Runsaat kuukautiset johtaneet vaikeaan anemiaan. Mikä olisi paras hoito? Lapset tehtynä.
Minulla on se käsitys että hormonikierukka aiheuttaa rintasyöpää ja veritulpan. Mitä 36-vee äidin kannattaisi tehdä, kierto joskus vain 22 päivää ja järkyttävän runsas vuoto. Rautakuurilla olen mutta huimaa vaan ja sormet sinisenä koko ajan. :/
Kommentit (59)
Mutta miten tuo hormonaalinen kuukautisten poisjääminen eroaa siitä että alhaisen rasvaprosentin takia jäävät kuukautiset pois? Eikö siitä tule osteoporoosi ym.terveysongelmia?
Ap
Mulla huonoon hemppaan on vaikuttanut rautapillereitä paremmin punaviini. Ei siis mitään juopottelua, vaan joka ilta n. 0,25-,05 dl. Halpa kokeilu. Suosittelen.
Kierukan laittoon 😊 mulla laitettiin saman syyn takia jaydess-kierukka enkä päivääkään ole katunut 😊 kierukassahan hormoonit vaikuttaa lähinnä paikallisesti toisin kuin pillereissä 😊 sain pillereistä kaikki mahdolliset sivuoireet ja tästä en mitään 😊
Hormonikierukka ei välttämättä poista kuukautisia. Minulla on monien kokeilujen jälkeen tuo mirena-kierukka ja kuukautiset tulee säännöllisesti 22 päivän kierrolla. Kestää vieläpä noin 10 päivää..😞 ja otin juuri siksi kierukan kun vuoto on runsasta ja eroon siitä olisin halunnut. Taidan itsekin seuraavaksi poistaa kohdun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtu pois, en itse kyllä epäröisi hetkeäkään tuollaisessa tilanteessa. Mitä hoitoja on kokeiltu?
Kohdunpoisto tuo mukanaan vaihdevuodet ja nuorena läpikäyty menopaussi lisää mm. ostepoporoosin riskiä huomattavasti. Eikä Suomessa poisteta terveitä elimiä. Ei runsaaseen vuotoon ole muuta hoitoa kuin hormonaalinen ehkäisy. Riski saada veritulppa tai rintasyöpä hormoonikierukasta on kyllä paljon pienempi kuin ne terveysriskit mitä kohdunpoistosta seuraa.
Paasaat enemmän kuin asiasta tiedät. Kohdunpoisto EI tuo mukanaan vaihdevuosia, jos munasarjat jätetään. Munasarjoissa se estrogeenin tuotanto tapahtuu eikä kohdussa. Vaihdevuodet alkavat siis normaaliin tapaan kun niiden aika on ja oireetkin saattavat olla osalla jopa lievempiä.
T. Kohduton N46
Eihän kaikki toimi kaikille. Olen synnyttämätön ja mulla on kuparikierukka. Ihan ok toimii, ei valittamista.
Itse asiassa aiemmin kun oli paljon raskauksia ja lapsia imetettiin pitkään, naisilla oli paljon vähemmän/harvemmin kuukautisia kuin nykypäivänä. Ei niitä kuukautisia mihinkään varsinaisesti tarvitse, se, että ne pysyvät kierukan tai kapselin tms. Johdosta pois on juurikin tarkoituksenmukaista silloin kun on tarvis hoitaa/ehkäistä anemiaa. Kierukassa on niin pieni määrä hormonia paikallisesti, että siinä riskit veritulpalle ym. Ovat melko pienet myös, ja muistaakseni jopa ehkäisee jotain (munasarja tms?) syöpää hieman, en kyllä mene takuuseen. Tuo kohdun limakalvon lämpökäsittely myös monilla auttaa, mutta muistaakseni pitää olla sitten ihan 100% varma ehkäisy ja ettei enää halua lapsia. Hormonikierukoitahan saa nykyään kahta erilaista, 5v ja 3v vaikutusajoilla, ota se pienempi jos mietityttää?
Kohdunpoistoa en suosittele, kohdun poisto altistaa mm. Virtsarakon ja suoliston laskeumille, ja mikäli munasarjatkin poistetaan niin sitten alkaa ennenaikaisesti vaihdevuodet, joihin joutuu käyttämään hormoneja, joissa taas tulppa- ja syöpäriskit isommat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on se käsitys että hormonikierukka aiheuttaa rintasyöpää ja veritulpan. Mitä 36-vee äidin kannattaisi tehdä, kierto joskus vain 22 päivää ja järkyttävän runsas vuoto. Rautakuurilla olen mutta huimaa vaan ja sormet sinisenä koko ajan. :/
Hormonikierukkaa olisin suositellut, minulta se on poistanut kuukautiset kokonaan. Ihanaa, kun ei tarvitse koskaan miettiä, osuuko nyt vuoto väärään hetkeen. Aiemmin minulla oli kuparikierukka, joka aiheutti kammottavan runsaat kuukautiset, varsinaista anemiaa ei koskaan todettu, mutta hemoglobiini oli todella alhainen. En ole koskaan kuullut, että hormonikierukka aiheuttaisi rintasyöpää tai veritulppia.
