Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitipuoli on pakottanut 6 vuotiaan kotitöihin

Vierailija
13.07.2023 |

Lapsi kotiutui juuri ja kertoi tuoreen äitipuolen pakottaneen lapsen tekemään kotitöitä. Lapsi oli sanonut, ettei halua ja tuntuu naurettavalta, että omat hommat teetetään lapsella. Lapsen työtä on leikkiä, ei tehdä äitipuolen puolesta kotitöitä. Kun kysyin tarkemmin, niin tämä äitipuoli on juonut kahvia sillä aikaa ja "jutellut puhelimessa " kun lapsi on työt tehnyt. Lapsen isälle asiasta on turha puhua, on niin onnensa huumassa ettei mitään vikaa äitipuolen toiminnassa näe.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko laittanut puurokuppinsa tiskariin?

2/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin omat lapseni mukaan kotitöihin heti, kun eivät enää tunkeneet kaikkea käteensä osuvaa ensimmäisenä suuhunsa. Eli noin 1,5 -vuotiaina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä töitä? Tuon ikäisenä voi tehdä ikätasoisesti vähän, esim viedä roskat, kattaa pöydän yms.

Vierailija
4/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pani tekemään? 6v ei kyllä itsenäisesti voi tehdä kotitöitä, leikinomaisesti vanhemman kanssa kyllä. Toiselle vanhemmalle viestimisen paikka..

Vierailija
5/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko laittanut puurokuppinsa tiskariin?

Kauheeta. Jos lapsi vastaisuudessa soittaisi äitinsä paikalla ja äiti laittaisi puurokupin tiskariin.

Vierailija
6/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pani tekemään? 6v ei kyllä itsenäisesti voi tehdä kotitöitä, leikinomaisesti vanhemman kanssa kyllä. Toiselle vanhemmalle viestimisen paikka..

Voi tehdä yksinkertaisia kunhan ei moitita työn jäljestä. 

Vierailija
7/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä töitä? Tuon ikäisenä voi tehdä ikätasoisesti vähän, esim viedä roskat, kattaa pöydän yms.

Normaalit lapset yleensä vielä tekevät tuota ihan mielellään.

Vierailija
8/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kuuluu tehdä osuutensa kotitöistä.

Vierailija
9/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo varmaan joku 6-vuotias on imuroinut ja hoitanut pyykkihuollon.

Vierailija
10/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi itsenäisesti esimerkiksi siivota jälkiään tai huolehtia esimerkiksi tulevan koulu-uransa läksyistä? Ei kun nämäkin pitää leikin varjolla tehdä. Koska lapsi alkaa ilman leikkimistä tekemään töitä? Olisi kamalaa kasvattaa lapsi noin, että joka helvetin asia pitää leikin varjolla tehdä. Jännä kun meidän 4-vuotiaskin osaa itse viedä astiansa tiskipöydälle ruokapöydästä, osaa itse nostaa likaiset vaatteensa pyykkikoriin, osaa itse ilman leikkiä siivota leikkimisen jäljet illalla pois, hän osaa myös pestä hampaansa ilman leikkimistä. Hän osaa tehdä hyvin paljon asioita ja kotitöitä ja kantaa oman elämänsä vastuun ikätasolle sopivasti ilman, että asiasta tehdään leikkiä tai ylimääräistä häslinkiä asian tiimoilta. Ne on ihan täysin normaaleita asioita, joita joka ikinen kävelemään oppinut osaa. Lapsi on joutunut siivoamaan leikkinsä jäljet jo siinä vaiheessa kun on oppinut sotkemaan. 

Toki suomalaisen kasvatusmenetelmän mukaan kasvatan äärimmäisen traumatisoitunutta lasta. Valitettavasti tuo kasvatustyylini on todella normaalia Keski-Euroopassa ja saisin todellisen hörhön maineen jos alkaisin tuollaista pelleilyä katsomaan lapselta.

Vierailija
11/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisimaan ko ne pitäisi opettaa. Aikuiset lapset loikovat täysihoidossa ja puuro tulee automaattisesti, pyykit pesytyvät, siistitty on. Eikun härpätintä selaavat kaiken aikansa,lihavina lohnottavat sängyn päällä ja vaativat uutta muotivaatetta. Tulevaisuuden tekijöitäkö. Kaikille vanhemmille se ei ole mahdollista, elatus.

Vierailija
12/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi itsenäisesti esimerkiksi siivota jälkiään tai huolehtia esimerkiksi tulevan koulu-uransa läksyistä? Ei kun nämäkin pitää leikin varjolla tehdä. Koska lapsi alkaa ilman leikkimistä tekemään töitä? Olisi kamalaa kasvattaa lapsi noin, että joka helvetin asia pitää leikin varjolla tehdä. Jännä kun meidän 4-vuotiaskin osaa itse viedä astiansa tiskipöydälle ruokapöydästä, osaa itse nostaa likaiset vaatteensa pyykkikoriin, osaa itse ilman leikkiä siivota leikkimisen jäljet illalla pois, hän osaa myös pestä hampaansa ilman leikkimistä. Hän osaa tehdä hyvin paljon asioita ja kotitöitä ja kantaa oman elämänsä vastuun ikätasolle sopivasti ilman, että asiasta tehdään leikkiä tai ylimääräistä häslinkiä asian tiimoilta. Ne on ihan täysin normaaleita asioita, joita joka ikinen kävelemään oppinut osaa. Lapsi on joutunut siivoamaan leikkinsä jäljet jo siinä vaiheessa kun on oppinut sotkemaan. 

Toki suomalaisen kasvatusmenetelmän mukaan kasvatan äärimmäisen traumatisoitunutta lasta. Valitettavasti tuo kasvatustyylini on todella normaalia Keski-Euroopassa ja saisin todellisen hörhön maineen jos alkaisin tuollaista pelleilyä katsomaan lapselta.

Hakkaat sä sitä lastasi sitten? Muutenhan tuo ei suuren osan kasvatustyylistä eroa, kuin ettei täällä lyödä lasta. Sitten on kaikenlaiset hörhökasvattajat erikseen.

Vierailija
13/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun 7-vuotiaani juuri sovittelee mopinvarteen sopivaa päätä ja alkaa moppaamaan lattioita. Totta kai itse moppaan jäljet perässä, mutta meillä lapsi opettelee ottamaan osaa kotitöihin.

Aloittajaa siis harmittaa kun uusi äitipuoli käskyttää hänen lastaan?

Vierailija
14/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunapellolla oltiin jo siinä iässä. Pakottaa ei saisi.

Vierailija
15/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 vuotiaana harvennettiin sokerijuurikasta ja tallottiin heiniä latoon laitettaessa. Haravoitiin ja kitkettiin. Kerättiin ja puhdistettiin kananmunia. Hämmennettiin puuroa ja pestiin astioita.

Vierailija
16/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu äitipuoli lapsella. Heti vaan hommiin kun kynnelle kykenee. Ei koti ole mikään palvelutalo. 

Vierailija
17/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakkaat sä sitä lastasi sitten? Muutenhan tuo ei suuren osan kasvatustyylistä eroa, kuin ettei täällä lyödä lasta. Sitten on kaikenlaiset hörhökasvattajat erikseen.

No ei tietenkään lasta hakata tai kosketa muutenkaan väkivaltaisesti edes henkisesti. Välillä saatetaan ääntä korottaa kun yltyy tekemään jotain uhmapäissään. Äidiltään saanut tuon kovapäisyyden ja siksi ei aina ihan kuunnella. 

Hyvä kuulla, että Suomessakaan ei ihan näin hörhöillä tavoilla kasvateta kuin aloittaja antaa ymmärtää.

Vierailija
18/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä minuakaan kotityöt huvita, mutta pakko ne on tehdä. Sama juttu lapsilla. Ikätasoisesti oma osuus on tehtävä halusi tai ei. 

Vierailija
19/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Kyllä niitä voi alkaa harjoittelemaan jo paljon aikaisemminkin. 6-vuotias kykenee vaikka viemään roskat, keräämään lelunsa pois, pyyhkimään pölyjä ja vähän imuroimaankin vaikka edes huoneensa.

Vierailija
20/43 |
13.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi oli sanonut, ettei halua" 😄😄😄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi