Voisko joku ehta feministi nyt valaista minua?
En nimittäin ole ymmärtänyt (edes yrittänyt oppia ja näin ollen ymmärtää) mikä ero on tasa-arvon kannattajalla ja feministillä? Oon varmaan ihan urpo, mutta niin. Vai onko feminismi vaan vähän niin kuin liike, jonka takaa tehdä asioita tasa-arvoa parantaakseen?
Netistä on turha sinänsä etsiä tietoa, löytyy melkosen ristiriitasia mielipiteitä, niin kuin ehkä täälläkin, mut hei, bring it on!
Kommentit (7)
miksi femninistit laskee musliminaiset miehiksi ja miehet naisiksi? :)
Kiitos vastauksestasi, selvä. Oletko siis hel-nyc kiinnostunut pääasiassa vain naisten oikeuksien parantamisesta 'miesten tasolle', kun haluat puhua feminismistä? Vai oletko kiinnostunut myös niistä tapauksista, joissa miesten oikeudet eivät ole yhtä hyvät kuin naisten? Toimitko asian eteen yhtä paljon, jotta miesten oikeudet näissä tilanteissa parantuisivat? Jos et, miksi?
Mä ehkä luokittelisin luontevimmin niin, että feministi haluaa keskittyä eritoten niihin epäkohtiin, jotka kohdistuvat naisiin, ja tasa-arvon kannattaja (jollainen toki feministikin voi olla), joka ei kutsuisi itseään feministiksi, haluaa edesauttaa samanlaisia oikeuksia kaikille.
Ap
Paitsi hups, taisitkin tarkottaa tossa kolikkojutussasi juuri sitä että myös vastaavanlainen miesten huonompi asema kiinnostaa. Sorry. Feministien ei yleensä kuule mainitsevan siitä sanaakaan.
HEL-NYC kirjoitti:
En tiedä. Minä olen feministi ja minä olen tasa-arvon kannattaja. Feministi-nimikettä käytän, koska se on ollut ko. liikkeen alkuperäinen nimi ja toisekseen, naisten oikeudet eivät vielä ole miesten oikeuksien tasolla länsimaissakaan - ja sitä kautta miesten oikeudet taas vastaavissa asioissa eivät ole naisten oikeuksien tasolla. Saman kolikon molemmat puolet.
Ja varsinkin tällaisena aikana, kun Suomi kohtaa uutta kulttuuria, on tärkeää, että nimike pidetään feminisminä, jotta naisten samanarvoinen asema tulisi kaikille selväksi.
Eli feministit ovat huomionhakuisia trolleja, kuten sinäkin?
Kerropas naispuolisena aisankannattajana ne feministien saavutukset?
Äänioikeus se ei ole, kuten varmaan antropologiasta kiinnostuneena feministinä tiedätkin.
No eipä niiltä feministeiltä yllätys yllätys paljon vastauksia löydy.
Tasa-arvon kannattaja ei luultavasti ole kulttuurimarxisti, toki voi olla. Feministi on lähes aina kulttuurimarxisti.
En tiedä. Minä olen feministi ja minä olen tasa-arvon kannattaja. Feministi-nimikettä käytän, koska se on ollut ko. liikkeen alkuperäinen nimi ja toisekseen, naisten oikeudet eivät vielä ole miesten oikeuksien tasolla länsimaissakaan - ja sitä kautta miesten oikeudet taas vastaavissa asioissa eivät ole naisten oikeuksien tasolla. Saman kolikon molemmat puolet.
Ja varsinkin tällaisena aikana, kun Suomi kohtaa uutta kulttuuria, on tärkeää, että nimike pidetään feminisminä, jotta naisten samanarvoinen asema tulisi kaikille selväksi.