Miksi leikkipuistossa muut vanhemmat vaan näplää kännykkää?
Leikkipuistossa muut vanhemmat on jotenkin tylsistyneen oloisia. Pääasiassa vaan käyttävät kännykkää. Tai sitten pitkästyneellä äänellä komentavat lapsiaan.
Itse olen leikkipuistossa ihan fiiliksissä ja menen lapsen perässä, innostan kokeilemaan laitteita ja autan tarvittaessa. Lapsi vielä ihan pieni niin ei oikein osaa itse.
Olisi kiva ottaa kontaktia muihin vanhempiin. Mutta jos yritän jutella jonkun kanssa, niin yleensä eivät ryhdy keskusteleman. Kännykkää tuijottavan juttusille ei oikein osaa mennä. Ja moni muu on jotenkin vaan ohittanut minut.
Ihan outoa käytöstä. Miksi vanhemmat on sellaisia?
Kommentit (76)
Minä myönnän että kun esikoinen oli pienempi ja vaati vielä jonkun mukaansa leikkipuistoon, saatoin laittaa kuulokkeet korville. Mutta en kuunnellut musiikkia vaan takasin sen, että kukaan ei tule häiritsemään minua (voi että niitä mulkaisuja, joita nuorena äitinä silloin sain). Minä en vain jaksa jutustella muiden kanssa.
Mutta oikeasti, se kykkiminen leikkipuistossa on todella puuduttavaa ja siksi en siellä paljoa viihtynytkään enää silloin kun keskimmäinen tuli ns. leikkipuistoikään. Ulkoiltiin toki joka päivä mutta todella harvoin leikkipuistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua seuraa puistossa yleensä oman lisäksi kolme puolituttua lasta, jotka haluavat että heidät huomioidaan, ja heille jutellaan. Samaten kerhossa, joku saattaa istua syliinkin. Se on ihan ok, kun lapset samalla ottavat minun lapseni leikkeihinsä. Säälittää lähinnä, että joku hukkaa hyvän tilaisuuden olla oman lapsensa kanssa. Puhun siis pienistä, alle kolme vuotiaista, jotka ....
Melko suppea johtopäätös.. Omat lapset(2kpl) ovat olleet tälläisiä pienestä pitäen ja minulla ei ole edes älypuhelinta. Lapseni nyt vaan sattuvat olemaan rohkeita ja erittäin sosiaalisia ja koska ovat kotihoidossa ja käyvät 2xvko kerhossa, ovat seurankipeitä vaikka olenkin lähes koko ajan läsnä. Tuntemattomatkin lapset ja aikuiset kelpaavat, on esikoinen joskus 1v:nä istunut puoliväkisin vieraan äidin syliinkin muskarissa. Neuvolan mielestä kertoo vain, että perusturvallisuus on kunnossa ja lapset ovat sosiaalisia ja rohkeita, tulevat pärjäämään elämässä.
Se, että kuka tahansa kelpaa ei kyllä ole normaalia.
Ne päivittelevät facebookiin äityleihin että taas täällä häiritsee somettamista joku ärsyttävä tyyppi, joka yrittää tulla juttusille ja saavat 10000 tykkäystä ja sääliviestiä.
Minua ärsyttää eniten tässä ilmiössä se kun jätetään lasten vahtiminen sitten muille vanhemmille.
Mitä väliä sillä on oletteko sosiaalisia, mutta seuratkaa edes sen verran, että mitä se lapsenne tekee. Jos minä jouduin komentamaan niin minä myös teen sen. Esimerkkilapsi ihan taloyhtiön pihalta. Lapsi hokee paskaa ja haukkumasanoja. Haukkuu erityislasta tyhmäksi kananaivoksi, tämän kaveria rumaksi ja huomauttelee yhdelle pienelle pojalle hörökorvista ja harvoista hampaista ja tämän kaveri-tytölle lihavuudesta. Kun asiasta sanoo lapsi sanoo puhuvansa vain totta. Arvatkaapas mitä äiti tekee? No selaa kännykkä, ja väittää miten hänen lastaan aina syytetään. Että ei ole mitään vikaa mielestäni siinä, jos luette sähköpostinne tai käytte netissä, mutta älkää unohtako vastuutanne ohjata lapsenne käytöstä, ja tarkkailla sitä.
Vierailija kirjoitti:
Leikkipuistossa muut vanhemmat on jotenkin tylsistyneen oloisia. Pääasiassa vaan käyttävät kännykkää. Tai sitten pitkästyneellä äänellä komentavat lapsiaan.
Itse olen leikkipuistossa ihan fiiliksissä ja menen lapsen perässä, innostan kokeilemaan laitteita ja autan tarvittaessa. Lapsi vielä ihan pieni niin ei oikein osaa itse.
Olisi kiva ottaa kontaktia muihin vanhempiin. Mutta jos yritän jutella jonkun kanssa, niin yleensä eivät ryhdy keskusteleman. Kännykkää tuijottavan juttusille ei oikein osaa mennä. Ja moni muu on jotenkin vaan ohittanut minut.
Ihan outoa käytöstä. Miksi vanhemmat on sellaisia?
Olet osassa oikeassa, mutta, minä en ole koskaan auttanut lasta esim nostamalla häntä paikkoihin, minne hän ei itse osaa nousta/kiivetä. Kun lapsi itse osaa, niin osaa tulla turvallisesti poiskin :)
Vauvakeinu on ollut ainoa poikkeus
Elä ja anna toisten elää. Ei kannata olla mitään mieltä toisten tekemisistä.kukin tavallaan. Keskitty vaan omiin tekemisiisi. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua seuraa puistossa yleensä oman lisäksi kolme puolituttua lasta, jotka haluavat että heidät huomioidaan, ja heille jutellaan. Samaten kerhossa, joku saattaa istua syliinkin. Se on ihan ok, kun lapset samalla ottavat minun lapseni leikkeihinsä. Säälittää lähinnä, että joku hukkaa hyvän tilaisuuden olla oman lapsensa kanssa. Puhun siis pienistä, alle kolme vuotiaista, jotka ....
Melko suppea johtopäätös.. Omat lapset(2kpl) ovat olleet tälläisiä pienestä pitäen ja minulla ei ole edes älypuhelinta. Lapseni nyt vaan sattuvat olemaan rohkeita ja erittäin sosiaalisia ja koska ovat kotihoidossa ja käyvät 2xvko kerhossa, ovat seurankipeitä vaikka olenkin lähes koko ajan läsnä. Tuntemattomatkin lapset ja aikuiset kelpaavat, on esikoinen joskus 1v:nä istunut puoliväkisin vieraan äidin syliinkin muskarissa. Neuvolan mielestä kertoo vain, että perusturvallisuus on kunnossa ja lapset ovat sosiaalisia ja rohkeita, tulevat pärjäämään elämässä.
Se, että kuka tahansa kelpaa ei kyllä ole normaalia.
Samaa mieltä. Perusturvallisuus ei ole kunnossa, jos kenen vain syli kelpaa. Siitähän se vierastaminenkin kertoo, erottaa tutut tuntemattomista, omat vieraista.
Välillä kyllä huvittaa nämä kommentit, joissa itketään, että nykyään äidit eivät osaa olla läsnä kun ei sinne keinumaan tai kiipeilytelineeseen mennä lapsen kanssa..
Olen elänyt lapsuuteni ennen some-aikaa, ja enpä kyllä muista, että äitini olisi silloinkaan ollut "läsnä" joka sekunti. Rivitaloyhtiön pihalla oli leikkipuisto, jossa olin aika pienestä saakka ihan omillani muiden lasten kanssa leikkimässä, eikö kyllä minkäänlaisia laiminlyöntitraumoja ole tullut. Onko teidän äidit oikeasti omassa lapsuudessanne olleet KOKO ajan, joka ainoa hetki teidän kanssa leikkimässä ja hääräämässä?
No, samalla tavalla silloin televisio ja kaikki sen katseluun liittyvä herätti paheksuntaa, että huono vanhempi jos lapsi katsoo Pikku Kakkosta enempää. Ajat ja teknologia muuttuu, onneksi aina löytyy uusia asioita, joista syyllistää äitejä (jännä, ettei koskaan isiä...)
Vierailija kirjoitti:
Elä ja anna toisten elää. Ei kannata olla mitään mieltä toisten tekemisistä.kukin tavallaan. Keskitty vaan omiin tekemisiisi. 👍
Aika hankala keskittyä vain omiin asioihin, kun nettiriippuvaisen lapsi kiusaa muita ja kasvatusvastuu jätetään mulle, ja muille osallistuville vanhemmille. Vai haluatteko, että joku vieläkin isompi lapsi opettaa tapoja kovakouraisesti? Jos lapsi on kiltti ja mukava, niin vanhemman netissä olohan on ihan sama. Eihän siinä silloin ole mitään sellaista, joka kuuluisi muille.
Leikkipuistossa on niiiin tylsääää. Ihan alkaa ahdistamaan kun sitä miettii.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on oletteko sosiaalisia, mutta seuratkaa edes sen verran, että mitä se lapsenne tekee. Jos minä jouduin komentamaan niin minä myös teen sen. Esimerkkilapsi ihan taloyhtiön pihalta. Lapsi hokee paskaa ja haukkumasanoja. Haukkuu erityislasta tyhmäksi kananaivoksi, tämän kaveria rumaksi ja huomauttelee yhdelle pienelle pojalle hörökorvista ja harvoista hampaista ja tämän kaveri-tytölle lihavuudesta. Kun asiasta sanoo lapsi sanoo puhuvansa vain totta. Arvatkaapas mitä äiti tekee? No selaa kännykkä, ja väittää miten hänen lastaan aina syytetään. Että ei ole mitään vikaa mielestäni siinä, jos luette sähköpostinne tai käytte netissä, mutta älkää unohtako vastuutanne ohjata lapsenne käytöstä, ja tarkkailla sitä.
Onko miinustajan mielestä oikein jättää kasvatus toisille ja itse selata puhelinta? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko miinustajan mielestä oikein jättää kasvatus toisille ja itse selata puhelinta? En ymmärrä.
On nähtävästi. Oisko joku WT-mamma😩
Mä en ole vaan kiinnostunut leikkimisestä. Lukeminen, leipominen jne on kivoja tekemisiä lapsen kanssa, mutta leikkimisen hän saa hoitaa ihan itse. Puistoon mennään koska se on lapsen mielestä kivaa. Mulle se taas on pakkopullaa.
Eikä kiinnosta tutustua muihin äiteihin sillä kavereita löytyy ihan tarpeeksi jo omasta takaa.
Siksi kun lapset ei voi vielä mennä keskenään puistoon, mutta ei tarvitse minua viihdyttämään. Puistossa on myös tylsää, käyn siellä yleensä kaksi kertaa päivässä.
Sun kaltaiset mammat on monesti rasittavia. Lapseni kyllä osaavat laskea liukumäestä ilman aikuisen ohjausta, saavat keinussa vauhtia itse, osaavat leikkiä kiipeilytelineessä ilman opastavaa aikuista. Arvostan lasteni omatoimisuutta, täytyy niilläkin olla omaa vapautta leikkiä ilman aikuista. Sääliksi käy sun lapsi kun aikuinen hönkii koko ajan niskaan, nalkuttaa, ohjaa, kannustaa. Ei hetken rauhaa lapsellas. Paremmat leikit niillä on keskenään kun mitä aikuisen kanssa.
Se, että selaan puhelinta, ei estä minua valvomasta lapsiani.
Sama porukka selaa kännyköitään bussipysäkeillä, asemilla, busseissa, junissa, lentokoneissa jne.
Kaveri on voinut juuri tehdä jotain IHMEELLISTÄ laskettelurinteessä tai toinen kaveri on ostanut IHANAT ripsienpidennykset tms.
Vieressä lapsi sanoo "äiti" tai "isä" noin kymmenen kertaa eikä vanhempi huomaa yhtään mitään.
Nykyiset vanhemmat selaavat puhelimiaan ja seuraava sukupolvi oppii lukemaan yläasteella...