henkilöpaperit risteilyllä
Suunnittelin ensi kertaa koko perheen kesälomaristeilyä. Enpä tiennyt että mille tahansa risteilylle tarvitaan kuvallinen hlötodistus. Siis lapsillekko myös?? Mites piknik-risteily joka poikkee päiväsaikaan maarianhaminassa. Laivahan jatkaa ruotsiin. Että varmaan sitten sielläkin pitäs olla kaikilla paperit? Vai? Hintoihinsa tulee...
Kommentit (11)
Maarianhaminaankin mentäessä on oltava mukana henkilötodistus tai passi. Myös lapsella. Just sain ohjeet 11v turnausreissua varten Viikkarilta.
Josses. Laitetaan risteilyt uudestaan harkintaan. Kolmelle pitäis siis hankkia ja tarkoitus oli ihan vaan vähän käydä laivalla vaikka vaan Suomen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Josses. Laitetaan risteilyt uudestaan harkintaan. Kolmelle pitäis siis hankkia ja tarkoitus oli ihan vaan vähän käydä laivalla vaikka vaan Suomen sisällä.
Ei kannata hankki. Voisitte vaikka päästä ulkomaille.
Ikinä ei ole mitään papereita ollut eikä oteta mukaan vastaisuudessakaan.
mä ajattelin ihan mun kesälomalla unohtaa jonkun ja pitää vaan sitä tuulitukkaa mun mukana...
Aina laivoille on vaadittu henkkarit ja aina tullaan vaatimaan. Laivayhtiöillä on velvollisuus olla myymättä lippuja, mikäli jokaisen matkustajan matkustusasiakirjat (passi tai kuvallinen henkilökortti) ei ole mukana taikka voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten teet jos vaikka Tukholmassa olet maista palaamassa laivaan eikä ole esittää mitään henkilöllisyystodistusta pyydettäessä?
Perussuomalaisten ansiosta turvatarkastuksia satamissa tiukennettiin niin, että jokaisen risteilymatkustajan on oltava satamassa jo 5h ennen laivan lähtöä ja kaikille tehdään perusteellinen ruumiin- sekä matkatavaroiden tarkastus. Myös kaikki vaaralliset esineet nykyään takavarikoidaan satamissa, kuten rautaiset kammat, tupakansytyttimet yms. Muistakaa olla ajoissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten teet jos vaikka Tukholmassa olet maista palaamassa laivaan eikä ole esittää mitään henkilöllisyystodistusta pyydettäessä?
Täytyy sanoa että en tiedä.
Se selviää sitten.
Pohjoismaissa on passivapaus mutta henkilöllisyys on tarvittaessa pystyttävä todistamaan. Alle 15-vuotiailta lapsilta on ainakin aiemmin riittänyt kuvaton kelakortti. Itse todistin juuri (viime viikolla) henkilöllisyyteni ajokortilla (vaikka se ei virallinen henkilöllisyysasiakirja olekaan) kun käytiin Tukholman-risteilyllä.
Niinhän se pitäisi olla.
Meillä alle kouluikäisillä oli kelakortit, kuvattomat. Ne yllättäen tarkistettiin ja asia oli ok. Käytiin Ruotsin risteilyllä. Harvoin niitä tarkistellaan, mutta silloin oli Tukholmassa ja Helsingissä isot tapahtumat, niin varmuuden vuoksi kävivät läpi.