Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Runsaat kuukautiset johtaneet vaikeaan anemiaan. Mikä olisi paras hoito? Lapset tehtynä.

Vierailija
13.06.2016 |

Minulla on se käsitys että hormonikierukka aiheuttaa rintasyöpää ja veritulpan. Mitä 36-vee äidin kannattaisi tehdä, kierto joskus vain 22 päivää ja järkyttävän runsas vuoto. Rautakuurilla olen mutta huimaa vaan ja sormet sinisenä koko ajan. :/

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hormonikierukka. Hb nousi 102->139. Kuukautiset loppuivat puolen vuoden alkuvuodon jälkeen kokonaan. Suosittelen!

Vierailija
42/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että Burana on tehokas lääke runsaisiin kuukautisiin. Esimerkiksi ne kaksi pahinta päivää vuotojen aikaan syöt Buranaa. Kokeile ja hämmästy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö että Burana on tehokas lääke runsaisiin kuukautisiin. Esimerkiksi ne kaksi pahinta päivää vuotojen aikaan syöt Buranaa. Kokeile ja hämmästy.

En ole ap mutta tuo aiemmin kommentoinut myös aneeminen. Olen kokeillut eikä mitään vaikutusta vaikka söisin koko paketin.

Kuukautisvuoto onkin niin runsasta että pahinpina päivinä isompi kuukuppi täyttyy 15 minuutissa.

Kerran punnitsin siteen (=vaipan)a aamulla ja yön aikana olin vuotanut 230g!

Se kohdunpoisto olisi niin jees mutta eipä sinne niin vaan mennä miten moni tässäkin ketjussa kuvittelee.

Vierailija
44/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan nyt osaa tahan keskusteluun, vaikka tilanteeni on osittain erilainen. Minullakin todettiin anemia (hb suunnilleen 80) ja suurin syy tahan ongelmaan on todennakoisesti todella runsaat kuukautiset. Minulla on nyt sitten edessa leikkaus, koska kohdussani on kasvaimia (ja runsaat kuukautiset todennakoisesti johtuvat naista) ja myos endometrioosi.

Laakarit ovat ehdottaneet kierukkaa monesti. Minulle se on ehdoton ei. Pillereita syodessani minusta tuli ihan hirvea ja mielialavaihtelut olivat jatkuvia. Ihoni kukki myos ja hiki haisi ihan karmealle. En halua mitaan hormonaalista hoitoa omiin ongelmiini ja en voi edes kuvitella miten karmeaa kierukan poisto olisi (saisin sen nyt nukutuksessa tuosta leikkauksesta johtuen), koska jo pelkka papa-koe yleensa on kivuliasta...

Munasarjoja ei minulta suostuta poistamaan (endometrioosin hoitoon siis), koska se aiheuttaisi vaihdevuodet ja olen niin nuori (?olen pitkasti yli kolmekymppinen).

Eli en osaa oikein neuvoa sinua, ap. Tulinpa nyt vaan avautumaan. Oma suunnitelmani on siis nyt tulevan leikkauksen jalkeen karvistella muutama vuosi ja pyytaa sitten munasarjojen ja kohdunpoistoa (eli joskus 45-vuotiaana).

Mulla tuli myös pillereistä pahoja sivuvaikutuksia, joiden takia kärvistelin monta vuotta kuparikierukan ja todella runsaiden vuotojen kanssa. Sitten vaihdoin gynekologia, ja uusi lääkärini sai minut ympäripuhuttua kokeilemaan hormonikierukkaa. Minulla ei ole ollut muita sivuvaikutuksia kuin lyhytkestoisia iho-ongelmia heti kierukan asennuksen jälkeen. Ei mitään mielialan vaihteluita tai rintojen arkuutta, kuten pillereiden kanssa. Kierukassa hormonimäärät ovat pienempiä ja vaikutus on niin paikallinen, ettei sitä voi verrata pillereihin. Toki jokainen meistä on yksilö ja reagoi hormoneihin eri tavalla, mutta halusin vain kertoa, että minulla oli samat pelot ja ennakkoluulot kuin sinulla, ja ne osoittautuivat turhiksi ja vääriksi.

Vierailija
45/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta tuo aiemmin kommentoinut myös aneeminen. Olen kokeillut eikä mitään vaikutusta vaikka söisin koko paketin.

Kuukautisvuoto onkin niin runsasta että pahinpina päivinä isompi kuukuppi täyttyy 15 minuutissa.

Kerran punnitsin siteen (=vaipan)a aamulla ja yön aikana olin vuotanut 230g!

Se kohdunpoisto olisi niin jees mutta eipä sinne niin vaan mennä miten moni tässäkin ketjussa kuvittelee.

En ole varma, kuinka moni oikeasti kuvittelee, etta kohdunpoistoon olisi helppo menna. Kyseessa on kuitenkin iso leikkaus, jonka seurauksena voi tulla monenlaisia ongelmia. Itse olen karsinyt ongelmistani jo lahes 20 vuotta, joten on kylla tullut erilaisia vaihtoehtoja mietittya ja keskusteltua monen laakarinkin kanssa. Jos omat ongelmani palaavat takaisin leikkauksen jalkeen, joudun oikeasti miettimaan jotain radikaalimpaa ratkaisua terveyteni kannalta ja kylla sen kohdunpoistonkin saa, jos elama on oikeasti vaikeaa vuosikausia (-kymmenia?). Ikava kylla krooniseen sairauteeni ei ole viela keksitty mitaan parannuskeinoa.

Vierailija
46/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan on vaikeaa tämä naisen elämä.. 

Jos nyt vain menisit gynekologille, jonka kanssa tilannetta puntaroitte ja päätätte hoitovaihtoehdoista. Leikkausta tuskin ensimmäisenä vaihtoehtona tulee, mutta voihan sitä aina ehdottaa.

Itse olen Mirenaan tyytyväinen, mutta kaikillehan se ei sovi, kuten ei minulle kuparikierukka.

Olemme erilaisia, mutta onneksi tilannetta voidaan hoitaa useilla eri menetelmillä.

Toivottavasti saat ap ongelmaan apua..mutta tärkeintä nyt on ehkä mennä sinne lääkäriin.

Vierailija
47/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otan nyt osaa tahan keskusteluun, vaikka tilanteeni on osittain erilainen. Minullakin todettiin anemia (hb suunnilleen 80) ja suurin syy tahan ongelmaan on todennakoisesti todella runsaat kuukautiset. Minulla on nyt sitten edessa leikkaus, koska kohdussani on kasvaimia (ja runsaat kuukautiset todennakoisesti johtuvat naista) ja myos endometrioosi.

Laakarit ovat ehdottaneet kierukkaa monesti. Minulle se on ehdoton ei. Pillereita syodessani minusta tuli ihan hirvea ja mielialavaihtelut olivat jatkuvia. Ihoni kukki myos ja hiki haisi ihan karmealle. En halua mitaan hormonaalista hoitoa omiin ongelmiini ja en voi edes kuvitella miten karmeaa kierukan poisto olisi (saisin sen nyt nukutuksessa tuosta leikkauksesta johtuen), koska jo pelkka papa-koe yleensa on kivuliasta...

Munasarjoja ei minulta suostuta poistamaan (endometrioosin hoitoon siis), koska se aiheuttaisi vaihdevuodet ja olen niin nuori (?olen pitkasti yli kolmekymppinen).

Eli en osaa oikein neuvoa sinua, ap. Tulinpa nyt vaan avautumaan. Oma suunnitelmani on siis nyt tulevan leikkauksen jalkeen karvistella muutama vuosi ja pyytaa sitten munasarjojen ja kohdunpoistoa (eli joskus 45-vuotiaana).

Mulla tuli myös pillereistä pahoja sivuvaikutuksia, joiden takia kärvistelin monta vuotta kuparikierukan ja todella runsaiden vuotojen kanssa. Sitten vaihdoin gynekologia, ja uusi lääkärini sai minut ympäripuhuttua kokeilemaan hormonikierukkaa. Minulla ei ole ollut muita sivuvaikutuksia kuin lyhytkestoisia iho-ongelmia heti kierukan asennuksen jälkeen. Ei mitään mielialan vaihteluita tai rintojen arkuutta, kuten pillereiden kanssa. Kierukassa hormonimäärät ovat pienempiä ja vaikutus on niin paikallinen, ettei sitä voi verrata pillereihin. Toki jokainen meistä on yksilö ja reagoi hormoneihin eri tavalla, mutta halusin vain kertoa, että minulla oli samat pelot ja ennakkoluulot kuin sinulla, ja ne osoittautuivat turhiksi ja vääriksi.

Kiitos paljon vastauksesta. Onko sinulla muita ongelmia kuin "vain" runsas vuoto? Ylla jo mainitsinkin oman litaniani... Ja kroonisista kivuista yms. johtuen olen todella pelokas mitaan kohtaan, mika voisi noita kipuja nostaa tai aiheuttaa jotain bonus oireita (vaikka eihan mikaan hoitomuoto ole riskiton... edes tuo ylla mainitsemani leikkaus). Miten muuten kierukan asennus sujui? (kestiko kauan, oliko kipuja yms.)

Vierailija
48/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei vaikuta mitenkään.

Vierailija
49/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin noin 40nen kun kuukautisen muuttuivat toella kivuliaiksi ja runsaiksi 30 kiputablettia 3 päivässä malliin.  Endometrioosi testi, ei ollut siitä, ja lääkäri ehdotteli kohdunpoistoa.   Itse koin olevani liian nuori ja kiraston jne avulla löytyi hoito, kohdun LIMAKALVOJEN poisto laser/ polttamalla.

Itse operaatio ei ollut vaikea, yön yli sairaalassa, viikkoon ei saanut nostella mitään raskasta (ei seksiä), sitten ihan normaali olo, ja kuukautiset tulivat ilman kipuja, ja kestivät noin 2 päivää, ja koska olin tuon ikäinen ja lasten teko ei ollut mielessä, ehdin tulla vaihdevuotiseksi eikä toimenpidettä tarvinnut uusia, mikä voisi olla tarpeen/mahdollista sillä limakalvot paksuuntuvat uudelleen ajan kanssa.

Kyseinen op thetiin noin 15 v sitten englanissa, jossa silloin asuin.  Luulisi kuitenkin olevan mahdollista suomessakin jo nyt.

Vierailija
50/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten iso operaatio kohdunpoisto on? Pelottaa että olen liian heikossa kunnossa nukutuksiin sun muihin. Mitä irtoaville munasoluille tapahtuu jos kohtua ei ole? Olen ihan pihalla...

Ap

Kohdunpoistoleikkaus on gyn. rutiinileikkaus ja itseltäni kohtu leikattiin kun hb oli 98 ja leikkauksen jälkeen 72. Irtoava munasolu ikään kuin sulaa/imeytyy elimistöön.

Vierailija
51/59 |
13.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta suosittelen lämpöpallohoitoa. Kahdelle ystävälle tehty erittäin runsaiden kuukautisten vuoksi (lapset tehtynä, ikää 40+) ja he ovat todella tyytyväisiä tulokseen.

Mulla toi ei auttanut ollenkaan, vuotopäivät vain lisääntyivät entisestään ja olivat yhtä runsaat kuin ennen lämpöpallohoitoa. Pääsinkin tuon jälkeen kohdunpoistoon. Lämpöpallohoidon jälkeen se raskautuminen on sitten ehdottomasti kiellettyä, eli ehkäisyn pitää olla kunnossa. Lääkärini mielestä pelkkä kondomi ei riittänyt toimenpiteen jälkeiseksi ehkäisyksi, vaan piti tehdä sterilisaatio. (Mulle ei hormonaaliset valmisteet käy, siksi steri).

Vierailija
52/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös ehkäisy rengas ja hormonikierukka enemminkin vain ole vähähormonisia koska hormonit ovat vain paikallisella alueella eivät koko kehossa niin kuin e-pillerit

Vierailija
53/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua. Minulle ei tehty kohdunpoistoa eikä thermoablaatiota, koska en suostunut kokeilemaan kierukkaa ensin. (Elämä näiden vuotojen ja migreenien kanssa on muutenkin helvettiä, niin en halua sisääni jotain mikä tekee vuodoista arvaamattomia ja sitä pitäisi pitää vähintään puoli vuotta).

Normaalisyömisillä ilman rautalisää hemoglobiinini romahtaa aina hetkessä satasen pintaan, jos vain olen saanut sen ensin rautakuureilla hitaaaaasti nostettua. Nyt, puoli vuotta vähähiilarisella, ilman viljoja. Hemoglobiinini on pysynyt samassa ilman rautaa. Menkkavuoto on vähentynyt radikaalisti. Suosittelen kokeilemaan!!

Vierailija
54/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukka lopetti mun ylitsevuotavat vuodot välittömästi ja hemppa nousi 65 pykälää. Kierukka vaikuttaa paikallisesti ja siinä on niin pienet hormonipitoisuudet, että ovat riskitekijänä murto-osa pillerien lukemista. Kohdunpoisto tietty on toimiva vaihtoehto myös.

Vierailija
55/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta huomasin että joku hysteerikko on aloittanut monta anemia-ketjua. Lääkärissä asiat varmasti selviää.

Vierailija
56/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi kohdun termoablaatiota! Itseltäni kuukautiset loppui siihen. Kohdunpoisto on iso juttu.

Vierailija
57/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua, mutta suosittelen lämpöpallohoitoa. Kahdelle ystävälle tehty erittäin runsaiden kuukautisten vuoksi (lapset tehtynä, ikää 40+) ja he ovat todella tyytyväisiä tulokseen.

Sama itsellä, täydellinen apu tästä hoidosta. En ole hormonimanipulaatiomyönteinen ollenkaan, joten tämä oli hyvä vaihtoehto.

Vierailija
58/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on käytössä hormonaalinen ehkäisy ja Pronaxenit. Ovat toimineet hyvin, vaikka vuodot ovat edelleen runsaita mutta normaalin rajoissa kuitenkin. Rautatabletit päivittäin, kuukautisten aikaan tuplamäärä. Veriarvoja seurataan ja tarvittaessa laitetaan lisää verta.

Kannattaa mennä lääkäriin.

Vierailija
59/59 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Runsaat kuukautiset tekee hirveän olon. Ihmettelin pitkään väsymystä ja aivosumuista oloa, ja painelin lääkäriin. Mulla on anemia ja ilmeisesti raudan puutteesta johtuu levottomat jalatkin, jotka valvottaa. Olen vetänyt rautakuurin joka veti taas vatsan ummelle ihan kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan