Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
4341/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegesafka on epäterveellistä paskaa ja vegaanit päällekäyvän aggressiivisia ideologiansa pakkotuputtajia.

Ei ihme että ap ja muut hörhöt saa pahaa silmää kun ei osata käyttäytyä.

Kaikkien ei tarvitse vegaaniruoasta tykätä, mutta on aika moukkamaista niputtaa kaikki ruoka samaan nippuun. Ihan sama kuin sanoisi, että kaikki liharuoka on pahaa, koska se on niin mausteista. 

Itse olin vähän aikaa sitten vegaaniystävilläni kylässä. Ruoka oli niin hyvää, että harvoin olen niin hyvää syönyt. Erilaisia kotonaleivottuja leipiä, missä oli siemeniä ja pähkinöitä, itsetehtyä hummusta, riisiä ja kukkakaalicurrya, porkkanalaatikkoa. Jälkkäriksi oli mustikkapiirakkaa ja itsetehtyä vaniljakastiketta. Aivan ihanaa.

Vierailija
4342/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei taas ymmärrä kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Lihaani on sellainen henkilö joka suhtautuu eläimen lihaan ja eritteisiin pakkomielteisesti ja fanaattisesti ja joka menee suhteettoman raivoisaan tilaan jos joka aterialla ei ole lihaa ja eritteitä tarjolla. Hän ei pysty esim. juomaan kahvia ilman eritteitä.

Lihaanilla on obsessio tai fetissi sian pyllyyn ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa.

Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy...anna palaa! Kansa vaatii lisää loistavaa argumentointiasi!

Kiitos! Itseasiassa olen juuri hakemassa kolumnistin virkaa Perä-Posion Sanomista.

Suosittelen sinulle lämpimästi Netflixistä Jeffrey Dahmer -sarjoja. Löydät sieltä sukulaissielusi! Jeppe säilöi purkkeihin miesten sukupuolielimiä, jotenkin tulit siitä mieleeni! Maistuis varmaan sullekin!

En ole yllättynyt, että katsot Netflixiä. Kokeilisit välillä lukea jotakin. Kirjastoista saa lainata kirjoja ilmaiseksi, jos itsellä ei ole rahaa ostaa niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4343/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää porkkanan jyrsijät ja ylipäätään vihreät on säälittäviä ideologiansa sokaisemia tolloja jos ihan suoraan sanotaan

Tämähän se ajattelutapa usein on teillä kouluttamattomilla ja junteilla yleensä. Kasvisruoka on tulevaisuutta, pitäisi olla nykyhetkeä ja se ei muuksi muutu, vaikka te analfabeetit sitä kuolutta eläintä laihoin perusteluin syötte.

Mitä tekee jollain yliopiston koulutuksella, sillä pääsee johonkin kirjaston suojatyöpaikkaan kolmen tonnin palkalla murjottamaan.

Mä ole amispohjalta yrittäjä ja tienaan sen 65 tonnia vuodessa vaikka teen nelipäiväistä viikkoa  ihan normitunneilla. Saan lisäksi kaikki vaatteet auton ja vieläpä ruokanikin keploteltua vähennyksiin. Mites sulla tämä asia on hoidettu, kituutatko jossain säälittävässä suojatyöpaikassa hikisellä kolmentonnin liksalla aamusta iltaan pomoa nuoleskellen.. Pystyisitko edes tekemään oikeata työtä?

Minulla on puhdas omatunto ja kun syön ruokaani nautin siitä suuresti kun tiedän että yksikään eläin ei ole kärsinyt hirveitä tuskia minun ruokani vuoksi. Sitä tunnetta sinä et rahalla saa. Se tunne on yksi parhaista asioista elämässä.

Sivistystäkään ei rahalla saa. Eikä älykkyyttä.

Kun siinä noin kiillottelet sädekehääsi, niin kerropa huviksesi mitä syöt päivittäin?

Jees.

Aamiainen: kaurapuuro, marjasmoothie jossa tujaus hamppuproteiinia, kauralatte

Lounas: peruna, salaattia, naurista  ja/tai muita kasviksia kuten kaalia, porkkanaa, lisäkkeenä jauhiskastike jossa esim. hernistä tai vöneriä tai nyhtökauraa

Välipaloja hedelmä, ruisleipää

Päivällinen esim. papupata tai vaikkapa makaronilaatikko

Enkä kiillotellut sädekehää, kerron vaan aidon onnellisuuden tunteen mikä tulee kun syö väkivallatonta ruokaa. Olen itsekin ollut ennen lihaani niin en edes voi kiillotella sädekehää.

Kaikki ovat olleet jo ennen syntymäänsä "lihaaneja" nauttien ravintonsa äidin istukan kautta. Ja heti syntymän jälkeen äidinmaitoa. Kukaan ei tänne maailmaan ole vielä syntynyt vegaanina. 

Äidinmaito ei tosiaan ole vegaanista, siinä tapauksessa, että nainen saatettu raskaaksi väkisinmakuulla, lapsen synnyttyä lapsi otettu pois, nainen pidetty lypsykoneessa niin kauan kuin maitoa tulee ja sitten alkaa aloitetaan alusta. Tälläistä äidinmaitoa tuskin antaisit lapsellesi ja varmaan nyt ymmärrät miksi imettäminen on vegaanista ja maitoteollisuuden tuotteet eivät.

Äidinmaito on eläinperäistä eikä siten voi olla vegaanista.

Se on ihmisperäistä ja ihmiselle tarkoitettua, toisin kuin eläinperäinen lehmänmaito.

Ihminen on eläin.

Vierailija
4344/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt.... Mikä ju.....uta on LIHAANI??? Eläissäni kuullut typerämpää sanaa mut nyt kuulin/luin. Sillon ennen kun kaikki oli paremmin oltiin SEKASYÖJIÄ. Tarkoittaa että syödään kaikkea. Eihän kukaan syö 100% pelkkää lihaa??

Lihaani on sellainen henkilö joka suhtautuu eläimen lihaan ja eritteisiin pakkomielteisesti ja fanaattisesti ja joka menee suhteettoman raivoisaan tilaan jos joka aterialla ei ole lihaa ja eritteitä tarjolla. Hän ei pysty esim. juomaan kahvia ilman eritteitä.

Lihaanilla on obsessio tai fetissi sian pyllyyn ja haluaa sitä pakonomaisesti suuhunsa.

Minä tunnen kuinka vauhti kiihtyy...anna palaa! Kansa vaatii lisää loistavaa argumentointiasi!

Kiitos! Itseasiassa olen juuri hakemassa kolumnistin virkaa Perä-Posion Sanomista.

Suosittelen sinulle lämpimästi Netflixistä Jeffrey Dahmer -sarjoja. Löydät sieltä sukulaissielusi! Jeppe säilöi purkkeihin miesten sukupuolielimiä, jotenkin tulit siitä mieleeni! Maistuis varmaan sullekin!

En ole yllättynyt, että katsot Netflixiä. Kokeilisit välillä lukea jotakin. Kirjastoista saa lainata kirjoja ilmaiseksi, jos itsellä ei ole rahaa ostaa niitä.

Hehe, etkö parempaan pysty? Inhoatko itseäsi koska syöt lihaa? 

Minulla ei itseasiassa ole Netflixiä eikä edes televisiota. Sen sijaan minulla on oma kirjasto.

Olet mielessäni samalla tasolla kuin Damer, ihmettelen suuresti teidän molempien etovaa ruokavaliota. Miksi aiheuttaa kärsimystä moisen vastenmielisen ruoan vuoksi, en käsitä.

Itse söin juuri aivan ihanan vegaanisen aterian, voi että voi olla ruoka hyvää! Ja mikä parasta, yksikään eläin ei kärsinyt ruokani vuoksi!

Vierailija
4345/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää oikeesti kuin helvetin säälittävää että täällä joku 20+ lihajunttia päivästä toiseen rinkirunkkaa antivegaanista paskaansa :D jokasessa vegaaneita haukkuvassa kommentissa 20 ylä-ääntä. Ei helvetti miten aivokuollutta porukkaa. No, naurut näistä saa ainakin.

Pakottaako joku sinut lukemaan tätä ketjua päivästä toiseen vai teetkö sen ihan vapaaehtoisesti? Mietin vaan kuka se säälittävä onkaan...

Vierailija
4346/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hääpari sai lahjaksi?

Vierailija
4347/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan ensi kesän häissä vain lihanismiin sopivia ruokia. Häät on minun ja vaimoni päivä, joten häät saa olla meidän näköiset. Vieraat voi käydä ennen häihin tuloa vaikka apsilla syömässä tai palata apsin kautta kotiin.

Vierailija
4348/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehe, etkö parempaan pysty? Inhoatko itseäsi koska syöt lihaa? 

Minulla ei itseasiassa ole Netflixiä eikä edes televisiota. Sen sijaan minulla on oma kirjasto.

Olet mielessäni samalla tasolla kuin Damer, ihmettelen suuresti teidän molempien etovaa ruokavaliota. Miksi aiheuttaa kärsimystä moisen vastenmielisen ruoan vuoksi, en käsitä.

Itse söin juuri aivan ihanan vegaanisen aterian, voi että voi olla ruoka hyvää! Ja mikä parasta, yksikään eläin ei kärsinyt ruokani vuoksi!

Sinä teet nyt vahvistamattomia oletuksia minusta ja ruokavaliostani. Projisoit myös nähdäkseni aika vahvasti omaa itseinhoasi muihin.

Vierailija
4349/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerkko kirjoitti:

Ei nää jonnet enää tajua mitä tarkoittaa VIERAANVARAISUUS. Selitän rautalangasta kun ei papuhuurujen läpi mene pääpointti perille.

Ensinnäkin, häät ovat juhlat jotka toivon mukaan pidetään vain kerran elämässä.

Toiseksi, harvoin molemmista suvuista (tuskin koskaan) tulee kokoontumaan yhtä paljon ERILAISIA, ERI IKÄISIÄ, etenkin suvun vanhemmat kuuluisi ottaa huomioon ilman muuta. Mihin on hävinnyt kunnioitus vanhempia kohtaan? Entä lapsia,allergikkoja? Ei oma mummini,87v, halua sieni-tofupiirakkaa tai mantelimaitoa.

Kunnioitusta peliin ja tilannetajua! Olisi voinu edes JOKU vaihtoehto olla normaaleillekin. Ja se oikea maito,herranjumala sentään.

Ikaffe on paremman makuista kuin lehmän maito. Monissa kahviloissa ei muuta olekaan. On vain asennevamma vaatia lehmäntissieritettä juomaansa.

Sinä alat olemaan jo todella hupaisa eritteittesi kanssa :) Relaa vähän.

Jospa vegaani söisi hieman lihaa, niin ehkä vähemmän vituttaisi. Uskonnollinen aate vain kieltää.

Vierailija
4350/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua. Täällä on ollut paljon kirjoittelua lapsettomista häistä. Aina todetaan, että jos ei lapsenvahtia, niin sitten ei mene, jos ei lapsettomat häät miellytä. Että jokaisella on oikeus järjestää sellaiset häät kuin haluaa. Mutta ruokaan se ei näytä pätevän. Ruokatarjoilussa pitää luopua omista periaatteistaan ja miellyttää muita, ei tarjota ruokaa oman tyylin ja periaatteiden mukaan.

Pätee se ruokaankin, mutta vain niin päin, että vegaanit saavat tarjota vegaaniruokaa, mutta sekasyöjät eivät saa tarjota sekaruokaa.

No ei ainakaan tämän todella pitkän ketjun mukaan. Harvassa ovat olleet ne kommentoijat, joille sekasyöjänä käy kasvisruoka. 

Kasvisruoka käy, mutta ei vegaanien korvikesotkut. Niissä on aika paljon eroa.

Ei vegaaniruokaa voi mitenkään niputtaa yhteen kutsumalla korvikesotkuksi. Ihan sama, kuin sanoisi, että en missään tapauksessa syö mitään keittoa, koska en syö jauhelihaa. 

Itse en tunne yhtään kasvissyöjää tai vegaania, joka kokkailisi jotain korvikesotkuja. En kyllä oikein edes tiedä, mitä tällä tarkoitetaan, ilmeisesti jotain nyhtökauran käyttöä tms. Mitähän huonoa niissä valmisteissa sitten oikein on. Terveellisempää varmasti kuin joku 30 % rasvaa sisältävä halvin jauheliha.

Kannattaisi lukea ne tuoteselosteet, mitä ne teolliset lihankorvikkeet sisältävät.

Tällaisen kommentin saa lukea täällä aika usein.

Nyhtökaura sisältää ainakin kauraa, hernettä, härkäpapua, tomaattia, öljyä ja ihan tavallisia mausteita. 

En tajua, mitä vikaa siinäkin on.

Mitäpä niillä vegaaniaivoilla kykenisi ajattelemaan?

Vierailija
4351/6229 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanivoimaa!! kirjoitti:

Lihansyöjät ovat idixxxxxeja, eivätkä ota huomioon eläimiä ja muita ihmisiä. Vegaani tiedostaa ja ymmärtää paremmin maailmaa, eikä tuputa typeryksen tavoin raatoja syötäväksi. Jokaisen kannattaisi olla vegaani, niin ei tarvitsisi hävetä itseään. Sisimmässään ihmiset ovat kateellisia vegaaneille, jotka ovat terveempiä ja älykkäämpiä kuin heikkotahtoiset lihanmussuttajat.

Vegaanit ovat idixxxxxeja, eivätkä ota huomioon sekaaneja ja muita ihmisiä. Vegaani tiedostaa ja ymmärtää huonommin maailmaa, ja tuputtaa typeryksen tavoin rehuja syötäväksi. Jokaisen kannattaisi olla lihaani, niin ei tarvitsisi hävetä itseään. Sisimmässään ihmiset ovat kateellisia lihaaneille, jotka ovat terveempiä ja älykkäämpiä kuin heikkotahtoiset porkkanan purijat.

Vierailija
4352/6229 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ideologiavammainen tampio ei huomioi häissä normiruokailijoita, vaan tuputtaa väkisin jotain tofupalleroita ruuaksi ja mantelimössöä kahvin sekaan tavallisille ihmisille.

Uskomatonta ja tyhmää itsekkyyttä.

Mutta vegaaneilla on oikeus itsekkyyteen, koska "arvot".

Vierailija
4353/6229 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiratkin huomaavat eron vegaanisen "lihan" ja oikean lihan välillä. Kovasti ne sitä nuuhkivat, mutta eivät suostu syömään:

https://twitter.com/DrEliDavid/status/1588949419109810177

Vierailija
4354/6229 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegesafka on epäterveellistä paskaa ja vegaanit päällekäyvän aggressiivisia ideologiansa pakkotuputtajia.

Juuri näin 👍👍

Jostain oudosta syystä näitä faktoja poistellaan tästäkin ketjusta 😂

Vegehörhöjen vaahtoaminen ja rageeminen naurattaa mua ihan sairaasti. Tänään muuten jauhelihakastiketta, huomena rilliin kunnon pihviä ja samoin lauantaina🍾

Vierailija
4355/6229 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaanivoimaa!! kirjoitti:

Vegaanivoimaa!! kirjoitti:

Lihansyöjät ovat idixxxxxeja, eivätkä ota huomioon eläimiä ja muita ihmisiä. Vegaani tiedostaa ja ymmärtää paremmin maailmaa, eikä tuputa typeryksen tavoin raatoja syötäväksi. Jokaisen kannattaisi olla vegaani, niin ei tarvitsisi hävetä itseään. Sisimmässään ihmiset ovat kateellisia vegaaneille, jotka ovat terveempiä ja älykkäämpiä kuin heikkotahtoiset lihanmussuttajat.

Vegaanit ovat idixxxxxeja, eivätkä ota huomioon sekaaneja ja muita ihmisiä. Vegaani tiedostaa ja ymmärtää huonommin maailmaa, ja tuputtaa typeryksen tavoin rehuja syötäväksi. Jokaisen kannattaisi olla lihaani, niin ei tarvitsisi hävetä itseään. Sisimmässään ihmiset ovat kateellisia lihaaneille, jotka ovat terveempiä ja älykkäämpiä kuin heikkotahtoiset porkkanan purijat.

Näin on. Tiedekin sen on todennut, että aivotoiminta lakoi vilkastumaan ja aivojen koko kasvaa ja älykkyys samoin, kun ihminen oppi metsästämään lihaa ja varsinkin kun sitä opittiin kypsentämään.

Tämä oli toki pitkäaikainen evoluutio, mutta kertoo siitä että kasvisruokavaliolla olento taantuu pikkuhiljaa revoluution kautta olioksi, joka käyttää koko päivän kasvisten etsimiseen ja puputtamiseen.

Metsästävät olennot ovat luonnossakin huomattavasti älykkäämpiä kuin kasviksia käyttävät saaliinsa. Metsästäminen vaatii älyä ja myös usein sosiaalisia taitoja (sudet, isot kissapedot, valkohait jne) - näitä ominaisuuksia ei kehity olennoille jotka rauhassa märehtivät heinää.

Sama ero näkyy kyllä selvästi normaaleissa sekasyöjissa ja vegaanipoppoossa. Veget ovat järjestäen tyhmää sakkia. Kaikki.

Vierailija
4356/6229 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin 👍👍

Jostain oudosta syystä näitä faktoja poistellaan tästäkin ketjusta 😂

Vegehörhöjen vaahtoaminen ja rageeminen naurattaa mua ihan sairaasti. Tänään muuten jauhelihakastiketta, huomena rilliin kunnon pihviä ja samoin lauantaina🍾

Jos söisivät sitä oikeaa ruokaa keinoruuan sijaan, niin voisi vähemmän kiukuttaa mutta kun uskonto kieltää. Annoskateus varmaan vaivaa.

Vierailija
4357/6229 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt niin hirveää, jos kerran vuodessa syödään mukisematta ruokaa, joka poikkeaa omista tottumuksista tai ei ole mieleen. Vaatisitteko myös juustoja tai sieniä inhoavaa tarjoamaan niitä hänen inhoamiaan juustoja tai sieniä? Pakotatteko myös kauhuleffoja inhoavan katsomaan kauhuleffoja, koska sinä haluat.

Vierailija
4358/6229 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se nyt niin hirveää, jos kerran vuodessa syödään mukisematta ruokaa, joka poikkeaa omista tottumuksista tai ei ole mieleen. Vaatisitteko myös juustoja tai sieniä inhoavaa tarjoamaan niitä hänen inhoamiaan juustoja tai sieniä? Pakotatteko myös kauhuleffoja inhoavan katsomaan kauhuleffoja, koska sinä haluat.

Juusto ja sienet ovat yksi ruoka-aine, vegaanius on taas ruokavalio.

Jos joku ei halua nähdä kauhuelokuvia ja näkisin jonkun muun hyvän vaihtoehdon tai jonkun ei-mieleisen elokuvan, ei minulla ole mikään kiire ja kiukku ajaa kotiin katsomaan kauhuelokuvia.

Häissä taas ollaan pitkiä päiviä, eikä siellä kukaan ensimmäisenä lähde huonon musiikin (jos joku näin ajatteli) takia ja kuuntele autossa mieleistään. Kyllä pitkämatkalaiset silloin ruokitaan alkuruuilla, salaateilla, leivilä ja lämpimillä ruuilla. Kiva varmaan niille, jotka jäivät sinne pitkäksi aikaa koittivat selvitä yön pienen suolaisen voimin.

Vierailija
4359/6229 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit seuraavat kaikessa suurta oppi-isäänsä, Adolf Hítlerìä.

Heiltä on turha odottaa mitään järkevää, ainoastaan suu vaahdossa huutamista.  Vaarallisimmat heistä saattavat päästä vallan kahvaan kiinni, ja historia kertoo mitä silloin tapahtuu.

Älä ole hirviö, vaan syö myös lihaa kohtuudella, jookosta?

Vierailija
4360/6229 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi kivaa vaihtelua päästä vieraaksi häihin, jossa on vegaanitarjoilut.

Olen ollut nyt muutaman vuoden sisään useissa häissä, joissa on melkein järjestään samat ruoat.

Pääruokana porsaanfileetä ja uunijuureksia. Alkupalapöydässä samat salaatit ja savulohta. Hyväähän nämäkin ovat, mut miksi aina samaa.

Ihana jos joku tarjoaisi joskus häissään vaikka meksikolaista tai intialaista ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme