Tarkastajat sumuttivat viettomiakin
http://www.hs.fi/kaupunki/a1466138423441?ref=a-suositeltu
On tämä ihme maa kun viranomaiset saavat ilman seuraamuksia pahoimpidellä viettomiakin ihmisiä.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden ihmiset tulee nauramaan maksulliselle joukkoliikenteelle kuten nykyään nauretaan Kalevi Sorsan kravateille: "Ajatelkaa, metromatkustamisesta piti maksaa ja siellä hölkkäsi kalliilla rahalla palkattuja tarkastajia ja vartijoita kaasuttamassa ihmisiä, joilla ei ollut lippua". :D
Suomi on ollut yli 40 vuotta oikeistolainen maa, tänne ei koskaan tule maksutonta joukkoliikennettä. Oikeiston äänestäjät liikkuvat omilla autoilla, eivätkä halua maksaa veroissa joukkoliikenteestä.
Ööh, miksi juuri joukkoliikenteen tulisi olla maksuton? Miksei saman tien annettaisi ilmaisia bensoja huoltoasemilta tai ravintoloista pizzat ilmaiseksi? Kaupungin vuokrakämpätkin voisivat hyvin olla ilmaisia, eikös niin? Oikeasti, kaltaisesi ihmiset unohtavat tyystin, miten paljon jo nyt tuetaan joukkoliikennettä. Lipun hinta ei kata todellisia kuluja vaan ne otetaan veronmaksajilta, myös sellaisilta jotka eivät itse joukkoliikennettä käytä.
Lisäksi sinulla on huono yleissivistys. Suomi ei ole ollut yli 40 vuotta oikeistolainen maa. Kokoomus pääsi hallitukseen pitkän tauon jälkeen 80-luvun lopulla ja demarit ovat läpi 90-2000 luvun alun istuneet hallituksessa, nykyistä lukuun ottamatta.
Terveisin SDP:n äänestäjä, autoton, tyytyväinen joukkoliikenteen käyttäjä ja maksaja
No tulevaisuudessa luultavasti annetaankin ilmaiseksi sellainen elintaso, jossa ruoka, asuminen ja joukkoliikenne on maksutonta. Vai mihin mielestäsi elintason nousun pitäisi kohdentua? Siihen että rikkaat saa lisää platinaisia anuksenkiihottimia? 40 vuotta sitten Suomessa oli matalammat verot ja vähemmän talouden sääntelyä kuin nykyään, eli taistolaisten, Kekkosen ja YYA:n Suomi oli oikeistolaisempi kuin 2016 Suomi.
Suomi ei ole oikeistolainen vaan umpikommunistinen. Miten joku voi väittää maata joka ei kannusta yrittämiseen oikeistolaiseksi? Tai toki kommunisti voi. Kommari ei ole koskaan tyytyväinen, vaan aina pitää vetää välistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taloustilanteessako ilmainen joukkoliikenne...kyllä näkee, että porukka on niin pihalla. Kukahan sen mahtaisi kustantaa? Maahanmuuttajat vai Eläkeläiset? Arvata saattoi, että tutkiva journalisti sai sumutetta päälleen.
Näitä foorumeja kun lukee, niin ei yllätä suomen tilanne yhtään. On eletty pumpulissa ja kaikki saatu ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihme natsivaltio. Ai kauheeta jos joku matkustaja kieltäytyy antamasta henkkareita tai poistuu metrosta maksamatta. Mun mielestä tämä ei ole minkään näköinen syy käyttää väkivaltaa. Liputta matkustamista ei voi edes verrata muuhun varastamiseen, sillä ihmisillä pitäisi olla oikeus liikkumiseen joukkoliikennevälineissä varallisuudesta huolimatta.
Olen itsekin nähnyt laitapuolen kulkijaan kohdistunutta, täysin ylimitoitettua väkivaltaa tarkastajien taholta. Ihan vihaksi pistää, ihmisen oikeus koskemattomuuteen on kuitenkin matkalippua tärkeämpi asia.
Minusta pummilla matkustaville pitäisi antaa niskalaukaus.
Julkisia tuetaan verovaroilla, jos ei silti viitsi maksaa mitään, vaan yrittää matkustaa pummilla, ei ole yhteiskuntakepoinen- Pysykää kotona jos ei ole varaa liikkumiseen, vaikka sitä tuetaan erittäin anteliaasti.
Niin ja nekin jotka liikkuvat vaunuilla niin ei se ole ilmaista heillekään vaikka siltä näyttää, Kela vähentää lipun hinnan äitiyspäivärahasta!
Niin, se oli vahinko. Olisin ymmärtänyt tämän uutisen jos tarkastaja olisi tullut tämän naisen eteen ja suihkauttanut suoraan naamaan. Miksi tästäkin on tehty juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä ihme natsivaltio. Ai kauheeta jos joku matkustaja kieltäytyy antamasta henkkareita tai poistuu metrosta maksamatta. Mun mielestä tämä ei ole minkään näköinen syy käyttää väkivaltaa. Liputta matkustamista ei voi edes verrata muuhun varastamiseen, sillä ihmisillä pitäisi olla oikeus liikkumiseen joukkoliikennevälineissä varallisuudesta huolimatta.
Olen itsekin nähnyt laitapuolen kulkijaan kohdistunutta, täysin ylimitoitettua väkivaltaa tarkastajien taholta. Ihan vihaksi pistää, ihmisen oikeus koskemattomuuteen on kuitenkin matkalippua tärkeämpi asia.
Noissa tilanteissa on monta kertaa mahdollisuus tehdä se päätös ottaako kaasua vai ei. Moni "tiedän oikeuteni" tyyppi päättää ottaa kaasua ja putkareissun.
Päätökset ovat esim:
- ostanko lipun
- jos matkustan liputta kerronko asian heti tarkastajalle
- näytänkö henkkarit tarkastajalle
- vastustanko kiinniottoa joka tehdään henkilöllisyyden selvittämiseksi
- lopetanko vastustamisen kun uhataan kaasulla
- tappelenko poliisia vastaan
- huudanko vielä putkalla ACAB- juttujaNäin ovat itse todistamani tapaukset menneet.
Toki myös vartijat ja tarkastajat voivat ylireagoida, mutta yleensä liputta matkustava päättää itse.
Tuossa on sivullisetkin saaneet kaasua. Miten ne ovat syyllisiä tapahtuneeseen? Tarkastajat syyllistyivät vakavaan pahoinpitelyyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on pakko kysyä kun tulee alapeukkuja, että ihanko tosissaan ihmisten mielestä matkaliputta matkustaviin saa käyttää väkivaltaa? Oikeasti? Todella pelottavaa...
kyllä, oikeasti. Toivoisin, että väkivaltaa käytettäisiin enemmän. Väkivalta on ratkaisu pummien ja muun roskaväen kuriin laittamiseksi.
Väkivalta on laitonta oikeusvaltiossa
Vierailija kirjoitti:
Asia on niin, että täydessä metrovaunussa ei tarvitse suihkuttaa kaasuja. Ei pullosta eikä edes peräpäästä. Jos tilanne ei muuten ratkea, niin maailma ei kaadu vaikka pummi kävelisikin ulos. Tuossa sentäs tuli vain iho-oireita eikä kamalaia hengenahdistuksia. Yhden pummin henkilöllisyys ei ole niin tärkeä, että jonkun sivullisen pitää tuintea tukehtuvansa. Ja tietysti tekijät kertovat poliisille suihkutukseen oikeuttavan tarinan ja sivulliset sen mitä oikeasti tapahtui.
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on niin, että täydessä metrovaunussa ei tarvitse suihkuttaa kaasuja. Ei pullosta eikä edes peräpäästä. Jos tilanne ei muuten ratkea, niin maailma ei kaadu vaikka pummi kävelisikin ulos. Tuossa sentäs tuli vain iho-oireita eikä kamalaia hengenahdistuksia. Yhden pummin henkilöllisyys ei ole niin tärkeä, että jonkun sivullisen pitää tuintea tukehtuvansa. Ja tietysti tekijät kertovat poliisille suihkutukseen oikeuttavan tarinan ja sivulliset sen mitä oikeasti tapahtui.
Juuri näin
Joppi kävi päälle.
Haluaisitko itse pataan suoraan, vai torjutko kaasuttamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuuden ihmiset tulee nauramaan maksulliselle joukkoliikenteelle kuten nykyään nauretaan Kalevi Sorsan kravateille: "Ajatelkaa, metromatkustamisesta piti maksaa ja siellä hölkkäsi kalliilla rahalla palkattuja tarkastajia ja vartijoita kaasuttamassa ihmisiä, joilla ei ollut lippua". :D
Suomi on ollut yli 40 vuotta oikeistolainen maa, tänne ei koskaan tule maksutonta joukkoliikennettä. Oikeiston äänestäjät liikkuvat omilla autoilla, eivätkä halua maksaa veroissa joukkoliikenteestä.
Ööh, miksi juuri joukkoliikenteen tulisi olla maksuton? Miksei saman tien annettaisi ilmaisia bensoja huoltoasemilta tai ravintoloista pizzat ilmaiseksi? Kaupungin vuokrakämpätkin voisivat hyvin olla ilmaisia, eikös niin? Oikeasti, kaltaisesi ihmiset unohtavat tyystin, miten paljon jo nyt tuetaan joukkoliikennettä. Lipun hinta ei kata todellisia kuluja vaan ne otetaan veronmaksajilta, myös sellaisilta jotka eivät itse joukkoliikennettä käytä.
Lisäksi sinulla on huono yleissivistys. Suomi ei ole ollut yli 40 vuotta oikeistolainen maa. Kokoomus pääsi hallitukseen pitkän tauon jälkeen 80-luvun lopulla ja demarit ovat läpi 90-2000 luvun alun istuneet hallituksessa, nykyistä lukuun ottamatta.
Terveisin SDP:n äänestäjä, autoton, tyytyväinen joukkoliikenteen käyttäjä ja maksaja
Keskustakin on oikeistopuolue. Suomessa on ollut eduskunnassa oikeisto enemmistö 70 luvun alkupuolelta alkaen lukuun ottamatta kaksia vaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se oli vahinko. Olisin ymmärtänyt tämän uutisen jos tarkastaja olisi tullut tämän naisen eteen ja suihkauttanut suoraan naamaan. Miksi tästäkin on tehty juttu?
Pahoinpitely se oli kuitenkin. Tarkastaja pitää erottaa ja tuomita pahoinpitelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin
Joppi kävi päälle.
Haluaisitko itse pataan suoraan, vai torjutko kaasuttamalla?
Ei se ihmisten mukaan käynyt päälle. Ainoastaan tarkastajan mukaan.
Se että joudut itse uhriksi ei oikeuta sinua vahingoittamaan sivullisia missään olosuhteissa.
Vastahan tässä oli se tapaus kun tarkastajat suihkutti kaasua niin että joku sivullinen sai kohtauksen ja jouduttiin hakemaan lanssilla pois ratikasta. Ihan pari kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan tässä oli se tapaus kun tarkastajat suihkutti kaasua niin että joku sivullinen sai kohtauksen ja jouduttiin hakemaan lanssilla pois ratikasta. Ihan pari kk sitten.
Onko tää se joka vietti viikon-pari sairaalassa? Luin lehdestä jutun mutta ei kuulemma halunnut tulla itse julkisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa tilanteissa on monta kertaa mahdollisuus tehdä se päätös ottaako kaasua vai ei. Moni "tiedän oikeuteni" tyyppi päättää ottaa kaasua ja putkareissun.
Päätökset ovat esim:
- ostanko lipun
- jos matkustan liputta kerronko asian heti tarkastajalle
- näytänkö henkkarit tarkastajalle
- vastustanko kiinniottoa joka tehdään henkilöllisyyden selvittämiseksi
- lopetanko vastustamisen kun uhataan kaasulla
- tappelenko poliisia vastaan
- huudanko vielä putkalla ACAB- juttujaNäin ovat itse todistamani tapaukset menneet.
Toki myös vartijat ja tarkastajat voivat ylireagoida, mutta yleensä liputta matkustava päättää itse.
Tuossa on sivullisetkin saaneet kaasua. Miten ne ovat syyllisiä tapahtuneeseen? Tarkastajat syyllistyivät vakavaan pahoinpitelyyn
Sivulliset saivat lieviä vammoja ja vähän paniikkikohtausta. Liputta matkustanut päätti heille tämän kohtalon.
Vakava pahoinpitely? Rikosnimike on törkeä pahoinpitely.
Turvakamera paljastaa miten tilanne meni.
Ja kaupasta pitäisi saada ruoka ilmaiseksi, niin kassoilla ei syntyisi ongelmia.
Elämänkoulu antoi oppitunnin, että kannattaa suojata silmänsä, kun sumute otetaan esiin ja sattuu olemaan lähietäisyydellä. Järkevintä toki olisi hivuttauta kauemmaksi jo siinä vaiheessa, kun tilanne alkaa eskaloitumaan, mutta tämän vaiheen tunnistaminen vaatii muutaman oppitunnin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Asuin kerran jonkin aikaa asuntolassa, ja siellä kunnon deekut puhui usein, ettei niiltä mitään lippua vaadita. Eli tarkastajatkin kohdentaa vain niihin, joilta voisi edes periaatteessa toivoa saavansa joskus jotain rahaa.
Sama jos liikut Etelä-Helsingissä siististi pukeutuneena ja "ai ku se lippu jäi just nyt ostamatta".
Eläkeläinen äitini nousi metroon tajuamatta että lippulaite ei ollut rekisteröinyt painallusta, eli kortilla ei ollut lippua > Tarkastusmaksu
Tuttava lähetti tekstarilippuviestin vasta ratikkaan noustuaan. Tarkastajat tulivat seuraavalla Hakiksessa kyytiin, lippu tuli tarkastustilanteessa > Tarkastusmaksu
Monta tilannetta joissa eväkään ei ole heilahtanut lipun ostamiseksi mutta selitykset alkavat heti tarkastajien ilmestyessä, ja sijainti, ikä + ulkonäkö kohdallaan > ei tarkastusmaksua.
Mistä tiedän? No siitä että olen seurannut menoa aitiopaikalta, ratikkakuskina.
Sen vielä lisään että valtaosa tarkastajista ihan vaan duunareita jotka eivät halua pullikoida Etelä-Helsinkiläisten porhojen kanssa, mutta kyllä noilla painijoilla joku pahasti viiraa päässä.
En ite ottaisi matsia mistään hinnasta tuntemattoman kanssa, ja joku pippurisumutteella roiskiminen suljetussa tilassa... Voi vaikka henki lähteä allergikolta, ja vaan jonkun parin euron lipun tähden?
Käsiaseet samoin tein tarkastajille jos se väkivalta on niin hirmu hyvä juttu. Olis ainakin kunnon pelote...
Tässä taloustilanteessako ilmainen joukkoliikenne...kyllä näkee, että porukka on niin pihalla. Kukahan sen mahtaisi kustantaa? Maahanmuuttajat vai Eläkeläiset? Arvata saattoi, että tutkiva journalisti sai sumutetta päälleen.