Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tuo helvetin tuputtaminen vegaanit! Lopen kyllästynyt että 80 % saa kärsiä 20 % ideoista.
Saisitte hävetä, ei minkäänlaista kunnioitusta häävieraita kohtaan!
Vieraat kunnioittaa hääparia eikä päinvastoin.
Mikä tahansa menu kelpaa kunhan siihen kuuluu riittävä määrä aperitiiveja.
En tiedä ruuasta, mutta kahvi olisi kyllä jäänyt mantelimaitoineen juomatta.
Oliko sillä tarjoamisten huonoudella mitään tekemistä lihan puutteen kanssa?
Olen syönyt monenlaista hyvää vegaanisafkaa, mutta inhoan tofua ja soijarouhetta.
Liki joka paikassa nykyään huomioidaan poikkeavat ruokavaliot. Ikävää, etteivät vegaanit huomioi muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?
Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".
Ei kai lihansyöjät syö pelkkää eläinperäistä? Yleensä ovat sekaruokavaliolla. En ymmärrä mikä ongelma on jos yksissä juhlissa ei ole ruumiin kappaleita tai tissimaitoa. Aikuiset ihmiset ei kestä muka sellaista. Yhdenkin kommentoijan mukaan hänen miesvauvansa ihan joutuisi menemään grillin kautta kotiin.
Hienoa, mäkin pitäisin häätarjoilun vegaanisena jos naimisiin menisin. Muistan edelleen miten loukkaavaa oli kun rippijuhliini toivoin vain eläimettömiä vaihtoehtoja ja sitten kuitenkin sinne oli ”pakko” hankkia kinkku- ja lohivoileipäkakkuja. Tuntuu kuin oma vakaumus ja toive olisi mitätöity. Ja niinhän tehtiinkin koko nuoruuden ajan.
Mietipähän itseäsi tullessasi sekaanin juhliin ja ehdottaessasi vegaanista vaihtoehtoa, mutta sekaan ei suostuisi toteuttamaan toivetta. Varmaan alkaisi sen jälkeen kiukuttamaan, kun ei vegaanista maailmankatsomusta huomioitu. Yrittäisi vegaanit edes laittaa jotain lakto-ovovaihtoehtoa vegaanisten tarjottavien rinnalle. Ehkä sitten sekaanit uskaltaisi samalla maistaa sitä vegaanistakin ruokaa.
Mutta täällähän vegaanit niin vannovat, että sekasyöjäkin voi syödä vegaanista ruokaa, koska nimensä mukaisesti sekasyöntiin kuuluu kasvikset. Joo, kuuluu ne mutta ihan kaikki vegaaninen ruokakaan ei miellytä sekasyöjää, varsinkin ne lihankorvikkeet. Soija, palkokasvit, pähkinät ja mantelit ovat yleisiä allergeeneja ja nykyään on suolistosairaudet lisääntyneet, jotka tekee vegaanisen ruuan syömisestä mahdotonta. Eihän vegaaneilla tietenkään tällaisesta asiasta ole tietoa kun eletään sokeassa uskossaan.
Meillä oli eilen sekasyöjiä kylässä, mutta ruoka oli vegaanista. Kaikki ruoka meni, ja ihme, jos on niin pahaa, ja allergiatkin iskevät, kun kaikki ottivat reippaasti lisääkin. Meillä tarjottiin uusia perunoita ja ruohosipulivoita margariiniin tehtynä. Sitten oli hernepihvejä, perunasalaattia, tomaattilohkoja ja coleslaw. Jälkkäriksi raparperipiirakkaa ja jäätelöä sekä kahvia ja hui hirveä, kauramaitoa. Teen välillä samoille vieraille ihan liharuokaakin, mutta he ovat erityisesti mieltyneet kasvisruokiini.
Ihan varmaan juu :D Mikä ihme siinä on, että vegaanien pitää aina keksiä näitä tarinoita; tarjosin sekaaneille vegaanista ruokaa ja kukaan ei maistanut eroa ja kulhotkin nuoltiin ja kaikki kehuivat ja vielä oikein nousivat taputtamaan ja kyyneleet silmissä kehuivat syöneensä parhaan aterian ikinä :DDDDD
Koska vegaaneiden ruokaa kehutaan, siksi.
Itekin juuri pari viikonloppua takaperin vuolaasti kehuin tutun tekemää vegaanipitsaa, vaikka se oli huonointa pitsaa mitä ikinä olin syönyt. Ei auta, kun kaikki muutkin kuorossa ylistää tätä vegaani-instagrami-päivittäjää, mahtavista ruuista ja ohjeista, niin en olisi ikinä kehdännut sanoa että tämä ei kyllä edes ole pitsaa. Näin jäi tällekin tyypille kuva että kaikki rakastivat hänen hienoa vegaanipitsaansa.
Pitsa on ainut missä pidän härkkiksestä. Muuten syön mieluummin pavut papuina.
Vegaaniruuassa en usein pidä prosessoinnin määrästä.
Jos jo pelkästä ruuasta häissä nousee tämmönen hulabaloo...
Maistraatti alkoi näyttää yhtäkkiä aika hyvältä vaihtoehdolta
Vierailija kirjoitti:
Vihkiminen maistraatissa ei ole este juhlien järjestämiselle.
Ei taida monikaan vegaani tietää millä olut ja viini kirkastetaan
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Oletko koskaan vegaanina pohtinut että mitä jos se asennevamma onkin sinulla itselläsi? Voisiko olla että olet itse niin kaavoihin kangistunut ettet pysty ottamaan edes itse kutsumiasi vieraita huomioon? Miksi koet että sinun kuuluisi muuttaa kutsumiesi vieraiden asenteita, ajatteletko että tiedät paremmin miten muiden kuuluisi elää? Se että käytät ravintotottumuksien yhteydessä sanaa käännyttää antaa kuvan että sinulle asia on lähes uskonnollinen.
Onneksi siinä vaiheessa kun häitä yleensä vietetään on hääparilla jo sen verran ikää, että kypsymistä on ehtinyt tapahtua eikä vegaaniaate ole hääparilla enää voimassa…
Aivan tosissasiko kyselet näin tyhmiä?!
Vierailija kirjoitti:
Oliko sillä tarjoamisten huonoudella mitään tekemistä lihan puutteen kanssa?
Olen syönyt monenlaista hyvää vegaanisafkaa, mutta inhoan tofua ja soijarouhetta.
Sama, mutta sillä erotuksella, että maha ei edes kestä soijaa. Eli jos ainoat proteiinilähteet on soijapohjaisia (herne ja pähkinät minulle sopii), ja tarjoilut muutenkin vähäisiä, niin nälkä jäisi. Vegaanisia makeita on muuten aika helppo leipoa ilman että kukaan edes kiinnittää asiaan huomiota.
Ruma temppu vieraita kohtaan.
Olen ollut n.35v pariskunnan häissä joissa ruokatarjoilu oli pariskunnan ”näköinen”. Oli pöytiin tarjoilu ja alkupalaksi oli siika-ceviche. Maku oli suurimmalle osalle vieraista liian ”eksoottinen” ja kaikki odottivat nälkäisinä pääruokaa kun ruokatarjoilu alkoi vasta illalla 20 jälkeen ja suurin osa oli matkustanut kaukaa häihin ja ollut koko pitkän päivän syömättä. Pääruoaksi tarjoiltiin heinäkuussa lammasta…. Vieraille ei etukäteen ilmoitettu tarjoilusta, joten kukaan ei voinut kertoa edes allergioistaan. Onneksi kuuluin itse ”lähipiiriin” ja sain pyydettyä etukäteen kala-annoksen sillä en syö punaista lihaa. Tuo lammas oli niin sitkeää että iäkkäämmät vieraat eivät pystyneet sitä edes leikkaamaan ja monet pyysivät jotain muuta tilalle, mutta tarjoilijat totesivat: ”Tämä on se mitä hääparit haluavat tarjota ja siitä ei kuulemma saa poiketa hääparin määräyksestä”. Vieraille tuotiin sitten järeämpiä pihviveitsiä jotta lihan leikkuu olisi onnistunut, mutta suurin osa jätti lampaan kokonaan syömättä. Ymmärrettävästi. Oli se niin kauhean näköistäkin…
Jos häät tai muut juhlat järjestää, täytyy aina ottaa vieraat huomioon eikä vain sitä mikä itseä miellyttää. Miksi sitten kutsua vieraita jos ei halua olla vieraanvarainen. Vaikka en itse punaista lihaa syökään ja keliakian vuoksi joudun olemaan gluteenittomalla ruokavaliolla, en missään nimessä tarjoaisi vierailleni siksi vain kalaa ja kanaa sekä gluteenittomia ruokia.
Minä-minä-minä kulttuuri on valloillaan tässäkin asiassa jos vain oman aatteen mukaan tarjotaan juhlissa vegaani ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai häiden mustamaalaamista, jos takanapäin valittaa ruokatarjoilusta? Entä jos itse vegaanina olisit häissä vieraana, jossa KAIKKI tarjottava ruoka olisi ollut eläinperäistä - et varmaan olisi valittanut ollenkaan, et edessä etkä takana?
Jotenkin naiivia kuvitella, että iso joukko (vanhempia) ihmisiä ottaisi tuollaisen tarjoilun vain ja ainoastaan "positiivisena kokeiluna".
Ei kai lihansyöjät syö pelkkää eläinperäistä? Yleensä ovat sekaruokavaliolla. En ymmärrä mikä ongelma on jos yksissä juhlissa ei ole ruumiin kappaleita tai tissimaitoa. Aikuiset ihmiset ei kestä muka sellaista. Yhdenkin kommentoijan mukaan hänen miesvauvansa ihan joutuisi menemään grillin kautta kotiin.
Hienoa, mäkin pitäisin häätarjoilun vegaanisena jos naimisiin menisin. Muistan edelleen miten loukkaavaa oli kun rippijuhliini toivoin vain eläimettömiä vaihtoehtoja ja sitten kuitenkin sinne oli ”pakko” hankkia kinkku- ja lohivoileipäkakkuja. Tuntuu kuin oma vakaumus ja toive olisi mitätöity. Ja niinhän tehtiinkin koko nuoruuden ajan.
Mietipähän itseäsi tullessasi sekaanin juhliin ja ehdottaessasi vegaanista vaihtoehtoa, mutta sekaan ei suostuisi toteuttamaan toivetta. Varmaan alkaisi sen jälkeen kiukuttamaan, kun ei vegaanista maailmankatsomusta huomioitu. Yrittäisi vegaanit edes laittaa jotain lakto-ovovaihtoehtoa vegaanisten tarjottavien rinnalle. Ehkä sitten sekaanit uskaltaisi samalla maistaa sitä vegaanistakin ruokaa.
Mutta täällähän vegaanit niin vannovat, että sekasyöjäkin voi syödä vegaanista ruokaa, koska nimensä mukaisesti sekasyöntiin kuuluu kasvikset. Joo, kuuluu ne mutta ihan kaikki vegaaninen ruokakaan ei miellytä sekasyöjää, varsinkin ne lihankorvikkeet. Soija, palkokasvit, pähkinät ja mantelit ovat yleisiä allergeeneja ja nykyään on suolistosairaudet lisääntyneet, jotka tekee vegaanisen ruuan syömisestä mahdotonta. Eihän vegaaneilla tietenkään tällaisesta asiasta ole tietoa kun eletään sokeassa uskossaan.
Meillä oli eilen sekasyöjiä kylässä, mutta ruoka oli vegaanista. Kaikki ruoka meni, ja ihme, jos on niin pahaa, ja allergiatkin iskevät, kun kaikki ottivat reippaasti lisääkin. Meillä tarjottiin uusia perunoita ja ruohosipulivoita margariiniin tehtynä. Sitten oli hernepihvejä, perunasalaattia, tomaattilohkoja ja coleslaw. Jälkkäriksi raparperipiirakkaa ja jäätelöä sekä kahvia ja hui hirveä, kauramaitoa. Teen välillä samoille vieraille ihan liharuokaakin, mutta he ovat erityisesti mieltyneet kasvisruokiini.
Mutta sinä ilmeisesti tiesit mistä vieraasi tykkäävät etkä vain tarjonnut sitä mikä on sinun aatteen mukaista ja omaan makuun? Itse olisin voinut syödä tuosta menusta uusia perunoita ja tomaattilohkoja eli aika ankeaksi olisi jäänyt. Coleslaw ei käy koska omena- ja porkkana-allergia, herneet ja sipuli eivät sula elimistössäni siksi ei perunasalaatti eikä hernepihvit käy. Raparperi ja musta kahvi aiheuttavat närästystä samoin kaura. Toisaalta olisin voinut syödä ihan oikeita pihvejä vaikka sienikastikkeen kera ja juoda kahvin maidon kanssa. Tai vaikka ihan vaan kypsiä juureksia lihan sijaan. Kannattaa huomioida että monet vegaanien suosimat kasvit eivät sovi kaikkien ruoansulatukselle. Itse en ole asenteellinen mutta yleensä en voi syödä tarjottuja kasvisruokia koska saan niistä todella kivuliaita vatsavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä nouse hulabaloota, jos se ruoka on hyvää ja sitä on riittävästi. Tuo AP listaama meny on täysin naurettava.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruoka on tosi jees, mutta miksi kahviin ei saisi oikeaa maitoa? Kun se vaan maistuu paremmalta niin.
Jos omaa aatetta tahtoo levittää, se kannattaa tehdä huomaamattomasti ja tulla puoliväliin vastaan.
Nyt jätitte vieraiden viihtyvyyden varmistamatta hyvin itsekkäistä syistä. Halusitte pakottaa vieraat syömään jotain, mitä eivät halua. Kuin vegaani pakotettaisiin syömään karkkeja, joissa on liivatetta.
No eihän ne olisi vegaaneja, jos ne ostaisi eläinkunnan tuotteita, vaikka olisivatkin muille.
Tuskinpa vieraat vaivaantunvat , koska noin kehnosti hoidettu pitopalvelu. Kuka sinne ruohoja tulee syömään ja mantelimaitoa kahville kerman sijasta.
Minkälainen ruoka teillä oli tarjolla ?