En nukuta vauvaa ulkona, mitä mieltä?
Menettekö te ulos nukkumaan?
Ulkoilemme kyllä muuten päivittäin ja vauva nukkuu hyvin päiväunia.
Mielipiteitä puolesta ja vastaan kuulisin, miksi nukutatte ulos? :)
Kommentit (22)
Ihan ok.Koko ulkona nukuttaminen on joku suomalaisten päähänpinttymä,se ei ole mitenkään välttämätöntä
Ei munkaan kuopus nukkunut, naapurin kissa piti meidän pihaa reviirinään joten ei puhettakaan et oisin uskaltanut jättää vauvan ulos( kerran hätistin sen katin tyhjistä rattaista). Kävelyilläkään ei nukahtanut vaunuihin
Joten en mitään mieltä, kukin valitkoon sen itselleen sen oikean tyylin nukuttaa lapsensa
Täytyy kyllä sanoa että tästä, jos joku random av:lainen ei nukuta lastaan ulkona, minulla ei ole mitään mielipidettä.
En minäkään nukuttanut. Vauva kieltäytyi nukkumasta vaunuissa ja ulkona. Hän nukahti vain omaan pinnasänkyyn makkariin. Tykkäsi kyllä muuten vaunulenkeistä, jos oli kuomu alhaalla.
Nukuta vaikka perunakellarissa jos siltä tuntuu, mitä ihmettä kyselet muiden mielipiteitä oman lapsesi nukuttamiseen?
Luultavasti palat helvetin tulessa tämän takia.
Monet äidit pitävät vauvan nukuttamista vaivattomana ja Suomessa myös turvallisena. Idea tuossa on puhtaan ulkoilman hengittäminen ja hapensaati ja tietysti valo. Sisäilma sisältää aina epäpuhtauksia.
Ja kyllä ulkoilmassa on paremmat unet, riippuen hapen runsaammasta määrästä, sen tietää joka on nukkunut ulkona, teltasssa, aitaasa yms.
En minäkään kotona nukuta ulkona, vaikka löytyykin parveke. Sinne porottelee aurinko koko päivän, saattais vähän kuuma tulla vauvalle jossakin vaiheessa. Lisäksi parvekkeen välittömässä läheisyydessä alkaa metsikkö, kaikenlaisia ampiaisia ja mehiläisiä pörisee tämän tästä parvekkeella. Mummolassa kyllä nukutan kuistille, jossa on mahdollisuus laittaa rattaat varjoon. Samoin jos nukahtaa vaunulenkillä/kauppareissulla vaunuihin niin mikäpä siinä.
Vierailija kirjoitti:
Monet äidit pitävät vauvan nukuttamista vaivattomana ja Suomessa myös turvallisena. Idea tuossa on puhtaan ulkoilman hengittäminen ja hapensaati ja tietysti valo. Sisäilma sisältää aina epäpuhtauksia.
Ja kyllä ulkoilmassa on paremmat unet, riippuen hapen runsaammasta määrästä, sen tietää joka on nukkunut ulkona, teltasssa, aitaasa yms.
Niin, paitsi jos sattuu asumaan suuremman väylän varrella. Minä en nukuttanut lapsia ulkona. Talvipakkasilla pakokaasut jäävät leijumaan, keväällä pitkä katupölyjakso ja kesällä tukahduttavan kuuma. Valitsin maalaisjärjen ja oikeasti sen terveemmän vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Ilmassa on sisällä ja ulkona 21% happea.
Me asumme juurikin valtatien varrella eli ilma on todella p*skaista näin nätisti sanottuna.
Ja kun kyseltiin miksi mietin mitä muut ajattelevat, halusin tietää kun minulle asiasta ovat saarnanneet yksi jos toinen "vanhan koulukunnan" ihminen. Halusin tietää onko tosiaan suurin osa tuota mieltä..
Teen tietysti kuten itse parhaaksi nään. :)
Ap
Ulkona nukuttaminen on peräisin ajalta, jolloin asuttiin hellahuoneessa suurperheissä ja tupakkaa vedettiin porukalla sisällä. Silloin epäilemättä oli terveellisempää laittaa vauva ulos nukkumaan.
Ellei hometalosta ole kysymys, ei nykyään ole mitään erityistä syytä ulkonukuttamiseen, mutta ei siitä haittaakaan ole. Vanha neuvolantätien neuvo on iskostunut niin mieliin ja perityy äidiltä tyttärelle, ettei sitä osata edes mitenkään kyseenalaistaa. Tehdään vain niin kuin on ennenkin tehty, kun niin ilmeisesti "kuuluu" tehdä, syitä miettimättä.
Mitä väliä, ethän itsekään nuku ulkona. Raitis ilma tekee kyllä hyvää kenen tahansa unille, joten ainakin kannattaa tuulettaa huone hyvin ennen vauvan (ja omiakin) unia. Ei meidänkään vauva ole kovin paljon ulkona nukkunut. Ihan vauvana tuli kesällä oltua paljon ulkona, jolloin vauvakin siellä nukkui, mutta helpompi on meillä ollut nukuttaa sisälle.
EI mielipidettä. En mäkään nukuttamalla ole nukuttanut. Kävelylenkillä on nukahtanut,jos dikseen ja kotiin tultua olen vetässyt vaunut/rattaat eteiseen missä jatkanut unia. En ole halunnut jättää lasta ulos vaikka onkin rauhallinen oma piha. Jotenkin ajattelen,että ennen vanhaan asuntojen ollessa ahtaampia ja ilmanvaihto huonompi oli tärkeämpää vauvan saada raitista ilmaa.
Mä usein ajattelen, että olisipa ihanaa jos joku pakkaisi mutkin pehmeisiin, lämpimiin vällyihin ja laittaisi sellaiseen pesään nukkumaan. Hytkyttelisi vähän ja nukkuisin raittiissa, vähän viileässä ja sateen jälkeen tuoksuvassa ulkoimassa varmaan onnellisena tunteja.
En mä toki missään tiepöly ja pakokaasualueella tai kuumalla parvekkeella tai rakennustyömaa-alueella haluaisi nukkua, mutta jossain rauhallisella takapihalla metsän reunassa hyttysverkolla hyvin suojattuna.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona nukuttaminen on peräisin ajalta, jolloin asuttiin hellahuoneessa suurperheissä ja tupakkaa vedettiin porukalla sisällä. Silloin epäilemättä oli terveellisempää laittaa vauva ulos nukkumaan.
Ellei hometalosta ole kysymys, ei nykyään ole mitään erityistä syytä ulkonukuttamiseen, mutta ei siitä haittaakaan ole. Vanha neuvolantätien neuvo on iskostunut niin mieliin ja perityy äidiltä tyttärelle, ettei sitä osata edes mitenkään kyseenalaistaa. Tehdään vain niin kuin on ennenkin tehty, kun niin ilmeisesti "kuuluu" tehdä, syitä miettimättä.
Tämä ulkona nukuttaminen on varmaankin Arvo Ylpön ohjeistusta ja onkin aikanaan ollut erittäin viisas neuvo. Tänä päivänä sisäilma saattaa usein olla puhtaampaa kuin ulkoilma tietyissä olosuhteissa, joten älkää ollenkaan syyllistykö hyvät äidit, hoitakaa vauvojanne oman parhaan näkemyksenne mukaan.
Mun mielipide on jotain tältä väliltä: APUA, OMG, EI VOI OLLA TOTTA! / EI VOISI VÄHEMPÄÄ KIINNOSTAA, MITEN MUUT NUKUTTAVAT VAUVOJAAN.