Maria

En jaksa... Pojan kummitäti on vanha opiskelukaverini, ei olla nyt oltu ihan hirveän läheisiä pariin viime vuoteen. Ei nyt etäisiäkään, tämä ihminen ei vain oikein avaudu mulle enää mistään...Poika täytti 12 kuun vaihteessa ja kummi osti hänelle X-boxin lahjaksi. En tiedä millä rahoilla on ostanut mutta nyt eilen ilmoitti mulle että tarvitsee laitteen takaisin, on ilmeisesti palauttamassa sen kauppaan.

Kummilla on ollut ongelmia rahan kanssa ennenkin, jonkinlaista shoppailuriippuvuutta johon on saanut terapiaakin. Kurjaa on pojalta ottaa lahja pois, ja tietysti mietin että onko kummi sortunut pikavippeihin tai muuten veloissa... Kuinka ottaa asia esille?

• ylös 58
  • alas 1

Sivut

Kommentit (23)

321

No ihan suoraan otat asian puheeksi, kerta tuommosta rahaongelmaa syytä epäillä muutenkin. Syyllistää ei tarvitse, mutta onhan tuo niin outoa että hyvä puhua asiasta ja varmasti tarvitsisi apua

• ylös 38
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei kyllä ole kiva laittaa poikaa kärsimään kummin virheistä. Itse varmaan ihan suoraan kummilta kysyisin, että miksi on ottamasa lahjaa takaisin. Ja yhdessä vaikka miettisi jotain muuta toimintatapaa (kai hän voisi palauttaa esim. jotain omaansa, jos on liikaa shoppaillut TAI JOS ITSE HALUAT voisit tarjoutua hieman maksamaan xboxin hinnasta).

• ylös 55
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse en palauttaisi, en todellakaan.

Kummin käytös on todella noloa ja junttia, mutta en kyllä kehtaisi alkaa periaatteesta vänkäämään vastaan, jos kyse on tiedettävästi sairaasta ihmisestä (terapiatausta rahan-/elämänhallintaan liittyen). Aikuisen ihmisen tulisi kantaa mokiensa seuraukset, ja lahjan tarkoitus on jäädä saajalleen pysyvästi. Mutta jos kummi rehellisesti kertoo ongelmastaan ja pyytää häntä koipien välissä lahjaa takaisin, olisi mielisairaan ihmisen hyväksikäyttöä pitää kyseinen lahja.

• ylös 46
  • alas 0
Vierailija

Ja jatkossa et ota vastaan mitään lahjaa koska suuri mielipahahan tuosta lapselle tulee...

• ylös 36
  • alas 0
Vierailija

Voiko sitä edes palauttaa enää, käytettyä tavaraa eli pitääkö elektronisen laitteen olla palautettaessa avaamattomassa pakkauksessa?

• ylös 40
  • alas 0
Vierailija

mä vähän tiiän mitä ostaa omille kummilapsille. en tollasta menis ostamaan.just laitin omalle nimpparilahjan menemään ja ehkä ostaa siihen vähän viel jotain lisää.

Vierailija

Kerroin pojalle tilanteen, sanoi että lahjan saa palauttaa, ei ole siihen juuri kiintynyt. Minun ei siis tarvitse potea syyllisyyttä siitä etten sitä olisi säästötililtäni aikonutkaan lunastaa. Poika ei ole koneella pelannut sen saatuaan kuin muutaman kerran, ollut ulkona kavereiden kanssa - ei ole yleensäkään viihtynyt sisällä pitkiä aikoja. Mietin mitä kuluttajansuojalaki mahtaa sanoa, 14 päivää ei ole vielä kulunut, vaikka kiire kylläkin on. Tuosta mitä joku sanoi, elektronisen laitteen palauttamisesta avattuna, en tiedä. Toivon vain että tämä välikohtaus saataisin nyt pian alta pois.

AP

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Selvitän tätä heti huomenna kummin kanssa, menemme laite kainalossa kauppaan josta laite ostettu (Gigantti todennäköisesti) ja selvitämme kuinka tässä nyt menetellään. Ikävää tässä on muun vaivan lisäksi tietysti luottamuksen menetys - olimme joskus ihan hyviäkin kavereita. Eipä tuolta ihmiseltä enää uskalla ottaa mitään tarjousta/lahjaa vastaan...

No hyvää yötä nyt. 

AP

Vierailija

Voihan hän myös myydä laitteen eteenpäin jollekulle ja saada niin osan rahoista takaisin.

Vierailija

Tosiaanko kauppaan menee takaisin? Onko se oikeesti ostettu, kuitti olemassa? Jotenkin hämärältä kuulostaa...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
 Kerroin pojalle tilanteen, sanoi että lahjan saa palauttaa, ei ole siihen juuri kiintynyt. Minun ei siis tarvitse potea syyllisyyttä siitä etten sitä olisi säästötililtäni aikonutkaan lunastaa. Poika ei ole koneella pelannut sen saatuaan kuin muutaman kerran, ollut ulkona kavereiden kanssa - ei ole yleensäkään viihtynyt sisällä pitkiä aikoja. Mietin mitä kuluttajansuojalaki mahtaa sanoa, 14 päivää ei ole vielä kulunut, vaikka kiire kylläkin on. Tuosta mitä joku sanoi, elektronisen laitteen palauttamisesta avattuna, en tiedä. Toivon vain että tämä välikohtaus saataisin nyt pian alta pois.

AP

Kuluttajansuojalain takaama 14 päivän palautusoikeus koskee vain etäkauppaa. Jos ei ole netin kautta tilannut,vaan suoraan kaupasta niin kaupalla ei ole mitään velvollisuutta palauttaa rahoja.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.