Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Vierailija kirjoitti:
Mitä oli tarjolla kahvin kanssa jos oli mantelille allerginen?
Kyllä minusta vegaanitkin voisivat sen verran joustaa, että laittaisivat tarjolle myös jotakin normaalia syötävää, että ennakkoluuloisimmatkin tai kasviksille allergiset saavat jotakin syödäkseen.
Kasvisallergia???
Useat hindut on vegejä ja Daniel oli muut ei ollut. Jeesus söi mitä vaan kalaa ja apostolit mutta kaikki mitä syödään ulostuu kuitenkin. Meillä on tuttavia jotka on puoli vegejä kalaa kalastaa itse ja munia saa syödä mikä on sama kuin kana ja niiden lapset kuolaa nälissään hyvän hajuisia grillikanoja...kuola valuu suusta. Hyvin tehty kasviskeitto on hyvää ja karjan piirakka jos siinä on maitoon tehty riisipuuro. Viinirypäleet on hyviä juustojen kanssa mikä on taas lehmän maitoa. Tavallaan jos vegenä on juhlissa missä on kaikkea elukkaa voi valita välistä ne kasvikset hedelmät.Kohteliasta on kuitenkin tarjota kaikille kaikkea eli on ihmisiä jotka on kalalle allergisia silloin lihaa ja manteli on pahaa joten kauramaito on parempaa.Kahviin sopii hyvin kauramaito.Tumma sokeri.Lapsille mehuja tuoremehua.Kohteliaasti vaikka lohipiirakkaa vieressä kasvispiirakka ja lihapiirakka noin kaikille on jotain.
Vierailija kirjoitti:
AP:n jutussa oli kyse siitä, että vieraille tarjottiin hääpäivänä (KOKO PÄIVÄNÄ) piirakanpala, riisipiirakka, banaanin puolikas ja suklaakakun pala. Kahvi maistui kaurapuurolle kauramaidon takia.
Vieraat olivat juhlinnassa mukana koko päivän oman kodin aamupalansa jälkeen ja vasta hääparin poistuttua puolen yön aikaan pystyi vieraatkin lähtemään. Suurin osa sinne Heseen.
Nälkäinen helposti puhuu pahaa jälkikäteen, joten kyse ei varmastikaan ollut vegestä vaan laadusta ja määrästä. Vegenä saa pataruokia, ruokaisia salaatteja, laatikkoruokia yms. oikeasti ruokaisaakin.
Tätähän tietenkin AP:n puolustajien on vaikea käsittää.
Ap selitti tarjoilut ketjun alussa eri tavalla. Ei sanonut että olisi ollut yksi piirakanpala, yksi riisipiirakka tai yksi suklaakakun pala. Ei puhunut kauramaidosta mitään. Mainitsi muitakin ruokia kuin nämä.
Miksi muuttelet ensin sitä, mitä ap sanoo, ja sitten kommentoit omaa mielikuvitustarinaasi? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Syön lihaa , mutta kasvisruoka hyvin laitettuna on ihanaa ja maukasta. On viikkojakin, että syön vain vegeä. Ja tarvittaessa menee vaikka tartarpihvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä oli tarjolla kahvin kanssa jos oli mantelille allerginen?
Kyllä minusta vegaanitkin voisivat sen verran joustaa, että laittaisivat tarjolle myös jotakin normaalia syötävää, että ennakkoluuloisimmatkin tai kasviksille allergiset saavat jotakin syödäkseen.
Kasvisallergia???
Manteli on pähkinä lajia samoin kuin muutkin pensas ja puupähkinät on. Maissileipä on varmasti hyvää ohjeen voisi jakaa.Mansikka kiisseli ehkä lapsille.Hedelmä salaatit on hyviä mutta tosiaan monella on pähkinä allergioita.Sitten on juustot tosi herkkuja mitä voi laittaa esille niille jotka voi maitotuotteita käyttää tietysti soijavanukkaat on hyviä. Toiset ei voi juoda punaviiniä mutta valkoviiniä voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata välittää moisesta mankumisesta. Ei se ruoka mikään pääasia häissä ole ja kenenkään terveys ei vaarannu yhdestä ateriasta ilman eläinkunnan tuotteita.
Eipä noissa ap:n häissä vegaaniksi ryhtyminen olisi paljon asiaa auttanut, jos olisin saanut syödäkseni vain maissileipää, hummusta, kirsikkatomaatteja ja keksejä, kun sienipiirakkaa ja suklaakakkua en syö. Toki pätkäpaastoajana pärjään ihan hyvin syömättä vaikka koko vuorokauden, mutta häihin kutsuttuna oletan, että siellä saa myös jotain syötävää, ellei kutsussa ole erikseen sanottu, että tarjoillaan vain kahvia ja pikkupurtavaa. Otsikossa kuitenkin puhutaan vegaaniruoasta, joten tässä tapauksessa olisin olettanut tarjolla olevan edes saman verran valikoimaa kuin peruskotibileissä kavereiden kesken.
Jos kovasti on ruokarajotteita niin mahdollista on myös syödä enemmän sitä mitä voi syödä. Mun luo jos tuut kotibileisiin niin et todellakaan voi odottaa saavasi muuta kuin sipsiä ja jotain pähkinää sen juotavan lisäksi.
Joo, ei mua olis ap:n häissä haitannut ottaa lautasellista hummusta ja kirsikkatomaatteja, mutta olisin mä joka tapauksessa valittanut niukoista tarjoiluista, jos on ilmoitettu, että tarjolla on ruokaa.
Siis hummus on herne se tehdään Kik herneistä meillä kyllä on monia herneruokia hernekeitto ja papuruuat mutta ei kukaan lapsi esimerkiksi kasva pituutta pelkillä herneillä.
Herneenpalkoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata välittää moisesta mankumisesta. Ei se ruoka mikään pääasia häissä ole ja kenenkään terveys ei vaarannu yhdestä ateriasta ilman eläinkunnan tuotteita.
Eipä noissa ap:n häissä vegaaniksi ryhtyminen olisi paljon asiaa auttanut, jos olisin saanut syödäkseni vain maissileipää, hummusta, kirsikkatomaatteja ja keksejä, kun sienipiirakkaa ja suklaakakkua en syö. Toki pätkäpaastoajana pärjään ihan hyvin syömättä vaikka koko vuorokauden, mutta häihin kutsuttuna oletan, että siellä saa myös jotain syötävää, ellei kutsussa ole erikseen sanottu, että tarjoillaan vain kahvia ja pikkupurtavaa. Otsikossa kuitenkin puhutaan vegaaniruoasta, joten tässä tapauksessa olisin olettanut tarjolla olevan edes saman verran valikoimaa kuin peruskotibileissä kavereiden kesken.
Jos kovasti on ruokarajotteita niin mahdollista on myös syödä enemmän sitä mitä voi syödä. Mun luo jos tuut kotibileisiin niin et todellakaan voi odottaa saavasi muuta kuin sipsiä ja jotain pähkinää sen juotavan lisäksi.
Joo, ei mua olis ap:n häissä haitannut ottaa lautasellista hummusta ja kirsikkatomaatteja, mutta olisin mä joka tapauksessa valittanut niukoista tarjoiluista, jos on ilmoitettu, että tarjolla on ruokaa.
Siis hummus on herne se tehdään Kik herneistä meillä kyllä on monia herneruokia hernekeitto ja papuruuat mutta ei kukaan lapsi esimerkiksi kasva pituutta pelkillä herneillä.
Totta. Tästä johtuu, että esim intialaiset ovat kääpiöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:n jutussa oli kyse siitä, että vieraille tarjottiin hääpäivänä (KOKO PÄIVÄNÄ) piirakanpala, riisipiirakka, banaanin puolikas ja suklaakakun pala. Kahvi maistui kaurapuurolle kauramaidon takia.
Vieraat olivat juhlinnassa mukana koko päivän oman kodin aamupalansa jälkeen ja vasta hääparin poistuttua puolen yön aikaan pystyi vieraatkin lähtemään. Suurin osa sinne Heseen.
Nälkäinen helposti puhuu pahaa jälkikäteen, joten kyse ei varmastikaan ollut vegestä vaan laadusta ja määrästä. Vegenä saa pataruokia, ruokaisia salaatteja, laatikkoruokia yms. oikeasti ruokaisaakin.
Ap selitti tarjoilut ketjun alussa eri tavalla. Ei sanonut että olisi ollut yksi piirakanpala, yksi riisipiirakka tai yksi suklaakakun pala. Ei puhunut kauramaidosta mitään. Mainitsi muitakin ruokia kuin nämä.
Miksi muuttelet ensin sitä, mitä ap sanoo, ja sitten kommentoit omaa mielikuvitustarinaasi? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Tällaisia ihmisiä on muuten paljon. Kiinnittäkääpä huomiota.
Herneenpalkoja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästähän on paljon tutkimuksia, lapsille syötettiin pelkkiä herneitä, ja aika lyhyiksi jäivät..,ei kun. Kuka on puhunut että ruokana olisipelkkiä herneitä? Sinä.
Kinges kirjoitti:
Sipsi-kalja-vegaanit ryhmä Facessa. Huh!
Mikä huh?
Kyllä vegaanikin voi olla kiinnostunut jostain uudesta suklaasta tai jogurteista.
Ei aina ole pakko jakaa vain ja ainoastaan ruokaohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ap:n lista ruokatarjoiluista oli tämä:
"Suklaakakkua, sieni-savutofupiirakkaa, riisipiirakoita hummuksen ja kirsikkatomaattien kera, keksejä, maissileipää ja hedelmiä ja marjoja
Ap"
Aloitusviestissä sanottiin näin:
"Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?"
Jos nyt joku vahingossa kirjoitti mantelijuoman tilalla kauramaidon, niin ei ollut kovin paha moka. Eikä noista tarjoiluista nyt muutenkaan kyllä kovin monipuolista kuvaa vegaaniruoasta saa. Ja todella monet eivät syö sieniä ollenkaan eikä hyviin tapoihin kuulu mättää lautastaan täyteen pelkkää hummusta ja kirsikkatomaatteja, jos ei syö niitä vegaanisia riisipiirakoitakaan.
Pitääkö joku näitä tarjoiluja oikeasti häihin sopivina???
Kaurahäät. Kaurapuuroa, kauramaitoa, kaurapihvejä, kauramakaroonia, kaurakermaa, nyhtökauraa, kaurajäätelöä. Voi kun ihanaa.
Teet kirjoitti:
Kaurahäät. Kaurapuuroa, kauramaitoa, kaurapihvejä, kauramakaroonia, kaurakermaa, nyhtökauraa, kaurajäätelöä. Voi kun ihanaa.
Joo ja bestman menee pikkutunneilla morsmaikun kaa kaurapeltoon hässi**ään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanisesta ruuasta ei ole juhla ateriaksi.
Aika pitkälti kulttuurisidonnaista. Vegaanisesta ruoasta voi taikoa vaikka kuinka herkullista jos on taitoa. Myös perus juhlajuomat, eli käytännössä alkoholipitoiset juomat, ovat melkeinpä aina vegaanisia.
Voitko mitenkään ymmärtää?
Yrittää pakottaa agendaansa muille ja sitten vetää vegenä herneen nenään. Sitä saa mitä tilaa, turha nillittää
Vierailija kirjoitti:
Teet kirjoitti:
Joo ja bestman menee pikkutunneilla morsmaikun kaa kaurapeltoon hässi**ään.
Luomupano vegenä
Jotkut kasviproteiinit maistuvat aivan kamalalle, ehkäpä joukossa on herkkävatsaisia, jotka eivät halua kokeilla vegaaniruokavaliota häissä. Minusta ainakin olisi ollut kurjaa, mikäli omissa häissäni joku olisi saanut vatsanväänteitä (esim. tietämättömän allergian) takia. Ei vegaaniuudessa mitään vikaa ole, itse tykkään syödä kasvispainotteisesti, mutta inhoan sitä kun omaa aatetta ruvetaan syöttämään. Minulla oli tällainen ystävä, joka monista muistutuksista tarjosi soijarouhekastiketta, vaikka tiesi että vatsani ei kestä soijaa, vaan saan siitä vatsanväänteitä. Kommentti tähän oli: No ei se varmaan haittaa, #aatteenpalo. Välit sitten viilenivät myöhemmin, ja ei - ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä välien rikkoutumisen kanssa, vaan johtui ko. ystävän välinpitämättömyydestä, hänen aatteensa olivat ne ainoat ja oikeat, minun taas väärät, koska olen sekasyöjä.
Olen sekaruokavalioinen, mutta olisi mahtavaa onnistua laajentamaan ruokavaliota vegaanisuuntaan tai saada maistuva vegaaninen monen ruokalajin ateria! Tämä jälkimmäinen oli hakusessa yksissä hienoissa juhlissa - ei häissä, mutta arvostetuissa ja komeissa juhlissa kuitenkin. Eli kaikki tarjoilut olivat vegaanisia ja alkottomia. Valitettavasti ei onnistunut. Vegaaniruoat eivät yksinkertaisesti maistuneet hyviltä :( Oli kuivia kvinoapyöryköitä ja salaatissa todella outoja yrttejä, joiden nimeä en edes muista. Alkottoman alkukuohujuoman jälkeen tarjolla oli vettä ja jotain kuusenkerkkätiristettä. Vaikka ihan omenamehu olisi ollut parempi vaihtoehto! Ihmisten ilmeet olivat hämmentyneet, toki kukaan ei äänekkäästi alkanut moittia ruokia. Mutta siis jos halutaan tarjota sekasyöjille vegaanista, niin suunnittelu on kyllä kaiken A ja O.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kasviproteiinit maistuvat aivan kamalalle, ehkäpä joukossa on herkkävatsaisia, jotka eivät halua kokeilla vegaaniruokavaliota häissä. Minusta ainakin olisi ollut kurjaa, mikäli omissa häissäni joku olisi saanut vatsanväänteitä (esim. tietämättömän allergian) takia. Ei vegaaniuudessa mitään vikaa ole, itse tykkään syödä kasvispainotteisesti, mutta inhoan sitä kun omaa aatetta ruvetaan syöttämään. Minulla oli tällainen ystävä, joka monista muistutuksista tarjosi soijarouhekastiketta, vaikka tiesi että vatsani ei kestä soijaa, vaan saan siitä vatsanväänteitä. Kommentti tähän oli: No ei se varmaan haittaa, #aatteenpalo. Välit sitten viilenivät myöhemmin, ja ei - ruokavaliolla ei ole mitään tekemistä välien rikkoutumisen kanssa, vaan johtui ko. ystävän välinpitämättömyydestä, hänen aatteensa olivat ne ainoat ja oikeat, minun taas väärät, koska olen sekasyöjä.
Olen ollut alkoholittomissa häissä, eikä tullut mieleenkään, että hääpari syöttäisi omaa aatettaan. Heidän elämäänsä vaan ei alkoholi kuulu missään muodossa, ei omissa häissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina, miksi juuri vegaaniruoasta saa vatsansa kipeäksi, mutta samasta ruoasta lihan kanssa ei saa. Tässäkin ketjussa on tullut ilmi lukuisia kertoja, että sekasyöjät kertovat syövänsä enemmän vihanneksia ja kasviksia omasta mielestään kuin vegaanit, mutta jos vegaani tarjoaa kasvisruokaa, sitten sekasyöjä saa karmeat allergiat ja vatsanväänteet.
Olin äskettäin yksissä juhlissa, missä ruokatarjoilu oli vegaaninen. Siellä oli tilliperunoita, punajuuripihvejä, bearnaisekastike, kipoissa salaattiaineksia, mistä itse koota salaatti, esim. krutonkeja, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa, herkkusieniä, artisokkaa, ananasta jne. En saanut vatsaani yhtään kipeäksi. Jälkkäriksi oli jokin vaniljavanukas ja vadelmia.
Olen ollut sekasyöjänä häissä, joissa ei tarjoiltu alkoholia ja kaikki ruoka oli kasvisruokaa, ehkä jopa vegaanista, en ole varma. Ruoka oli hyvää ja valinnanvaraa oli niin paljon, että sieltä kyllä löytyi kaikille varmasti jotain mieleistä. Oli oikein hyvät juhlat ja hyvillä mielin noita häitä edelleen muistelen. Tuskin kenellekään jäi ainakaan nälkä.
Ap:n todella ankeista häätarjoiluista olisin ei-vegaanisinakin kuitenkin ollut vähintäänkin hämmentynyt.