Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
5561/6229 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junttien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa. 

Jos jollekkin on liikaa se ettei YHDELLÄ aterialla saa syödä eläimiä niin se on hänen ongelmansa. 

Etkö sinä juntti tiedä, että vegaanit eivät syö lihan ja kalan lisäksi myöskään kananmunia, hunajaa, juustoja, jugurtteja, voita, kermaa, rahkaa, jäätelöä yms. maitotuotteita?

Jättåvåt kaikki ravintopitoiset ruuat syömättä.

Vierailija
5562/6229 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tottunut vegaani ruokiin kun on paljon kavereita mutta tiedän myös että suuri osa ei niistä välitä ainakaan ilman lihaa. Ihmetyttääkin asenne kyllä sekasyöjäkin voi syödä vegaanista kun on kasviksia muutenkin ruokavaliossa. Etkö oikeasti halunnut että vieraat viihtyy jos sinulle riitti se että kaikki voi syödä. Ei käynyt mielessä sellaiset tarjoilut että kaikki haluaisi syödä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5563/6229 |
01.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tottunut vegaani ruokiin kun on paljon kavereita mutta tiedän myös että suuri osa ei niistä välitä ainakaan ilman lihaa. Ihmetyttääkin asenne kyllä sekasyöjäkin voi syödä vegaanista kun on kasviksia muutenkin ruokavaliossa. Etkö oikeasti halunnut että vieraat viihtyy jos sinulle riitti se että kaikki voi syödä. Ei käynyt mielessä sellaiset tarjoilut että kaikki haluaisi syödä?

Lisään vielä että ei sinne olisi tarvinnut laittaa kuin mininakkeja ja lihapullia lisäksi niin varmaan moni olisi ollut ihan tyytyväinen yrityksestä jos tietää että olette vegaaneja

Vierailija
5564/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Carnivore ruokavaliolla (Huom! ei dieetti) ja oletan, että minut huomioidaan samalla tapaa kuin vegaanit, allergikot ja muut vastaavat. Tuskin on niin, että odotetaan hyväksyntää vain toispuoleisesti. Jos oletetaan, että lihansyöjät ottavat kasvissyöjät (vege/vegaani) huomioon, niin yhtälailla voidaan olettaa, että myös lihansyöjät otetaan huomioon.

Eikö vain?

Sut pitäs pistää samaan häkkiin porsaiden kanssa vaikka muutamaks viikoks niin ehkä vähän ymmärtäisit ruokavalios seurauksia.

Ja sinut pitäisi lähettää katsomaan kun sademetsä raivataan soijapelloksi niin ymmärtäisit vähän ruokavaliosi seurauksia.

No se soijahan menee niiden porsaiden rehuksi.

Ei kai kukaan nykyään enää ole niin tietämätön, että kuvittelee sademetsäalueella viljeltävän soijan tulevan suoraan ihmisravinnoksi? Nehän on tuotantoeläinten rehuviljelmiä.

Vierailija
5565/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoisruokavalioita syövät vaativat, että heidän tarpeensa huomioidaan pienimissäkin kissanristiäisissä. Mutta he eivät itse näe tarpeelliseksi kunnioittaa omissa juhlissaan niitä, jotka eivät samoja aatteita (tai mitä lieneekään) jaa. Allergiat ovat erikseen.

Ymmärrän kyllä pointin, mutta en todellakaan ihmettele vieraiden pettymystä siitä, että vieraita ja heidän ruokavalioitaan ei huomioitu.

Vierailija
5566/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voi syödä myös lihaa. Kyse ei ole terveydellisestä syystä, kunhan se vaan nirsoilee.

Ihan sama että minä syön eettisistä syistä vain lihaa.

Vierailija
5567/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaani voi syödä myös lihaa. Kyse ei ole terveydellisestä syystä, kunhan se vaan nirsoilee.

Sinäkin voit syödä ihmislihaa. Kyse ei ole terveydellisistä syystä, kunhan nirsoilet.

Ihan samalta se tuntuis.

Vierailija
5568/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junttien mielipiteet voi jättää omaan arvoonsa. 

Jos jollekkin on liikaa se ettei YHDELLÄ aterialla saa syödä eläimiä niin se on hänen ongelmansa. 

Etkö sinä juntti tiedä, että vegaanit eivät syö lihan ja kalan lisäksi myöskään kananmunia, hunajaa, juustoja, jugurtteja, voita, kermaa, rahkaa, jäätelöä yms. maitotuotteita?

Jättåvåt kaikki ravintopitoiset ruuat syömättä.

Sinä et tiedä ravinnosta yhtään mitään

Vierailija
5569/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin olin sitä mieltä, että on väärin miksi vegaani ei tarjoa lihaa niille ketkä sitä haluavat, koska itsekkin vaativat vastaavissa juhlissa toisilta sen vegaanisen vaihtoehdon. MUTTA olen nyt ruvennut miettimään, että sama juttuhan se on, kuin uskonnolliset juhlat. Jos intialaiset pitää juhlat niin lehmä on heille pyhä eläin ja ei siellä nautaa tarjota tai turha ees pyytää. Jos jehovan todistaja pitää juhlat niin ei siellä tarjoilla veriruokia ym. Näitä esimerkkejä on paljon. Ymmärrän syyn. Sama juttu, että vegaaneilla on elämänkatsomus sellainen, että se eläin on tapettu, että saadaan lihaa niin ymmärrän pointin miksi niissä omissa juhlissa pidetään kiinni sit siitä elämänkatsomuksesta. Ei siin oo paljoo vaihtoehtoa.

Hyvä jos ymmärrät. En ole koskaan juhlissani tarjonnut muuta kuin vegaanisia tarjoiluja, ei ole tullut mieleenkään enkä mitenkään pystyisi siihen. Mieluummin jättäisin juhlat pitämättä.

Teen kuitenkin hyvää ruokaa ja leipomuksia ja ennakkoluuloisimmatkin ovat sanoneet että tämähän on hyvää.

Vegaanien ylemmyydentuntoisuudessa on jotakin hyvin eläimellistä.

Mikä tuossa on ylemmyydentuntoista? Tuo on vain miten asia on. En pysty käsittelemään lihaa siksi koska se kuvottaa minua, ei siksi että olen ylemmyydentuntoinen. En pysty haistelemaan ja katselemaan lihoja sillä se kuvottaa ja traumatisoi minua, näin tapahtuu myös jos olen yksin eikä ole ketään jota kohtaan tuntea ylemmyyttä.

Mielestäni lihaanit ovat paljon enempi ylemmyydentuntoisia, hehän ylentävät itsensä eläinten yläpuolelle ja katsovat olevansa oikeutettuja aiheuttamaan eläimille kärsimystä koska eläimet ovat alempitasoisia. Puhuvat luonnonjärjestyksestä ja ravintoketjusta. Lihaanit ahmivat eläimen ruumista kuin leijona konsanaan, mielestäni tämä on eläimellistä, ei se että tekee viisailla aivoillaan sen päätöksen että jättää kärsimyksen lautaseltaan pois. Tämä erottaa meidät eläimestä. Ihmisen tasolla oleva ihminen tekee sivistyneen ja kehittyneen ihmisen valintoja, eläimen tasolla oleva ihminen tekee eläimen valintoja.

Vierailija
5570/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin voit syödä ihmislihaa. Kyse ei ole terveydellisistä syystä, kunhan nirsoilet.

Ihan samalta se tuntuis.

Koiranlihaa voisivat kokeilla ensimmäisenä. 

Vierailija
5571/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät voi syödä vegee, vaikka haluaisivat. Palkokasvi ja vilja allergiat. Eikä ihmisiä ole luotu syömään B12 purkista. Vege puheet ärsyttää, kun eivät osa ottaa huomioon muita. Ainakin O veriryhmäisenä alkaa huimaa vege, jalat lähtee alta. Ei pysty vaikka haluais.

Ei tuotantoeläimiäkään ole luotu, ne on ihminen jalostanut tuottamaan mahdollisimman vähällä rahalla mahdollisimman paljon lihaa ja maitoa. 

Ei tuotantoeläimiäkään ole luotu syömään rehua ja vitamiineja purkista.

Lihaanien puheet ärsyttää kun eivät osaa ottaa huomioon eläinten kärsimystä.

Ei asiat kuitenkaan korjaannu sillä, että lihan syönti lopetetaan.

Ei myöskään sillä, että vegaanit kauhistelevat "ruumiiden" syöntiä

Tiedätkö muuten, että myös muurahaisilla on karjaa?

Vegaanit vois vähän perehtyä luonnon järjestelyyn tuossa ravintoasiassa eikä hehkutella eläinten ruumiilla.

Luonnonjärjestelyä ihminen ei enää taida käyttää, ruoka haetaan kaupasta. Ihminen itse päättää ottaako kaupan hyllystä nyhtökauran vai eläimen ruumiinosan. Se että valitsee sen eläimen ruumiin, tulee voimakkaasti tehdä häpeälliseksi, mitä se onkin. Millainen on ihminen joka valitsee näin tehdä? 

Itsekäs pskiainen.

Huomaa, että on vegeruoka maistunut, tekee nimittäin aggressiiviseksi ;)

Vielä aggressiivisempaa on t a pattaa eläimiä makunautinnon vuoksi. 

Vierailija
5572/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Carnivore ruokavaliolla (Huom! ei dieetti) ja oletan, että minut huomioidaan samalla tapaa kuin vegaanit, allergikot ja muut vastaavat. Tuskin on niin, että odotetaan hyväksyntää vain toispuoleisesti. Jos oletetaan, että lihansyöjät ottavat kasvissyöjät (vege/vegaani) huomioon, niin yhtälailla voidaan olettaa, että myös lihansyöjät otetaan huomioon.

Eikö vain?

PIhalla on jäniksia ja oravia, sieltä voit käydä rouskimassa ateriasi.

Vierailija
5573/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vain?

Sut pitäs pistää samaan häkkiin porsaiden kanssa vaikka muutamaks viikoks niin ehkä vähän ymmärtäisit ruokavalios seurauksia.

Ja sinut pitäisi lähettää katsomaan kun sademetsä raivataan soijapelloksi niin ymmärtäisit vähän ruokavaliosi seurauksia.

Niin, tämä sademetsäsoijahan menee tuotantoeläimille rehuksi eikä suinkaan ihmisille. Se on usein myös geenimanipuloitua.

Ihmisten syömä soija tulee Euroopasta.

Vierailija
5574/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellista kirjoitti:

Erikoisruokavalioita syövät vaativat, että heidän tarpeensa huomioidaan pienimissäkin kissanristiäisissä. Mutta he eivät itse näe tarpeelliseksi kunnioittaa omissa juhlissaan niitä, jotka eivät samoja aatteita (tai mitä lieneekään) jaa. Allergiat ovat erikseen.

Ymmärrän kyllä pointin, mutta en todellakaan ihmettele vieraiden pettymystä siitä, että vieraita ja heidän ruokavalioitaan ei huomioitu.

Ei. Esim monet keliaakikot pitävät omat herkut mukana, varmuuden vuoksi. Nämä trendiruokavaliota noudattavat nirsoilijatbpitävät eniten meteliä, jos heidän oikkujaan ei ole otettu huomioon.

Vierailija
5575/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ihmiset eivät pidä aatteellisesta propagandasta ja tuputtamisesta, aika yllättävää.

Olen täysin samaa mieltä

Vierailija
5576/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää taas osaltaan todistaa että carnivore on pelkkää puhdasta trollausta. On siinäkin elämä, rakentaa kaikki sen varaan että toisia ärsyttää.

Vierailija
5577/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin olin sitä mieltä, että on väärin miksi vegaani ei tarjoa lihaa niille ketkä sitä haluavat, koska itsekkin vaativat vastaavissa juhlissa toisilta sen vegaanisen vaihtoehdon. MUTTA olen nyt ruvennut miettimään, että sama juttuhan se on, kuin uskonnolliset juhlat. Jos intialaiset pitää juhlat niin lehmä on heille pyhä eläin ja ei siellä nautaa tarjota tai turha ees pyytää. Jos jehovan todistaja pitää juhlat niin ei siellä tarjoilla veriruokia ym. Näitä esimerkkejä on paljon. Ymmärrän syyn. Sama juttu, että vegaaneilla on elämänkatsomus sellainen, että se eläin on tapettu, että saadaan lihaa niin ymmärrän pointin miksi niissä omissa juhlissa pidetään kiinni sit siitä elämänkatsomuksesta. Ei siin oo paljoo vaihtoehtoa.

Hyvä jos ymmärrät. En ole koskaan juhlissani tarjonnut muuta kuin vegaanisia tarjoiluja, ei ole tullut mieleenkään enkä mitenkään pystyisi siihen. Mieluummin jättäisin juhlat pitämättä.

Teen kuitenkin hyvää ruokaa ja leipomuksia ja ennakkoluuloisimmatkin ovat sanoneet että tämähän on hyvää.

Mikä tuossa on ylemmyydentuntoista? Tuo on vain miten asia on. En pysty käsittelemään lihaa siksi koska se kuvottaa minua, ei siksi että olen ylemmyydentuntoinen. En pysty haistelemaan ja katselemaan lihoja sillä se kuvottaa ja traumatisoi minua, näin tapahtuu myös jos olen yksin eikä ole ketään jota kohtaan tuntea ylemmyyttä.

Mielestäni lihaanit ovat paljon enempi ylemmyydentuntoisia, hehän ylentävät itsensä eläinten yläpuolelle ja katsovat olevansa oikeutettuja aiheuttamaan eläimille kärsimystä koska eläimet ovat alempitasoisia. Puhuvat luonnonjärjestyksestä ja ravintoketjusta. Lihaanit ahmivat eläimen ruumista kuin leijona konsanaan, mielestäni tämä on eläimellistä, ei se että tekee viisailla aivoillaan sen päätöksen että jättää kärsimyksen lautaseltaan pois. Tämä erottaa meidät eläimestä. Ihmisen tasolla oleva ihminen tekee sivistyneen ja kehittyneen ihmisen valintoja, eläimen tasolla oleva ihminen tekee eläimen valintoja.

Kyllä sunkin aterioiden vuoksi on tapettu paljon elämää, muun muassa raivaamalla peltoja ja torjunta-aineilla. Että otapas se sädekehän pois pääsi päältä.

Vierailija
5578/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sunkin aterioiden vuoksi on tapettu paljon elämää, muun muassa raivaamalla peltoja ja torjunta-aineilla. Että otapas se sädekehän pois pääsi päältä.

Mieti kuinka moninkertaisesti täytyy tuhota elämää, että ensin raivataan peltoja eläinrehuks ja sitten kasvatetaan häkeissä ne eläimet ja syödään. Yhden lihakilon valmistamiseen tarvitaan tuhansia litroja vettä ja kymmeniä kiloja rehua.

Vierailija
5579/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä vege juhlaruokana on vaatimaton eväs ja surkea suoritus juhlan järjestäjältä.

Vierailija
5580/6229 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti kuinka moninkertaisesti täytyy tuhota elämää, että ensin raivataan peltoja eläinrehuks ja sitten kasvatetaan häkeissä ne eläimet ja syödään. Yhden lihakilon valmistamiseen tarvitaan tuhansia litroja vettä ja kymmeniä kiloja rehua.

Niin? En ole sitä kieltänyt. Totesin vaan, että kyllä niiden kasvisten tuotantoon menehtyy vuosittain paljon eläimiä. Entä ne puimureiden alle jääneet jänikset ja muut pienet söpöt metsän eläimet? Eivät ne selviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä