Jo on mennyt remonttifirmojen touhu härskiksi - varoittakaa ihmeessä iäkkäitä omaisianne!
Vanhuksille ja muillekin tyrkytetään kotimyyntinä ylihintaisia remontteja. Jopa tekeytymällä tarkastajaksi ja uhkailemalla, ettei vakuutus korvaa vahinkoja nykyrakentein.
http://yle.fi/uutiset/vanhuksille_myydaan_ylihintaisia_ja_turhia_remont…
Lanko on eläkkeellä, mutta vasta kuusikymppinen ja rakentanut kolme taloa eli tietää alan jutut. Naapurissa kattoa korjannut raksafirma oli tunkenut puoliväkisin tekemään kattoarviota ja "löytänyt" muka kosteusvahingon (joka ei siis ollut mikään kosteusvahinko) ja tehnyt ylihintaisen tarjouken. Oli kuulemma ollut todella vaikea saada sakkia kammettua ulos talosta, ja lanko ei totta vie ole mikään vaisu arkajalka.
Kannattaa jutella iäkkäiden omaisten kanssa, jos asuvat omakotitalossa. Että noihin ei missään nimessä pidä edes painostettuna suostua ja aina voi soittaa hätätilassa omaisille tai jopa poliisille, jos ei saa kotimyyjiä poistumaan.
Kommentit (41)
Muistatteko takavuosina ne irlantilaiset travellerit, jotka kävi talosta taloon kaupittelemassa pihakivetyksiä? Ja jälki oli ihan sutta.
Lama-aika saa noista entistäkin härskimpiä.
Tuollaisissa on tosiaan kahden viikon perumisaika, mitä eivät kaikki remppaporukat "muista" sanoa myydessään remonttia. Kannattaa käyttää sitä hyväkseen ja sen aikana viimeistään tarkistaa muiden firmojen hintatasot.
Ois kiva tietää tollasten firmojen nimet, niin tietäisi välttää.
Niin ja vanhukset avautuvat kenelle tahansa kun joku juttelee heille ja on ystävällinen heille mistähän tämä ilmiö kuvastaa vanhusten tilasta
Suomessa on aina ollut näitä huijareita jotka käyttävät heikompien tilannetta hyväksi
6, kulkukauppiaita on ollut aina, mutta tuollaisia kalliita kattoremppoja ei kyllä ole aiemmin tässä mittakaavassa tuputettu ovelta ovelle.
Ap
5, niin olisi. Mulla menisi ainakin boikottiin.
Ap
Soittaa poliisit paikalle jos kutsumaton henkilö ei poistu pyynnöistä huolimatta paikalta.
Onhan näitä jo vuosia ollut. Mutta härskimmäksi on mennyt, todellakin. Ensin kalastellaan "poliisina" verkkopankkitunnukset ym. tyhjennetään tili ja sitten tulevat "remppamiehet", joille ei ole varaa maksaa :D Voisivat nämäkin verkostoitua ;D...
Meilläkin kävi kaveri (tunnettu firma kaupungissamme, joten ei epämääräinen huijari) tekemässä tarjouksen vaatekaapin liukuovista. Pamautti tiskiin 1600 euroa! Mun piti oikein istua. Ikeasta tm saan ovet parilla sadalla, kun ukko ne asentaa.
Myös minun vanhemmillani on viime aikoina käynyt ikkuna, putki- ja kattoremonttia kauppaavia myyjiä, joita on todella vaikea saada ulos ja jotka ovat kaupanneet remontteja hyvin sinnikkäällä ja jopa aggressiivisella otteella. Kannattaa todellakin varoitella iäkkäämpiä omaisia, jota asuvat omakotitaloissa.
10, niinno, se on se työ, mistä maksetaan. Ja tuo on hintataso. Ostin Kirenalta kymmenisen vuotta sitten kaapiston makkariin (neljä kaappiosaa) ja sekin maksoi asennettuna 1400 euroa, joten 1600 euroa isosta kaapistosta on todennäköisesti käypä hinta. Siinä menee kumminkin maallikolta päivä asentaessakin, ja itse tehdessä tarvitset porakoneen ja voi olla, ettei joku liukuovi tulekaan suoraan jne.
Jos osaa, kannattaa toki tehdä itse, mutta työ maksaa.
Ap
Toiseen suuntaan, olin hämmästynyt miten halvaksi täysi märkätilaremontti tuli isäni rivitaloyhtiössä, maaseudun pikkukaupungissa.
Remontissa otettiin kaikki rakenteet auki, seinärakenteet rankoja myöten paljaaksi, jolloin tarkistettiin seinien alaosien kunnot, lattiasta pintabetonilaatta pois että uudet rakenteet saatiin ilman korkomuutoksia. Kaikki asennukset uusiksi, mukavuuslattialämmitys ym, laatoitukset asukkaan valinnan mukaan, saunapaneloinnit, lauteet ja kylppärin alakatto tervaleppää, uudet lämmönvesivaraajat ym. Ja työn laatu oikein hyvä.
Kokonaishinta luokkaa 12 tuhatta / asunto. Todella suuri ero pääkaupunkiseudun hintoihin. Ja siellä työn tekivät paikalliset rakennusmiehet. Etelä-Suomessa ei montaa suomea puhuvaa rakennusmiestä työmailta löydä.
11, joo, ei taida tosiaankaan rajoittua tuo vain joihinkin osiin Suomea.
Ap
13 totta tuokin. Huokealla on irronnut, tosin paljon riippuu siitäkin, uusitaanko samalla kaapistot, pyttyt, hanat jne. ja minkä hintaisiin.
Mutta tosiaan kannattaa kysellä tarjouksia useammalta. Ei ostaa mitään kotimyyjän pakkotuputtamaa...
Ap
Meillä on kyllä lähtenyt nuo huijarit ihan näpsäkästi matkaan kun ovea avatessa sanon tuimalla äänellä että painu helv...iin tai soitan poliisit ja läväytän oven kiinni nenän edestä. Sama toimii kaikenlaisiin kulkukauppiaisiin ja kerjäläisiin.
16, Joo, ongelma on, että iäkkäät ihmiset eivät tohdi käyttäytyä huonosti, ja jos kotimyyjä ei nättiä käytöstä usko, niin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Soittaa poliisit paikalle jos kutsumaton henkilö ei poistu pyynnöistä huolimatta paikalta.
Tai poistakaa se paikalta. Minä en ala täällä maalla puolta tuntia odottelemaan poliisia roudaamaan jotain mattokauppiasta kodistani ulos, sitä paitsi ei ne edes tule kiireaikaan jos on tärkeämpiä hälyjä. Mattokauppias lähtee ulos kun käsken tai itkee ja lähtee.
Suuri osa näistä firmoista on vielä lestadiolaisten firmoja... Koko suku töissä ja kusettamassa.
Vierailija kirjoitti:
16, Joo, ongelma on, että iäkkäät ihmiset eivät tohdi käyttäytyä huonosti, ja jos kotimyyjä ei nättiä käytöstä usko, niin...
Ap
Minun mummoni on 86v ja miehen mummo 91v. Kummankin ukko on kuollut ja asuvat yksin omakotitalossa. Olemme neuvoneet kummallekin, että ovi pidetään aina lukossa ja jos joku tulee koputtelemaan tai soittaa ovikelloa, ensin katsotaan viereisen ikkunan pitsiverhon läpi, että kuka se on. Ellei tunne, ei avata ovea. Kumpikin tekee näin. Ei ole riesaa kauppiaista eikä muista häiriköistä.
Tutulla kävi terassilasien myyjä, tunki kanssa puoliväkisin tekemään tarjousta. Jäi mokoma vielä sisälle laskemaan tarjousta, vaikka tuttu yritti sanoa, että on pakko lähteä kuskaamaan lastan harjoituksiim. Lasitusfirman tyyppi jäi sinne siksi aikaa, kun tuttu vei lastaan. Ei kuulemma saanut ulos edes sillä varjolla, ettei itse ole kotona...