Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
3861/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soffe kirjoitti:

Olen itse kasvissyöjä, eli en ole (vielä) vegaani. Mutta siis paljon toki syön vegaaniruokaa ja kyllä vegaaniruoka voi olla todella maukasta! Ja pitkästi se maukasta onkin. Eihän vegaanit syö vain tofua ja linssejä :D. Toki vegaaniruuasta saa pahaakin, aivan kuten liharuuista. Kuka sekasyöjä valitsisi tarjota häissään vaikkapa maustamatonta maksakastiketta, kouluruokanakin tuttua tillilihaa tai limaista kanaviillokkia.

Jos itse joskus järkkään häät tai muut juhlat, tarjoan tasan tarkkaan vegaaniruokaa/kasvisruokaa. En minä ala ostamaan tapettujen eläinten kuoleita ruumiinosia omaan pöytääni vain siksi, että muille on fine elävien tuntevien eläinten käyttäminen ruokapöydässä. Sehän olisi naurettavaa ja tekisin vastoin omia periaatteitani. Kuka vaan saa olla minun puolestani lihansyöjä ja minä saan olla aksvissyöjä. Sitä en tajua, miksi minun pitäisi kasvissyöjänä tehdä omia arvojani vastaan ettei lihansyöjä kavereilla tule paha mieli? Kukaan ei koskaan ole valittanut kasvisruuistani, päinvastoin. Olen saanut monet ystäväni ja sukulaiseni kokkaamaan kasviruokia, koska ovat olleet yllättyneitä miten ilman lihaa voi aivan hyvin tehdä maukasta, ravitsevaa kotiruokaa ja juhlaruokia :).

Kasvisruoka voi olla hyvää, voi myös olla olematta. Olennaisinta olisi, että ruokaa ylipäätään on. Riittävästi. Mulla alkaa myös tökkiä se, jos kovasti mainostetaan, että tämä on _kasvis_ ruokaa tai _vegaanista_. Miksi ei voi sanoa ruokaa? Miksi pitää yrittää kerätä kuviteltuja hyväihminen-pisteitä kehuskelemalla tarjoiluiden lihattomuutta? Ei lihattoman ruokavalion noudattaminen tee kenestäkään hyvää ihmistä. Se tekopyhyys on todellavastenmielistä. Ihan yhtä vastenmielistä kuin tofu tai sienipiirakka.

Tässäkin ketjussa on lukemattomia viestejä siitä, että vegaaniruoasta on ilmoitettava jo kutsussa, jotta vieraat voivat jättää tulematta. Eli pakko on mainostaa, kun muuten syytetään mm. huijaamisesta ja vieraiden hengellä leikkimisestä (tässä ketjussa on moneen kertaan sanottu, että vegeruoka on niin allergisoivaa, että joku voi kuolla, jos ei tiedä syövänsä vegeä).

Älä viitsi vääristellä. Se ruoka vain on niin käsittämättömän pahaa, ettei siitä voi mitenkään nauttia.

Vierailija
3862/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten tehdään vegaaninen Pasta Carbonara? Viikonloppuna tulossa vegaanivieraita, ja tämä oli heidän toiveensa.

Ei vegaanit syö lihaa, joten ei tuo voi olla heidän toiveensa.

Liha tietenkin korvataan kookoslastuilla tai jollakin, mutta maku ja rakenne pitäisi saada samaksi kuin aidossa Pasta Carbonarassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3863/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soffe kirjoitti:

Olen itse kasvissyöjä, eli en ole (vielä) vegaani. Mutta siis paljon toki syön vegaaniruokaa ja kyllä vegaaniruoka voi olla todella maukasta! Ja pitkästi se maukasta onkin. Eihän vegaanit syö vain tofua ja linssejä :D. Toki vegaaniruuasta saa pahaakin, aivan kuten liharuuista. Kuka sekasyöjä valitsisi tarjota häissään vaikkapa maustamatonta maksakastiketta, kouluruokanakin tuttua tillilihaa tai limaista kanaviillokkia.

Jos itse joskus järkkään häät tai muut juhlat, tarjoan tasan tarkkaan vegaaniruokaa/kasvisruokaa. En minä ala ostamaan tapettujen eläinten kuoleita ruumiinosia omaan pöytääni vain siksi, että muille on fine elävien tuntevien eläinten käyttäminen ruokapöydässä. Sehän olisi naurettavaa ja tekisin vastoin omia periaatteitani. Kuka vaan saa olla minun puolestani lihansyöjä ja minä saan olla aksvissyöjä. Sitä en tajua, miksi minun pitäisi kasvissyöjänä tehdä omia arvojani vastaan ettei lihansyöjä kavereilla tule paha mieli? Kukaan ei koskaan ole valittanut kasvisruuistani, päinvastoin. Olen saanut monet ystäväni ja sukulaiseni kokkaamaan kasviruokia, koska ovat olleet yllättyneitä miten ilman lihaa voi aivan hyvin tehdä maukasta, ravitsevaa kotiruokaa ja juhlaruokia :).

Kasvisruoka voi olla hyvää, voi myös olla olematta. Olennaisinta olisi, että ruokaa ylipäätään on. Riittävästi. Mulla alkaa myös tökkiä se, jos kovasti mainostetaan, että tämä on _kasvis_ ruokaa tai _vegaanista_. Miksi ei voi sanoa ruokaa? Miksi pitää yrittää kerätä kuviteltuja hyväihminen-pisteitä kehuskelemalla tarjoiluiden lihattomuutta? Ei lihattoman ruokavalion noudattaminen tee kenestäkään hyvää ihmistä. Se tekopyhyys on todellavastenmielistä. Ihan yhtä vastenmielistä kuin tofu tai sienipiirakka.

Tässäkin ketjussa on lukemattomia viestejä siitä, että vegaaniruoasta on ilmoitettava jo kutsussa, jotta vieraat voivat jättää tulematta. Eli pakko on mainostaa, kun muuten syytetään mm. huijaamisesta ja vieraiden hengellä leikkimisestä (tässä ketjussa on moneen kertaan sanottu, että vegeruoka on niin allergisoivaa, että joku voi kuolla, jos ei tiedä syövänsä vegeä).

Älä viitsi vääristellä. Se ruoka vain on niin käsittämättömän pahaa, ettei siitä voi mitenkään nauttia.

Jos selaat tätä ketjua, huomaat, että en vääristellyt lainkaan.

Vierailija
3864/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soffe kirjoitti:

Jos selaat tätä ketjua, huomaat, että en vääristellyt lainkaan.

No nyt ymmärrän. Olet vain selaillut. Et lukenut.

Vierailija
3865/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten tehdään vegaaninen Pasta Carbonara? Viikonloppuna tulossa vegaanivieraita, ja tämä oli heidän toiveensa.

Liha tietenkin korvataan kookoslastuilla tai jollakin, mutta maku ja rakenne pitäisi saada samaksi kuin aidossa Pasta Carbonarassa.

Joo, vegaanit käyttää lihankorvikkeita, mutta ne korvikkeet ei ole mitään kookoslastuja.  Makua ja rakennetta ei saa kuitenkaan millään korvikkeilla aidoksi, vaikka vegaanit usein niin väittävätkin.  Jotkut jopa kertovat, että kukaan ei erota lihankorviketta aidosta lihasta.

On ne vegaanit harhaisia :)

Vierailija
3866/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättikö ettei vege maistu

Vierailija
3867/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei riistavegaanihäät?

Poro, hirvi, karhuja fasaani tulille

Vierailija
3868/6229 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättikö ettei vege maistu

Tuntuu, että Vegeä ei yllätä mikään, koska Vege ei tajua mistään mitään.

Vierailija
3869/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se yllätys, että saitte kuulla pahaa jälkikäteen...? Minusta se oli ihan loogista, jos ette kerran huomioineet kutsumianne ihmisiä, vaan ainoastaan omat vatsanne ja mieltymyksenne.

Vierailija
3870/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelu kirjoitti:

Jos häissä tarjotaan vegaaniruokaa, niin häälahjan yläraja on € 20,-

Noissa häissä ei tarjolla ollutkaan ruokaa, vaan onnetonta välipalaa. Jota en usko kerrotun etukäteen, koskapa vieraat antoivat negatiivista kommenttia, josta tänne tultiin avautumaan.

Tuollaisten häiden järjestäminen onkin näppärä keino saada isot lahjat halvalla ja k*sipään maine.

Vierailija
3871/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakaspalvelu kirjoitti:

Jos häissä tarjotaan vegaaniruokaa, niin häälahjan yläraja on € 20,-

Noissa häissä ei tarjolla ollutkaan ruokaa, vaan onnetonta välipalaa. Jota en usko kerrotun etukäteen, koskapa vieraat antoivat negatiivista kommenttia, josta tänne tultiin avautumaan.

Tuollaisten häiden järjestäminen onkin näppärä keino saada isot lahjat halvalla ja k*sipään maine.

Juuri noin.

Sienipiirakkaa ja riisipiirakoita.

Meillä syödään riisipiirakoita aamiaisella ja piirakka paistetaan iltapalaksi.

En lukenut kaikkia kommentteja, ja aloituskin on vuosia vanha.

Mutta minusta ongelma ei ole se, että tarjottava on ollut vegaanista (minä olen sekasyöjä) .

Tarjottavat ovat olleet aivan onnettomat!

Vaikka piirakka olisi ollut pekonipiirakka ja riisipiirakoiden päälle olisi ollut munavoita, niin silti tarjottavat olisi ollut täysin ala-arvoista HÄIHIN.

Meillä voisi olla tuollainen menu kaverien saunaillassa tai jonkun tupareissa.

Häät on kunnon juhlat, ja niissä kuuluu olla kunnon juhlaruokaa, ei tuollaista välipalaa.

Vierailija
3872/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
3873/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme ihmisiä?

Vierailija
3874/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet Pasta Carbanoran pekonista, kananmunista, parmesaanista ja kermasta, koska vegaanit ei huomaa eroa pekonin ja tempe"pekonin" välillä.

Vierailija
3875/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään se vegaanius on niin ankea, että pitää saada liharuuista vegaaninen versio. Joka päivä mätätään tehtaissa valmistettuja lihankorvikkeita. Taitaa se kiusaus olla niin suuri vegaanilla.

Vierailija
3876/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietynlainen vegaaniporukka yrittää käännyttää myös lemmikkikissojaan vegaaneiksi, vaikka ne kuolevat tauriininpuutteeseen ennemmin tai myöhemmin, koska kissat saavat tauriinia vain liharuoasta. Samantyyppinen juttu kuin siinä, että ihminen saa C-vitamiininsa ainoastaan ravinnosta. Jos ei saa, niin tulee keripukki.

Onhan niitäkin vegaaneja, jotka pakottavat lapsensa vegaaneiksi. Lapsi ei kuitenkaan kasva ilman proteiinipitoista ja täysipainoista ruokaa, johon kuuluu kotimaiset liha, kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Nämä lapset sitten ovatkin kasvaneet muualla, jos vanhemmat eivät ymmärrä tätä. 

Vihervasemmistolaiset naiset ovat pahimpia miesten ja poikien pahoinpitelijöitä. Eivät anna heille vapauksia ja päättävät, syövätkö sekaruokaa jopa kodin ulkopuolella. Yksikin vegaaninainen kielsi poikaansa koskemasta kaupassa oleviin kalastustarvikkeisiin ja joku vanha mieshenkilö sanoi, että pojastahan voi tulla kalamies. Nainen tiuski että he ovat vegaaneja. Todella sääli, että tällaiset hihhulit harjoittavat henkistä väkivaltaa.

Juu, ei mikään teinipoika syö kavereiden nähden paahdettuja kikherneitä. Kysyin teinini uudelta kaverilta, että onko jotain allergioita kun kuulin vain perheen vegaaniudesta. Kertoi syövänsä ihan samoja ruokia kuin muutkin, mutta ei tietenkään vanhempiensa nähden saati tuo kotiin kun varmasti saisi vihat niskaan. Pizzalla nuo nuoret käyvät välillä yhdessä, ja lihaa, kalaa tai juustoa tuon kaverin pizzassa yleensä on. Miksi olisin kunnioittamatta lapsen kaverin tahtoa, kun ei ole mikään allergia sanelemassa mitä voi syödä ja mitä ei.

Lapsiparka. Tuo alkaa mennä vanhemmilta jo henkisen väkivallan puolelle, kun lapset pakotetaan noudattamaan sama ismiä.

Suomessa jopa älyllisesti kehitysvammainen saa päättää polttaako tupakkaa vai eikö, syökö roskaruokaa vai ei ja juoda, vaikka olisi diabetesta ja epilepsiaa ja älykkyysikä on 6 vuotta. Teini ei sitten saa päättää edes ravintolassa, mitä haluaa syödä.

Kyllä se itseänikin ihmetyttää alan ihmisenä, että jopa täysin älyllisesti 3-vuotiaan tasolla oleva aikuinen saa päättää että peseekö hampaat, vaikkei ymmärrä syy-seuraussuhteita siitä huolimatta, että on juridisesti aikuinen. Sitten normaaliälyisellä lapsella, joka on nyt vaikkapa 10-12-vuotias, ei ole herkkupäivänäkään mahdollisuutta valita, haluaako vegaanista tai lehmänmaitoon tehtyä jäätelöä. Ihan kaupassa kuuntelin kerran sivusta, kun äiti ja lapsi olivat jäätelöaltaalla. Lapsi ilmeisesti osoitti lehmänmaitopohjaisia jäätelöitä ja kertoi, että haluaisi jonkun näistä, "ihan tunnettuja jäätelöitä" ja äiti vastasi tähän, että "ei, katso mitä kivoja vegaanisia jäätelöitä täällä on". Taisi hieman vääntämistä olla äidillä lapsen kanssa. Miksi sen lapsen tahdon kunnioittaminen koskee vain sekasyöjiä, jos lapsi haluaa vegaaniksi mutta kunnioitus ei toimi toisinpäin.

Vierailija
3877/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet Pasta Carbanoran pekonista, kananmunista, parmesaanista ja kermasta, koska vegaanit ei huomaa eroa pekonin ja tempe"pekonin" välillä.

Miksi kutsut tätä pasta carbonaraksi kun se ei sitä ole? Yhtä hyvin voisit kutsua vaikka pasta arrabiataksi, kumpikaan ei ole totta.

Vierailija
3878/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vegaaniruoka on oikein hyvä valinta. Eivät vegaanit halua kuolleita eläimiä juhlapöytäänsä. Itsekin haluaisin juhliin kasvisruoan. Sen sijaan monella tuntuu olevan asenneongelma vegaaniruokaa kohtaan. Yökitään vaikkei olla edes maistettu. Se vasta noloa onkin.

Vierailija
3879/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
3880/6229 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta Carbonara tehdään possun poskesta, jos se korvataan jollain, niin kyseessä on korkeintaan P-a-s-k-a Carbonara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme