Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Soija on ongelmallinen tuote, koska osa on sille allergisia.
Itse en ole allerginen, mutta vatsani ei sitä kestä. Tyhjenee kuin tykin kuulasta.
Saman aiheuttaa sienet. Sienille voi olla samalla tavalla herkkä kuten laktoosi-intoleranssi (trehaloosi-intoleranssi). Eli sieni-sokeri ei imeydy. Oireet, kun laktoosi-intoleranssissa.
Joku tuolla kertoili, että teki sieni-soija murekkeen, eikä osa vieraista tajunnut, että se ei ole jauhelihaa. Toivottavasti jatkossa ymmärrätte kertoa, että mitä ruoka-aineita on laitettu tarjolle. (Ko. juhlissa olisi viettänyt syönnin jälkeisen ajan vessassa...)
Vierailija kirjoitti:
noih kirjoitti:
Hyvin oli asia lääkäriry jutussa. On varmaan liikaa infoa höttövegaaneille. Toisaalta eivät tee vahinkoa kuin itselleen.
Et silti osaa referoida kyseistä juttua? Joku ketohörhökö siellä taas on päästetty kirjottelemaan.
Taino, tuskinpa sun kaltaiset tyypit edes tietää mikä on referaatti vaikka se peruskoulussa opetetaan.
Mikä ketohörhö? Kyllä aika höttöä näyttää olevan, mitä noissa teidän ryhmissä seuraa. Se siitä terveellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhe on hyvä hätävara tässä maailmantilanteessa. Säilyy vuosikausia ja hätätilanteessa voi syödä vaikka siltään veden kanssa. Suomen huoltovarmuuskeskuksessakin on soijarouhetta. Myös muut kuivat vegeproteiinit ovat hyviä, pavut, härkäpapurouhe, herneproteiini.
Huh mikä lista, en pysty näistä mitään syömään. Onneksi en ole keksinyt ryhtyä vegaaniksi =)
Vierailija kirjoitti:
Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.
Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.
Kas vain. Mielestäsi Asennevammaisuus on ainoastaan niillä jotka eivät noudata sinun omaksumaasi asennetta. Halloo... onko yläkerrassa ketään kotona.... eipä taida olla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisista fanaattista ideologiaa kannattavista tilaisuuksista kannattaisi jo kutsussa mainita. Suuri osa ihmisistä on sekasyöjiä, jotka pärjää jotenkuten jos tarjoilut on vaikka kasvispiirakkaa ja salaatteja, mutta siinä vaiheessa kun kahviinkaan ei saa maitoa vaan tilalla on jotain keinopaskaa, niin siitä ärsyyntyy.
Aattelepa jos menisit häihin, kutsussa ei mainita mitään, mutta koko hää"juhla" olisi jotain körttiläistä saarnausta? Alusta loppuun? Olisitko jättänyt menemättä jos olisit tiennyt? Minä ainakin. Samoin olisin jättänyt menemättä niihin juhliin joissa tuodaan vegaani-ideologiaa noin vahvasti esiin. Kirkkoon olisin voinut tulla ja sieltä suoraan kotiin.
Laittakaa nämä erikoisuudet mielellään aina jo kutsuihin, niin ne jotka tulee niin tietää mihin tulee.
Olen ollut useissa lihaani-ideologiaa fanaattisesti kannattavissa juhlissa, häissä, hautajaisissa. Ikinä ei ole ollut pöydässä minulle sopivaa syötävää. Kahvimaitoakaan ei ole ollut, olen sitten mustaa kahvia juonut. Ei se ole niin vaarallista jos ei tarjoilupöydästä ei löydy mitään sopivaa, en ole kimmastunut kuten sinä ja muuta lihaanihörhelöt 122 sivun verran. Jaxuja!
Vegaanit on ärsyttävää porukkaa, samanlaista ku kadulla päällekäyvät feissarit (monet niistä jutuista päätellen onkin vegaaneja). Se, että sinä et ole nostanut mekkalaa juhlissa joissa ei ole vegaaniruokaa, on todellinen poikkeus, piste sulle siitä. Ei täällä tavalliset ihmiset kimmastu siitä, jos vegaanit keskenään haluaa veganoida. Täällä on kritisoitu sitä aloittajan ideologiaa - miksi tavallinen ihminen selän takana kritisoi juhlia joissa on vaan vegaaniruokaa. Siksi, että koska vegaanius on (onneksi) häviävän pienen ryhmän ideologia, niin jos ei tunne hääparia hyvin eikä kutsussa mainita vegaanijuhlista mitään, niin normaali ihminen kuvittelee että hääjuhlassa on jotain ruokaa. Eikä niitä kummallisia vegaanimömmöjä. Ja ei, en tarkoita etteikö normi ihminen voisi syödä vaikka kasvispiirakkaa tai hernekeittoa, olis sitten ollut edes jotain normikasvisvaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
tiinak kirjoitti:
Soija on muutenkin ihan pa...a tuote. En edes vegaanina söisi.
No mikä siitä nyt sun mielestä paskan tekee?
MAKU. Paha maku.
lääkäriry kirjoitti:
Kasvis"maito"tuotteet on ihan virallisestikin todettu mm.palmuöljyä sisältäväksi, epäterveellisiksi litkuiksi. Kyllä siinä jää tärkeitä ravinteita puuttumaan jos on perusvegaanisella. Ottakaa edes B ja D vitamiineja. Kalaöljy voi myös vähän pelastaa. Kasvisproteiini ei imeydy samoin kun eläinproteiini, eli laskekaa että saatte tarpeeksi. Jos lihaproteiinia suositellaan 10g per painokilo, kasviproteiinia ainakin puolitoista kertaisesti (runsaasti liikkuvalle jopa tuplasti) ja eri lähteistä. Parastahan olisi jos voisi kannamunia ja maitotuotteita sekä kalaa käyttää. esim. Voi on hyvä rasvanlähde ja hyvää aivoille. Vegaanisuus vaatii perehtymistä, jotta terveys ei mene pilalle. Oireena on masennus, kilpirauhashäiriöt, unettomuus, viluisuus, kuukautishäiriöt yms.
Palmuöljyä en ole nähnyt yhdessäkään kasvijuomassa. Rypsi ja auringonkukkaöljyä on, mutta löytyy ilman niitäkin olevia vaihtoehtoja. Sen sijaan vispit, keksit, taikinat, pullat yms turhat ja epäterveelliset tuotteet sisältävät monesti palmuöljyä, mitä sekaanitkin käyttää. Vegaanit tietävät kyllä, mitä vitamiineja otetaan purkista, jos ei käytä täydennettyjä tuotteita tai syö kananmunaa, maitoa, kalaa. Ihmiset syövät muutenkin liikaa proteiinia ja on kaikkia proteiinijogurtteja ja rahkoja mitä syödään aivan turhaan. En usko, että proteiinista tulee mitään puutosta, jos syö tofua, kauraa, palkokasveja ja muita viljoja. Millä perusteella voi on automaattisesti joku hyvä rasva aivoille? Kalaöljy ja kylmäpuristetut kasviöljyt ovat varmasti parempia.
Lukekaa joskus vegeruokien tuoteselosteita! On muuten kaukana luonnollisesta! Esanssia, suurustetta, lisäainetta, E-koodia, keinotekoista sitä sun tätä. Itse välttelen lisäaineita..
Ihmisen lajiluokitus on sekasyöjä; eli syö lihaa ja kasviksia. Se on optimaalista ihmiselle.
Kaupassa kaikki vegemössöt aina punalapuilla kun ei niitä kukaan osta.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa joskus vegeruokien tuoteselosteita! On muuten kaukana luonnollisesta! Esanssia, suurustetta, lisäainetta, E-koodia, keinotekoista sitä sun tätä. Itse välttelen lisäaineita..
Ihmisen lajiluokitus on sekasyöjä; eli syö lihaa ja kasviksia. Se on optimaalista ihmiselle.
Kaupassa kaikki vegemössöt aina punalapuilla kun ei niitä kukaan osta.
Itse olen pescovegetaristi, enkä syö mitään lisäainemössöjä vaikka syön enimmäkseen vegaanisti. Kasviksia, tofua, tempehiä, palkokasveja, kauraa ja muita gluteenittomia viljoja. Ei niissä mitään turhaa ole! Luulet että kaikki veget syövät jotain pitkälle jalostettuja tuotteita päivittäin? Rasvan lähteenä kylmäpuristettuja öljyjä.
Lue ihan huviksesi, niin palmuöljyä löytyy. Myös heikosti mitään ravinteita. Tästähän on tutkimuksia. Vegaanit eivät vain usko, vaikka rautalangasta vääntää. Eläinrasvat ovat niitä rasvoja joita aivot tarvitsevat. Toiseksi vegaanit eivät syö kanamunaa, maitoa ym. mitä mainitsit. Valitettavasti eivät, monelle olisi tod.tärkeitä. Kasvisruokavalio olisikin paljon terveellisempi. Siihen kun lisäisi vielä kalan ja kalarasvat.
Vierailija kirjoitti:
Lue ihan huviksesi, niin palmuöljyä löytyy. Myös heikosti mitään ravinteita. Tästähän on tutkimuksia. Vegaanit eivät vain usko, vaikka rautalangasta vääntää. Eläinrasvat ovat niitä rasvoja joita aivot tarvitsevat. Toiseksi vegaanit eivät syö kanamunaa, maitoa ym. mitä mainitsit. Valitettavasti eivät, monelle olisi tod.tärkeitä. Kasvisruokavalio olisikin paljon terveellisempi. Siihen kun lisäisi vielä kalan ja kalarasvat.
Taidat sakoittaa edelleen sen vispin ja kasvijuoman keskenään, koska itse en ole löytänyt mitään palmuöljyä sisältävää kasviJUOMAA. Laita tuotteen linkki, jos sellainen kerta on olemassa. Itse käytän vain luomukaurajuomaa, jossa ei ole mitään öljyä. Kalaa syön välillä, mutta epäilen terveellisyyttä antibioottien yms takia. Villikala on valitettavan kallista, eikä löydy mistä tahansa kaupasta ja pitäisi vielä alkaa ruodot itse sähläämään pois.
suomen luonto en halua ostaa palmuöljyä. Googlaa tämä, niin siellä lukee miten monella nimellä palmuöljy mainitaan.
Jos tekee itse elämässään poikkeavia valintoja, niin ei pidä olettaa että kaikki muutkin yhtyisivät niihin. Oli sitten kyse ruokavaliosta tai aivan mistä tahansa asiasta. Tuo, että ette laita tarjolle normaaleja ruokia on todella halveksuvaa vieraita kohtaan, koska jyräätte omia näkemyksiänne heidän yli ikäänkuin tietäisitte muka paremmin mitä he haluavat. Aivan varmati moni suuttuisi, itse jättäisin tuollaiset häät kokonaan väliin. Ylimielistä hommaa.
Pienet määrät palmuöljyä nyt varmaan kenenkään elämää tai maailmaa sinällään pilaa, vaikkei tosiaan mistään eko- tai terveystuotteesta ole kyse. Jos jonkinlaiseen pahuusindeksiin (joo, vähän naurettavan kuulonen sana) pitäs ravintoaineita listailla niin varmaan sen listais samaan kategoriaan esim voin kanssa. Kummetkin aika pitkälti tarpeettomia niin ihmisen terveyden kuin ympäristönkin kannalta.
taina2 kirjoitti:
suomen luonto en halua ostaa palmuöljyä. Googlaa tämä, niin siellä lukee miten monella nimellä palmuöljy mainitaan.
Edelleenkään tuo ei vastaa kysymykseeni. Tiedän, että sitä on kosmetiikassa yms erilaisilla nimillä ja joissakin elintarvikkeissa missä ei mainita kasvirasva tai -öljy sanan taakse mistä kasvista se on peräisin.
Koko päivän hääjuhlan menuna on ehdottomasti liian vähän tarjottavia. Olen ollut useissa koko päivän häissä, jolloin ensin juodaan kuohuvaa/alkoholiton juoma, sitten kunnon lounaspöytä, jossa on 3-4 pääruokavaihtoehtoa, paljon salaatteja ja lisukkeita, useita leipävaihtoehtoja ja levitteitä. 3-4 eri juomaa (maito, vesi, kotikalja, mehu). Parin tunnin päästä hääkakkua, kuivakakkua, pikkuleipiä, keksejä, kahvia, teetä, vettä, mehua. Muutama tunti eteenpäin ja on iltaruokaa, jossa yksissä häissä oli kokonainen possu, toisessa sulhasen kotialueen kunniaksi mm. kalakukkoja, kolmansissa oli erilaisia pataruokia, kasvisrisottoa, paljon runsaasti leipiä. Neljänsissä häissä taas oli burger buffet, erilaisia snacksejä ja karkkibuffet.
Meillä oli häissä buffet, jossa oli erilaisia vegaanisia salaattipohjia sekä kalaa, lihaa, juustoja ym. lisukkeena erikseen. Jokainen pystyi kokoamaan mieleisen setin oli sitten vegaani, sekaani, ketoilija ibs-vaivainen tai mitä ikinä. Hyvin toimi!
Vierailija kirjoitti:
Soija on ongelmallinen tuote, koska osa on sille allergisia.
Itse en ole allerginen, mutta vatsani ei sitä kestä. Tyhjenee kuin tykin kuulasta.
Saman aiheuttaa sienet. Sienille voi olla samalla tavalla herkkä kuten laktoosi-intoleranssi (trehaloosi-intoleranssi). Eli sieni-sokeri ei imeydy. Oireet, kun laktoosi-intoleranssissa.
Joku tuolla kertoili, että teki sieni-soija murekkeen, eikä osa vieraista tajunnut, että se ei ole jauhelihaa. Toivottavasti jatkossa ymmärrätte kertoa, että mitä ruoka-aineita on laitettu tarjolle. (Ko. juhlissa olisi viettänyt syönnin jälkeisen ajan vessassa...)
Nämä on osittain tottumiskysymyksiä. Sama asia käy helposti jos ei ole pitkään aikaan syönyt mitään eläinperäistä ja sitten yks kaks syö sitä suuren määrän, elimistö lyö sen läpi koska sille sopivaa bakteerikantaa ei suolistosta löydy. Valmistusmenetelmät myös vaikuttavat ja kunnollisella kypsennyksellä usein haittoja voidaan vähentää.
Toki myös allergiat ovat olemassaoleva ilmiö ja voivat olla pahojakin, mutta aina ei ole kyse siitä.
Paha ruoka on pahaa vaikka se olis keijupölyä!
Soijarouhe on hyvä hätävara tässä maailmantilanteessa. Säilyy vuosikausia ja hätätilanteessa voi syödä vaikka siltään veden kanssa. Suomen huoltovarmuuskeskuksessakin on soijarouhetta. Myös muut kuivat vegeproteiinit ovat hyviä, pavut, härkäpapurouhe, herneproteiini.