Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöni 11v ei halua enää perhesaunaan, annanko periksi?

Vierailija
12.06.2016 |

Haluaisi saunoa niin että tulee minun kanssani yhdessä ja isä ja isoveli sitten erikseen. Hän on vielä ihan lapsi ja lapsen kehossa. Pitäisikö suostua?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Et sinä päätä kenen nähden lapsesi on alasti tai kenen nähden hän tuntee olonsa epämukavaksi. Hänen vartalonsa ja hänen päätöksensä. Kunnioita sitä. Miksi tällaista pitää edes kysyä?

Nimim. 14-vuotias ja raskaana.

Vierailija
62/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttö kokenut joltain miespuoliselta epäasiallista kohtelua, häirintää? Kannattaisi nyt jutella. Onko taustalla se, että hänelle on noussut tarve asettaa rajat fyysiselle tai psyykkiselle koskemattomuudelle? Mammat, pois ruusunpunaiset lasit silmiltä!

On järkyttävää, ettei tunneta häveliäisyyttä täysin normaalina kehitykseen kuuluvana vaiheena, vaan aletaan kaivaa esille ties mitä syitä. Älkää nyt ainakaan alkako kuulustella tyttäriänne ja lisätä ahdistusta vaatimalla "syitä" asiaan, joka kuuluu normaaliin kehitykseen. Suomalaisilla on todella outo suhteutuminen alastomuuteen. Se että sauna kuuluu kulttuuriimme, ei tarkoita, ettei mitään prosesseja saa käydä läpi omaan alastomuuteen ja itsemääräämiseen liittyen - tarkoitan, että saa itse rajata, kuka minut saa alastomana nähdä, kun näihin asioihin herää esimurrosiässä. Jo ihan perheen ulkopuolisilta henkilöltä tulee tyttöä kohtaan vaikka minkäänlaista hyökkäävyyttä tässä viestiketjussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi. Et sinä päätä kenen nähden lapsesi on alasti tai kenen nähden hän tuntee olonsa epämukavaksi. Hänen vartalonsa ja hänen päätöksensä. Kunnioita sitä. Miksi tällaista pitää edes kysyä?

Nimim. 14-vuotias ja raskaana.

Joo. Alaikäisen päätökset vartalostaan eivät aina ole niitä oikeita. Eivät tosin täysi-ikäisenkään.

Vierailija
64/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole periksi antamisesta, vaan siitä, että kunnioitat tyttäresi halua olla saunomatta miesten kanssa. Es hänen kehonsa kauan enää ole lapsen kuosissa. Murkkuikä tekee selvästi tuloaan.

Vierailija
65/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tulee alapeukutusta, mutta on täysin realistinen tilanne, että isoveli on se, jota pikkusisko haluaa väistää. On yleisempää kuin luulette, että murrosikäiset veljet tarkkailevat pikkusiskonsa kehitystä ja vanhempien silmän ja korvan välttäessä kommentoivat sitä. Seksuaalista häirintääkin esiintyy perheiden sisällä.

Naapurin tyttö on yhdeksän vuotias ja hänen velipuolensa 13v. Äitinsä kertoi, että veli oli tytön mukaan usein kokeillut, joko siskolla kasvaa tissit. Siinä taitaa nyt velipuolen vierailut olla vierailtu.

Vierailija
66/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin varmaan vielä nuorempi, kun aloin käymään erikseen muusta perheestä saunassa. Edes äidin kanssa en käynyt pitkään aikaan. Sitten vasta aikuisiällä on taas voinut naissukulaisten seurassa olla alasti. Osittain ihan taktinenkin veto, sillä teini-iässä tarttui lävistys ja tatska mukaan.. ;)

Vierailija
67/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei edes ole kyse "periksi antamisesta" vaan siitä, kunnioittaako äiti tyttärensä itsemääräämisoikeutta omaan kehoonsa. Ei ole äidin paikka määritellä niitä tilanteita, missä tytär tuntee olonsa mukavaksi/epämukavaksi. Se on ihan sama miksi tyttö ei halua sekasaunoja jatkaa, kyseessä ei ole asia josta neuvotellaan - jopa vasta 11-vuotiaalla on kyky ja oikeus määrittää omat rajansa, ja hyvä vanhempi kunnioittaa niitä. Eikä se että äidin mielestä tyttö on vielä lapsi ole mikään syy jättää henkilökohtaisia rajoja huomiotta, jokainen kokee oman kehonsa ja kehityksensä eri tavoin ja eri tahtia.

