14v teiniäiti vastailee hetken kysymyksiin jos on jotain kysyttävää
Kommentit (36)
Kun äitisikin on vasta 30v. ja jo mummoksi tulossa.
Mielestäni lapset pitää tehdä vasta sitten, kun pystyy ne elättämään itse. Kunnioitan kuitenkin sitä, että et ole tehnyt aborttia, vaan otat lapsen vastaan.
Toivon kaikkea hyvää sinulle ja lapsellesi. Toivottavasti nuori isäkin pysyy kuvioissa mukana ja ottaa vastuuta lapsen hoidosta.
Aika lapselta kyllä kuulostat. Eikä se koulunkäynti välttämättä luonnistukaan ihan vain tuossa lapsenhoidon lomassa (tai päinvastoin) vaikka kauniissa ja rohkeissa niin annetaankin ymmärtää.
mistä olette sellaisen saaneet ja paljonko maksaa kotiopettaja?
pääset töihin. Ja jos makselet 100¿/kk tuota pois, niin siihen menee sata vuotta, jos kymmenen vuotta olet 1000¿/kk saanut. Toisekseen, peruskoulu on helppo, kuka tahansa saa vähällä vaivalla hyviä numeroita siellä. Minua ainakin sapettaisi mielettömästi alkaa hoitamaan 30-vuotiaana jotain lapsenlapsia. Itsenäisiä pitäisi vanhempien olla. Jos 12-vuotias tulee raskaaksi on abortti ainut ajateltavissa oleva vaihtoehto.
ja isäni sanoi että jos pystyn maksamaan takaisin niitä rahoja niin maksan ja jos en pysty niin en maksa (eli jos saan hyvän työpaikan niin maksan)
ja sitten kun en enää avustusta tarvitse niin hän lopettaa rahan antamisen. Kun poikaystävä täyttää 1,5v päästä 18 niin saadaan isän vanha auto ja hän ostaa itselleen uuden.
Pulassa oltaisiin ilman iskää, onneksi hänellä on huipputyöpaikka ja varaa elättää meidätkin jonkin aikaa. Tai en tiedä onko hän sitä rahaa antamassa palkastaan vai siirtääkö tilillemme säästötililtään.
Ja kyllä tiedän ettei lastenhoito ole pelkkää vaippojen vaihtoa. Olen ollut sisärusteni kanssa koko heidän ikänsä. Nyttenkin olen kohta menossa hoitamaan pienentä sisarustani koska äitillä on menoa ja tulee vasta myöhemmin takaisin.
Kunnioitan valtavasti sitä, että olette tarpeeksi kypsiä ettekä tehneet aborttia vaan kannatte vastuunne. Samoin kunnioitan vanhempiasi siitä, että he osaavat vaikeuksissakin (jos pientä viatonta vauvaa voi sellaiseksi nimittää) tukea teitä.
Uskon, että pärjäätte loistavasti!
Muista, että lapset ovat pieniä todella vähän aikaa.
Nauti vauva-ajasta vaikka se välillä on rankkaakin.
Älä haikaile sitä mitä menetit vaan mieti kaikkea sitä mitä sait.
Pyydä apua rohkeasti jos tuntuu etten jaksa tai osaa.
Älä yritä tulla super-äidiksi. Sinulla on oikeus ajatella joskus myös itseäsi.
Muista, että sinun ei tarvitse selitellä eläämääsi ja valintojasi kenellekään kenelle et halua niitä selitellä. Et ole tehnyt mitään väärää. Tuomitsijoita löytyy aina, mutta ne kannattaa jättää omaan arvoonsa.
Vielä kerran, onnea!
tiettyisiin aineisiin mitkä on vähän heikompia. Esim matikkaa on ysiluokalla vähän vaikea opiskella itsenäisesti. Tulee kuulemma niin paljon uusia juttuja että matikanope suositteli sitä nyt ainakin kotiopetuksena. En sitten tiedä että tuleeko sellaista, siihen on vielä niin paljon aikaa etten ole kunnolla ajatellut.
Kun vauva on tarpeeksi vanha hoitoon niin menee hoitoon ja minä lukioon.
Lukion jälkeen ajattelin mennä hetkeksi töihin ja sitten opiskelemaan lisää, poikaystävä ei ole mikään opiskelijatyyppi joten hän sanoi heti että menee amiksen jälkeen töihin
ja sinulle joka kysyit että mitä kotiopettaja maksaa, minulla ei ole hajuakaan.. Iskä lupasi hoitaa sen kokonaan koska haluaa että kumminkin vauvasta huolimatta pystyn opiskelemaan siinä missä muutkin
Kyllä minunkin mielestä alle 18-vuotias on turhan nuori vanhemmaksi, mutta kyllä sitä nuorempikin pärjää jos haluaa.
Tsemppiä paljon! :)
Ja vietä aikaa rauhassa lapsenne kanssa. Koulunpenkille ehtii vaikka viisikymppisenä!
Ole vahva, nouse arvostelijoiden ja tuomitsijoiden yläpuolelle ja jätä heidät omaan arvoonsa!
Ne ovat viihdyttäviä ja kertovat naisen elämästä Suomessa satoja vuosia sitten.
Ennen vanhaan Suomessa...
- Naiste avioituivat usein 13-16 vuotiaina ja saivat silloin ensimmäiset lapsensa
- Lapsimorsiamet lähtivät anoppilaan kasvatettaviksi jo usein 2 vuotiaina
- Yli 20 vuotias rupesi olemaan jo vanhapiika
Eli ei
Tätä samaa tapahtuu etenkin kehitysmaissa edelleen. Ei vaikkapa Afrikassa tai Etelä-Amerikassa 14v äiti ole mikään kummastus. Erona vaan se, että hänellä ei ole enää mahdollisuutta koulunkäyntiin, sinulla on. Toki erona on myös elintaso jne.
Jos minä olisin sinä, niin...
Pitäisin 10kk-1v äitiyslomaa, jonka aikana sopisin käyväni koulussa kokeissa. Näiden koepäivien ajaksi pyytäisin sosiaalivirastosta lastenhoitoapua. Jos sitä ei järjesty niin sitten täytyisi ostaa esim MLL:n lastenhoitopalvelu muutamaksi tunniksi. Tämä on sellainen kulu, jonka vanhempanne taatusti ovat valmiit maksamaan. Ja kokeisiin pitää sitten lukea!!! Otat aikuistyylisen lukurytmin ja päätät päihittäväsi luokkakaverisi numeroissa.
Sitten kun lapsi on noin 10kk-1v, lapsi perhepäivähoitajalle tai tarhaan. Sitten keskitytyt koulunkäyntiin. Pidä huolta siitä, että isä hakee ainakin kerran viikossa lapsen hoidosta ja on hänen kanssaan illan, jolloin sinä pääset jumppaan tai muuhun harrastukseen. On siis tärkeää, että sinulla säilyy joku harrastus.
Ja siitä se sitten elämä suttaantuu, pahin uhkakuvasi on oma alkoholin/huumeiden käyttösi, sillä se voi todella pilata kaiken. Jos vältyt päihteiltä, tulet varmasti pärjäämään hyvin elämässäsi. Muista myös Anni Sinnemäki, joka sai suunnilleen sinun iässäsi lapsen, kävi lukion ja yliopistoa, sanoitti UltraBran biisejä ja on nyt kansanedustajana. Sinä voit valita sen tien tai kouluttamattoman päihdeongelmaisen lähiöäidin väliltä. VALINTA ON SINUN, TEOT RATKAISEVAT.
enkä ole mitään noista koskaan edes kokeillut, enkä tule kokeilemaankaan-
Olen aina ollut tällainen hikkari ja lukenut vaan kokeisiin viikonloput kun muut ovat olleen ryyppäämässä. Ei ole mun juttuni.
Äitini lupasi tulla katsomaan vauvaa siksi aikaa kun menen kokeita tekemään. Ja lupasi tulla isän avuksi katsomaan lasta aina silloin tällöin kun pitää lukea kokeisiin.
Siis niinkuin joku ehdotti että 10 kk - 1 v ikäisenä. Kyllä sä sinne lukioon ehdit myöhemminkin.
Paitsi tietty jos sulla on niin ihana äiti et jää vauvaasi kotiin hoitamaan. 1-vuotias on mielestäni aivan liian pieni vietäväksi vieraalle hoitoon (=ihminen joka ei aidosti rakasta pientä).
Muista huolehtia itsestäsikin, mutta opettele jo nyt ajattelemaan, että lapsesi menee elämässä KAIKEN edelle. Tarkoitan, että opettele vastuuta jo odotusaikana. Esim. opettele huolehtimaan raha-asioista itse, älä luota siihen, että " pappa betalar" , se ei ole mitään vastuun kantoa.
halusin nähdä tuleeko yhtään haukkukommenttia; mutta ei tullut. Jos olisin kirjoittanut että olen 16 vuotias niin varmasti olisi tullut, hassu juttu
Itse olen kyllä teiniäiti mutta synnytin lapseni 16-vuotiaana, nyt olen jo kahden lapsen äiti ja lapsetkin jo 5 ja 2 =)
Ja isi ei tosiaankaan maksanut MITÄÄN!!!
Mutta näitä 14-vuotiaita äitejäkin on, kiva nähdä ettei täällä heti haukuta jos sellainen kirjoittelee, 16v teiniäidit kylläkin haukutaan
Aika hyvä provo oli kumminkin =)
Minkä ikäisenä sait lapsesi? Ovatko he kaksoset? Oliko suunniteltuja molemmat?