En pysty enää keskittymään kirjojen lukemiseen yhtään
Mistä tämmöinenkin voi johtua... Viekö jatkuva netissä roikkuminen keskittymiskyvyn?
Kommentit (37)
Pitääkö laittaa pystyyn joku av:n kirjakerho? :D
Jossa tahti on tooooosi hidas, ei mikään kirja per viikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä aiheesta on kirjoitettu mielenkiintoinen kirja.
Kukaanei jaksa tuotaan lukea heikentyneen keskittymiskyvyn vuoksi.
:D :D
Hahah.
:D
Eiku oikeesti, kuka tiivistää?
Täällä taas ollaan, vaikka olen huomannut myös netin huonon vaikutuksen. Miten ihminen onkin niin heikko?! Älypuhelin kädessä monta tuntia, hyppien viesteistä ja sivuilta sinne tänne.
Kiitos, kun muistutitte! Pistän puhelimen pois ja luen kirjaa. Jonka olen aloittanut parikin kertaa, mutta en ole jaksanut keskittyä.
Hyvää kesää kaikille!!
Minä pystyn kyllä muutamaksi tunniksi keskittymään kirjaan, mutta nettiajan seurausta on se, että hirveän usein kirjojen lukeminen jää kesken. Ennen tuli kirjat luettua melkein aina loppuun saakka, sellaisetkin joiden sisällöstä en ymmärtänyt tuon taivaallista.
Selailen liikaa av-palstaa ja verkkolehtiä. Luen siis uutisia ja artikkeleita paljon. Luin tabletilta HS kirjastosta tällä viikolla Hannu Raittilan romaanin Marsalkka. Oli kiinnostava kirja. Pidän historiasta ja periaatteessa siinä oli pseudodokumentaarisia aineksia. Sunnana: riippuu netin käytöstä ja sisällöstä, mitä jaksaa lukea. E-kirjat on kätevä hankkia missä vain ja olen alkanutkin hankkia niitä. Kesken on Karin Slaughterin Rikollinen. Ei niin kovin hyvä dekkari.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämmöinenkin voi johtua... Viekö jatkuva netissä roikkuminen keskittymiskyvyn?
Olet asian ytimessä. Se on nimenomaan netti ja some, mutta myös muu informaatiotulva, joka vie keskittymiskykysi, energiasi ja aikasi. Kirjojen lukeminen on aivan liian pitkäveteistä puuhaa, että siihen pystyisi, ellei rauhoita sille aikaa somekeskeytyksiltä.
Älypuhelin on pirun keksintö!
Kun luen niin aina tulee vastaan joku etymologinen, historiallinen, maantieteellinen etc. asia, joka on pakko heti tarkistaa googlella - ja helposti asia johtaa toiseen ja kolmanteen... ja kirja jää.
Läppäri ei ole aiheuttanut tällaista riippuvuutta.
Sama ongelma. En ole vuosiin lukenut mitään romaaneja, vaikka ennen luin paljon. Kirjastosta on kuitenkin ollut lainassa mielenkiintoisia kirjoja, joita en kuitenkaan ole saanut luettua. Nyt tilanne on mennyt jo niin pahaksi, ettei opiskelukaan suju, kun en saa tenttikirjoja luettua. Keskittymiskyky ei riitä pitkiin teksteihin. Älypuhelimella ja koneella oon tunteja päivässä. Luen kaikenlaista turhaa. Help!
Brainrot ja netin käyttö tosiaan tekee vielä hankalampaa opiskelusta ja fyysisen kirjan lukemisesta
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. En ole vuosiin lukenut mitään romaaneja, vaikka ennen luin paljon. Kirjastosta on kuitenkin ollut lainassa mielenkiintoisia kirjoja, joita en kuitenkaan ole saanut luettua. Nyt tilanne on mennyt jo niin pahaksi, ettei opiskelukaan suju, kun en saa tenttikirjoja luettua. Keskittymiskyky ei riitä pitkiin teksteihin. Älypuhelimella ja koneella oon tunteja päivässä. Luen kaikenlaista turhaa. Help!
Laita se puhelin pois. Ei ole oikotietä onneen.
Ajatelkaa ihmisyyden näkökulmasta miten huonosti asiat on ja aivot meillä kun ei pystytä lukemaan. Tästä on lyhyt ja helppo ajautua siihen että ei osaa enää kirjoittaa. Some ja netti on liikaa joka paikassa. Ikävöin usein nuoruusaikoja 15 vuotta sitten kun ei ollu tätä some digitalismia ja ylikuormitusta joka paikassa. Meillä oli ketti koneella ja tehtiin kaikkea enemmän
Tänään just oli hesarissa (vaiko ylellä) jonkun toimittajan juttu kuinka paini ihan saman ongelman kanssa. Totutti sitten itsensä uudelleen lukemaan kirjoja.
Siihen tarvitaan itsekuria, mutta aivot ovat todella mukautuvaiset. Saat sen keskittymiskyvyn takaisin jos sua kiinnostaa tarpeeksi yrittää. :)
Lukeminen antaa niin paljon. En ole mikäön himolukija, mutta viikossa tulee kuitenkin useampana päivänä luettua, vuodessa aika monta kirjaa.
Mulla meni lukukyky posttraumaattisen stressin takia, kun olin liian kauan yrittänyt pitää itseni järkeilemällä henkisesti kasassa. Aivot aivan karrella. Yli kymmeneen vuoteen en kykenyt lukemaan pidempiä tekstejä. Nykyään sujuu paremmin, kunhan pidän huolta itsestäni enkä ole liian stressaantunut.
Sama juttu. Mutta pääsen takaisin kirjojen pariin sillä että kuuntelen äänikirjana sarjan ekan osan tai yhden kirjan pari ekaa lukua, sit oli helpompi jatkaa kun tuntee hahmot ja on jo tullut imaistuksi tarinaan. Seuraava kirja on sitten helpompi. Tää on sit pitänyt toistaa jos lukemiseen on tullut uudestaan taukoa.
Minä pystyn vielä, jos kirja on kiinnostva
Ei hätää, ei sinun tarvitse lukeakaan. Ei kenenkään tarvitse. Helsingin yliopistokin on sitä mieltä että kirjakaupat on ihan turhia. Tilalle voi ihan hyvin ottaa Rustan. Sieltä saa kivoja torkkupeittoja joiden alla voi selata lisää sitä kännykkää.
Kukaanei jaksa tuotaan lukea heikentyneen keskittymiskyvyn vuoksi.