Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin

Vierailija
08.06.2016 |

Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?

Kommentit (6229)

Vierailija
2421/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alkuun proteiiniasiasta, joka näissä vegaanikeskusteluissa usein tulee esiin. Proteiinia on kaikessa ja liika proteiini on epäterveellistä. Useimmat sekasyöjät saavat nykyään liikaa proteiinia. Proteiinilisää ei tarvita joka aterialla, ja varsinkin juhlaruoista voi vallan hyvin jättää seitanit, soijarouheet ym. mauttomat proteiinilisät pois. Minä ottaisin juhlamenun lähtökohdaksi tuoreet, laadukkaat kasvikset. Jos kasvikset eivät jollekulle maistu, vika on syöjässä.

Yksi virhe minkä minun vegaanituttavani usein tekevät tarjotessaan ruokaa sekasyöjille, on rasvan puute. Lihassa, kalassa ja maitotuotteista on luonnostaan enemmän rasvaa kuin kasvistuotteissa, joten vegaaninen ruoka kaipaa yleensä pienen öljylisän maistuakseen joltain. Suolaa ja mausteita unohtamatta.

Olen ollut vegaanisissa häissä joissa lähtökohta oli sinänsä kunnossa, ruokalajeja oli monta ja niihin oli panostettu, mutta kaikki oli rutikuivaa ja rasvatonta, hääkakkukin melkein pölysi suussa. Ihminen tarvitsee myös rasvaa eikä juhlissa varsinkaan tarvitse laskea kaloreita.

Vierailija
2422/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kirjoitti:

Kaurahäät. Kaurapuuroa, kauramaitoa, kaurapihvejä, kauramakaroonia, kaurakermaa, nyhtökauraa, kaurajäätelöä. Voi kun ihanaa.

Kyllä ois maha kipeä kun pelkkää samaa viljaa päivän syö. Soijahäät olisi myös mielenkiintoinen vaihtoehto. Tofua, soijarouhetta, soijakastiketta, soijanakkia, soijajogurttia, soijavanukasta, soijamaitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2423/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vegaanina pohtinut, että mitähän sitten, jos häitä joskus järjestetään... En haluaisi tarjota eläinperäisiä ruokia, mutta stressaa etukäteen ihmisten asennevammaisuus. Kaveriporukan suhteen ongelmaa ei ole, koska mun ikäluokalle kasvisruoka on melko arkipäivää, vaikka itse olisikin sekasyöjä. Osa kaavoihin kangistuneista sukulaisista onkin sitten asia erikseen.

Kiinnostais kuulla millainen menu aplla oli? :) Toisaalta hyvä kasvisruoka on mahtava keino muuttaa asenneita, itse olen sen avulla vahingossa käännyttänytkin pari ihmistä.

Kun kutsuu vieraita juhlaan, se ole minkään valtakunnan käännytyksen paikka. Vieraat kutsutaan viihtymään. Jos kutsujan taka-ajatuksena on, että juhlien sivutuotteena voi tarjota omaa aatemaailmaansa, voi miettiä mitä varten kutsuu ihmisiä juhliinsa. Toisaalta myöskään vieraiden ei kuulu arvostella tarjottavia. Siksi epäilen, että juttu on keksitty

Vierailija
2424/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kasviproteiinit maistuvat aivan kamalalle, ehkäpä joukossa on herkkävatsaisia, jotka eivät halua kokeilla vegaaniruokavaliota häissä. Minusta ainakin olisi ollut kurjaa, mikäli omissa häissäni joku olisi saanut vatsanväänteitä (esim. tietämättömän allergian) takia. Ei vegaaniuudessa mitään vikaa ole, itse tykkään syödä kasvispainotteisesti, mutta inhoan sitä kun omaa aatetta ruvetaan syöttämään. Minulla oli tällainen ystävä, joka monista muistutuksista tarjosi soijarouhekastiketta, vaikka tiesi että vatsani ei kestä soijaa, vaan saan siitä vatsanväänteitä. Kommentti tähän oli: No ei se varmaan haittaa, #aatteenpalo. Välit sitten viilenivät myöhemmin, ja ei - ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä välien rikkoutumisen kanssa, vaan johtui ko. ystävän välinpitämättömyydestä, hänen aatteensa olivat ne ainoat ja oikeat, minun taas väärät, koska olen sekasyöjä. 

