Vanhemmat, miksi itse mekkaloitte teinin nukkuessa, kun kuitenkin vaaditte teiniltä hiljaisuutta teidän nukkuessanne?
Tästä videosta voi vähän katsoa tilannetta, joka piti ainakin omassa lapsuudenkodissani täydellisesti paikkansa:
Mun mielestä on yksinkertaisesti vittumaista vaikkapa imuroida heti aamusta kun nuori vielä nukkuu, jos imurointi olisi aivan yhtä mahdollista iltapäivällä. Muistan omasta nuoruudestani, miten helvetti oli irti jos sattui olemaan telkkari liian kovalla illalla, mutta viikonloppu- tai loma-aamuisin yhdeksältä olikin ihan ok huudella, että "AAAAAPEEEEE, päivä on koittanut, nyt hereille ja aamupuurolle. AAAAAAPEEEEEE!"
Kommentit (63)
Minä en jaksa ymmärtää näitä joiden mielestä teinien pitää antaa nukkua aamupäivä ja kukkula yöt. Miksi?
Meillä hiljaisuus on noin 22.00-7.00 ja se koskee kaikkia. Muina aikoina sitten voidaan pitää hiljaisuutta jos joku tarvitsee työmatkan, sairastamisen ym takia nukkumarauhaa muuna aikana. Se että kukkuu netissä iltayöstä ym ei ole riittävä syy.
minusta on vain helpompaa kun kaikilla menee ruokailut ym ajat suunnilleen samassa tahdissa. Aamusta on helppo sopia perheen kulkemisia jne kun kaikki on aikanaan hereillä. Ja ainakin vielä meidän 11 ja 12 vuotiaat heräävät tyytyväisinä 7-8 aikaan aamusta myös viikonloppuisin ja lomilla koska he eivät halua tuhlata aamupäivää nukkumiseen vaan kiireellä tekemään kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä noudatetaan ns. kerrostalosääntöjä, joten aamulla klo 7 saa imuroida ja meteli loppuu klo 22. Asutaan omakotitalossa, mutta nuorelle on ihan tervettä huomata, että maailma ei pyöri hänen unensa ympärillä. Jos nuori ei käy töissä, ei herätys klo 7.00 ole ollenkaan epäterveellistä.
Ja ainahan voi jättää imuroimatta aamulla ja ilmoittaa nuorelle tämän herätessä klo 13.00 aikoihin, että talon imurointi on sitten tekemättä, joten hopihopi syömään ja sen jälkeen siivoamaan.
Kai teillä noudatetaan kerrostalosääntöjä myös silloin, kun vanhemmilla on mennyt myöhään ja aamulla tekisi mieli nukkua?
Kyllä, kuka tahansa perheenjäsenistä saa ryhtyä imuroimaan, tiskaamaan tai vaikka nurmikonleikkuuseen. Minun uneni ei siitä häiriinny, jos joku siivoaa.
Voihan sitä muutenkin möykätä...
Kai tiesit, että ei kerrostalossakaan saa möykätä muuten vain. Ainoastaan ns. normaalin elämisen äänet on sallittuja päivälläkin, ei esimerkiksi se, että huudattaa musiikkia niin, että talo tärisee ja kuuntelee televisiota siten, että ääni kuuluu rapussa sanasta sanaan. Porakoneellakaan ei saa päristellä koko päivää.
Enkä oikein ymmärrä, kuka siellä aamulla möykkäisi, kun suurin osa teineistä menee nukkumaan joskus aamuyöllä. Toisaalta yömetelöinti aiheuttaa sen, että jääkaapin tarjonta kapenee aika suppeaksi. Ei kannata metelöidä öisin tai vaatia hiljaisuutta aamuisin, jos ei itse maksa ruokiaan. Kaurapuuro ei ilahduta vegaaniteiniä.
Muustakin kuin siivouksesta tulee niitä normaaleja elämän ääniä. Tuo on muuten todella naurettavaa uhkailla että yömetelöinti vaikuttaa esiemrkiksi ruokaan. Tulee ihan mieleen, että kuka se perheessä oikeasti on lapsellinen...
Miksi ihmeessä teini olisi joku perheen käenpoikanen, joka saa elää omassa aikataulussaan ja joka vielä palkitaan siitä erityisherkuilla?
Teini on perheenjäsen, jolla pitäisi olla samanlainen oikeus mm. ruokaan ja nukkumiseen kuin muillakin perheenjäsenillä. Mutta onhan se tietysti kiva herättää toinen tahallaan kesken unien ja sitten vielä vittuilla päälle, ettei teini vaan kuvittele itsestään liikoja.
Niin teinillä onkin. Teini saa syödä samaa ruokaa kun me muut ja jos ei maistu niin saa samalla oikeudella mennä töihin ja tienata omat ruokarahat joilla valmistaa itselleen erikoisruokia. Ja myös sama oikeus on nukkumiseen kun meilläkin eli valvoa päivällä ja nukkua yöllä jotta päivällä jaksaa tehdä mitä pitää tehdä.
Katsos kun oikeuksien kanssa tulee aina velvollisuuksia. Ei teini niistä voi nukkua rusinoita pullasta
Tarkastelepa hieman omaa asennettasi. Vaikuttaa siltä, että käytät valtaa vain siksi että voit.
Minun tehtäväni on kasvattaa lapsistani hyviä ja ahkeria kansalaisia, jotka ottavat huomioon muutkin eivätkä vain yhden ihmisen etua. Minun tehtäväni on myös opettaa lapsilleni että oikeuksien mukana tulee velvollisuuksia ja että kaikkea ei voi aina saada.
Minä järjestän elämääni perheen kokonaisuuden mukaan en vain sen yhden äkäpussi teinin takia. Jos se on sinusta vallan käyttöä niin huh huh
Koska se imurointi on vähän pakollisempi homma, kuin television katsominen tai musiikin kuuntelu. Jos aikuinen ei saa tehdä sitä silloin, kun hänelle itselleen parhaiten sopii, se teini tekee sen sitten varmaan ilomielin herättyään.
Mua aina ärsytti mun 10 vuotta nuorempi sisko, joka siis oli vauva, kun mä olin teini. Klo 19 piti olla aina hiiren hiljaa, keittiössä ei saanut kolistella, kun kaikki rytmit, kuten iltapala meni aina vauvan mukaan. Hyvä jos vessan sai vetää :D sitten kuitenkin aamulla oli niin kivaa päästää taapero mun huoneesee herättämään siskoa!
Nyt mua vaan hymyilytti tämä, mutta sillon ei :D
Näin teinin näkökulmasta kerrottuna meillä ei ole mitään tiettyä aikaa milloin hiljennytään ja ei tarvitse pelätä että herää aamulla imurointiin koska minä itse imuroin eikä muutenkaan ole mitään aikaa milloin syödään yms.
Miten jotkut vanhemmat on niin natseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä noudatetaan ns. kerrostalosääntöjä, joten aamulla klo 7 saa imuroida ja meteli loppuu klo 22. Asutaan omakotitalossa, mutta nuorelle on ihan tervettä huomata, että maailma ei pyöri hänen unensa ympärillä. Jos nuori ei käy töissä, ei herätys klo 7.00 ole ollenkaan epäterveellistä.
Ja ainahan voi jättää imuroimatta aamulla ja ilmoittaa nuorelle tämän herätessä klo 13.00 aikoihin, että talon imurointi on sitten tekemättä, joten hopihopi syömään ja sen jälkeen siivoamaan.
Kai teillä noudatetaan kerrostalosääntöjä myös silloin, kun vanhemmilla on mennyt myöhään ja aamulla tekisi mieli nukkua?
Kyllä, kuka tahansa perheenjäsenistä saa ryhtyä imuroimaan, tiskaamaan tai vaikka nurmikonleikkuuseen. Minun uneni ei siitä häiriinny, jos joku siivoaa.
Voihan sitä muutenkin möykätä...
Kai tiesit, että ei kerrostalossakaan saa möykätä muuten vain. Ainoastaan ns. normaalin elämisen äänet on sallittuja päivälläkin, ei esimerkiksi se, että huudattaa musiikkia niin, että talo tärisee ja kuuntelee televisiota siten, että ääni kuuluu rapussa sanasta sanaan. Porakoneellakaan ei saa päristellä koko päivää.
Enkä oikein ymmärrä, kuka siellä aamulla möykkäisi, kun suurin osa teineistä menee nukkumaan joskus aamuyöllä. Toisaalta yömetelöinti aiheuttaa sen, että jääkaapin tarjonta kapenee aika suppeaksi. Ei kannata metelöidä öisin tai vaatia hiljaisuutta aamuisin, jos ei itse maksa ruokiaan. Kaurapuuro ei ilahduta vegaaniteiniä.
Muustakin kuin siivouksesta tulee niitä normaaleja elämän ääniä. Tuo on muuten todella naurettavaa uhkailla että yömetelöinti vaikuttaa esiemrkiksi ruokaan. Tulee ihan mieleen, että kuka se perheessä oikeasti on lapsellinen...
Miksi ihmeessä teini olisi joku perheen käenpoikanen, joka saa elää omassa aikataulussaan ja joka vielä palkitaan siitä erityisherkuilla?
Teini on perheenjäsen, jolla pitäisi olla samanlainen oikeus mm. ruokaan ja nukkumiseen kuin muillakin perheenjäsenillä. Mutta onhan se tietysti kiva herättää toinen tahallaan kesken unien ja sitten vielä vittuilla päälle, ettei teini vaan kuvittele itsestään liikoja.
Perheenjäsenillä on oikeuksien ohessa vastuita ja velvollisuuksia. Jos teini ei halua niitä, ei ole vastaavasti oikeuksiakaan. Kaikilla perheenjäsenillä on oikeus nukkua kutakuinkin samaan aikaan eli öisin ja syödä kutakuinkin samaa ruokaympyrän mukaista ruokaa ilman mitään erityisvalintoja. Laki lapsen elatuksesta ei edellytä, että teini saa kaiken haluamansa.
Oletko koskaan kuullut sellaisesta käsitteestä kuin luontainen unirytmi? Toiset ovat luonnostaan ilta- ja toiset aamuvirkkuja. Iltavirkkujen luontainen vuorokausi on myös usein hieman pidempi kuin 24 tuntia, joten vuorokausirytmillä on taipumus myöhäistyä vähitellen. Se, että sallii itselleen (tai lapselleen) luontaisen rytmin mukaan nukkumisen edes vapaapäivinä tai lomilla ei millään tavalla tarkoita, että iltavirkku laistaisi vastuistaan ja velvollisuuksistaan.
Olipa se unirytmi mikä tahansa, ei se kuitenkaan velvoita koko muuta perhettä elämään samassa rytmissä. Teini saa nukkua, vaikka viereistä huonetta imuroidaan.
Minun iltavirkku teinini parasta aikaa siivoaa keittiön kaappeja. Eilen siivosi keittiötä ja pesi ikkunoita iltakasista yhteentoista, ellei pitempäänkin. En valita, saa nukkua aamulla niin pitkään kuin huvittaa.
Itsekin "heräsin eloon" iltauutisten aikaan puol ysiltä aikoinaan; läksyjen kimppuun, kiertävä tiskivuoro saattoi venähtää puolille öin; pääasia että tein.
Teinit ovat hiljaa kun vanhemmat nukkuvat, sekä vanhemmat ovat hiljaa kun teinit nukkuvat. Elämisen ääniä saa kuulua, mutta nämä imuroinnit sekä sähkökitaran soitot voidaan jättää siihen vuorokauden aikaan, kun kaikki ovat valveilla.
Kaikilla ovat omat vuorokausirytminsä,ja varsinkin näin lomalla kaikki voivat niitä noudattaa. Arkena sitten kunnioitetaan muiden aikaisia herätyksiä sillä, että illalla osataan olla hiljaa vaikka itse pystyisikin valvomaan itse pitkään. Aamulla aikainen lintu osaa sitten maksaa takaisin siten, että on hiljaa, jotta muut voivat nukkua pitkään. Eikö olekin reilua? :) Suihkussa saa käydä ja vessan voi vetää, mutta muu mekkala toisia kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Teinit ovat hiljaa kun vanhemmat nukkuvat, sekä vanhemmat ovat hiljaa kun teinit nukkuvat. Elämisen ääniä saa kuulua, mutta nämä imuroinnit sekä sähkökitaran soitot voidaan jättää siihen vuorokauden aikaan, kun kaikki ovat valveilla.
Kaikilla ovat omat vuorokausirytminsä,ja varsinkin näin lomalla kaikki voivat niitä noudattaa. Arkena sitten kunnioitetaan muiden aikaisia herätyksiä sillä, että illalla osataan olla hiljaa vaikka itse pystyisikin valvomaan itse pitkään. Aamulla aikainen lintu osaa sitten maksaa takaisin siten, että on hiljaa, jotta muut voivat nukkua pitkään. Eikö olekin reilua? :) Suihkussa saa käydä ja vessan voi vetää, mutta muu mekkala toisia kunnioittaen.
En voi jättää esim imurointia siihen aikaan kun teini päättää nousta ylös. Lomalla se saattaa olla vasta joskus neljältä iltapäivästä jos antaa nukkua. Meillä on kolme pienempää lasta ja heillä on menoja iltapäivällä. Harrastuksia ja kavereille kuskaamista jne. Lisäksi pitää kokata ja remontoida taloa.
Taloa en voi heti aamusta alkaa remontoimaan koska ulkoremontista lähtee ääntä ja naapurit pitää ottaa huomioon. Siispä siivous tehdään heti aamulla kun herään vituttaa se teiniä tai ei. Ja jos kysyt miksi naapurit pitää ottaa huomioon mutta teiniä ei johtuu siitä että naapurit käy töissä ja heillä on paljon vähemmän lomaa kun teinillä. Lisäksi naapurit ovat itse asuntonsa maksaneet.
Teini saa kukkua siihen asti kun haluaa kunhan normaaleja suihkusta ja vessan vetämisestä lähtevää ääntä kovempaa ei kuulu. Ruokaa saa tehdä ja katsoa telkkaria jne kunhan ei kauheaa ääntä pidä. Netti meillä laitetaan aina kiinni kahdeksalta illalla oli loma tai ei ja se laitetaan auki kun herätään ja meillä se on vähän rajannut teinin hinkua valvoa aamuun asti.
Nuoremmilla on pakko pitää tasaista unirytmiä lomillakin ja sen takia teinin on pakko mukautua siihen että illalla ei voi pitää kovaa metakkaa. Minä ja mies nukutaan helposti vaikka olisikin enemmän ääntä mutta pikkusisarukset ei malta nukkua jos on ääntä ja hälinää. Toisin me ei kyllä päästetä pienempiä mellastamaan teinin huoneeseen aamusta niinkuin yhdessä aikaisemmassa postauksessa joku kertoi.
Joten edelleenkin jatkan imurointia heti aamusta ja remontointi jatkuu yhdeksän jälkeen aamulla... nukkui teini tai ei.
Nä olen se eks teini joka sai yhdessä ketjussa huutia yövalvomisestaan ja siitä ettei riemusta kiljuen mennyt auttamaan äitiä heti aamu kahdeksalta vaan ilmoitti nukkuvansa vielä muutaman tunnin. Mua jos yritti repiä väkisin hereille liian aikaisin lomilla tai viikonloppuina, sai kullä kyytiä ja saa edelleen. Eksäni yriti herättää mua (itsellään unijäiriö ja kuvitteli että koko talo pomppii sen ympärillä) samaan aikaan kun heräsi itse tai ei väluttänyt mun unistani tuon taivaallista. Saattoi alkaa rääkymään puhelimeen tai mennä kolistelemaan. Erään kerran kun olin miljoonannen kerran sanonut että pää kiinni et saa nukkua, eikä tehonnut, otin puhelimen ja heitin sen parvekkeelta.. Tämä sen jälkeen kun univelkaa kertynyt töiden, koulun ja raskaan elämäntilanteen takia ja yksi kehtaa valvottaa tahallaan koska "ei hänkään unta saa"
Millaisia Aatamin aikaisia imureita teillä on, jos niihin herää? Meillä ainakin voi huoletta imuroida Mielen imurilla, kukaan ei herää.
Meillä koti hiljenee 21-7. Esimurkku nukkuu ihan tyytyväisenä, vaikka olen tyhjentänyt ja täyttänyt tiskikoneen, laittanut aamupalan, imuroinut. Mieskin keitti aamukahvit ja pavut jauhautuivat äänekkäästi.
Meillä tehdään vuorotyötä. Iltavuoroon mennessä on kotityöt hoidettava aamulla. Kyllä se perheen rytmi muotoutuu nimenomaan työssäkäyvien ja koulujen ehdoilla. Lapsen lomalla ei vanhemmat elä varpaillaan, koska arki on pyöritettävä.
Ei sitä lasta tarvitse sängystä repiä mielenosoituksellisesti, mutta normaalia elämää saa elää. Se teini voi itse valita, nukkuuko talon ollessa hiljainen vai aamusta, jolloin 4 muuta perheenjäsentä on hereillä.
Kyllä itsekin muistaa teini-iästään sen ketutuksen kun joku alkoi imuroimaan/muuten metelöimään jo heti aamulla kun itse olisi halunnut nukkua. Ja monesti tultiin ihan herättelemäänkin, vaikkei edes olisi ollut menossa minnekään. Ärsytti kun itse kuitenkin pitkään valvoessani varoin pitämästä ylimääräistä meteliä.
Miten ihmeen herkkäunista porukkaa teidän teinit on? Jos on jaksanut valvoa sen iltavirkkuuden takia jonnekin klo 4.00 asti, niin luulisi unen olevan sen verran syvää, ettei johonkin imuroinnista johtuvaan pieneen kolinaan herää. Ja jos todella perheen elämisen äänet aiheuttaa ongelmia, on vastauksena teinin unirytmin palauttaminen muun perheen kanssa kutakuinkin samaksi. Illalla kaikki "sinisen valon laitteet" sammutetaan klo 20.00, joten teiniäkin alkaa nukuttaa jo ennen puoltayötä. Jostain oudosta syystä kun vielä 1990-luvulla teinien hormonitoiminta ei edellyttänyt yökukkumista.
Mulla oli tällaiset vanhemmat, joiden mielestä kunnon ihmiset heräsivät kukon laulun aikaan ja kaikki muu herätti suunnattoman aggression. Oma luonnollinen rytmini olisi ollut n 23-24 nukkumaanmeno ja herääminen 9-9.30 ja olisin toivonut lomilla savani nukkua tuohon yhdeksään, mutta en saanut. Tiskikone vanhempien piti tyhjentää viikonloppu aamuisin viimeistään klo 7 hakkaamaalla kaiken maailman purnukoita raivolla kaappeihin, jotka olivat minun huoneeni seinää vastaan olevalla keittiön seinällä. Jos en noussut ovelle tultiin huutamaan ja sitä raivoa kestikin sitte koko päivän, jos en heti noussut.
Meillä saa teinit nukkua niin pitkään kun nukuttaa, mutta hiljaisuus tulee illalla puolen yön aikaan. Senkin jälkeen saa valvoa jos haluaa, mutta hiljaisuudessa. Omat vanhempani puolustelivat myöhemmin käytöstään sillä, että heidätkin oli kasvatettu niin. En ymmärrä tuota selitystä, vaikka minua "kasvatettiin" koko kotona asumisaika varhaisaamuherääjäksi, lopetin asian siihen kun muutin omilleni. En ymmärrä millä logiikalla jatkaisin tuota huulluutta eteenpäin? Ei tulisi mieleenkään.
Kodin siisteys on täysin toisarvoinen asia suhteessa teinin haluun nukkua pitkään. Toisaalta teini ei pidä siitäkään, että äiti siivoaa öisin ja siten estää teiniä nauttimasta vapaasta valvomisesta.
Minä elän teinin kanssa samassa aikataulussa. Se tosin tarkoittaa sitä, että teinille ei ole ruokaa eikä puhtaita vaatteita, koska huolto ei pelaa (kerrostalossa ei pestä yöllä pyykkiä eikä ruoka ole valmiina klo 12, kun teini ensimmäisen kerran raottaa silmiään, jääkaappikin on tyhjä, koska äiti nukkuu). Kavereita ei kehtaa kutsua, koska kämppä kuin hävityksen jäljiltä, öisinhän ei siivota. Ja koska äidin aamu alkaa vasta iltapäivällä noin 13.00, ei sitä millään ehdi siivoamiseen asti ennen kuin taas pitäisi olla hiljaista.
Teiniä tämä ärsyttää huomattavasti. Kuulemma muiden vanhemmat pitävät huolta lapsistaan eivätkä valvo öisin, jätä jääkaappia tyhjäksi ja likapyykkejä koriin.
Olen joskus imuroinut aamulla mutta jätän teinin huoneen välistä. En tahalleen imuroi aamulla, mutta en nyt haluaisi jättää imuroimatta jos se muuten sopii parhaiten aamupäivällä tehtäväksi.
Meillä teinin aikataulu on: nukkumaan n. klo 3 aamuyöstä ja herätään siinä klo 14 iltapäivällä että ei ihan hänen aikataulujen mukaan oikein voi muu perhe toimia.
Kuka hullu imuroi 7 aikaan aamulla? On siihen aikaan nukkuvien kiusaamista aloittaa siivoaminen silloin. Hieman joustoa omiin rutiineihin pitää olla perheenjäsenillä, jotta kaikilla olisi kiva olla. Totta kai teinit nukkuvat pitkään. Se kuuluu tuohon ikävaiheeseen. Lisäksi jos oikein tiedän, somatotropiinia erittyy enemmän nukkuessa, joten nukkuminen voi vaikuttaa nuoren pituuskasvua lisäävästi. Paremmin tietävä voisi kommentoida.
Kuten todettu, ei se edes välttämättä ole mikään ikävaiheasia - osa ihmisistä on iltavirkkuja läpi elämänsä. Minä en herännyt ennen kuin 9-10 aikaan edes alle kouluikäisenä. Jos olen koskaan elämässäni noussut vapaaehtoisesti ennen kahdeksaa, niin jotain on ollut pielessä, olen ollut kipeä tms. Teininä lomarytmi tietysti valui itsestään siihen, että kukuin aamuyöhön ja nukuin iltapäivään. Nyt nuorena aikuisena en toki ole muuttunut mihinkään. Opiskelijaelämä sopii kuin nenä päähän, harvoin on luentoja ennen puoltapäivää. Valmistumisen jälkeen ajattelin ruveta yksityisyrittäjäksi. Tuskin muutunkaan, eläkeikää lähentelevät vanhempanikaan eivät ole aamuvirkkuja, eikä kukaan sisaruksistani.
Mitäs me homeperseet, yhteiskunnan valuvat matoset. Vai mitä, aamuvirkut? Tiesittekö, että teidän terrorinne on muinaisjäänne maatalousvoittoisilta ajoilta. Lehmät lypsää parhaiten kukonlaulun aikaan jne. Nykypäivänä ei ole mitään järkiperäistä syytä, miksi aamuvirkut olisivat parempia ihmisiä. Nykyinen virka-aikasysteemi on seurausta asenteesta, jolla oli merkitystä sata vuotta sitten, ei nykypäivänä.
WT huokuu tässä nyt erittäin pahasti