Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää oikeesti kuin helvetin säälittävää että täällä joku 20+ lihajunttia päivästä toiseen rinkirunkkaa antivegaanista paskaansa :D jokasessa vegaaneita haukkuvassa kommentissa 20 ylä-ääntä. Ei helvetti miten aivokuollutta porukkaa. No, naurut näistä saa ainakin.
Vegaanit eniten niitä aivokuolleita juttujaan suoltavat.
Liha-apinoiden älyn lahjat täällä on nähty moneen kertaan. Esim perus prosenttilaskut menee kilometrin verran tajunnan yli. Yritä tuollaisille sitten selittää mitään faktoja. Välillä sitä ihmettelee miten noin saatanan tyhmät ihmiset edes pärjää elossa, tuurilla kai.
Miltähän apinan liha maistuu? En oo koskaan maistanut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi hauska. Vegaanien tapa toivottaa hyvää halloweenia:
https://www.reddit.com/r/vegan/comments/yioo5k/happy_halloween_rvegan/
Ne kommentit vasta huolestuttavia oli. Onko joku oikeasti noin vieraantunut todellisuudesta? Toivottavasti saavat hoitoa harhoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi hauska. Vegaanien tapa toivottaa hyvää halloweenia:
https://www.reddit.com/r/vegan/comments/yioo5k/happy_halloween_rvegan/
Ne kommentit vasta huolestuttavia oli. Onko joku oikeasti noin vieraantunut todellisuudesta? Toivottavasti saavat hoitoa harhoihinsa.
Ne on samalla lailla todellisuudesta vieraantuneita kuten islamistit tai skientokogit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vega korvikkeet, "juusto" yms korvike on palmuöljyistä yms. Se vasta on ympäristö haitta. Sademetsiä kaadetaan öljypalmujen tieltä. Ne on pelkkiä lisäaineita ja palmuöljyä.
Ne valmisteet, mitä itse käytän, eivät kyllä sisällä ollenkaan palmuöljyä, joten ei ole pakko ostaa sellaisia. Monet keksit ja leivonnaiset, mitä kaupoissa myydään, ja ihan sekasyöjätkin niitä ostavat, sisältävät myös palmuöljyä, joten ei se mikään vegaanien ruokapiirre yksin ole.
Voista siirrytty palmuöljyyn, kun vegaanit piipittävät. Yhyy, en voi syödä keksiä X koska voi tai maito. Sitten kaikki muut kärsivät, paitsi vegaanit.
Vegaanit haluavat ratkaista nämä asiat diktatuurin tavoin. Heille ei vain kerta kaikkiaan riitä, että löytyy niitä vegaanisia vaihtoehtoja vaan muidenkin pitää mukautua kaakaovoin vaihtuessa palmuöljyyn. Ihmettelin joskus aikoinaan että miten Wiener Nougatista oli voinut tulla niin pahaa... Ei esim. ketoilijoilla tai kananmuna-allergisillakaan ole tapana tehdä käännytystyötä muille ja hieroa sitä ruokavaliota toisten naamoihin aggressiivisesti.
Vegaanit aina väittävät ettei kasvispohjaisten lihankorvikkeiden ja oikean lihan välillä pysty maistamaan mitään eroa. Kuitenkin Englannissa vegaani, joka tilasi Burger Kingissä kasvisnugetteja, tajusi heti ensimmäisellä puraisulla pistäneensä suuhunsa kananugetin, kun ravintola oli vahingossa hänen tilaukseensa niitä laittanut:
https://www.foxbusiness.com/lifestyle/vegan-woman-left-almost-tears-eat…
Muuta korvausta hän ei ravintolan hänelle aiheuttamasta kivusta saanut kuin 5 £ takaisin vääristä nugeteista. Voi poloista.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit aina väittävät ettei kasvispohjaisten lihankorvikkeiden ja oikean lihan välillä pysty maistamaan mitään eroa. Kuitenkin Englannissa vegaani, joka tilasi Burger Kingissä kasvisnugetteja, tajusi heti ensimmäisellä puraisulla pistäneensä suuhunsa kananugetin, kun ravintola oli vahingossa hänen tilaukseensa niitä laittanut:
https://www.foxbusiness.com/lifestyle/vegan-woman-left-almost-tears-eat…
Muuta korvausta hän ei ravintolan hänelle aiheuttamasta kivusta saanut kuin 5 £ takaisin vääristä nugeteista. Voi poloista.
