Miksi monet toitottavat, että oma hiusväri sopii aina parhaiten?
Itse kasvatin omaa hiusväriä puolisen vuotta ja se väri oli aivan liian tumma ja teki mut väsyneen ja sairaan näköiseksi.
Kommentit (35)
Koska yleensä, huom. yleensä, se on niin. Koska luonnollinen on kaunista. Liian moni värjää hiuksensa ottamatta ollenkaan huomioon muuta väritystään, esim. kulmakarvat, iho, silmät jne.
Ei tällaista moni toitota. Miksi vitussa pitää tehdä noin typeriä kärjistyksiä? Kai sitä muutenkin voisi asiasta keskustella.
Kyllä mulle oma hiusväri sopii parhaiten, mutta ei tulisi mielenkään väittää että se natsaisi kaikille.
Väri vie hiuksista luonnollisen kiillon. Jostakin syystä suomalaiset häpeävät hiuslaatuaan ja mieluimmin suttaavat sen joksikin luonnottoman mustaksi, violetiksi tai punaiseksi. Tai harmaaksi. Kuitenkin suurin osa maailman naisista ottaisi kiljuen juuri meidän sävyiset hiukset. vrt, Espanjan kuningatar Letizia ja Hollannin kuningatar Maxima, jotka värjäävät paksuja mustia hiuksiaan maantienvärisiksi, mutta eiväthän ne niihin meidän kiiltoa saa.
Se väri muuttuu monesti kasvaessaan, tyvi on tummempaa kuin koko hiuksen pituus ja oma hius elää valaistuksen ja auringonvalon mukaan. Jos hiusten väri muuttuu, pitää monesti muuttaa myös meikkien väriä, esim. huulipunan väriä. Itsellä esim. lapsena aivan vaalea tukka, joka sitten vähitellen alkoi tummua sinne maantienvärin suuntaan parikymppisenä, sitten aloin vaalentamaan ja vaalennuskierrettä jatkui parikymmentä vuotta, kunnes onneksi nyt on tullut muotiin oman värin kasvatus ja juuri nuo luonnonvaaleat ja maantienvärit. Nyt olen kasvattanut omaa maantienväriä takaisin varmaan kymmenkunta senttiä, vähän raidoilla on häivytetty värirajaa. Ei tuo oma väri nyt niin kauhea olekaan kuin ensin vaikutti ja mitä ensin pelkäsin. Sellainen lämpimän vaaleahko, joka vaihtaa väriä ja sävyä sen mukaan, miten puhdas tukka on, mitä vaatteita päällä on ja mikä on valaistus. Ajattelin kasvattaa oman värin takaisin ja ehkä pitää jotain freelights tyyppisiä vähän vaaleampia raitoja siellä täällä. Vaalennettu kypärätukka ja ikuinen tyvikasvuongelma saa jäädä nyt taakse.
En tiedä, kuinka kulahtanut ja vahvasti harmaaseen taittava vaaleanruskea sopisi nuorelle naiselle mitenkään päin paremmin kuin keskitumma, luonnollinen ruskea. Kulmakarvanikin ovat luonnollista hiusteni väriä tummemmat, silmät vihreät. Oma väri on eloton, epämiellyttävä ja tympeä. Ynh. Siksi purkkiväri. :)
Yhdellä kaverilla oli lähes musta tukka kun tapasimme. Olimme joitain vuosia näkemättä ja hän oli ehtinyt kasvattaa oman värinsä takaisin, se olikin vaalea. En koskaan edes ajatellut, etteikö tuo tumma olisi ollut hänen oma värinsä. Se vaalea ei sopinut mitenkään ja kulmatkin olivat luonnostaan entisen tukan sävyiset.
Jep, kasvot näyttää tunkkaisilta omalla värillä, vaikka muuten ihan kiva väri onkin.
Vierailija kirjoitti:
Väri vie hiuksista luonnollisen kiillon. Jostakin syystä suomalaiset häpeävät hiuslaatuaan ja mieluimmin suttaavat sen joksikin luonnottoman mustaksi, violetiksi tai punaiseksi. Tai harmaaksi. Kuitenkin suurin osa maailman naisista ottaisi kiljuen juuri meidän sävyiset hiukset. vrt, Espanjan kuningatar Letizia ja Hollannin kuningatar Maxima, jotka värjäävät paksuja mustia hiuksiaan maantienvärisiksi, mutta eiväthän ne niihin meidän kiiltoa saa.
Hmm, omaan tukkaani ainakin keinoväri tekee sitä kiiltoa, joka maantienharmaasta omasta väristä puuttuu. Vaalennus tosin tuppaa kiiltoa vähän viemään, mutta tummemmat värit tekevät kiiltävämmäksi.
Mulla on oma väri sellainen tummanharmaatusehtava, iho todella vaalea ja kulmakarvat ihan vaaleat niin ettei kauempaa erotu. Siksi värjään vaaleaksi että näyttäisin edes vähänkään järkevältä.
Kampaajillehän tämä on bisnestä, joten kaitpa juuri he korostavavat asiakkailleen kuinka vaisu ja ruma oma väri on.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä kaverilla oli lähes musta tukka kun tapasimme. Olimme joitain vuosia näkemättä ja hän oli ehtinyt kasvattaa oman värinsä takaisin, se olikin vaalea. En koskaan edes ajatellut, etteikö tuo tumma olisi ollut hänen oma värinsä. Se vaalea ei sopinut mitenkään ja kulmatkin olivat luonnostaan entisen tukan sävyiset.
Mä ostin hiljattain kampaaja Mariela Sarkiman kirjan "Hair Bible". Siinä oli erilaisia ihmisten hiusmuutoksia. Yksi kuvasarjoista oli alussa upean näköinen nainen pitkällä mustalla tukalla. Hän kuitenkin halusi takaisin omaan väriin ja siinä näytettiin asteittainen kuvasarja, miten alettiin vaalentaa ja lopulta päästiin omaan väriin, joka oli sellainen kellertävä maantienvärinen, ei tumma eikä vaalea. Oman värinsä kanssa ko. malli oli ihan peruspirkko, ei mitenkään huomiota herättävän hyvän näköinen, mutta mustalla tukalla todella upea.
Mulla oli nuorena sellainen Lumikin iho. Sen sai hehkumaan kun värjäsi hiuksensa dramaattisilla väreillä. Oma väri oli aivan liian mitätön.
Nykyisin vain sävytän astetta paria tummemmalla luonnollista väriäni.
Mulle ei ainakaan sovi. Mun ihon väri ja hiusten väri eivät nimittäin sovi ollenkaan yhteen. Iho on sellainen ruusunpunertavan kalpea. Oma tukanväri on kellertävä likaisenmaantienvaalea. Kellertävä tukka ja punakka naama oikein korostavat toisiaan niin että naama näyttää porsaanpunaiselta ja tukka oranssinkellertävältä. Hyh. Kun värjään tukan neutraalin ruskeaksi, naama näyttää terveen väriseltä eikä liian punakalta.
Minun hiusteni luonnollinen väri olisi ankea maantienväri, mutta se ei sovi persoonaani lainkaan. Nuorena olin sitten porkkananpunainen, mutta nyt vanhemmiten väri on tummentunut, toki se punainen on siellä edelleen mukana. Ja hiukseni kiiltävät kuin peili värjäyksistä huolimatta. En enää palaa siihen ankeaan värimaailmaan takaisin.
Tuli mieleen siitä ensimmäisestä värjäyksestä, että eräs jo vanhempi työtoverini totesi minulle, että sinut on tarkoitettu punapääksi, mutta sinua tehtäessä oli punainen väri lopussa ja sinulle jouduttiin antamaan maantienväriset hiukset.
Minä ainakin olisin ihan järjetön hiirulainen omassa maantienvärisessä ohuessa tukassani. Huh. En varmasti jaksaisi nousta sängystä ylös jos sellaista joutuisi peilistä tuijottamaan.
Jos pitäisin oman värisiä hiuksia, joutuisin pitämään myös tosi valjun värisiä vaatteita ja kevyttä meikkiä, että näyttäisin järkevältä. Oikein vaaleilla ja tummilla hiuksille olen saanut paljon enemmän aina (positiivista) huomiota, naturellina hukun massaan... Nyt pidän lähellä omaa väriä olevaa, mutta lämpimämpää väriä. Ylläpito on helppoa ja myös ehostus, koska väri tuo jotenkin lämpöä kasvoille ja korostaa silmiä.
Tummilla naisilla näin usein onkin, mutta Suomessa ja muutenkin Pohjoismaissa monilla on luonnostaan ns. maantienväriset hiukset. Tämä harmaaseen taittuva, likaisen ruskea sävy pukee harvaa. Se, että värjää hiuksia, ei tarkoita, että räikeä punainen, vetyperoksidiblondi tai luonnottoman musta olisivat ainoat vaihtoehdot. Oman värin kirkastaminen tai syventäminen on usein toimivin vaihtoehto. Sama koskee ihoa. Geenilotossa voittajia ovat ruskeaan ja keltaiseen taittuvan sävyn saaneet, suomalaisille tyypillinen kalpea punaiseen taittuva sävy ei yleensä näytä imartelevalta mutta paranee ruskettuessa tai meikkivoiteen avulla.
Nuorena en väriä tarvinnut, olin aito blondi. Vanhempana näytän paremmalta värjättynä. Hiukset ovat tummuneet ja harmaita on tullut. Käytän luonnollisen värisiä vaaleita. Olen löytänyt pari hyvää värisävyä, beigeen vivahtava ja kullan vaalea.
Ne on nämä ihmiset jotka ajattelevat "feikki ei oo nii ihQ ku luomu". Hohhoijaa.