Ei ole kovin vaikea vaikka vuorotella milloin tyttö saunoo yksin ja milloin äidin kanssa, jos äiti kovasti haluaa saunoa muun perheen kanssa. Jos tällaiset käytännönasiat painavat vaakakupissa saman verran kuin lapsen itsemääräämisoikeus, kannattaisi vähän miettiä niitä arvoja jotka ohjaajavat vanhemmuutta.

Vierailija
68/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakkomielle on väkisin saunoa miehen ja oman teini-ikäisen pojan kanssa? Etenkin tuo teinipoika on jo todella outoa eikä siinä iässä enää kuulu olla äidin kanssa alasti (oletan, että poika yli 13). Itse lopetin aikanaan saunomisen kokonaan kun perhe yritti painostaa perhesaunaan enkä ole sen jälkeen juuri saunaan astunut. Ja miksi on pakko peseytyä miehen seurassa? Eikä pitkässä liitossa se mystiikka häviä ilman että suorittaa aina sen saunankin yhdessä?

Vierailija
69/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saunomisesta pitää tehdä niin iso juttu? Eikö se nyt ole ihan selvää, että vuosien myötä kuviot muuttuvat mm. lasten kasvamisen myötä, ja sitten tehdään asioita toisella tavalla tekemättä siitä mitään numeroa? Ihmeellistä puhua jostain periksi antamisesta tällaisessa asiassa. 

Vierailija
70/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa suoritetaan ihan kaikkea. Saunomistakin. Kun yksi ei halua suorittaa perhesaunaa, mikä haloo nouseekaan.

Vierailija
71/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? No et tietenkää voi pakottaa sitä. Haloo

Vierailija
72/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä tajunnut suomalaista saunakulttuuria. Pienten lasten kanssa tietenkin, mutta tuo että melkein murrosikäisten kanssa saunotaan, on niin outoa.

Oma kokemukseni on samanlainen kun tämä saunapakottaja ap: kehityin aikaisin ja halusin kaikessa hiljaisuudessa siirtyä peseytymään yksin, sitten äitini kysyi kiukkuisena että mikä on kun et isän kanssa voi saunoa, isäkin ihmettelee. Ap anna sen tyttösi olla rauhassa.

Vierailija
73/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tyttö kokenut joltain miespuoliselta epäasiallista kohtelua, häirintää? Kannattaisi nyt jutella. Onko taustalla se, että hänelle on noussut tarve asettaa rajat fyysiselle tai psyykkiselle koskemattomuudelle? Mammat, pois ruusunpunaiset lasit silmiltä!

On järkyttävää, ettei tunneta häveliäisyyttä täysin normaalina kehitykseen kuuluvana vaiheena, vaan aletaan kaivaa esille ties mitä syitä. Älkää nyt ainakaan alkako kuulustella tyttäriänne ja lisätä ahdistusta vaatimalla "syitä" asiaan, joka kuuluu normaaliin kehitykseen. Suomalaisilla on todella outo suhteutuminen alastomuuteen. Se että sauna kuuluu kulttuuriimme, ei tarkoita, ettei mitään prosesseja saa käydä läpi omaan alastomuuteen ja itsemääräämiseen liittyen - tarkoitan, että saa itse rajata, kuka minut saa alastomana nähdä, kun näihin asioihin herää esimurrosiässä. Jo ihan perheen ulkopuolisilta henkilöltä tulee tyttöä kohtaan vaikka minkäänlaista hyökkäävyyttä tässä viestiketjussa.

Joo. Siis jopa mun 3 vuotias poika haluaa iltapesujen jälkeen heti housut jalkaansa. Ei tunne oloaan hyväksi alasti kun vielä hampaat pestään yms.ja taatusti ei ole kokenut mitään seksuaalista väkivaltaa tms. Olen itse kai aika häveliäs ihminen kun en itsekkään kekkuloi alasti muiden nähden ellei ole "pakko" ja kai hän on sen minulta oppinut. Ja se on ihan fine.

Vierailija
74/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi saunomisesta pitää tehdä niin iso juttu? Eikö se nyt ole ihan selvää, että vuosien myötä kuviot muuttuvat mm. lasten kasvamisen myötä, ja sitten tehdään asioita toisella tavalla tekemättä siitä mitään numeroa? Ihmeellistä puhua jostain periksi antamisesta tällaisessa asiassa. 

Tämä. Arki muuttuu, kun lapset kasvaa, asioita tehdään vähän toisin. Sellaista se perhe-elämä on. Toivon, ettei ap vuorovaikutuksessa tytön kanssa viittaa asian periksi antamisena tai ihmetyksen aiheena, vaan toteaa iloisesti ja huolettomasti, että joo, saunotaan me tytöt vaikka yhdessä ensi kerralla. Siitä siten voitte muokkailla, milloin ap saunoo miehensä kanssa, jolloin lapset käyvät molemmat erikseen ja milloin tyttärensä kanssa jne. Jos teinipoika on oikeasti teini niin ehkä hänenkin olisi hyvä jo saunoa itse.

Vierailija
75/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tyttö taas alkaa yhteissaunoista tykkäämään kun yliopistoon pääsee.

Vierailija
76/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänen käydä yksin pesulla. Toisilla murrosikä alkaa aikaisemmin. Itse halusin kans kylpeä yksin tuossa iässä. Sain kuukautiset jo 5.luokalla, enkä uskaltanut kertoa äidille. Suihkussa sitten pesin likaisia pikkuhousuja saippualla.

Vierailija
77/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI TIETENKÄÄN tuollaiseen temppuiluun pidä suostua! Suomessa mennään perhesaunaan vaikka anopin ja appiukon kanssa, eikä siihen ole mitään sanomista. Amen.

Vierailija
78/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihen ei tarvitse suostua, että perhe saunoo miesten ja naisten vuoroissa, mutta anna tytön sitten saunoa itsekseen, jos ei muiden kanssa enää kehtaa.

Ajattelin omaa pientä tyttöäni joka vasta 6 vuotias. Mutta jos hän joskus sanoo että haluaa saunoa vain minun kanssa, niin tottakai suostun siihen.

En voisi pahoittaa toisen mieltä sen takia että minun on saunottava myös mieheni kanssa tai veljesten. Nyt jo pojat käy välillä isänsä kanssa keskenään saunassa ja siellä jutellaan"miesten kesken".

Me sitten jutellaan tyttären kanssa niitä äidin ja tyttären välisiä juttuja.

Sinun viestisi kuulosti vaan niin julmalta. Tuo "anna tytön saunoa itsekseen jos ei muiden kanssa enää kehtaa" kuulosti inhottavalta.

Itse en pahottaisi herkässä iässä olevan tyttären mieltä käskemällä saunoa yksin koska äiti haluaa saunoa mieluummin isän(miehen) kanssa.

Ja vastaus ap;n viestiin: Tottakai tyttö saa päättää saunooko enää miesten kanssa eli tietysti annat periksi.

Ja sitten mietitään, miksi parisuhteet voivat huonosti, kun lasten tahto sanelee toiminnan.

Mitenkähän suomalaiset parisuhteet liittyy siihen, että koko perheen voimin pakkoistutaan perjantaisin 2 x 15 minuuttia yhdessä löylyssä ja jonotetaan kukin vuorollaan suihkuun, kun se nyt vaan kuuluu olla niin, kun suomalaiset saunovat porukalla ja perkele?

Haha, hyvin tiivistetty :D Itseäni ahdistaisi, jos olisi pakko saunoa tyttären kanssa, koska haluan saunoa yksin. Jälleen yksi hyvä syy olla lisääntymättä, saunarauhakin menisi.. Toisaalta Suomessa oletetaan kaikkien saunovan. Eräs serkkuni paljasti, että hän ei sauno. Hän ei tykkää saunoa eikä käy saunassa koskaan vaikka oli "tavallinen suomalainen teini". Äitinsä ei pakottanut eli fiksu äiti.

Vierailija
79/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tästä aiheesta keskusteluja, kuinka monet ihmettelivät moista häviliäisyyttä, koska HE menivät saunaan vaikka oman isänsä ja veljensä kanssa aikuisinakin, vaikka kahden. Ja lankonsa, naapurinsa, pomonsa, appensa jne. He eivät tajua, mutta muut kyllä, että alastomuus on asia, johon jokainen ihminen voi ja saa vetää omat rajansa.

Ap, anna tyttäresi vetää rajansa ja lopeta moinen piinaaminen.

No mä olen tällainen, joka saunoo aikuisiälläkin sekasaunoissa, mutta en koskaan pakottaisi muita siihen. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jokainen ihminen saa vetää ne omat rajansa näissä alastomuuteen liittyvissä asioissa. Toivoisin toki myös, että häveliäisyyttä kannattavat eivät niin innolla haukkuisi pervoiksi sun muiksi meitä vähemmän häveliäitäkään. Tähän minä olen näitä asioita käsittelevissä keskusteluissa törmännyt todella usein.

Vierailija
80/98 |
12.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteini-iässä ilmoitin äidille etten halua enää saunoa yhdessä perheen kanssa. Äitini suuttui ja pakotti saunaan sisarusteni kanssa vaikka olin selvästi vaivautunut. Siellä sitten itku kurkussa saunoin. Käytiin joka lauantai melkein vuoden sama tappelu. Nykyään inhoan saunomista ja etenkin muiden ihmisten kanssa saunomista. En sauno ikinä.

Että kannattaa varmaan pakottaa se lapsi saunaan juu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi