Vanhemmat, miksi itse mekkaloitte teinin nukkuessa, kun kuitenkin vaaditte teiniltä hiljaisuutta teidän nukkuessanne?
Tästä videosta voi vähän katsoa tilannetta, joka piti ainakin omassa lapsuudenkodissani täydellisesti paikkansa:
Mun mielestä on yksinkertaisesti vittumaista vaikkapa imuroida heti aamusta kun nuori vielä nukkuu, jos imurointi olisi aivan yhtä mahdollista iltapäivällä. Muistan omasta nuoruudestani, miten helvetti oli irti jos sattui olemaan telkkari liian kovalla illalla, mutta viikonloppu- tai loma-aamuisin yhdeksältä olikin ihan ok huudella, että "AAAAAPEEEEE, päivä on koittanut, nyt hereille ja aamupuurolle. AAAAAAPEEEEEE!"
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kuten todettu, ei se edes välttämättä ole mikään ikävaiheasia - osa ihmisistä on iltavirkkuja läpi elämänsä. Minä en herännyt ennen kuin 9-10 aikaan edes alle kouluikäisenä. Jos olen koskaan elämässäni noussut vapaaehtoisesti ennen kahdeksaa, niin jotain on ollut pielessä, olen ollut kipeä tms. Teininä lomarytmi tietysti valui itsestään siihen, että kukuin aamuyöhön ja nukuin iltapäivään. Nyt nuorena aikuisena en toki ole muuttunut mihinkään. Opiskelijaelämä sopii kuin nenä päähän, harvoin on luentoja ennen puoltapäivää. Valmistumisen jälkeen ajattelin ruveta yksityisyrittäjäksi. Tuskin muutunkaan, eläkeikää lähentelevät vanhempanikaan eivät ole aamuvirkkuja, eikä kukaan sisaruksistani.
Mitäs me homeperseet, yhteiskunnan valuvat matoset. Vai mitä, aamuvirkut? Tiesittekö, että teidän terrorinne on muinaisjäänne maatalousvoittoisilta ajoilta. Lehmät lypsää parhaiten kukonlaulun aikaan jne. Nykypäivänä ei ole mitään järkiperäistä syytä, miksi aamuvirkut olisivat parempia ihmisiä. Nykyinen virka-aikasysteemi on seurausta asenteesta, jolla oli merkitystä sata vuotta sitten, ei nykypäivänä.
Tämä se puhuu asiaa. Osa teistä ajattelee lapsenne menevän pilalle siitä, että valvovat pitkään ja nukkuvat pitkään. Olette väärässä. Kaikki on hyvin niin kauan, kun pystyy kuitenkin hoitamaan esim. Kouluheräämiset hyvin. :)
Itse olen aivan samanlainen. Oma sisäinen unirytmini on sellainen, että kolmen aikaan olisi hyvä mennä minun nukkumaan, ja herätä puolen päivän aikoihin. Loma-aikoina se toteutuikin. Ihanat vanhempani ymmärsivät hyvin rytmiäni, ja jättivät suurimmat mekkalat iltapäivään.Voihan se olla joillekin hankalaa,toimittaa imuroinnit vasta iltapäivästä, mutta meillä hyvää perhe-elämää varten tehtiin uhrauksia, jotta kaikilla oli hyvä olla. Toisia kunnioitettiin. Eli vanhemmat jättivät meitä nuoria ajatellen sen imuroinnin myöhempään, ja me nuoret sitten korvattiin se jotenkin.
Yksi teistä sanoi aivan kamalan rumasti, että "hänen kattonsa alla tehdään miten hän haluaa." Miten luulet tämän vaikuttavan nuoreesi? tämä opettaa lapsesi ainoastaan itsekkääksi. Et selvästi osaa ottaa muita huomioon, vaan sokeasti ajattelet omaa napaasi, ja miten ainoastaan sinun on hyvä elää. Lapsestasi on mahdollista tulla samanlainen. Älä pilaa häntä niin.
Nuoruuden parhaat kesät olivat juuri sitä, että sai vapaasti nukkua ja valvoa niin paljon kuin halusi. :) ihana oli vielä aamu neljä tunnustella sitä hiljaisuutta kun muut nukkuivat sikeästi, ja nukkua sen jälkeen pitkään ja herätä valmiiseen päivään.
Sanokaa mitä sanotte, mutta siinä on kyllä elämänhallinnassa jotain vikaa jos ainoa ajakohta imuroimiselle on klo 7 lauantaiaamuna.
Virallinen despootti. Sun kanssa on varmasti "ilo" elää.