Äärimmäisen nolo vaiva parisuhteessa olevalle...
Olen vastikään muuttanut yhteen mieheni kanssa. Tämä on se hetki jota olen koko elämäni ajan pelännyt, ja pelkoni ovat käyneet toteen... Olen nuori, itsestään huolehtiva nainen, josta ei kukaan päällepäin arvaisi kaikkein kauheinta ongelmaani: ilmavaivoja. Minulla on suolistosairaus, jonka vuoksi muutun päivittäin iltaa kohden oikeaksi ihmisilmapalloksi. Vatsan turvotus on sitä lajia että näytän viimeisilläni raskaana olevalta, mutta ei sekään ole isoin ongelma, vaan se, että ilman on tultava joskus uloskin.
Muiden seurassa pidättelen tietenkin, mutta yöt. Nukkuessa en pysty kontrolloimaan asiaa. Tiedän nyt varmaksi, että mies on huomannut mitä on meneillään, sillä sen verran usein hän on ollut hereillä kun minä nukun. Herään itse usein siihen, kun ilmaa pääsee ulos. Noina hetkinä tunnen itseäni kertakaikkiaan kuvottavaksi.
Asiasta ei ole puhuttu sanallakaan. Mies ei ole vihjannut yhtään mitenkään, että tietäisi ongelmastani. Mutta kyllä hän tietää. Me emme kumpikaan syty pieruhuumorista, joten vitsailemaankaan en asiasta ala.
Luotan mieheeni ja haluan uskoa, että hän rakastaa minua tästä luotaantyöntävästä vaivasta huolimatta. Mutta itse tunnen kuvotusta itseäni kohtaan, ja myös pettymystä, vaikken voi tästä sairaudesta päästä eroonkaan. Tunnen itseni epänaiselliseksi. Asia ahdistaa minua paljon, etenkin iltaisin. Minulla on nukkumisvaikeuksiakin. Ne illat ovat helpompia, kun huomaan miehen nukahtaneen syvään uneen ennen minua. Silloin voin paremmin rentoutua.
Kuten sanoin, en usko että kukaan arvaisi että minulla on näin inhottava ongelma. Aina ei kaikkea näe päältäpäin katsoen.
Kommentit (51)
Onko kilpirauhasen vajaatoiminta poissuljettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olette muuttaneet yhteen, niin kai mies tuossa vaiheessa myös tietää sairaudestasi?
Jos ei, niin hyvä olisi kertoa, ei suhteesta mitään tule, jos jo tuollaisia asioita pitää alkaa salailla.Olen kyllä jossain vaiheessa maininnut että minulla on ongelmallinen suolisto, mutta en usko miehen kiinnittäneen asiaan kauheasti huomiota. Vaiva kun ei vaadi hoitoa (tai pikemminkin hoitoa ei ole) eikä lääkityksiä, joten elämä on vain suunniteltava sen mukaan. Ei tämä nykyään enää kauheasti haittaa normaalia elämää, kun olen kehittänyt elämäni rutiinit sellaisiksi, että pärjään. Mutta kyllä inhottaa kärsiä pahoista ilmavaivoista yhteisessä kodissa...
Häpeän siis vaivaani aikalailla. Ehkä ei pitäisi, mutta kyllä vatsavaivat ovat sieltä kiusallisisimmasta päästä.
Ap
Voi lässyn lässyn. Onko pakko olla noin lapsellinen?
Minullakin suolistosairaus ja vatsa koko ajan kuralla. Miehelle kerroin jo heti alussa.. nyt ei enää nolota ja siitä jopa vitsaillaan paljon. Kaikkeen tottuu. :)
Vierailija kirjoitti:
Asiasta ei ole puhuttu sanallakaan.
Miksi?
Ei sulla mitään lääkitystä ole tohon sairautees?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä suljettu pois. Olen saanut diagnoosin, jota en olisi koskaan halunnut saada, sillä tilannettani ei voi merkittävästi auttaa. Tiedän että ongelma on myös pääni sisällä, kun en pysty hyväksymään asiaa. Olen vuosia pelännyt, että muut ihmiset hylkäävät jos ymmärtävät kuinka vaikeita esim. ilmavaivani ovat, sillä kyseessä on niin kiusallinen asia. Itsetuntoa pitäisi kehittää, kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mutta kyllä inhottaa kärsiä pahoista ilmavaivoista yhteisessä kodissa..
Kodissa on parasta se, että siellä saa rentoutua, antaa mahan pullottaa, saa pierrä ja röyhtäillä ja olla just sellainen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
kyseessä on niin kiusallinen asia.
Se on kiusallinen vain sinun pääsi sisällä. Sinulla on henkinen ongelma.
Olisiko paikallaan käydä myös uusintatutkimuksissa. Jospa tohtorisetä löytäisi vaikka paremman lääkkeen, ettei tyttelin tarvisi turvota ja piereskellä niin usein. Mutta ennen kaikkea: asiallinen ja rehellinen keskustelu poikaystävän kanssa heti. Kun asia pitkistyy, niin se mutkistuu, tavataan sanoa, ja se kyllä pitää paikkansa.
Kerro miehelle. Enemmän se ihmettelee jos et kerro. Eikä se vaiva katoa sillä ettet puhu siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä suljettu pois. Olen saanut diagnoosin, jota en olisi koskaan halunnut saada, sillä tilannettani ei voi merkittävästi auttaa. Tiedän että ongelma on myös pääni sisällä, kun en pysty hyväksymään asiaa. Olen vuosia pelännyt, että muut ihmiset hylkäävät jos ymmärtävät kuinka vaikeita esim. ilmavaivani ovat, sillä kyseessä on niin kiusallinen asia. Itsetuntoa pitäisi kehittää, kyllä.
Ap
Oletko sentään lääkärille puhunut sairauden tuomasta henkisestä haitoista?!
Kerrot miehelle tänään. Sanot että sinun on puhuttava asiasta joka vaivaa sinua. Kivi vierähtää sydämeltäsi ja voihan olla että miehelläsi on sama tilanne. Älä turhaan pilaa elämääsi sillä että stressaat joka päivä siitä kuinka selviät illan ja yön kotonasi kaasujesi kanssa. Jos saatte joskus lapsia, niin eivät ne vaivat siitä ainakaan helpota ja esim. synnytyksessä peräpäästäsi tn. tulee muutakin kuin ilmaa. Hoidat homman nyt ja alat nauttia yhdessäasumisesta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko sentään lääkärille puhunut sairauden tuomasta henkisestä haitoista?!
Olen kyllä, vaikka se erityisesti teini-iässä olikin aivan kauhean vaikeaa. Vaikka täällä nyt monet kirjoittavat miten tällaista asiaa ei pitäisi häpeillä, niin kyllä vaikeista ilmavaivoista kärsivä vaan herkästi häpeää, vaikka miten yrittäisi ajatella positiivisesti. Ja kumppaninsa silmissä haluaisi aivan erityisesti olla viehättävä, eikä mikään ilmavaivaongelmainen.
Ap
Hoida suolistosi kuntoon.
Tuo ei ole normaalia. Suolistosikin kärsii stressaamisesta.
Syötkö paljon viljoja? Huono ruokavalio? Allergioita?
Onko ruokavaliossa kasviksia, marjoja, hedelmiä, kuitua, välttämättömiä rasvahappoja, vitamiineja, hivenaineita...minimaalisesti?
Tsemppiä :)
Jos ihminen lopettaa pieremisen, niin hän on kuollut.
Normaalia elämisen asioita kuten hengitys.
Sitä paitsi kun jännität ja pidättelet saat enempi ilmavaivoja.
Päivällä piereskellään vessassa tai yksin ollessa tai ulkona.
Yöllä nukutaan ja jos piereskelee nukkuessa, niin sitten piereskelee.
Olen yksi kaasuvaivainen kanssa ja en ihan kaikille ole seikkapertäisesti selittänyt ainaiusten vatsakipujeni todellista syytä, mutta kumppanille tällaiset asiat on kerrottava niin pian kuin mahdollista
Itse en miehenä kyllä tuosta pieruttelusta pahastuisi, jos olet muuten kaikin puolin ihana tapaus. Ja kaikiltahan jonkun verran paukkuja pääsee, vaikka olisi kyseessä prinsessa tai superjulkkis.
Viljaton ja maidoton ruokavalio on ainakin kokeilun arvoinen.
Otan osaa ja samaistun. Nyt olen itse muuttamassa ruokavaliota, josta sitten kerroin miehelle ja luulen, että hän sitä kautta googletti asiaa. Itse en myöskään uskalla käydä miesystävän luona isommalla asialla, koska koskaan ei oikein voi olla varma, mitä on tuloillaan.
Lapsellista, ja niin noloa. Mutta näillä mennään.
Kasvattakaa ihmiset lapsistanne tavallisia ruumiintoimintoja ymmärtäviä ihmisiä niin ei tarvitse aikuisena arastella tällaisten asioiden suhteen!
Kotiin sitten vähän vielä kasvamaan, jos asia noin paljon SINUA häiritsee!