Tyttöni 11v ei halua enää perhesaunaan, annanko periksi?
Haluaisi saunoa niin että tulee minun kanssani yhdessä ja isä ja isoveli sitten erikseen. Hän on vielä ihan lapsi ja lapsen kehossa. Pitäisikö suostua?
Kommentit (98)
Et missään nimessä anna periksi!
Hänet on raahattava saunaan vaikka väkisin!
Tietysti suostut, miten voit muuta edes ajatella?
Liian nuori minusta tuollaiseen hveliäisyyteen. Katsokaa uudelleen, kun tyttö alkaa saada muotoja ja karvoitusta. Siihen asti perheenä saunotaan!
Et kai ap oikeasti painosta tuommoisella asialla! Itse muistaisin vaivihkaa luopuneeni perhesaunasta kuudennella luokalla. Aloin vain tulla myöhässä jne. Vanhemmat ymmärsi yskän. Samoin oma tyttäreni on nyt 11-vuotias, menee kuudennelle ja huikkaa saunakutsuun aina vastaukseksi, että käy myöhemmin suihkussa. Tyttö on vielä ihan pikkutyttö, ei ole rinnat alkanut edes kasvaa, mutta silti hänellä on oikeus yksityisyyteen!
Minusta koko suomalainen saunomiskulttuuri on ollut aina outo. Istua nyt alasti porukalla samassa huoneessa. Minä en oo mikään nudisti, joten en esiinny alasti kuin omalle miehelle. Onneksi ainakin amerikkalaiset on samanlaisia eli häveliäitä sen suhteen kelle näyttäytyy alasti, joten tunnen itseni maailman mittakaavassa ihan normaaliksi, vaikka suomalaisten mielestä olen varmasti outo.
Vierailija kirjoitti:
Liian nuori minusta tuollaiseen hveliäisyyteen. Katsokaa uudelleen, kun tyttö alkaa saada muotoja ja karvoitusta. Siihen asti perheenä saunotaan!
Jaa. Itse olin 10 kun alkoi alapää- ja muut karvat kasvaa. Kuukautiset alkoi 12v ja rinnat kehittymää sen jälkeen. Meillä ei koskaan ollut perhesaunoja, mutta äidin kanssa lopetin myös tuolloin 10 vuotiaana saunomisen kun hävetti ne karvat. Trollihan tämä, mutta sanonpahan kuitenkin että se kehitys on hyvin yksilöllistä.
N25
Vierailija kirjoitti:
Et missään nimessä anna periksi!
Hänet on raahattava saunaan vaikka väkisin!
Nimenomaan et anna periksi ja saunaan vaikka väkisin! Ja muutama sukulainen sinne mukaan niin oppiipahan. Suomalaiset on saunakansa ja sillä selvä! Alasti ollaan ja hiotaan, siinä yhteishenki kasvaa ja perhe hitsautuu yhteen. Ei ole mitään hävettävää ja kyllä pitää saada olla alasti omien lasten kanssa hamaan loppuun saakka.
Alatte vaikka oleskella kotona alasti koko porukka niin siinä turha häveliäisyys lähtee. Suihkussakin käytte yhdessä, meet sinne ja vaahdotat tytön tukan ja peset pojan selän, mies voi pidellä shamppoopurkkia.
No minä nyt en suostunut tuommoisiin hömpötyksiin, kun oli ajankohtaista meidän huushollissa. Asutaan kerrostalossa ja saunavuoro on muutenkin niin lyhyt niin todellakaan mitään erioikeuksia teinille. Tiedänhän minä sen, että siellä ne läträävät turhan kauan suihkussa jos kukaan ei ole paimentamassa ja sitten laitetaan mascarat silmiin seuraavat puoli tuntia.
Kun käskytin meidän neidin mukaan väkipakolla niin säästyipähän aikaa ja säästyipähän taloyhtiön vettä. Hyvä se on teinienkin opetella, että ei vesi ilmaista ole ja Afrikassa ei ole niillä lapsilla puhdasta vettä ensinkään.
No siis hyi, mä aloin tossa iässä käymään saunassa yksin, enkä mihinkään perhesaunaan mennyt enää aloitettuani kouluiän.
Miten helvetissä tähänkin sotkettiin jo mukaan Afrikan lapset!?
Itse muistan miten epämiellyttävää oli nähdä isän sukupuolielimet tuossa iässä ja ymmärrän tyttöä hyvin.
Mulla loppui saunomiset siihen kun äitini alkoi kommentoimaan että sulla on alkanu karvat kasvaa ja perse levitä. Katsoi oikeudekseen kertoa sen myös sukulaisille ja tutuilleen joita meillä kävi kylässä. Omat tyttäreni ovat todellakin saaneet päättää peseytymisestään itse. 10-12 v ovat kumpikin alkaneet käymään suihkussa/saunassa itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui saunomiset siihen kun äitini alkoi kommentoimaan että sulla on alkanu karvat kasvaa ja perse levitä. Katsoi oikeudekseen kertoa sen myös sukulaisille ja tutuilleen joita meillä kävi kylässä. Omat tyttäreni ovat todellakin saaneet päättää peseytymisestään itse. 10-12 v ovat kumpikin alkaneet käymään suihkussa/saunassa itsekseen.
Oma äitini teki samoin. Myös rintojen kasvusta piti kaikille ilmoittaa, jopa työkavereille. Kamalan kiusallista.
Voisiko joku selittää, miksi on niin suuri harmistuksen aihe, etteivät isä ja äiti tai koko perhe voisi saunoa enää yhdessä?
Siis kun joku sanoi, että äidille on isokin myönnytys saunoa kaksin tyttärensä kanssa, koska tällöin hän ei voi saunoa enää miehensä kanssa.
En ymmärrä. Mikä siinä harmittaa?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku selittää, miksi on niin suuri harmistuksen aihe, etteivät isä ja äiti tai koko perhe voisi saunoa enää yhdessä?
Siis kun joku sanoi, että äidille on isokin myönnytys saunoa kaksin tyttärensä kanssa, koska tällöin hän ei voi saunoa enää miehensä kanssa.
En ymmärrä. Mikä siinä harmittaa?
En ymmärrä minäkään. Ja miksi saunavuorot olisivat niin kiveenhakattuja, ettei niitä voi muuttaa tilanteen mukaan. Ihmeen vaikeaksi menee. Miksei äiti voi vaikka ensin mennä saunaan tytön kanssa ja jatkaa sitten miehen ja pojan kanssa, jos on tärkeää heidänkin kanssaan saunoa? Tai hyväksyä, että nyt jonkin aikaa saunotaan naisten ja miesten vuoroissa, ja jossain vaiheessa lapset pärjäävät vaikka yksinkin ja sitten on taas aikuisilla tilaisuus saunoa kaksistaan. Saunominen on kivaa, ei siihen tarvitse suhtautua niin ryppyotsaisesti.
Itselläni alkoi kuukautiset 11 vuotiaana ja siinä samalla myös rinnat kasvoi jonka vuoksi sain niihin todella rumia raskausarpia.. Ei todellakaan siinä vaiheessa enää perhesauna tuntunut hyvältä ja äitinikin sen huomasi. Asiasta ei enempää juteltu, äiti vain alkoi kysyä että haluanko mennä ennen vai jälkeen kuin muut saunaan. Mielestäni tämä oli oikein hyvä tapa toimia äidiltäni. Nykyään kyllä saunon äitini kanssa mutta silloin mieluiten yksin.
Ja mitä tulee lasten tietoisuuteen omasta vartalostaan: viimeksi minun luona yökyläillessään 6- vuotias kummipoikani pyysi minua menemään toiseen huoneeseen siksi aikaa kun hän vaihtaa housuja. Joten kyllä se tietoisuus omasta ja toisesta sukupuolesta alkaa jo nuorena.
Muutin kotoa pois 19v iässä enkä ole sen jälkeen saunonut kertaakaan. Inhosin sitä perhesaunomista ja inhosin sitäkin, miten perhe vuorotteli saunassa. En vieläkään ymmärrä, miksi perheen pitää ahtautua pukuhuoneeseen ja edelleen saunaan ja sieltä pesulle, kun varsinainen peseytyminen on kuitenkin jokapäiväinen suihku.