Olen ollut alkoholittomissa häissä, eikä tullut mieleenkään, että hääpari syöttäisi omaa aatettaan. Heidän elämäänsä vaan ei alkoholi kuulu missään muodossa, ei omissa häissäkään.

Olen ollut monissa alkoholittomissa häissä, ja on ihan eri asia kuin ruokavaliot. En sentään koskaan ole ollut gluteenittomissa tai maidottomissa tai lakto-ovovegaani häissä, vaikka hääpari onkin tuota ruokavaliota itse noudattanut.

Vierailija
2425/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi maistunut ainakin, vaikka syön myös kanaa/kalaa/maitotuotteita.

Vierailija
2426/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tulee soijapohjaisista tuotteista maha kipeäksi joten ei sovi. Sen lisäksi kasvipohjaisten juomien maku on niin erikoinen, että ei ihme jos ihmiset valittaa.

Vierailija
2427/6229 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijasta saa hormooneja. 

Vierailija
2428/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ette ottaneet muita huomioon, joten älkää yllättykö huonosta palautteesta. Jos olisin ap. kaverisi, saisit omissa juhlissani syödä sitä, mitä tarjotaan tai olla ilman.

Vierailija
2429/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut kasviproteiinit maistuvat aivan kamalalle, ehkäpä joukossa on herkkävatsaisia, jotka eivät halua kokeilla vegaaniruokavaliota häissä. Minusta ainakin olisi ollut kurjaa, mikäli omissa häissäni joku olisi saanut vatsanväänteitä (esim. tietämättömän allergian) takia. Ei vegaaniuudessa mitään vikaa ole, itse tykkään syödä kasvispainotteisesti, mutta inhoan sitä kun omaa aatetta ruvetaan syöttämään. Minulla oli tällainen ystävä, joka monista muistutuksista tarjosi soijarouhekastiketta, vaikka tiesi että vatsani ei kestä soijaa, vaan saan siitä vatsanväänteitä. Kommentti tähän oli: No ei se varmaan haittaa, #aatteenpalo. Välit sitten viilenivät myöhemmin, ja ei - ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä välien rikkoutumisen kanssa, vaan johtui ko. ystävän välinpitämättömyydestä, hänen aatteensa olivat ne ainoat ja oikeat, minun taas väärät, koska olen sekasyöjä. 

Olen ollut alkoholittomissa häissä, eikä tullut mieleenkään, että hääpari syöttäisi omaa aatettaan. Heidän elämäänsä vaan ei alkoholi kuulu missään muodossa, ei omissa häissäkään.

Ihan eri asia. Alkoholi on kallista ja on ymmärrettävää, että sitä ei tarjota. Eikä raittiiden etenkään tarvi sitä miettiä. Kaikki kuitenkin syövät.

Vierailija
2430/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä vieraille kiitokirje häälahjasta: ” PASKA LEIVÄNPAAHDIN! ”

Vierailija
2431/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan yhtä junttia on tarjota pelkkää vegaaniruokaa oman ideologian varjolla kuin sekin, että lihansyöjät pitäisivät tarjoilut täysin "oman näköisenä" huomioimatta vieraiden kasvis- tai vegaaniruokavaliota. Vieraiden huomioiminen on aika ensisijaista viihtymisen kannalta, ja en ihmettele yhtään, että valituksia on kuulunut jälkikäteen.

Vierailija
2432/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko monet näistä kommentoivista sekasyöjistä tarjoilleet häissään paljonkin vegaanivaihtoehtoja? Vähän epäilen. Miksi sen pitäisi morsiusparin valintoihin vaikuttaa mitä joku Kirsi-täti tykkää syödä ellei ole kyse oikeista allergioista tai muista rajoitteista. Kyllä häät saa olla pariskunnan itsensä näköiset. Aikuiset vieraat pystyy kyllä kerran elämässään syömään ateriansa ilman jauhelihaa eikä kuole siihen kokeiluun.

Vierailija
2433/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaisitteko islamilaisissa häissä hääparin tarjoavan teille sianlihaa vain siksi että itse tykkäätte pekonista?

Vierailija
2434/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odottaisitteko islamilaisissa häissä hääparin tarjoavan teille sianlihaa vain siksi että itse tykkäätte pekonista?

On niitä muitakin lihoja kuin pekoni. Eli odottaisin tarjoavat kunnon pidot.

Vierailija
2435/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ulkomailla asuessani osallistunut islaminuskoisten häihin. Ja kyllä siellä oli tarjolla halal teurastetusta lihasta valmistettuja herkullisia liharuokia, kasvisruokia ja makeita jälkkäreitä. Tarjolla oli eri lajeja ja paljon. Ja kaikki maukasta!

Vierailija
2436/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko monet näistä kommentoivista sekasyöjistä tarjoilleet häissään paljonkin vegaanivaihtoehtoja? Vähän epäilen. Miksi sen pitäisi morsiusparin valintoihin vaikuttaa mitä joku Kirsi-täti tykkää syödä ellei ole kyse oikeista allergioista tai muista rajoitteista. Kyllä häät saa olla pariskunnan itsensä näköiset. Aikuiset vieraat pystyy kyllä kerran elämässään syömään ateriansa ilman jauhelihaa eikä kuole siihen kokeiluun.

Ap:n häissähän ei ollu tarjolla mitään ruokaa. Köyhät kahvit oli.

Kaikissa häissä, joihin olen osallistunut on ollut tarjolla kasvisruokaa, siinä ei vain ole ollut isoa kylttiä: kasvisruoka. Koska se kuuluu ihan normaalisti sekasyöjien ruokavalioon.

Kuuleeko joku vegaani tosissaan, että sekasyöjien ruokavalio sisältää vain lihaa? Vai onko tämä se märkä uni, josta unelmoitte "lihaa, ei muuta, vain lihaa"?

Vierailija
2437/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisiin häihin ei kuulu pekoni. Pekoni kuuluu englantilaiseen aamiaiseen.

Vierailija
2438/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sekaruokavalioinen, mutta olisi mahtavaa onnistua laajentamaan ruokavaliota vegaanisuuntaan tai saada maistuva vegaaninen monen ruokalajin ateria! Tämä jälkimmäinen oli hakusessa yksissä hienoissa juhlissa - ei häissä, mutta arvostetuissa ja komeissa juhlissa kuitenkin. Eli kaikki tarjoilut olivat vegaanisia ja alkottomia. Valitettavasti ei onnistunut. Vegaaniruoat eivät yksinkertaisesti maistuneet hyviltä :( Oli kuivia kvinoapyöryköitä ja salaatissa todella outoja yrttejä, joiden nimeä en edes muista. Alkottoman alkukuohujuoman jälkeen tarjolla oli vettä ja jotain kuusenkerkkätiristettä. Vaikka ihan omenamehu olisi ollut parempi vaihtoehto! Ihmisten ilmeet olivat hämmentyneet, toki kukaan ei äänekkäästi alkanut moittia ruokia. Mutta siis jos halutaan tarjota sekasyöjille vegaanista, niin suunnittelu on kyllä kaiken A ja O.

Tämäpä tämä.

Olen tämän ehkä tähän keskusteluun jo aiemmin kirjoittanut, sen verran vanha kun on. Mutta yksi ystäväni aina välillä hurahtelee vegaaniksi, sitten taas ei jaksa sitä ylläpitää jne.

Järjesti synttärinsä niin, että kaikki tarjoilut oli vegaanisia. Yleensä hänen juhlissaan on ihanat tarjoilut ja kaikki menee, nyt oli ihmeissään, miten ruokaa jäikin niin paljon yli.

No syy oli selvä. Ei ne olleet mitään juhlaherkkuja. Suurin osa oli jos nyt ei pahaa, niin ei todellakaan hyvääkään. Olin tosi pettynyt tarjottaviin, mutta toki ystäväni saa itse päättää mitä juhlissaan tarjoaa. Sen jälkeen ei onneksi ole tarjonnut vegaanieväitä.

Tosi moni asia on ihan luonnostaan vegaanista, hyviä salaatteja voi tehdä, monet herkutkin on vegaanisia. Mutta jostain syystä vegaanitarjottavissa on usein kaikkia ihmeellisyyksiä, siis yritetään tehdä jotain liharuokamaisia juttuja, jotka sitten vegaanisina maistuu ihan persiille.

Ja mun mielestä nyt vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa tarjolle vaikka sitten vaan luomumaidosta tehtyjä lisukkeita, juustoja jne. joita sekasyöjät voisi syödä.

Vierailija
2439/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö veganismi ihmisistä typeriä vai haksahtavatko ne valmiiksi kaikkein typerimmät ihmiset vegaanikulttiin? Vegaanit eivät syö jauhelihan lisäksi  mitään muutakaan lihaa, kalaa, kananmunia, juustoja  eivätkä muitakaan maitotuotteita. 

Vierailija
2440/6229 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sekaruokavalioinen, mutta olisi mahtavaa onnistua laajentamaan ruokavaliota vegaanisuuntaan tai saada maistuva vegaaninen monen ruokalajin ateria! Tämä jälkimmäinen oli hakusessa yksissä hienoissa juhlissa - ei häissä, mutta arvostetuissa ja komeissa juhlissa kuitenkin. Eli kaikki tarjoilut olivat vegaanisia ja alkottomia. Valitettavasti ei onnistunut. Vegaaniruoat eivät yksinkertaisesti maistuneet hyviltä :( Oli kuivia kvinoapyöryköitä ja salaatissa todella outoja yrttejä, joiden nimeä en edes muista. Alkottoman alkukuohujuoman jälkeen tarjolla oli vettä ja jotain kuusenkerkkätiristettä. Vaikka ihan omenamehu olisi ollut parempi vaihtoehto! Ihmisten ilmeet olivat hämmentyneet, toki kukaan ei äänekkäästi alkanut moittia ruokia. Mutta siis jos halutaan tarjota sekasyöjille vegaanista, niin suunnittelu on kyllä kaiken A ja O.

Tämäpä tämä.

Olen tämän ehkä tähän keskusteluun jo aiemmin kirjoittanut, sen verran vanha kun on. Mutta yksi ystäväni aina välillä hurahtelee vegaaniksi, sitten taas ei jaksa sitä ylläpitää jne.

Järjesti synttärinsä niin, että kaikki tarjoilut oli vegaanisia. Yleensä hänen juhlissaan on ihanat tarjoilut ja kaikki menee, nyt oli ihmeissään, miten ruokaa jäikin niin paljon yli.

No syy oli selvä. Ei ne olleet mitään juhlaherkkuja. Suurin osa oli jos nyt ei pahaa, niin ei todellakaan hyvääkään. Olin tosi pettynyt tarjottaviin, mutta toki ystäväni saa itse päättää mitä juhlissaan tarjoaa. Sen jälkeen ei onneksi ole tarjonnut vegaanieväitä.

Tosi moni asia on ihan luonnostaan vegaanista, hyviä salaatteja voi tehdä, monet herkutkin on vegaanisia. Mutta jostain syystä vegaanitarjottavissa on usein kaikkia ihmeellisyyksiä, siis yritetään tehdä jotain liharuokamaisia juttuja, jotka sitten vegaanisina maistuu ihan persiille.

Ja mun mielestä nyt vähintä mitä voisi tehdä, olisi laittaa tarjolle vaikka sitten vaan luomumaidosta tehtyjä lisukkeita, juustoja jne. joita sekasyöjät voisi syödä.

Ehkä tämä ihmetyttää vegaaneissa eniten, kun olosuhteet mahdollistavat ollaan vegaaneja ja kun se vaatisi itseltä oikeasti vaivaa, syödään liha/kalaruokia.

Uskon kuitenkin, että on vegaaneja, jotka noudattavat ruokavaliotaan aina. Heitä en ole kuitenkaan yhtäkään omassa ikäluokassani (30-40) tavannut.