Tuttusi saa vauvan - miksi kysyt sukupuolta?
Lähipiirin vähitellen lisääntyessä olen alkanut kiinnittää huomiota tapaan, jolla perheenlisäykseen suhtaudutaan.
"Marja sai tänään esikoisensa!"
"Onneksi olkoon! Kumpi tuli?"
Onko se vain pinttynyt tapa, johon ei ole tullut kiinnitettyä sen kummemmin huomiota? Eikö ole tavallaan aika outoa tiedustella tuoreilta vanhemmilta / muulta tiedon välittäneeltä taholta vastasyntyneen sukuelimistä tai lisääntymisroolista, jopa ennen tarvetta kysyä miten esimerkiksi synnytys meni, miten äiti ja lapsi voivat, löytyikö 10 varvasta ja sormea..? Miksi lapsen sukupuolirooli on oletusarvoisesti kiinnostavammalla sijalla, kun vaikkapa juuri perheen hyvinvointi? Eihän sen vauvan ominaisuuksiin vaikuta mitenkään mitä "merkkiä" se sattuu olemaan, lisääntymisroolin pohdinta on relevanttia vasta kymmenkunta vuotta myöhemmin.
Elämme kuitenkin vuotta 2016, jolloin sukupuoli-identiteetin poikkeamat, sukupuolenkorjausleikkaukset jne eivät ole enää mikään tabu. Miksi siis olet kiinnostunut kategorisoimaan vastasyntyneen johonkin ryhmään, johon lapsi myöhemmällä iällä ei välttämättä edes koe kuuluvansa?
Toivoisin kiihkotonta keskustelua, asia vain on alkanut pohdituttaa viime aikoina :)
Kommentit (62)
Kaikesta sitä voikin mielensä pahoittaa
Ja vanhemmathan sen tietysti päättää, että kumpi tuli.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt paljon korrektiimpaa kuin kysyä paljonko painoi ja paljonko oli pituutta.
Ja mittoihin tietenkin kommentoidaan niin pieni/suuri!
Ja sitten jälkikäteen voidaan arvuutella äidin selän takana olikohan lapsi ihan terve syntyessään, repesiköhän äiti pahasti, olikohan raskausdiabetes, toimikohan istukka kunnolla, tupakoikohan äiti raskaana, söiköhän äiti riittävän terveellisesti, ja onkohan lapsi edes isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolen kysyminen on miltei aina turvallinen kysymys. Niitä, joilla on molemmat vehkeet, syntyy aika vähän.
- Miten synnytys sujui?
- Paskoin alleni ja paikat repes.- Onko lapsi terve?
- Toki, miksi epäilet?
- Ei, hän on vaikeasti kehitysvammainen ja elinajanennuste on kolme vuotta. Emme ole vielä itsekään käsittäneet asiaa, mutta kiva kun kysyit.Miksi on pakko ylipäätään kysyä jotain, jos ei järkevää kysyttävää ole? Eikö moniin muihinkin asioihin reagoida usein vain tyyliin "oi kun kiva juttu, onneksi olkoon"?
Ja sitten vastasyntyneen vanhemmat valittaa että olipa se kylmäkiskoinen, kun ei ollut yhtään vauvasta kiinnostunut. En ole tuon ylimmän kommentin kirjoittaja, mutta asiahan on just näin. Sukupuolen kysyminen on neutraali asia, kun halutaan osoittaa kiinnostusta, mutta ei tunkeilla. Mitä muuta voisi kysyä osoittaakseen kohteliaasti kiinnostusta, mutta ei kuitenkaan tunkeilla liikaa tivaamalla liikaa yksityiskohtia? Ei tarvitse ottaa niin vakavasti, ei se oikeasti heilauta ihmisiä suuntaan tai toiseen oli vauva sitten tyttö, poika tai intersukupuolinen.
On kohteliasta (esittää) kiinnostunutta ja kysyä edes jotain. Ja sukupuoli nyt on asia, joka suurella enemmistöllä vauvoista on helposti havaittavissa. Edes nimeä eivät kaikki vanhemmat kerro, ja muuta ei vauvasta vielä oikeastaan voi tietää. Joten mitä vauvasta sitten voisi kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulen tällaisen uutisen, ensin tietysti onnittelen. Mutta se olisi yksinään aika lakonista, joten jotenkin pitää juttua jatkaa.
Minusta "turvallisin" kysymys on juuri tuo, kumpi tuli. Intersukupuolisia syntyy niin häviävän vähän, että tuohon on helppo vastata. Ja sitten minun taas kehua, että hienoa, tosi kiva kun tuli reipas tyttö/poika maailmaan.
Niin, unohtui lisätä, että sanon tämän transsukupuolisen ihmisen lähiomaisena. Hänen syntyessään onnittelin vanhempia muistaakseni juurikin ihastelemalla reipasta tyttöä.
Ei kukaan silloin vielä tiennyt, ei lapsi itse eivätkä hänen vanhempansa eivätkä lääkärit, että tuli itse asiassa poika, jolla sattui olemaan tytön sukupuolielimet. Sittemmin hän kävi läpi sukupuolenkorjausprosessin.
Mutta silti kysyn yhä vieläkin tuoreilta vanhemmilta, kumpi tuli. Se nyt vain on osa small talkia, jota siinä syntymästä onnittelun aikana käydään. Mitään pahaa kenellekään tarkoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulen tällaisen uutisen, ensin tietysti onnittelen. Mutta se olisi yksinään aika lakonista, joten jotenkin pitää juttua jatkaa.
Minusta "turvallisin" kysymys on juuri tuo, kumpi tuli. Intersukupuolisia syntyy niin häviävän vähän, että tuohon on helppo vastata. Ja sitten minun taas kehua, että hienoa, tosi kiva kun tuli reipas tyttö/poika maailmaan.
Ja sit loukkaannutaan siitä, kun ei se vauva välttistä oo reipas ja pitääkö muka olla...
mä kysyn nykyään aina, että minkä värinen se lapsi oli, niin ei sukupuolineutraalit nouse barrikaadeille räyhäämään.
Minusta nuo sinun ehdottomat kysymykset ovat henkilökohtaisia asioita.
Sukupuoli on ns. Neutraalikysymys, jossa osoitetaan kiinnostusta, mutta ei udella liikaa. Sukupuoli tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin esille eilä ole yksityisasia
Jeeep. Ihmisiähän tässä ollaan, niin ihan siksi kysyn sukupuolesta , että on helpompi konkretisoida mielessään se lapsi, kuin että puhuisi vain sukupuolettomasta ihmisestä.
Puhutaanhan aikuisenakin miehistä ja naisista.
Mielestäni tälläiset mietelmät ovat erikoisuuden tavoittelua vailla mitään perusteita, koska kasvattipa lapsensa miten tahansa, niin hänestä kasvaa mies tai nainen, sitten on tietysti intersukupuolisia ihmisiä, mutta he ovat jo syntyessään intersukupuolisia, eivät kasvatuksen tulosta.
Mä tarvitsen ainakin nykyään jonkun oppaan, miten pitää kohdella juuri synnyttänyttä ja raskaana olevaa. Niiltä kun ei saa kysyä mitään, ei saa todeta mitään ja voihan kilinkellit jos joku menee koskemaan sitä raskausmahaa!
Jotenkin tuntuu hölmöltä että tuttavalle on ilmestynyt tommonen metrin uloke keskivartaloon, joka sojottaa välissämme mutta hänelle saa jutella vain säästä.
eipä tuota lapsen sukupuolta voi oikeasti tietää ennen kuin lapsi oppii puhumaan ja kertoo sen itse.
Meille on tulossa kissa ja kaverit on siitäkin kysyneet, että onko narttu vai kolli. Uskoakseni siinäkään ei ole kyse mistään sukupuolisesta kategorisoinnista...
Kysyn yleensä repeskö pahasti? Onko paha jälkivuoto? Ja sitten huomautan vielä että jaa sulla on edelleen raskauskiloja, oli synnytyksestä sitten aikaa vasta tunteja tai päiviä niin kysyn silti. Suutun jos näistä viattomista uteluista kysytään. Joskus saatan myös heittää heti viikon ikäisen lapsen vanhemmille että no joko toista/kolmatta/neljättä/jne. lasta putkeen.
Kylläpä huvitti suuresti kun kaverini (miespuolinen) oli saamassa lasta ja itse vain sanoin että ok, hieno homma tai jotain sinne päin. Sitten hän oma-aloitteisesti julisti, että tietää kyllä itse sukupuolen, mutta ei aio kertoa sitä etukäteen. Minä olin että WHAT???? En ollut aikonut kysyäkään asiaa lainkaan, eikä tuolla asialla ollut minulle mitään merkitystä. Mistä tuollainen käytös?
En mä ainakaan työkaverilta (mies) kehdannut kysyä, kuinka vaimollaan, jota en koskaan ole tavannut, oli synnytys mennyt. Ei olla mitenkään erityisen tuttuja työpaikan ulkopuolella, moikataan jos tavataan. Luonnolliselta tuntui kysyä sukupuolta ja onnitella perheenlisäyksestä. Ei tunnu niin intiimiltä kuin alkaa kysellä mieheltä, että repesikös vaimoltasi toosa aivan totaalisesti tai oksensitko itse synnytyssalissa?
En näe lapsen sukupuolen kysymistä mitenkään seksuaalisena asiana tai asiana, jota ei voisi häveliäisyyttään kysyä.
Kohteliaisuudesta. Mitä sitten haluaisit minun kysyvän? Millaiset ovat vauvan/sikiön kiinnostuksenkohteet?
Miksihän tämä loukkaa teitä noin paljon, kun kohteliaasti tiedustelen :)? Puolustuskanta tässä keskustelussa vaikuttaa vähän perusteettomalta.
Ap
Miten keskustelun sitten pitäis mennä?
-Tiina muuten sai penskan.
- Jaa. Vai että penskan.
-Juu.
-Vai niin....
-.......
-Noniin, moro.
-Moro.
Ehkä yleensä kuuluu asiaan ainakin esittää kiinnostunutta ja kysyä jotain, mielellään suht neutraalia.