ole se pääsyyllinen, vaan Länsimetro Oy, joka on projektin asettanut. Sieltä löytyvät syylliset, joiden kuuluu kantaa vastuu. Älkää menkö johtamaan projektia, jos ette hallitse sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan