Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomasin serkkuni 1v tytön reisissä ja pepussa mustelmia

Vierailija
10.06.2016 |

Minua alkoi huolestuttaa, ettei sitä tyttöä vaan läpsitä tai jotain. =(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin tuon ikäisellä jatkuvasti mustelmia etenkin polvissa ja säärissä. Ulkona touhutaan ja tasapaino epätasaisella alustalla kävellessä ei vielä kovin hyvä. Ei sitä kokoaikaa voi kulkea lapsen perässä ja pakkohan sen lapsen on antaa liikkua, jotta motoriikka kehittyy. Uskoisin että ihan normaalia.

Käsittämättömiä eroja sitten. Minun 1-vuotiaalla ei ole ollut mustelmaa. Ja en totisesti rajoita liikkumista, alkoi kävellä kymmenkuisena ja monipuolisesti ollaan ulkona ihan metsässäkin. 

Kudostyyppi vaikuttanee kovastikin mustelmaherkkyyteen. 

Vierailija
22/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks vee pojan jalat jatkuvasti mustelmilla, ei läpsitä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yks vee pojan jalat jatkuvasti mustelmilla, ei läpsitä :D

Niin ja tähän lisään vielä, että lähinnä polvet ja sääret, niitä kolauttelee aina millon minnekin.

Vierailija
24/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko mitenkään olla, että opettelee kävelemään, ja välillä kaatuu? Helposti siinä tulee peppuun mustelmia.

Lapsi kaatuu niin matalalta, ettei tule mustelmia. Mustelmien aika on leikki-ikäisellä, joka putoaa keinusta tai vaikkapa puissa kiipeillessään. 

Outoa minusta?

Kolme lasta minulla ja ei kyllä ole tullut kävelemään opettelun muksahduksista mitään mustelmia. Tätyy kaatua naama edellä johonkin terävään kulmaan -- silloin kyllä. 

Toisille tulee helpommin mustelmia kuin toisille. Ja jos esim kaatuu leegopalikan tai vastaavan päälle niin mustelma tulee vaik kuinka matalalta kaatuisi.

Yritätkö kenties nyt jotenkin kiillottaa omaa pintaa?

Vierailija
25/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäsellä on niin pienet reidet, että aikuisen kädestä mustelma peittäis koko jalan, oliko ne mustelmat niin isoja? Polvet saattaa olla pikkusella vaikka koko ajan mustelmilla. Jos kyse sellasista "mustikoista", niin en olis yhtään huolissaan, jos tämä perhe on muuten "normaali".

Voithan sinä kysyä tai todeta ääneen, että onpas tolla Villellä paljon mustelmia! Niin vanhemmat varmaan kertoo miksi, jos mitään salattavaa ei ole.

Vierailija
26/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika lähti kävelemään 8kk iässä ja enää sen jälkeen en ole nähnyt tolla lapsella täysin virheetöntä ihoa. Aina jossain on mustelmia tai naarmuja. Kiipeileen paljon (jalat kolisee puolapuihin) ja metsässä ollaan paljon, jolloin kiipeileen kiville, kompastelee kantohin yms. Ja poika on aina neuvolan ja pk:n mukaan ollut motoriikan suhteen taitava. Eli mitä ne jäljet mahtaa olla kömpelöllä lapsella?

Vierailija
27/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin tuon ikäisellä jatkuvasti mustelmia etenkin polvissa ja säärissä. Ulkona touhutaan ja tasapaino epätasaisella alustalla kävellessä ei vielä kovin hyvä. Ei sitä kokoaikaa voi kulkea lapsen perässä ja pakkohan sen lapsen on antaa liikkua, jotta motoriikka kehittyy. Uskoisin että ihan normaalia.

Käsittämättömiä eroja sitten. Minun 1-vuotiaalla ei ole ollut mustelmaa. Ja en totisesti rajoita liikkumista, alkoi kävellä kymmenkuisena ja monipuolisesti ollaan ulkona ihan metsässäkin. 

Kudostyyppi vaikuttanee kovastikin mustelmaherkkyyteen. 

No meidän poika nyt 1 v 1 kk ja alkoi ottaa askelia kuukausi sitten, joten ei todellakaan ole täydellinen tasapaino vielä. Äsken tyhjensin tiskikonetta ja kun selkäni käänsin, niin horjahti auki olleen tiskikoneen luukun kulmaa vasten. Taas mustelma reidessä.

Totta varmasti että kudostyypeissäkin eroja.

Vierailija
28/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua läpsittiin lapsena, mutta ei siitä mustelmia jäänyt. Punaisia länttejä jotka haalistuivat ennen kouluaamua.

Vanhemmat kyllä kyttäsi mustelmia ja suuttuivat jos niitä leikeissä tuli, pelkäsivät kai että joku alkaisi uskoa meidän "valheisiin" läpsimisestä, tukasta repimisestä ja nipistelystä.

Vierailija
29/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko mitenkään olla, että opettelee kävelemään, ja välillä kaatuu? Helposti siinä tulee peppuun mustelmia.

Just näin kävi mun lapselle ja neuvolantätiä kovasti kiinnosti. 

Ei ihme, että kiinnosti. Normaalissa kävelyn opettelemisessa ei tule mustelmia lapsen reisiin tai takapuoleen. Se tiedetään terveydenhuollossa. Joko ne tulevat muusta tai lapsella on kudoksissaan häikkää... 

Miettikää nyt millä korkeudella on yksivuotiaan takapuoli. Tuleeko itsellesi mustelma, kun säären korkeudelta kyykkyasennosta putoat pepullesi?

Et tiedä mitään. Minä saan mustelmia erittäin herkästi, jotkut saavat. Ja lapsiansa pahoinpitelevät osaavat tehdä sen niin ettei jää jälkiä. En olisi pienistä mustelmista huolissani, kun kyseessä on kävelemään opetteleva lapsi. Ap, jos mustelmat ovat rivissä niin kuin sormien kuvio näkyvissä niin sitten ole huolissasi.

Kyllä minä kolmen lapsen äitinä varmasti jotain tiedän :)

Raivostuessaan ihminen ei ajattele mahdollisia jälkiä. Puhut psykopaateista, jotka suunnitelmallisesti pahoinpitelevät lastaan. Se on ihan toinen ihmisryhmä kuin esim. päihdeongelmaiset malttinsa menettävät lasten pahoinpitelijät. 

Mutta varmasti aloittaja nyt osaa arvioida tilanteen, mistä on kyse. Suosittelisin suoraa kysymystä. Eli "oho, onpa mustelmia" ja odottaa vastausta. Ihmisen reaktioista tähän huomioon voi päätellä paljon. 

Vierailija
30/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nyt 2,5-vuotiaalla on ollut mustelmia 10kk iästä asti kun lähti koheltamaan pystyasennossa.

Ei ole neuvolassa oltu huolissaan, se on nimittäin normaalia. Enemmän lapsen käytös viestii väkivallasta kuin muutama mustelma.

Vierailija
31/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajalla lapsia? Jotain vertailupintaa näihin ihmettelyihin. Lapset ovat erilaisia. Esikoisemme teloi päätään jatkuvasti, kun opetteli kävelee. Hänellä oli pakko olla käytössä sellainen päänsuoja, joka näytti ihan sieneltä. Keskimmäisellä oli taas mustelmia kropassa, juurikin pyllyn ja reisien seutu, sillä hän yritti pysyä isoveljensä vauhdissa ja kaatumishaavereita sattui. Isoveli ei ymmärtänyt kokoeroa pikkuveljeensä ja myös "painiessa" sattui. Pikkuveli alkoi lopulta puremaan isompaa jäätyään alakynteen. Kuopuksemme taas on vallaton ja todella menevä mutta säilynyt ilman suurempi mustelmia, koska on todella taitava liikkumaan.

Vierailija
32/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kaatuu niin matalalta, ettei tule mustelmia. Mustelmien aika on leikki-ikäisellä, joka putoaa keinusta tai vaikkapa puissa kiipeillessään. 

Outoa minusta?

Kolme lasta minulla ja ei kyllä ole tullut kävelemään opettelun muksahduksista mitään mustelmia. Tätyy kaatua naama edellä johonkin terävään kulmaan -- silloin kyllä. 

Kyllä ainakin minun kaikille neljälle lapselle on tullut mustelmat kuin itsestään. Aivan terveitä kuitenkin ovat olleet, ettei siis mitään veronvuoto- tai muuta vastaavaa tautia. Myös itse saan mustelmia todella helposti. Ja kun sanon helposti, niin tarkoittaa, että sitä ei itse edes huomaa. Yksilöitä siis ollaan. 

Vierailija
33/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisit mun 5v poikani jalat. Huhhuh! Ja kaikki siitä, että tykkää kiipeillä tarhan kiipelytelineessä.

Et kai piiskaa lastasi? Älä keksi tekosyitä, jos perheessänne käytetään väkivaltaa!

No, tottapuhuen, se vyönsolki on kaikista tehokkain kurituskeino.

Vierailija
34/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä puolustautumista. Kyse ei ole varmaan sinun lapsestasi. Miksi siis vihaisesti suljet pois mahdollisuuden, että esim puristettu tai nipistetty lasta? Just tän takia on vilja eerikoja. Kun halutaan kiistää niin innolla vaikkei asiasta tiedä mitään.

Vierailija
35/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin sellainen mustelma rykelmä oli toisen reiden sisäpuolella, ihan kuin olisi sormilla puristettu. Lisäksi muuallakin.. ap

Vierailija
36/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia melkein kaikki viestit tässä on suorastaan vihamielisiä ap:tä kohtaan hänen huolestaan? Entä jos huoli on aito? Ei pienellä lapsella kovin helposti tule mustelmia edes kävelyyn opettelussa. Muutamia joskus kyllä, mutta jos niitä on useita samaan aikaan, niin olisin minäkin huolissani.

Tää on just tätä. Lauma kaakattavia menee aina johonkin suuntaan. Kun eerika kuoli, niin huudettiin, että miksei kukaan puuttunut ja miten tuollaista voi tapahtua ja sitten jos joku oikeasti huolestuu jostain, niin kukaan ei usko, että jotain pahaa olisi tapahtumassa. Ja juu, kyllä aiheettomiakin huolia on, mutta älkää siirtäkö omia traumojanne huolissaan olleiden päivähoitajien suhteen tähän juttuun. Voihan juuri tämä pieni lapsi olla silti hädässä, vaikkei sun lapsi ollutkaan.

Mitä pienempi lapsi on kyseessä, niin sitä suuremmalla syyllä mustelmat on kaltoinkohtelun tulosta. Vauvat ei saa luonnollisesti mustelmia, taaperot saavat joskus päähän tai ylävartaloon, jaloissa mustelmat ei ole kovin normaali juttu, ellei lapsi ole tipahtanut jostain.

Vierailija
37/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lasta on nussittu. ilmoita poliisille ja sosiaaliviranomaisille.

Vierailija
38/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin sellainen mustelma rykelmä oli toisen reiden sisäpuolella, ihan kuin olisi sormilla puristettu. Lisäksi muuallakin.. ap

Jos ne ovat oudon muotoisia ja näyttävät todellakin kuin olisi puristettu, niin sitten jotain pitäisi tehdä. Pystytkö ottamaan asiaa puheeksi serkkusi kanssa? Minkälainen vuorovaikutus hänellä ja lapsen toisella vanhemmalla on lapsen kanssa? Osaako tyttö muuten itse puhua? Meidän pieni osaa ilmaista pipin ja jotain pipin syntyyn liittyvää, esim. jos on kolauttanut päänsä pöytään, niin saattaa näyttää pipiä ja pöydän kulmaa.

T:31

Vierailija
39/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaatumismustelmat/törmäilymustelmat ovat esim. säärissä tai otsassa/silmäkulmassa. Harvemmin pepussa. Voi olla hyväksikäyttöä tai väkisin muuten pidellään paikoillaan. 1 v. ei korkealta kaadu kun harjoittelee kävelee. Huolestuisin.

Vierailija
40/42 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin lapsilla on mustelmia siellä Täällä kun kohelletaan ja kaatuillaan. Voi vahingossa törmäillä toisiinsa ym