Tyttöni 11v ei halua enää perhesaunaan, annanko periksi?
Haluaisi saunoa niin että tulee minun kanssani yhdessä ja isä ja isoveli sitten erikseen. Hän on vielä ihan lapsi ja lapsen kehossa. Pitäisikö suostua?
Kommentit (98)
Mielenkiintoinen keskustelu, nimittäin en muista lainkaan, koska olen itse alkanut saunoa ilman perhettä enkä muista edes, koska omat tyttäreni alkoivat käymään saunassa ilman vanhempia! Ilmeisesti ei ole ollut meillä mikään elämän ja kuoleman kysymys. Ehkä siinä vaiheessa "tiet ovat eronneet", kun vanhempien mielestä lapset pärjäävät saunassa jo yksinkin.
Siksi toisekseen onko perhesaunominen muka mukavaa, pieni sauna, pieni pesutila jossa on se yksi pakollinen suihku, johon koko perhe odottaa omaa vuoroaan .....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla nyt on vaan tämä alastomuusperinne. Uskokaa vaan, muun maan kansalaisille tämä olisi aivan käsittämätön tapa, mennä yhdessä alasti saunaan koko perhe, murrosikäisten lastenkin kanssa... on tuo perheen poika ainakin murrosikäinen. Ja sitten vielä ihmetelläään, kun yksi ei halua ja puhua periksi antamisesta, jos tyttö haluaa moisen perinteen lopettaa omalla kohdallaan. Joku jo äidin pompottamisestakin mainitsi...!
No onhan se äidin pompottamista, jos ei halua yhteissaunaan ja vaatii äitiä omaksi seurakseen. Aloituksessa ei puhuttu vaatimisesta, mutta ehdottamisesta. Mehän emme voi tietää mihin sävyyn asiaa on ehdotettu.
Mutta haluat kuitenkin kaataa tytön niskaan kaikenlaisia väitteitä. Pompotetaan, vaaditaan. Myönnät, ettet tiedä sävyä, mutta haluat kuitenkin uskoa mahdollisimman negatiivisesti.
Toin vaan esille sen pointin, että on ihan mahdollista, että tytär yrittää vaatia tällaista. Mikä on taas mielestäni kohtuutonta, jos muu perhe nauttii yhteissaunasta.
Eli voisin välillä toimia naisten/miesten vuoroissa, mutta pääasiassa en. Lapsen yksityisyyttä toki kunnioittaisin.
En nyt oikein usko sua. Kirjoitit: "Onko alapeukuttajat tosiaan sitä mieltä, että 11-vuotias voi yhtäkkiä määrätä, että äiti ei saa saunoa veljen ja isän kanssa? Tottakai tytär voi saunoa yksin, jos miesten/poikien kanssa ei halua, mutta äidinkin pompottaminen on siis ok? ", eikä se kuulosta yhtään siltä, että halusit vain sellaisenkin pointin tuoda esille. Määrätä ja pompottaa kuulostaa kovalta ja kylmältä asenteelta tyttöä kohtaan, joka ujostelee alastomuuttaan ja kääntyy äitinsä puoleen asiassa. Lapsi on miettinyt asian ja ehdottaa uudelleenjärjestelyä. Sinä suhtaudut asiaan kovin aggressiivisesti ja asennoidut heti negatiivisesti, minkä sanavalintasi hyvin osoittaa. Taidat olla niitä naapurin Reiskan kanssa saunojia.
Meillä on yksi poika. On AINA halunnut saunoa perhesaunassa. Nyt on jo aikuinen ja saattaa vieläkin tupsahtaa saunaan kertomaan jotakin asiaa, kun saunon mieheni kanssa sen jälkeen kun hän on oman pesueensa saunottanut.
Jokainen on erilainen. Kuuntele tyttöäsi.
Ja täällä miehen täysi-ikäinen TYTTÖ saunoo edelleen isänsä kanssa. Se vasta sairasta on.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu, nimittäin en muista lainkaan, koska olen itse alkanut saunoa ilman perhettä enkä muista edes, koska omat tyttäreni alkoivat käymään saunassa ilman vanhempia! Ilmeisesti ei ole ollut meillä mikään elämän ja kuoleman kysymys. Ehkä siinä vaiheessa "tiet ovat eronneet", kun vanhempien mielestä lapset pärjäävät saunassa jo yksinkin.
Siksi toisekseen onko perhesaunominen muka mukavaa, pieni sauna, pieni pesutila jossa on se yksi pakollinen suihku, johon koko perhe odottaa omaa vuoroaan .....
Just tämä! Mitä ihmeen ideaa on istua vieri vieressä löylyssä ja käydä vuoronperään suihkussa; jokainen kuitenkin haluaisi mennä suihkuun, kun hiki nousee pintaan eli suurin piirtein yhtä aikaa.
Minä en muista saunoneeni koskaan isän kanssa, enkä äidinkään muutoin kuin joskus uimahallissa. Ehkä minä vain päätin varhain haluavani mennä saunaan yksin. Kuitenkin meillä saunaillat olivat erityisiä, vanhemmat joi olutta, minä limpparia, syötiin uunilenkkiä, jonka viilloissa oli juustoa ja omenaa.
Onko tyttö kokenut joltain miespuoliselta epäasiallista kohtelua, häirintää? Kannattaisi nyt jutella. Onko taustalla se, että hänelle on noussut tarve asettaa rajat fyysiselle tai psyykkiselle koskemattomuudelle? Mammat, pois ruusunpunaiset lasit silmiltä!
ALkuperäinen kysymys on ihan relevantti, ja ansaitsisi asiallisia vastauksia. Valitettavasti vastauksien antajista on 90 % itse täysiä idiootteja. Ainoastaan viimeinen vastaus, siis tätä edellinen, on asiallinen. Kaikki muut vastaajat voi jatkaa omaa kasvuaan kotona. Kyllä aikuinen ihminen on typerä, jos vastaa kysymykseen kysymyksellä!
Järki hoi vaan kaikille hysteerisille äideille, jotka provosoituvat yksinkertaisesta kysymyksestä.
Todellakin suostut. Harva yli 10-vuotias enää haluaa toisten näkevän itseään alasti. Ei asia edes ole sinun päätettävissäsi, kun kyse on hänen omasta kehostaan.
Anna periksi. Voit toki ehdottaa, että jos hän suostuisi äidin kanssa menemään saunaan, mutta ei kannata pakottaa enää isän ja veljen kanssa saunaan.
Itse lopetin perhesaunassa käymisen n. 12-vuotiaana, kun menkat alkoi ja kroppa kehittyä. Äidin kans vielä mentiin, kunnes mulla tuli mitta täyteen saunomisen suhteen. Ärsytti se kuumuus ja yleinen hypetys, että "suomalaiset tykkää saunoa, ei puhettakaan". Nyt yli 20-vuotiaana oon rakastunut taas saunomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihen ei tarvitse suostua, että perhe saunoo miesten ja naisten vuoroissa, mutta anna tytön sitten saunoa itsekseen, jos ei muiden kanssa enää kehtaa.
Ajattelin omaa pientä tyttöäni joka vasta 6 vuotias. Mutta jos hän joskus sanoo että haluaa saunoa vain minun kanssa, niin tottakai suostun siihen.
En voisi pahoittaa toisen mieltä sen takia että minun on saunottava myös mieheni kanssa tai veljesten. Nyt jo pojat käy välillä isänsä kanssa keskenään saunassa ja siellä jutellaan"miesten kesken".
Me sitten jutellaan tyttären kanssa niitä äidin ja tyttären välisiä juttuja.
Sinun viestisi kuulosti vaan niin julmalta. Tuo "anna tytön saunoa itsekseen jos ei muiden kanssa enää kehtaa" kuulosti inhottavalta.
Itse en pahottaisi herkässä iässä olevan tyttären mieltä käskemällä saunoa yksin koska äiti haluaa saunoa mieluummin isän(miehen) kanssa.
Ja vastaus ap;n viestiin: Tottakai tyttö saa päättää saunooko enää miesten kanssa eli tietysti annat periksi.Ja sitten mietitään, miksi parisuhteet voivat huonosti, kun lasten tahto sanelee toiminnan.
Mitenkähän suomalaiset parisuhteet liittyy siihen, että koko perheen voimin pakkoistutaan perjantaisin 2 x 15 minuuttia yhdessä löylyssä ja jonotetaan kukin vuorollaan suihkuun, kun se nyt vaan kuuluu olla niin, kun suomalaiset saunovat porukalla ja perkele?
Sehän kertoo että tyttö on tullut siihen pisteeseen jolloin ei varsinkaan isän edessä enää alasti rimpastella ja hyvä että on asian tuonut reilusti ilmi.Eihän tuossa ole kahta sanaa!Mikä siinä äidille on vaikeaa?
Ihanaa asua ulkomailla, jossa ei tarvitse selitellä kenellekään, jos ei halua riisuutua alastomaksi tuttujen, tuntemattomien, isän, veljen jne. läsnäollessa. Eikä kukaan ihmettele outoa häveliäisyyttääni ;)
Uimahalleja täällä on harvassa. En ole käynyt, rannalla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siihen ei tarvitse suostua, että perhe saunoo miesten ja naisten vuoroissa, mutta anna tytön sitten saunoa itsekseen, jos ei muiden kanssa enää kehtaa.
Ajattelin omaa pientä tyttöäni joka vasta 6 vuotias. Mutta jos hän joskus sanoo että haluaa saunoa vain minun kanssa, niin tottakai suostun siihen.
En voisi pahoittaa toisen mieltä sen takia että minun on saunottava myös mieheni kanssa tai veljesten. Nyt jo pojat käy välillä isänsä kanssa keskenään saunassa ja siellä jutellaan"miesten kesken".
Me sitten jutellaan tyttären kanssa niitä äidin ja tyttären välisiä juttuja.
Sinun viestisi kuulosti vaan niin julmalta. Tuo "anna tytön saunoa itsekseen jos ei muiden kanssa enää kehtaa" kuulosti inhottavalta.
Itse en pahottaisi herkässä iässä olevan tyttären mieltä käskemällä saunoa yksin koska äiti haluaa saunoa mieluummin isän(miehen) kanssa.
Ja vastaus ap;n viestiin: Tottakai tyttö saa päättää saunooko enää miesten kanssa eli tietysti annat periksi.Ja sitten mietitään, miksi parisuhteet voivat huonosti, kun lasten tahto sanelee toiminnan.
Mitenkähän suomalaiset parisuhteet liittyy siihen, että koko perheen voimin pakkoistutaan perjantaisin 2 x 15 minuuttia yhdessä löylyssä ja jonotetaan kukin vuorollaan suihkuun, kun se nyt vaan kuuluu olla niin, kun suomalaiset saunovat porukalla ja perkele?
Jep. Ei perhesauna ole mitään parisuhteen ylläpitoaikaa, ja jos jollekulle onkin niin kannattais lastensuojelusta tarkistaa että onko ihan ok...
Asiasta kolmanteen, mutta älkää hyvät äidit pakottako lapsia kanssanne saunaan, jos lapsi ei sitä halua. Minun äitini ei antanut minun saunoa omassa rauhassani, vaikka sen selkeästi sanoin,, vaan tunki aina väkisin samoihin löylyihin. Ovea ei saanut lukkoon. Saunoi kyllä isänkin kanssa. Lopetin sitten saunassa käynnin kokonaan.
Itse en ole ikinä saunonut isän tai veljien kanssa, ja äidin kanssa lopetin alle 10-vuotiaana. Edelleen 33-vuotiaana saunon vain yhdellä tapaa, yksin. Omat rajat saa ja pitää vetää.
Itse lopetin juurikin tuossa iässä yhtrissaunomisen isäni kanssa. Sen jälkeen saunoin pääsäänyöisesti yksin, koska äitini ei ensinnäkään tykkää saunoa ja ne harvat kerrat kun saunoi,niin meni isän kanssa saunaan.
Koska minä halusin saunoa yksin ja maata lauteilla jalat pystyssä kuten teen edelleen aikuisenakin.
Tyttö voi joskus saunoa yksin, aivan varmasti osaa ja joskus vaikka äidin kanssa jos niikseen on.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa asua ulkomailla, jossa ei tarvitse selitellä kenellekään, jos ei halua riisuutua alastomaksi tuttujen, tuntemattomien, isän, veljen jne. läsnäollessa. Eikä kukaan ihmettele outoa häveliäisyyttääni ;)
Uimahalleja täällä on harvassa. En ole käynyt, rannalla enemmän.
Minä taas asun maassa jossa sekasaunat ja nakurannat on aikalailla normaaleja ajanviettotapoja... Ja sitten ihmetellään että miksi ihmeessä SUOMALAINEN ei tule mukaan?? Tehän te vasta nakuhirmuja olette, varmaan jotain orgioitakin heitätte tuosta noin vain niissä järvisaunoissanne. Ja minä yritän selittää että niin kun en käy edes tyttökavereideni kanssa saunassa, enkä todellakaan tule vieraiden miesten pällisteltäväksi... :)
Meillä rivari ja kaikki saunoo yksin. Enää en haluaisi saunaan kenenkään kanssa. Mun oli nuorena pakko saunoa äidin ja siskon kanssa, inhosin sitä.
Ajatus että kokonperhe saunoo yhdessä, en ymmärrä.
Nyt tulee alapeukutusta, mutta on täysin realistinen tilanne, että isoveli on se, jota pikkusisko haluaa väistää. On yleisempää kuin luulette, että murrosikäiset veljet tarkkailevat pikkusiskonsa kehitystä ja vanhempien silmän ja korvan välttäessä kommentoivat sitä. Seksuaalista häirintääkin esiintyy perheiden sisällä.
Kun tämä aika meillä koitti, oli aivan itsestään selvää, että minä menin tyttöjen kanssa saunaan ja isä meni pojan kanssa. Ei kai se, ettei siellä lauteilla samaan aikaan istu koko suku poissulje "perheen kanssa saunomista". Kyllä meillä saunomiseen kuuluu muutakin kuin se yhteinen alasti saunassa istuminen ja muiden edessä peseytyminen.
Ehkä tässä perheessä isoveli ei vaan ole saanut suutansa auki, että ei ole niin kauhean mukavaa saunoa äidin kanssa vaan on tyytynyt tilanteeseen.