Miksei ihmiset mieti pätkääkään sitä, sopiiko etunimet ja sukunimi yhteen??
Ihanku se sukunimi ei jotenki olis nimi ollenkaan, tai että se ei kuuluisi ollenkaan siihen kokonaisuuteen. Sukunimi on todella oleellinen osa nimeä, paljon oleellisempi kuin esimerkiksi toinen (ja mahdollisesti kolmas) etunimi. Silti ei yhtään voida miettiä sopiiko ne etunimet siihen sukunimeen????!!! Kastetaan sitten Anastasia Felicia Virtasia ja Jennifer Jessica Maryah Möttösiä. Siis oikeesti, muuten muiden nimet ei tietenkään todellakaan mulle kuulu eikä mua kiinnosta onko jonkun nimi Jorma vai Jessica MUTTA miksei voida ajatella sitä sopiiko etunimet sukunimeen??? Oi miksi???!! Todella usein huomaa että etunimiä miettiessä unohdetaan oma sukunimi kokonaan, sitten se vaan heitetään sinne loppuun viimeisenä, oli etunimi mitä hyvänsä.
Kommentit (66)
Totta. Ihmiset miettivät paljon sitä, sopiiko ensimmäinen ja toinen nimi yhteen. Todellisuudessä sillä ei ole niinkään väliä, enemmän tulisi miettiä sopiiko ensimmäinen nimi ja sukunimi toisiinsa. Toiset etunimet eivät ole suuressa osassa, 1.nimi ja sukunimi puolestaan kulkevat rinnakkain läpi elämän. Jos sun nimi on vaikkapa Maria Eveliina Virtanen, niin sä olet sillon kaikkien tietämänä Maria Virtanen etkä Maria Eveliina.
Jos nyt ymmärrätte mitä yritän sanoa :D
Varjopuolena tuossa on se, että kun on erikoinen sukunimi, niin vanhemmat antoi meille lapsille myös erikoiset etunimet. Meidän etunimet sopii hienosti sukunimeen, totta.
Meitä on kolme tyttöä, kaikki ollaan "jouduttu" avioliiton myötä pitämään omat sukunimemme, koska satuttiin kaikki rakastumaan "Korhosiin" ja etunimet ei sovi mitenkään miesten sukunimiin.
Minulla on vähän hassu, kun on suomalainen etunimi ja ulkolainen sukunimi. Johtuu vain siitä, että sukunimi tuli "automaattisesti" perheeseen vanhempien mennessä naimisiin, mutta koska asumme Suomessa ja isäkin on Suomen kansalainen, niin halusivat minulle suomalaisen etunimen. Minua asia ei tosin haittaa.
Se vielä lisänä kun koko nimi on yhtä "sekasotkua" eli "hieno" etunimi ja iso tai isoisovanhempien nimet lätkästään perään tyyliin Adeleine Liisa Pirkko
Niin, no se kuulostaa meille suomalaisille pistävältä. Ulkomailla suomalaiset sukunimet on eksoottisen kuulosia, ei siellä luonnollisestikaan ihmeteltäis yhtään Maryam Möttöstä :D
Vierailija kirjoitti:
Totta. Ihmiset miettivät paljon sitä, sopiiko ensimmäinen ja toinen nimi yhteen. Todellisuudessä sillä ei ole niinkään väliä, enemmän tulisi miettiä sopiiko ensimmäinen nimi ja sukunimi toisiinsa. Toiset etunimet eivät ole suuressa osassa, 1.nimi ja sukunimi puolestaan kulkevat rinnakkain läpi elämän. Jos sun nimi on vaikkapa Maria Eveliina Virtanen, niin sä olet sillon kaikkien tietämänä Maria Virtanen etkä Maria Eveliina.
Voi olla myös esim. Eveliina Virtanen. Stubbikin on Alexander, ei Cai-Göran.
Avioliiton myötä otettuani miehen sukunimen minulla on -la pääte etu- ja sukunimessä. Sukunimen ensimmäinen tavu on kolmikirjaiminen ja kolmas kirjain on -L 😄. ..😃
Joo, tuntuu että nykyajan maneeri on se tietyllä tavalla rimmaava kolmen etunimen rimpsu, "Iina Ava Anastasia", tms. Sitten kun siihen lotjautetaan loppuun joku "Pikkarainen", on jo melkoinen suuntäysi nimeä.
Melkein aina kaksi etunimeä rimmaa sukunimeen paremmin kuin kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös esim. Eveliina Virtanen. Stubbikin on Alexander, ei Cai-Göran.
Molempia/kaikkia etunimiään voi käyttää, esim. Maria Kaisa Aula.
Samaa mieltä apn kanssa. Itse olin haaveillut aina esikoiselle nimestä x, olinkin varma että sen hän tulee saamaan... noh, onneksi tulin järkiini ja tajusin ottaa sukunimen huomioon. Tyttäreni saikin sitten kauniin suomalaisen etunimen, sopii sukunimeenkin kuin nenä päähän :)
Eikös nykyään ole niin, että lähtökohtaisesti kumpikin puolisoista pitää oman nimensä, ellei sitten halua ottaa oman puolisonsa sukunimeä tai kaksois -nimeä eli pitää oman nimensä ja liittää siihen puolisonsa nimen. Oikeastaan ihmettelen kuinka verraten vähän on pareja, joilla kummalakin on "vain" oma vanha nimensä, eikä kumpikaan ole vaihtanut tai ottanut lainkaan toisen nimeä. - Toisaalta jos on joskus lapsia niin onhan se tavallaan kiva, että kaikilla perheen jäsenillä on yhteinen sukunimi; mutta miksi ihmeessä sen nimen täytyisi olla aina miehen sukunimi? - Itse miehenä voisin hyvin harkita ottavanani puolisoni nimen. - Kaksois -nimi olisi luultavasti vähän hankala.
Mä taidan olla juntti tai nimikorvaton tai jotain, mutta kyllä mun mielestä melkein mikä vaan yhdistelmä sopii yhteen. Sointi voi muuttua ja yhdistelmä olla erikoinen, mutta ei mun korvaan joku Cecilia Virtanen särähdä lainkaan pahasti!
Omat lapset on sitten ihan vaan tyyliä Aino Maria Suomalainen, koska satuin pitämään perinteisistä etunimistä. Ei kuitenkaan haittaa Jennefer Möttöset. Kait olen sitten poikkeus?
Vierailija kirjoitti:
Avioliiton myötä otettuani miehen sukunimen minulla on -la pääte etu- ja sukunimessä. Sukunimen ensimmäinen tavu on kolmikirjaiminen ja kolmas kirjain on -L 😄. ..😃
En tajunnut.
Mua ihmetyttää myös se, että toisia nimiä mietittäessä ei oteta mukaan sukunimeä. Hirmu monelle, joilla on kolme etunimeä, sopisi paremmin vain kaksi, kun tulee perään vielä se sukunimi. Hatusta heitetty esimerkki: Onni Pekka Santeri Virtanen vs. Onni Santeri Virtanen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuntuu että nykyajan maneeri on se tietyllä tavalla rimmaava kolmen etunimen rimpsu, "Iina Ava Anastasia", tms. Sitten kun siihen lotjautetaan loppuun joku "Pikkarainen", on jo melkoinen suuntäysi nimeä.
Melkein aina kaksi etunimeä rimmaa sukunimeen paremmin kuin kolme.
Totta, kaksi etunimeä on lähes aina parempi kuin kolme. Mihin ihmeeseen sitä tarvii kolmea etunimeä?? Siinä tapauksessa ymmärrän, jos löytyy useampi itselle tärkeä nimi ja haluaa sitten niitä kaikkia käyttää. Sitä en kuitenkaan ymmärrä että ihan huviksi vaan kehitellään 3 erilaista etunimeä, joilla ei ole mitään sen syvempää merkitystä.
On täysin typerää sovittaa etunimeä sukunimeen. Vain täydellinen idiootti tekee niin ja peukutuksista päätellen niitä on paljon.
Me laitettiin lapselle ihan perinteinen suomalainen nimi koska sukunimi on ulkomaalainen mutta asutaan suomessa ja ollaan täysin suomenkielisiä. Joku saksalainen nimi olisi ehkä kuulostanut "hienommalta", mutta näin on parempi.
Niinpä... t. Jax Karalahti :(