Vegaanit huijaavat itseään. Kyllä sokeakin eron tajuaa tofunugettien ja kananugettien välillä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihan naurettavaa miten ylimielisiä jotkut häävieraat ovat siitä, kuinka toisen ihmisen häiden pitäisi jotenkin palvella hänen toiveitaan täysillä. Olen itse lihaa rakastava ihminen, mutta ei tulisi hitto vie mieleenkään nurista siitä, että jonkun häissä en saa sitä pihviä pöytään! :D Varmaan kestän sen kauheuden, ettei häitä ollut järjestetty minun lihanhimo ja miellyttäminen edellä. :D
Koittakaa kermaperseet hyväksyä, että toisen häissä tai missä tahansa juhlissa voi olla jotain sellaista, joka ei vastaa juuri sinun omia unelmiasi kaikessa. Herranen aika mitä isoja lapsia
Ihme asennekin mennä toisen häihin naama vinossa, juhlikaa sitä hääparia ja vaihtakaa asenne, niin varmasti on oikein kivaa siellä - vaihtoehtoisesti älkää sitten menkö pilaamaan toisten juhlia. Yksinkertaista.
Mulla on ollut tosi kivaa kaikissa häissä, kun olen asennoitunut juhlimaan hääparin rakkautta. Eikä ole ollut mun unelmahäät yhdetkään, kun eivät tosiaan ole minun häät - kamalaa.
Koita hyväksyä että me kermaperseet todellakin jätetään tulematta eikä pilata teidän hienojen,jalojen ja pyhien vegaanien juhlia. Jos vaikka ois vahingossa leiponut ihan aidolla voilla piirakan! Herranjestas sentään-kamalaa.
Miksi juhliin pitää mennä kestämään nälkää ja v*tutusta?
Yleensä vieraat kutsutaan nauttimaan eikä kärvistelemään ja "kokemaan avartavia kokemuksia ".
T. Edellinen 4335
Vain ideologiavammainen tampio ei huomioi häissä normiruokailijoita, vaan tuputtaa väkisin jotain tofupalleroita ruuaksi ja mantelimössöä kahvin sekaan tavallisille ihmisille.
Uskomatonta ja tyhmää itsekkyyttä.
Juhlissa halutaan pitää hauskaa ja syödä hyvin. Ei kukaan tahdo ideologista ankeuttamista.
Toivottavasti saitte huonoja ja tylsiä lahjoja.
ruokaan en ota kantaa mutta kahvin kanssa jos oli pelkästään mantelijuomaa vaihtoehtona ni hyi. en oo ainakaa ite löytäny kahviin sopivaa mantelijuomaa. kaurajuomia taas on monia oikein hyviä ja ne on käsittääkseni vegaanisia
Ois kannattanut tehdä joku esim.peruna-kasvislaatikko.Tai vaikka joku keitto.En ihmettele yhtään jos porukka kiukkuista, jos ajaa esim.200km.häihin ja tarjolla on pelkkää leipää ja salaattia.Yksi piirakka ei paljoa pelasta..Tarjoilut kuin jossain kahvikesteillä.Häät kuitenkin kyseessä.Taidatte olla todella nuoria/ naiveja vielä.
Itse olisin voinut tehdä esim. Borssi keittoa,perunasalaattia kastikkeella ja sillä savutofulla.Kukkakaali-parsakaaligratiinia.Makaronilaatikkoa,jollain vegejuustolla ja soijarouheella. Sienisalaattia,vihersalaattia,tomaatti,kurkku,paprika.Ruisleipää ja kakkoa erilaisin kasvislevittein.ainakin kolmea erilaista täytettä.
Kahvipöytään täytekakkua,kolmea sorttia pipareita,mokkapaloja,persikka piirakkaa,kahvi,tee,mehu.Ainakin nyt noi.Ja EN ole itse kasvissyöjä.Mutta voin kuvitella,että ei ois porukka jäänyt nälkäiseksi mun häiden jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
Ois kannattanut tehdä joku esim.peruna-kasvislaatikko.Tai vaikka joku keitto.En ihmettele yhtään jos porukka kiukkuista, jos ajaa esim.200km.häihin ja tarjolla on pelkkää leipää ja salaattia.Yksi piirakka ei paljoa pelasta..Tarjoilut kuin jossain kahvikesteillä.Häät kuitenkin kyseessä.Taidatte olla todella nuoria/ naiveja vielä.
Häihin yleensä panostetaan reippaasti. Varataan koko päivä, matkustetaan satoja kilsoja, hankitaan juhlatamineet, lahja, koiranhoitaja.
Vähintä mitä voi odottaa vastineeksi on hyvä tarjoilu ja ohjelma, sis. tanssia.
Mä luulen valituksen koskevan enemmän tarjoilun määrää, ei niinkään vegaaniutta lukuun ottamatta kahvimaidon puutetta. Kyllä monet tuntemani vegaanit ymmärtävät sen kahvimaidon tärkeyden vieraille, ja siihen moni sekasyöjä on tyytyväinen, vaikka tarjottavat olisivat muuten vegaanisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vegaani ja tulen olemaan kitisetpä tai itketpä miten paljon tahansa. Minä pelastan olemalla vegaani kuukaudessa 30 eläimen hengen, eli 360 eläimen hengen vuodessa. Sinun vuoksesi puolestaan kuolee 30 eläintä kuukaudessa, Oletko ylpeä! Onko hyvä mieli?
Täh? Miten paljon sinä oikein söit lihaa aikaisemmin?
Itse syön ehkä 200-300 grammaa päivässä lihaa. Siitä ei tule edes kokonaista kanaa. Mieti uudestaan, miten paljon pitäisi syödä lihaa, että oikeasti tappaisi 30 kokonaista eläintä kuukaudessa. -eri
Minä syön viikossa max 300 g kanan lihaa ja 600 g kalaa. Kuinka kova on vegaanin lihanhimo, syökö hän kaukaa rahdattua lihankorviketta satoja kiloja kuussa? Mietin, että aika moni lintu on menettänyt henkensä niiden lentokoneiden edessä. Kuinka monta pientä ötökkää on mennyt alas salaatin mukana?
Siihen on laskettu myös kaikki kukonpojat jotka silputaan elävältä kun niillä ei tehdä mitään. Munantuotannon sivutuote nääs. Samoin vasikat joita maitoteollisuus tuottaa. Sekä myös kalat. Silakkafile on 40 g. Sinä siis tapatat jo 66 silakkaa kuussa.
Mistä sinun kalasi lennätetään, mistä soijasi lennätetään, mistä syömiesi kanojen soija lennätetään, nuo kanathan syövät soijaa monta kertaa enemmän kuin yksi vegaani. Katsopa varsin ostamiesi tuotteiden alkuperämaa, harva niistä on suomalainen.
Syön vain lähellä tuotettua eettisesti ja lähiruualla ruokittua luomukanaa, naapuri kalastajan kalastamaa kalaa. En kannata ollenkaan tänne kaukaa rahdattuja tuotteita, ovat ne sitten ruokaa tai muita hyödykkeitä. Syön joskus myös Ylämaan karjaa, jota toinen naapurini kasvattaa. Soijaa en syö eettisistä syistä ollenkaan. Enkä täten myöskään eläimiä, joita ruokitaan soijalla. En kannata tehotuotantoa, joten syömieni kanojen vuoksi ei ole tarvinnut tappaa yhtäkään kukkopoikaa. En syö mitään Suomeen lentokoneilla rahdattua, kuten suklaata, kahvia tai ulkomaisia hedelmiä tai vihanneksia. Eettisistä syistä.
Mitkä ovat nämä eettiset syyt miksi et syö ulkomaisia hedelmiä? Avokadon ymmärrän mutta esim. eurooppalaiset hedelmät? Tiedoksesi, niitä ei tuoda lentokoneella vaan laivarahdilla joka on ekologisempaa kuin eläintuotanto Suomessa. Suklaata ja kahvia saa reiluna nykyisin tosi helposti. Ihmisten syötävä soija kasvaa Euroopassa joten en ymmärrä soijan demonisointia.
Etkö syö ollenkaan kananmunia? Ne kukonpojat tapetaan kananmunien tuotannossa sillä kukonpojat eivät muni joten ne tuhotaan hyödyttöminä.
Itselläni on pieni kanala, josta saan riittävästi munia. Yhtäkään kukonpoikaa ei niiden munien takia ole tapettu. Tervetuloa maaseudulle!
Sepäs hienoa! Kanat ovat kivoja eläimiä! Mitä kukonpojille sitten tapahtuu teidän munantuotannossa?
Minä haluaisin tuollaisia munia perheenjäsenelleni joka on lihaani, hän pitää kananmunista. Ostan hänelle luomua kun ei parempaakaan ole tarjolla.
Mille kukonpojille?
Niille jotka eivät muni. Osasta munista kuoriutuu naaraspuolisia kanoja jotka munivat ja osa taas urospuolisia jotka eivät muni. Ne ovat lihaanille tarpeettomia joten ne silputaan lihamyllyssä elävinä.
Öh...olisikohan niin, että ne kukonpojat eivät koskaan pääse kuoriutumaan kun ne munat syödään?
Viilaat itseäsi linssiin. Ihan samalla lailla ne kuoriutuu kuin naaraspuolisetkin kanat.
"Koska kananmunien tuotannossa kukkoja ei tarvita, kukonpojat tapetaan heti kuoriutumisen jälkeen. Niitä ei kannata lihottaa ruoaksi, kirjoittaa HS:n toimittaja Katarina Baer."
https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000002840117.html
"Munijakanojen isovanhemmat kuljetetaan Suomeen ulkomailta. Näiden jälkeläiset päätyvät niin kutsuttuihin siitoshalleihin, joissa kanat munivat hedelmöitettyjä munia. Munat siirretään hautomoihin, joissa tiput kuoriutuvat vajaan kolmen viikon päästä laatikoihin. Hautomon työntekijät kauhovat laatikoista pienet linnunpoikaset liukuhihnalle. Liukuhihnalla työntekijät erottelevat kanan- ja kukonpojat toisistaan. Kukkopojat heitetään takaisin liukuhihnalle, joka vie ne hiilidioksidisäiliöön tai silppuriin.
Kukkopoikia ei munantuotannossa tarvita, joten ne tapetaan. Vastakuoriutunut linnunpoikanen sietää hiilidioksidia paremmin kuin vanhempi lintu, joten taintumiseen ja kuolemaan kuluu pidempi aika.
Sairaat, vammautuneet elävät linnut sekä kuoriutumattomat munat heitetään silppuriin, jossa ne silppuuntuvat kuoliaaksi. Kananpoikaset rokotetaan ja sullotaan laatikoihin. Ne jatkavat matkaansa nuorikkokasvattamoihin. Nuorikkokasvattamoissa lintuja pidetään 14–16 viikkoa, minkä jälkeen ne lähetetään kanaloihin."
https://oikeuttaelaimille.fi/tuotantoelaimet/kanat-hakeissa-ja-luonnossa
Väännän sinulle nyt rautalangasta miksi kukkopoikia ei tule, koska me syömme kaikki munat. Onko vaikea ymmärtää?
- Se kanalanpitäjä
Mistä te saatte uusia kanoja jos ikinä ei yksikään kananmuna kuoriudu? Ei ne nyt sentään ikuisesti kanat elä, älä nyt viitsi. Nyt meillä on kana ilman munaa, hallelujaa!
Kanalamme on pieni, siellä on vain 8 kanaa ja kukko. Emmekä kasvata kanalan kokoa, joten emme tarvitse tipuja.
Kana voi elää jopa 15 vuotiaaksi, meillä vanhin on ollut 10 vuotias. Ja yhden kanan kuollessa saamme naapurilta nuoren kanan tilalle.
Minne se naapuri laittaa ei-toivotut kukonpojat?
Tuollaiset kotikanalat on mielestäni ok mutta jos se vaan tapahtuu ilman kukonpoikien silppuamista. Ei sellainen varmaan sinunkaan mielestä ole ok.
Miehiä vihaavat vegaaninaiset hokevat koko ajan niistä kukonpojista ja niiden oikeuksista. Harmittaa, kun synnyin ihmiseksi ja vieläpä miespuoliseksi sellaiseksi.
Olisin jättänyt suosiolla vegaanihäät väliin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin voinut tehdä esim. Borssi keittoa,perunasalaattia kastikkeella ja sillä savutofulla.Kukkakaali-parsakaaligratiinia.Makaronilaatikkoa,jollain vegejuustolla ja soijarouheella. Sienisalaattia,vihersalaattia,tomaatti,kurkku,paprika.Ruisleipää ja kakkoa erilaisin kasvislevittein.ainakin kolmea erilaista täytettä.
Kahvipöytään täytekakkua,kolmea sorttia pipareita,mokkapaloja,persikka piirakkaa,kahvi,tee,mehu.Ainakin nyt noi.Ja EN ole itse kasvissyöjä.Mutta voin kuvitella,että ei ois porukka jäänyt nälkäiseksi mun häiden jälkeen..
Minä olen kasvissyöjä, mutta minusta häihin ei kuulu soijarouhemakaronilaatikko, piparit tai mokkapalat. Ihan hyviltä nuo tarjottavat kuulostavat, mutta monella makaronilaatikko on ihan arkiruokaa, eikä kuulu juhliin ainakaan pelkästään, lihattomana lisukkeena voisi mennäkin. Mutta juu, olihan nuo alkuperäiset tarjottavat aika ankeat, ihan kuin tulisi joku yllätysvieras, eikä oikein oltaisi jaksettu varautua.
Vanha ketju, mutta ap: n menu todella ankea hääkutsuille ennemmin sopiva illanistujaisiin "välipalaksi" yms. jos siis ajatuksena ollut ns ruokahäät, ei pelkkä kahvitus.
Itse olen vegaani ja kaikissa järjestämissäni juhlissa on tarjolla vain vegeruokaa, kaikki tutut tämän tietävät eikä ikinä ole kuulunut valitusta tarjoiluista. Kunhan ruokaa on monipuolisesti ja riittävästi niin jokainen varmaan saa rakennettua itselleen sopivat annokset, oli sitten kasvis- tai sekasyöjä 😊 Toki jos ruokavalioon kuuluu pelkkä liha ilman mitään kasviperäistä, niin silloin ei kannata eksyä meikäläisen järkkäämän tarjoilupöydän äärelle 😆