Parin viikon päästä muutto, miten aloittaisin pakkausoperaation?
Asiaa hankaloittaa se, että olen viimeisellä kolmanneksella raskaana ja muuton aikana mulla alkaa mammaloma. Eli siksi ajattelin aloittaa hyvissä ajoin ettei urakka käy liian raskaaksi.
Koitan päästä ylimääräisistä huonekaluista eroon torissa, mutta kukaan ei halua ostaa niitä. Esimerkiksi piano ja sohvapöytä, jotka eivät kunnolla mahdu uuteen asuntoon. Miten te olette päässeet eroon ja saaneet vähän käteistä huonekaluista? Taitaa olla ylitarjontaa tänä päivänä.
Kommentit (26)
Siis eikö rikkinäisiä huonekaluja muka voi viedä kaatopaikalle?!
Vuokraa ainakin jonkun verran muuttolaatikoita astioille tms. jotka on pakko ja helppo purkaa nopeasti. Tai osta muutamia laatikoita, pidemmän päälle niille on varmasti käyttöä tai voit myydä ne eteenpäin.
Kausivaatteille voi ostaa vakuumipakkauksia, jotka tyhjennetään imurilla esim.. Clas Olsonilta, niillekin on käyttöä myöhemmin.
Itse tykkään vaihtaa lakanat aamulla vanhassa kodissa ja pakata petivaatteet jatesäkkeihin. Muuttopäivän jälkeen on helpottava tunne, kun tietää pääsevänsä nopeasti nukkumaan siinä vaiheessa kun voimat loppuvat.
Aloita tyhjentämällä jääkaappia, heittämällä pois roskaa ja viemällä tavaraa kierrätykseen. Varaa yksi banaanilaatikko EHKÄ laatikoksi, johon voit laittaa tavaraa odottamaan lopullista tuomiota. Pakkaa kaikki hankalasti pakattava ja särkyvä. Nyt vielä jaksaa olla huolellinen, loppumetreillä usein ei enää jaksa. Astioiden pakkaamiseen voi käyttää pyyhkeitä ja keittiöliinoja. Pakkaa sitten helposi pakattavaa, kuten kirjoja, niin alkaa tuntua, että olet voiton puolella.
Jos sinulla on muuttofirma varattu, niiltä voi kysyä pakkauspalvelua. Siltikin joudut hankkiutumaan eroon turhasta.
Me muutettiin noin pari kuukautta sitten, ja aloita ehdottomasti siitä päästä, jota vähiten tarvitset. Eli varastot ja vaatehuoneet tyhjiksi. Hyvä periaate: milloin mä olen viimeksi tätä tarvinnut? Seuraavaksi olkkari. Karsi ihan raa'alla kädellä. Tarvitsetko tosiaan kaikkia kirjoja, luettuja romaaneja, ym.? Minä säästin vain tietokirjat, joissa oleva tieto oli netistäkin hajanaisesti tongittavissa. Keittokirjoissa: alkaa olla netti parempi paikka reseptin tonkimiseen.
Verhot voi jo irrottaa.
Kannattaa vitriinit ym. särkyvät kaapit tyhjennyttyään pakata sellaiseen elmukelmuun, eli ainakin Bauhaus pääkaupunkiseudulla myy sitä. Osta myös tosi hyvää pakkausteippiä ja teippikone. Kuplamuovikaan ei ole pahitteeksi, kun pakkaa astioita ja kelloja ja vastaavia. Minä lätkin arvokkaammat esineet niihin ja keittiöpyyheliinoja väliin. Taulut ja kuvat voi pakata. Kirjoita laatikoihin ainakin kolmelle sivulle, mitä niissä on, mustalla tussilla. Perillä kannattaa keittiön kamat kantaa suoraan keittiöön ja vessan kamat vessaan. Niistä se arki aina käynnistyy. Vaatteet menee hyvin pahvilaatikoissa.
Ohje on 1 pahvilaatikko/nyt oleva neliö. Meillä meni 75 neliöstä pois muutossa karsinnan jälkeen 45 pahvilaatikkoa ja 13 jätesäkkiä, sekä kauppojen muovisia kestokasseja. Ne on hyviä irtokamalle, kuten henkareille!
Jos piano ei mene kaupaksi, lahjoita se pois. Lahjoita pois kaikki mitä et tarvitse, myyminen vie jo liikaa aikaa. Kierrätyskeskukset, seurakuntien kirpparit ym. hakee pois ilmaiseksi, jos huonekalutavara on ehjää, ja silloin saa kyytiin muutakin kamaa. Risat roskiin.
Nokkakärry on muutossa tosi kiva kapistus pahvilaatikoiden roudauksessa.
Viimeisenä irrota lamput, peilit ym. Yllättävästi sitä sälää on. Me ajettiin isolla 13 kuution pakulla 11 kuormaa. Ja se oli karsittu kaikesta turhasta!
Mekin muutettiin pari kuukautta ennen laskettua aikaa. Mulla oli onneksi kesäloma silloin, niin ehdin rauhassa pakkailla ja siivota. Aloitin niistä kaapeista, joiden sisältöä ei tarvi joka päivä. Talvi-, juhla-, liinavaatteet, kirjahylly ja astiakaapit osittain.
Vaatteet matkalaukkuihin.
Astiapyyhkeet astioiden suojaksi, teippaa lautaset ja lasit pinoihin, niin ei tarvitse joka väliin pehmikettä.
Itse suosin pakkauslaatikoina kaikkia kodissa jo olevia laukkuja ja koreja. Lakanat, pyyhkeet, muut pehmotavarat menee repuissa. Pyykkikori imee sisäänsä vaatteita myöskin. Vessan roskis vaikkapa vessassa olevat pesuaineet ja shampoot. Kulkeutuvat varmasti oikeaan huoneeseen ja tulevat varmasti tyhjättyä.
Kiitos vinkeistä! Varsinkin tuo "jätä pari lautasta, mukia, veistä.." on hyvä neuvo.
Suosittelen kans muuttolaatikoiden vuokrausta. Pääkaupunkiseudulla tuovat kotiin.