Ei todellakaan hormonikierukka aiheita syöpää jne.
Nyt vain gynekologille. Hän kertoo juuri sinulle sopivimmat vaihtoehdot.
Että hormoneita ei voi syödä kun on riskialtista ja mietityttää, mutta kohdunpoisto on pikkujuttu. Jooh, mätäkuuko on jo alkanut pikkuisen etuajassa...
Mulla sama ongelma, hb pahimmillaan 90 ja lisäksi perussairaus sekoittamassa pakkaa.
Lapset tehty, ikää 37 ja kohdunpoisto ois enemmän kuin mieleinen ratkaisu mutta eivät suostu.
Useampi lääkäri tuputtanut hormonikierukkaa mutta en halua sisälleni vierasesinettä enkä hormonihoitoa mitä en voi lopettaa välittömästi jos siltä tuntuu. Sain reseptin cerazettepillereihin, en ole vielä hakenut koska ne hormonit mietityttää siinäkin.
En lukenut koko ketjua, mutta suosittelen lämpöpallohoitoa. Kahdelle ystävälle tehty erittäin runsaiden kuukautisten vuoksi (lapset tehtynä, ikää 40+) ja he ovat todella tyytyväisiä tulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos kuukautiset jäävät kierukasta johtuen pois niin eikö sekin ole epäterveellistä?
Ap
Kuukautisten pitäisi tulla vähintään 3-4krt vuodessa, jotta kohdun limakalvo ei paksuuntuisi liikaa.
Näin opasti minua gynekologini, jolta asiaa kysyin.
N45
Loistava suomalainen keksintö - hormoonikierukka!
Olin myös anemisoitunut erittain runsaiden vuotojen vuoksi ja haittasi normaalia arkea.
Kätilö e-neuvolassa suositteli tätä. Ei vuotoja, ei kipuja! Jo 15 vuotta ;)
Terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät itse ja suosittelevat myös.
Toimi toi hormonikierukka niin että menkat loppuivat mutta aiheuttikin sitten muita ongelmia. Esimerkiksi haluttomuus, finnit, pinnankireys. Siinä muutama.
Otin sen vierasesineen sitten pois ja kaikki vaivat katosivat jonkin ajan päästä. Kuukautiset ovat olleet jostain syystä niukemmat.
On luonnollista että kuukautiset tulevat. Runsaus voi johtua aivan muusta ja se tietenkin täytyy hoitaa jos anemian puolelle menee. Itse olen kuitenkin sitä mieltä että mahdollisimman luonnonmukaiset hoidot. Jos kohtu poistetaan tai puututaan hormonitoimintaan tulee aivan varmasti ongelmia.
Otan nyt osaa tahan keskusteluun, vaikka tilanteeni on osittain erilainen. Minullakin todettiin anemia (hb suunnilleen 80) ja suurin syy tahan ongelmaan on todennakoisesti todella runsaat kuukautiset. Minulla on nyt sitten edessa leikkaus, koska kohdussani on kasvaimia (ja runsaat kuukautiset todennakoisesti johtuvat naista) ja myos endometrioosi.
Laakarit ovat ehdottaneet kierukkaa monesti. Minulle se on ehdoton ei. Pillereita syodessani minusta tuli ihan hirvea ja mielialavaihtelut olivat jatkuvia. Ihoni kukki myos ja hiki haisi ihan karmealle. En halua mitaan hormonaalista hoitoa omiin ongelmiini ja en voi edes kuvitella miten karmeaa kierukan poisto olisi (saisin sen nyt nukutuksessa tuosta leikkauksesta johtuen), koska jo pelkka papa-koe yleensa on kivuliasta...
Munasarjoja ei minulta suostuta poistamaan (endometrioosin hoitoon siis), koska se aiheuttaisi vaihdevuodet ja olen niin nuori (?olen pitkasti yli kolmekymppinen).
Eli en osaa oikein neuvoa sinua, ap. Tulinpa nyt vaan avautumaan. Oma suunnitelmani on siis nyt tulevan leikkauksen jalkeen karvistella muutama vuosi ja pyytaa sitten munasarjojen ja kohdunpoistoa (eli joskus 45-vuotiaana).
Ainakin miettiessäsi muita vaihtoehtoja cyklokapron-lääkettä! Vähentää vuotoa, syödään vain runsaan vuodon päivinä. Minulla vähentää vuotoa arviolta 40 % ja syön tosiaan kuukautisten vuolaimpina parina päivänä tätä aika tarkkaan maksimiannostuksen.
Mihin sinä sitä tyhjennysvuotoa tarvitset jos sinne kohtuun ei ole sitä limakalvoa kehittynytkään??
Ihan jonninjoutavaa lorottelua. Minulla ole ainakaan mitään negatiivista aiheuttanut, päinvastoin.
Mitä terveellistä siinä anemiassa sitten on?? Hapenottokykykin menee tiukille, ahdistaa ja huimaa. Ei tuokaan nyt mikään tavoittelemisen arvoinen tila ole.
Hormoonia tuosta Mirenasta erittyy juurikin oikea määrä ja oikeaan paikkaan..