Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taas kutsu mammografiaan, olen 52 ja on tullut jo useita

Vierailija
10.06.2016 |

En ole koskaan mennyt.

Nyt sattui kuopukseni 18v. näkemään tämän ja kannusti menemään. Pitääkö tässä nyt sitten mennä? Kannusti menemään. Mitään erityistä syytä siis ei ole.

En ole käynyt koskaan näissä papa-seulonnoissakaan. Tipahtelee postiluukusta tavan takaa näitä kutsuja.

Oletteko aina säntillisesti käyneet näissä?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olet kuitenkin perunut annetut ajat.

Se riippuu rinnoista, sattuuko. Minulla ei aiheuta kuin puristuksen tunteen. Tätini kuoli rintasyöpään alle nelikymppisenä ja mammografiassa löydettiin ystävältä rintasyöpä, joka ei vielä tuntunut päällepäin. Se oli vielä ärhäkkää laatua, joten oireiden tullessa olisi ollut jo myöhäistä.

Itse olen päässyt kerran ilmaiseen mammografiaan, kaksi kertaa olen maksanut itse.

Vierailija
22/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 43v eikä kertaakaan ole tullut kutsua mammografiaan koskaan en ole sellaisessa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oululaisena olen saanut kutsun jo useamman kerran, täytän tänä vuonna 54. Joka kerta olen myös käynyt. Loistavaa palvelua, jonka otan ilolla vastaan. Rintasyövän ennuste on erittäin hyvä, jos se havaitaan ajoissa. Mielestäni näytät myös tyttärellesi huonoa esimerkkiä, jos et huolehdi asiasta.

Olet varmasti oikeassa. 

Ja nyt menen, koska tytär tämän näki. 

Tulee väärä käsitys aloituksesta,  etten huolehtisi terveydestäni. Liikun paljon, syömme monipuolisesti jne. Olen perusterve ja normaalipainoinen. 

Nämä seulonnat nyt vain ahdistavat.  Ymmärtääkö kukaan? 

Vierailija
24/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 43v eikä kertaakaan ole tullut kutsua mammografiaan koskaan en ole sellaisessa ollut.

Ei niitä automaattikutsuja taida tulla muillekaan ennenkuin 50 täyttää. Ei mulle ainakaan. 

Vierailija
25/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli myös kutsu jo huhtikuun puolella ja olen ajan nyt vaihtanut useaan kertaan. Onneksi sen voi tehdä netissä. Lopultakin tuli jo kesälomalle aikoja. Niin tipoittain noita aikoja oli tarjolla, että piti aina vain ottaa joku aika lähempää kesälomaa ja nyt lopulta onnistuin saamaan  sitten lomalle ajan. En mä pääse töistä niin vain lähtemään. 

Vierailija
26/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että missään kunnassa Suomessa tarjotaan useita mammografioita ennen 50 vuoden ikää.

Vakuutan, että näitä mammografia-kutsuja on tullut jo viitisen vuotta. 

Eli helsinkiläinen olen ja ei mitään erityistä syytä lähettää niitä juuri minulle. 

-ap

Vierailija
27/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanikäinen kuin sinä, ja ties kuinka kauan on tullut kutsuja kumpaankin tutkimukseen. En mene. Yhden kerran olen ollut kuvattavana, ja hoitaja rusenteli minut niin perusteellisesti, että toista kertaa en halua sitä kokea. Kivuliaassa papa-kokeessa olin pari kertaa alle nelikymppisenä, mutta koska en enää levittele jalkojani edes tutuille, en levittele niitä tuntemattomillekaan.

Jos syöpä iskee, menen ensi tilassa sairaalaan ja pumppautan itseni täyteen morfiinia, kunnes henki lähtee. Ei ehkä ihan realistinen suunnitelma, mutta jotain tuon suuntaista silloin pitäisi tehdä. Hoitoihin en halua, eikä minua jää tänne kovin moni edes kaipaamaan, joten elän tällaisena terveenä siihen asti, kun en enää elä.

Vierailija
28/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että missään kunnassa Suomessa tarjotaan useita mammografioita ennen 50 vuoden ikää.

Eli helsinkiläinen olen ja ei mitään erityistä syytä lähettää niitä juuri minulle. 

-ap

Onko teillä sitten suvussa rintasyöpää? Ei noita ylimääräisiä seulontoja muuten lähetetä.

Vierailija
29/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai helvetti aikuinen ihminen jätä väliin tutkimuksia siksi, että ne tekevät kipeää??

Alle 40-vuotias kaverini sairastui rintasyöpään, joka löydettiin mammografian ansiosta ajoissa. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. On sulaa hulluutta jättää se (ja papa) ottamatta.

Pitäisi ajatella myös niitä läheisiä.

Vierailija
30/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen kuvaus tehdään kahden vuoden välein ja 68v. asti. Yhdessä olen ollut ja kaikissa aion käydä.

Papa on 50v. seulassa.

Jokainen joka välittää itsestään niin käy ilmaisseuloissa.

Vierailija
31/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oululaisena olen saanut kutsun jo useamman kerran, täytän tänä vuonna 54. Joka kerta olen myös käynyt. Loistavaa palvelua, jonka otan ilolla vastaan. Rintasyövän ennuste on erittäin hyvä, jos se havaitaan ajoissa. Mielestäni näytät myös tyttärellesi huonoa esimerkkiä, jos et huolehdi asiasta.

Tämä oli sitten varmaan kolmas kutsu.

Vierailija
32/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Onko teillä sitten suvussa rintasyöpää? Ei noita ylimääräisiä seulontoja muuten lähetetä.

Älä puhu paskaa!!!

Vierailija
33/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene nyt hyvänen aika, aikuinen ihminen! Sekä mammografiaan että papaan kun kutsu tulee. Et menetä mitään, mutta voit voittaa paljon, jos esim. kehkeytymässä oleva syöpä saadaan hyvissä ajoin todettua ja hoidettua. Sen takia noita seulontoja tehdään. 

Vierailija
34/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai helvetti aikuinen ihminen jätä väliin tutkimuksia siksi, että ne tekevät kipeää??

Alle 40-vuotias kaverini sairastui rintasyöpään, joka löydettiin mammografian ansiosta ajoissa. Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. On sulaa hulluutta jättää se (ja papa) ottamatta.

Pitäisi ajatella myös niitä läheisiä.

Jospa läheisiä ei ole eikä sairastaminen yksin kiinnosta?

Vierailija
35/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen samanikäinen helsinkiläinen ja ensimmäinen kutsu tuli sinä vuonna, kun täytin 50 ja seuraava viime vuonna, kun täytin 52. Ettet vain sekoittaisi papaseulontoihin, niitä olet saanut 25-vuotiaasta asti.

Vierailija
36/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Älä puhu paskaa!!!

???

Vierailija
37/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen kuin sinä, ja ties kuinka kauan on tullut kutsuja kumpaankin tutkimukseen. En mene. Yhden kerran olen ollut kuvattavana, ja hoitaja rusenteli minut niin perusteellisesti, että toista kertaa en halua sitä kokea. Kivuliaassa papa-kokeessa olin pari kertaa alle nelikymppisenä, mutta koska en enää levittele jalkojani edes tutuille, en levittele niitä tuntemattomillekaan.

Jos syöpä iskee, menen ensi tilassa sairaalaan ja pumppautan itseni täyteen morfiinia, kunnes henki lähtee. Ei ehkä ihan realistinen suunnitelma, mutta jotain tuon suuntaista silloin pitäisi tehdä. Hoitoihin en halua, eikä minua jää tänne kovin moni edes kaipaamaan, joten elän tällaisena terveenä siihen asti, kun en enää elä.

Hyvä, että elät valitsemallasi tavalla.

Ap, mammografian sijaan kivuttomamapi vaihtoehto on ultra. Maksaa jonkin verran, kun sitä ei kunta tarjoa, mutta se on myös hieman turvallisempi vaihtoehto (siitä ei tule syöpää, kuten mammosta voi tulla).

Vierailija
38/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan ne väliin jättää. Tuttavapiirissä on tapaus, jossa syöpä löydettiin ihan alkuvaiheessa. Pikku viilot kainaloon, luomenkokoinen pampula pois. Päälle sädetystä joitakin kertoja. Ei sairauslomia, ei pahoinvointeja, nyt terveen paperit ja elämä jatkuu. Toisella huomattiin myöhemmin. Yhdeksän vuotta taistelua, välillä jo näytti voitetulta kannalta kunnes hetkessä huononi ja kuoli. Mieluummin tuo ensimmäinen vaihtoehto eli käyn testeissä. Ja siihen riskiin voi vaikuttaa: geenien lisäksi omat elintavat vaikuttavat, esim. tupakointi lisää myös rintasyövän riskiä.

Vierailija
39/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinnat litistetään muutamaksi sekunniksi kahden lasilevyn väliin, jotta saadaan kuva otetuksi. Joidenkin mielestä se sattuu (itsestäni se on lähinnä epämukavaa, jos sitäkään, mutta ei missään nimessä kivuliasta), jopa kovastikin. Mutta sen pikaisen hetken varmaan kestää jokainen.

Ei muuten kestä.

Vierailija
40/80 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Olen samanikäinen helsinkiläinen ja ensimmäinen kutsu tuli sinä vuonna, kun täytin 50 ja seuraava viime vuonna, kun täytin 52. Ettet vain sekoittaisi papaseulontoihin, niitä olet saanut 25-vuotiaasta asti.

Ehkä sekoitan. 

Olen siis saanut papaseulointoihin tuhat kertaa ja vain pari kertaa tähän mammografiaan. Koskaan en kuitenkaan ole mennyt ja se oli aloituksen pointti. 

Eli menevätkö useimmat immeset näihin?

ap