En pysty rentoutumaan kun lapsi joutui amikseen
Okei vielä on 2kk aikaa jäljellä, mutta ahdistaa kovasti. Kyseessä vähän hiljainen ja hintelä lapsi ja istun jo nyt pelko perseessä. Ei ole oikein ketään kenelle jutella tästä. Miten selvisitte itse?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä amiskassakin saa tehdä tosissaan töitä. Huiput työllistyvät hyvin siitäkin laitoksesta :)
Suotta podet alemmuuskompleksia.Ole iloinen lapsen aktiivisuudesta, että haki ja pääsi. Eikä alkanut syrjäytyminen tässä ja nyt.
Ihmisiä ne ovat amiskalaisetkin 😃 ..😄. 😉
Itse olen opiskellut muutaman vuoden yliopistossa, ja kun olen katsonut joitain kurssitöitä mitä ammattikoulussa opiskelleet kaverini ovat joutuneet tekemään, niin en tiennyt, että olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Niin naurettavia tehtäviä heillä teetetään, ettei niihin kyllä juuri joudu töitä tekemään. Lopputyökin on samaa luokkaa kuin yliopistossa jokin ihan perus 5 opintopisteen kurssiin liittyvä essee, joita tehdään useita joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Saat pisteen siitä, että on vähän erilainen amisprovo tällä kertaa.
Muistutan kuitenkin provoamisen perussäännön: älä provoa sellaisesta , josta et mitään tiedä. On olemassa amislinjoja, joille todella päästään ja keskiarvoraja on korkeampi kuin normilukiossa.
Toiseksi muistutan, että lukioon pääsee kyllä ihan kuka tahansa, mutta jos peruskoulutodistuksen keskiarvo on niin huono, että oikeasti ei pääse, niin ammattikoululinjoissa on vielä valinnanvaraa.
Ettekö te oikeasti tiedä, että
AMMATTIKOULUTUTKINNOLLA VOI HAKEA YLIOPISTOON JA KORKEAKOULUUN.
On voinut hakea jo siitä asti, kun entiset opistot muuttuivat ammattikorkeakouluiksi ja ammattikoulut opistoiksi. Sitä ennen ei-ylioppilaat hakivat opistopohjalta.
Esimerkiksi Ressussa, Sykissä ja Etelä-Tapiolan lukiossa on varmaan numeron verran korkeampi pääsyraja kuin yhdessäkään vammattiopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä amiskassakin saa tehdä tosissaan töitä. Huiput työllistyvät hyvin siitäkin laitoksesta :)
Suotta podet alemmuuskompleksia.Ole iloinen lapsen aktiivisuudesta, että haki ja pääsi. Eikä alkanut syrjäytyminen tässä ja nyt.
Itse olen opiskellut muutaman vuoden yliopistossa, ja kun olen katsonut joitain kurssitöitä mitä ammattikoulussa opiskelleet kaverini ovat joutuneet tekemään, niin en tiennyt, että olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Niin naurettavia tehtäviä heillä teetetään, ettei niihin kyllä juuri joudu töitä tekemään. Lopputyökin on samaa luokkaa kuin yliopistossa jokin ihan perus 5 opintopisteen kurssiin liittyvä essee, joita tehdään useita joka vuosi.
Niin, ymmärrät varmaan kouluttautuneena ihmisenä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä otat paineita? Lapsi halusi ammattikouluun ja jos haluaa niin ehtii lukion käydä myöhemminkin.
ammattikoulun suosituille linjoille pitää olla yli 8 ka ja ainakin maaseutu lukioihin pääsee vitosenkin ka:lla.
"Voi ei, mun lapsi JOUTUI opiskelemaan! Mitä mä teen, sehän saattaa joutua tällä menolla vielä TÖIHINKIN??!"
😂
Asutteko pienellä paikkakunnalla? Hakiko lapsesi tasoonsa nähden liian korkeaa keskiarvoa vaativaan lukioon? Nykyään lukiolla ei ole samanlaista merkitystä kuin ennen, ja isommissa kaupungeissa aloituspaikkoja on enemmän kuin tulijoita. Olen itse opettajana suurehkon kaupungin "heikoimmassa" lukiossa, ja meille pääsee vaikka vitosen keskiarvolla. Eri asia sitten on, kannattaako lukioon lähteä, jos lukuaineiden pohja on kovin heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todella ymmärrä miten ammattilaisiksi koulutettavilta ihmisiltä vaaditaan niin vähäisiä kirjallisia taitoja. Rima pitäisi olla huomattavasti korkeammalla, niin tuo ammattikoulutus saattaisi nauttia silmissäni jonkinlaista arvostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuossa moni haave ja unelma on mennyt varmaan mönkään. Mutta miksi hän ylipäätään haki ammattikouluun? Eihän yhteishaussa ole mikään pakko amikseen hakea, kun omissakaan vaihtoehdoissani ei ollut mitään muita kuin lukioita aikanaan.
Pari heikompaa lukiota oli ekoina vaihtoehtoina, mutta ei niihinkään ollut oikein realistisia mahdollisuuksia. Sitten olisi jäänyt ilman mitään
Jos lapsi on kovin heikko koulussa, ei hän pärjäisi lukiossa. Sisäänpääsy ei auta eikä ratkaise mitään, kurssit pitäisi pystyä suorittamaan ja selviytyä ylioppilaskokeista. Jos osaaminen ja motivaatio on sillä tasolla, että peruskoulumenestys on jäänyt alle seiskan, on lukion oppimäärä liian haastava.
Voimia AP. Itseänikin hävettäisi, jos lapseni joutuisi amikseen.
Ei mihinkään kouluun "jouduta". Ihan itse on lapsen pitänyt hakea jos sinne on päässyt.
Kohta tietysti kyllä varmaan tulee tarinoita miten jonkun av-mamman lapsi on täysin tietämättä ja vasten tahtoaan laitettu ammattikouluun... Ihan varmasti. Täysin totta.
Hyvä yritys, mutta yhteishaun tulokset tulevat tosiaankin vasta 16.6. Better luck next time.
Vierailija kirjoitti:
Minä selvisin hyvin. Lapsi oli opiskelemassa datanomiksi, lähti vika vuonna ulkomaille harjoitteluun, palkattiin siellä hommiin ja suoritti loput opiskelut etänä. Nyt on ollut ko. firmassa pari vuotta, ja ura on nousujohteinen.
Mutta ei raukkaparka saanut millään töitä Suomesta?
Miksi se on joillekin itseisarvo, että työllistyy ulkomaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä selvisin hyvin. Lapsi oli opiskelemassa datanomiksi, lähti vika vuonna ulkomaille harjoitteluun, palkattiin siellä hommiin ja suoritti loput opiskelut etänä. Nyt on ollut ko. firmassa pari vuotta, ja ura on nousujohteinen.
Mutta ei raukkaparka saanut millään töitä Suomesta?
Miksi se on joillekin itseisarvo, että työllistyy ulkomaille?
Suomi taitaa sitten olla täynnä raukkaparkoja. Itseisarvo on juuri siinä työllistymisessä ja se on aivan sama missä se tapahtuu.
Miksi lapsesi ei hakenut kymppiluokalle. Kuvauksestasi päätellen on sinne kuuluvaa ainesta. Siellä voisi vuoden ajan kasvattaa niin henkistä kuin fyysistäkin bodya ja pyrkiä sitten vasta kunnon jatko-opintoihin. Ja ehkä miettiä vielä tarkemmin opintolinjaakin. Miten lapsesi sen mainitsemasi opintolinjan amikseen muuten valitsi? oliko teillä kotona hyvinkin syvällisiä keskusteluja peruskoulun jälkeisistä opinnoista ja ammattihaaveista ja ennen kaikkea siitä, mikä on realismia ja mikä utopiaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä yritys, mutta yhteishaun tulokset tulevat tosiaankin vasta 16.6. Better luck next time.
No eiköhän sen tiedä muutenkin, jos keskiarvo on selvästi alempi kuin mitä lukioihin on aiemmin ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todella ymmärrä miten ammattilaisiksi koulutettavilta ihmisiltä vaaditaan niin vähäisiä kirjallisia taitoja. Rima pitäisi olla huomattavasti korkeammalla, niin tuo ammattikoulutus saattaisi nauttia silmissäni jonkinlaista arvostusta.
Siinä vaiheessa kun sulla on kotona täyskatastrofi päällä ja putkimies tulee pelastajaksi olen varma siitä, että hänen heikot kirjalliset taitonsa eivät ole se ykköskriteeri arvostukselle.
Olet typerä snobi.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä sua tarkalleen ottaen pelottaa ja ahdistaa nyt tässä?
Pelottaa että lasta kiusataan tai sitten saa vaikutteita ja rupeaa tyhmäilemään. Vähän sellanen arka ja ujo ja pelkään, että amispojat houkuttelevat johonkin tyhmään
Vierailija kirjoitti:
Mikäänhän ei estä häntä suorittamasta ammattikoulua kaksoistutkintona. Jos se siis on hänen omakin halukkuutensa, eikä vain vanhemman.
Jos ei pääse edes tavalliseen lukioon, ei pääse ammattilukiolinjalle, johon on yleensä korkeammat pisterajat. Eikä varmaan pysty kirjoittamaan ammattikoulusta ylioppilaaksi.
Voisin kyllä vihjata aloittajalle muutamasta lukiosta, joihin pääsee kuka tahansa, ja - kumma kyllä - jopa ylioppilaaksi, kunhan vähänkään jaksaa silloin tällöin haalautua kouluun.
Tuttavani on amisope, ja hänen luokalleen pääsi yli 8,6 keskiarvolla. Tosin näin on vain suosituimissa koulutuksissa ja suurissa kaupungeissa.
Saat pisteen siitä, että on vähän erilainen amisprovo tällä kertaa.
Muistutan kuitenkin provoamisen perussäännön: älä provoa sellaisesta , josta et mitään tiedä. On olemassa amislinjoja, joille todella päästään ja keskiarvoraja on korkeampi kuin normilukiossa.
Toiseksi muistutan, että lukioon pääsee kyllä ihan kuka tahansa, mutta jos peruskoulutodistuksen keskiarvo on niin huono, että oikeasti ei pääse, niin ammattikoululinjoissa on vielä valinnanvaraa.
Ettekö te oikeasti tiedä, että
AMMATTIKOULUTUTKINNOLLA VOI HAKEA YLIOPISTOON JA KORKEAKOULUUN.
On voinut hakea jo siitä asti, kun entiset opistot muuttuivat ammattikorkeakouluiksi ja ammattikoulut opistoiksi. Sitä ennen ei-ylioppilaat hakivat opistopohjalta.