Häissämme tarjottiin vegaaniruokaa, saimme kuulla pahaa jälkeenpäin
Vietimme häitä nyt edellisenä lauantaina. Sekä mies että minä olemme vegaaneja, jolloin tietenkin lihan tai eläinperäisten ruokien tarjoaminen ei tuntunut meille luontevalta. Ajattelimme että ihmiset ottaisivat asian positiivisena kokemuksena.
Jo suunnitteluvaiheessa isälleni asia tuntui olevan ylitsepääsemätön ongelma, asiasta tuli riitaa vielä häitä edeltävällä viikolla. Häpesi kuulema valintaamme.
Nyt jäljestä olemme kuulleet negatiivisia asioita myös ystäviemme suusta (tosin niin että selän takana oli puhuttu).
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme. Hääpäivä on edelleen meille kaunis ja ihana, inhottavaa vaan tuollainen häiden mustaaminen muiden taholta.
Onko oikeasti niin tärkeää tarjota lihaa tai kalaa häissä, onko oikeasti niin vastenmielistä kerran kokeilla kahviin mantelijuomaa?
Luulisi että aikuiset ihmiset osaisivat olla avoimin mielin ja ymmärtää että häät olivat meidän näköisemme.
Miten te olisitte kokeneet asian sekä meidän että vieraiden kannalta?
Kommentit (6229)
Me tarjoiltiin häiden johdosta kaksi pulloa viiniä, eikä kukaan valittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulema missään häissä ei ole ollut niin huonoja tarjoiluja kuin meidän häissämme.
Onnittelut vaan hääparille.
Pashat häät mutta olivat itsenne näköiset.
Morsian uhriutui ja syytti vegaanista tarjoilua, kun syynä on enemmänkin ruokalista. Jos omat ystävät ja läheiset ovat arvioineet tarjoilun noin, tuskin tuntemattomat sitä kovin ylistävät.
Hyvin tehty vegaaniruoka on todella hyvää. Kokeilkaa vegaaniravintoloita Helsingissä. Ap:n menuun olisi kannattanut lisätä jokin ruokaisasaatti ja pari erilaista piirakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tehty vegaaniruoka on todella hyvää. Kokeilkaa vegaaniravintoloita Helsingissä. Ap:n menuun olisi kannattanut lisätä jokin ruokaisasaatti ja pari erilaista piirakkaa.
Mutta olihan siellä sentään ruokaisia kirsikkatomaatteja. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset tajua että sekasyöjäkin syö jo nyt 40-50% "vegaanisesti"? Vai ettekö koskaan syö kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä jne? Kasvihernekeittoa ei ilmeisesti kukaan oo koskaan Suomessa syönyt...
Jos ei ole atkins dieetillä, niin päivä ilman eläinperäisiä tuotteita ei pitäisi olla minkäänlainen itku-potku-raivarien paikka vaikka näitä kommentteja lukiessa se ilmeisesti on saanut useammankin vetämään herneen nenään! Ai eikun anteeksi, no vetämään nenään jotain epävegaanista tietenkin, en nyt keksi luonnosta herneenkokoista eläinperäistä syötävää jolla voisi tuon sananparren korvata sekasyöjille sopivaksi.
Erikoisruokavaliot allergioiden kannalta toki tulee aina huomioida, soija ja pähkinäallergia on melko yleisiä, mutta näillekkin löytyy kasvisperäiset korvaajat jos omaa yhtään mielikuvitusta.
Samoin todella moni kaupan puolieines on jo vegaanista. Ne mainitut karjalanpiirakatkin esim. hyvin usein on. Silloin ne vedetään kyllä ihan tyytyväisenä naamaan, mutta toisen järjestämissä häissä se onkin ihan kamalaa, kun tulee liian hyvin ilmi, että kyseessä on VEGAANIHÄÄT.
Einekset, eivätkä puolieinekset kuuluu arki, saati juhlapöytään! Kuka edes tarjoaa häissään pelkkää kahvia...
Siitä olen samaa mieltä, mutta tuossa ei nyt ollutkaan siitä kysymys. Vaan siitä, että todellisuudessa moni asia on jo vegaanista, joten niitä kyllä on totuttu syömään, kun asiaa ei ajattele sen pidemmälle. Sitten asia muuttuukin ongelmaksi, kun sitä ruokaa pitää ajatella nimenomaan vegaaniruokana, eikä vain ruokana.
Eikö täällä ole jo sen tuhat kertaa todettu, että moni sekasyöjä syö oikeita kasviksia enemmän kuin tekolihoja syövä vegaani? Eli kyllä varmasti olisi kelvannut vegaaniruoka, kun se olisi oikeista kasviksista tehtyä.
Mutta kuin siellä häissä oli tarjolla vain kahvit, suklaakakkua ja sienipiirasta , niin miten tämä riittää kenellekään ruuaksi? Eivätkä ainakaan lapset syö sienipiirakkaa, ovat vetäneet kaksin käsin suklaakakkua sokerihumalaan asti ja juosseet levottomina pitkin juhlasalia, odottavat äidit hoippuvat jaksamisensa rajoilla, kun tarjottavaa ei ole ja diabeetikoille makea suklaakakku ei sovi ja heidänkin verensokerinsa alkaa laske uhkaavasti. Köyhät kahvit, niinhän täällä on sanottu. Köyhät kahvit ei ole häätarjoiluksi sopivia. Olivat sitten vegaanisia tai eivät.
Ai on ihan oikein todettu? Jos kerran näin on miksi se kasvisruoka sitten on niin kauhea ongelma? Muutenkin pidän tuota aivan täytenä paskapuheena, kunnes toisin todistatte, että sekaani söisi enemmän kasviksia, kuin pelkällä kasvisruualla elävä.
Sinun kannattaisi sitten varmasti avartaa elämääsi ja liikkua muuallakin kuin vegaanien joukossa.
En ole vegaani. Oma oletuksesi on vain yksinkertaisesti typerä, erittäin epäavarakatseinen ja luultavasti myös täysin väärä. Oman kokemukseni mukaan juurikin vegaanit syövät noita "korvikkeita" harvakseltaan. Nehän ovat pohjimmiltaan enemmän tarkoitettu sekaaniruokavalioon tottuneille. Monet näitä varmaan tarjoavat juuri siksi, kun ajatellaan että ne olisivat helppo silta siihen vegeruokaan. Tämä lähestymistapa saattaa toki olla väärä ja ehkä ne kannattaisi jättää rehellisesti pois.
Olen kasvanut vegaaniperheessä (ollut itsekin siis vegaani vuosia, en enää) ja siksi veikkaisin, että kokemukseni vegaaniudesta on laajempi kuin sinun. Kokemukseni mukaan vegaaneille maistuvat tekolihat, mutta sekasyöjät inhoavat tekolihoja. Ne eivät mitenkään ole portti vegaaniuteen, pikemminkin este. Kunnon herkullinen kasvisruoka on portti vegaaniuteen.
Jos olet kertaakaan syönyt hyvin valmistettua lihaa, et voi ikinä verrata sitä tekolihaan. Itse inhoan edelleen jauhelihaa, mutta söisin sitäkin mieluummin kuin tekolihaa. Syön vähän lihaa, enemmän kalaa ja paljon kasviksia. Suurin osa ystävistäni on sekasyöjiä ja he syövät laillani. Toki osa sekasyöjistä syö laiskasti, eineksiä ja valmista ruokaa. Mutta niin syö vegaaneistakin osa tofua ja valkoista riisiä ilman ensimmäistäkään kasvista. Kokemukseni mukaan sekasyöjät syövät vähintään yhtä eettisesti kuin vegaanit. Sekasyöjistä moni suosii lähiruokaa ja välttää kaikkea tuontiruokaa.
No kokemuksia on erilaisia. Se ei tarkoita, että sinun kokemuksesi on ainoa oikea. Sinänsä outo mielipide noista "tekolihoista" koska aika harva vegaani on koko elämäänsä edes ollut vegaani, vaan on jossain vaiheessa siihen siirtynyt. Joten jos vegaanit nimenomaan pääsääntöisesti niitä syövät, niin kyllähän se jonkinlainen porttiruoka siis on. Liha on lihaa ja kasvis on kasvista. Miksi sitä lihaan edes tarvitsee verrata? Joo ei se maistu samalta, mutta mitä sitten?
Olen syntynyt vegaaniperheeseen, joten vegaaniruuan äärellä lapsesta saakka. Ja nimenomaan liha on lihaa ja siitä saa hyvää ruokaa ja kasvis on kasvista ja siitä saa hyvää ruokaa. Kysyin siis samaa, miksi tehdä lihankorvikkeita ollenkaan? En ole ikinä kuullut ihmisestä joka sanoisi voi kun tekee mieli lihankorviketta. Sen sijaan olen kuullut monen sanovan, voi kun tekee mieli pizzaa/kesäkeittoa/karkkeja/kunnon pihviä/kukkakaalilaatikkoa/sipsejä/jäätelöä/mustikkakukkoa....
Mun tekee mieli välillä vaikka nakkikeittoa tai hodareita - ja nykyään sen saa tyydettyä ilman, että syö kuolleista tapetuista eläimistä tehtyjä nakkeja.
Totta kai valitsen mielummin vegenakin, kun sian rasvasta ja ruumiista sun muusta tehdyn nakin.
Nakit eivät kuulu ruokavaliooni, koska en pidä jauhoista tehdyistä, lisäaineita täynnä olevista tuotteista. Sen sijaan itse tehdyt tai luotettavan valmistajan lihamakkarat maistuvat! Tietenkin riistasta valmistettuna.
Makulihan kasvisnakki:
vesi, herneproteiini, kookosrasva, stabilointiaineet, mausteet, väri (rautaoksidi).
Perus markettinakki (HK Aitonakki):
liha, vesi, kamara, stabilointiaineet, odioitu suola, dekstroosi, lihaproteiini, perunakuitu, mausteet, hapettumisenestoainee, aromit sekä makkarankuorena lampaansuoli.
Aika samaa sisältöä osiltaan, EIKÄ JAUHOJA KUMMASSAKAAN.
Lihanakissa enemmän tavaraa ja lampaan kakkaputki kuorena, mutta noin muuten samankaltainen sisältö.
Stabilointiaine on suomeksi perunajauho.
kertokaa mitä syötätte ja juotatte kirjoitti:
Tuo soijarouhe on kamalaa tottumattomalle. Voi tulla ja usein tuleekin kauheita vatsanväänteitä ja suolisto-oireita, koska se soija on tottumattomalle vaikeaa sulattaa. Vastuutonta, ettet kertonut! Jollekin voi jopa maistua niin hyvin, että syö tietämättään aivan liikaa, eikä pääse seuraavana päivänä töihin, kun ei vatsa- ja suolistokipujen takia saa nukkuttua. Saisit hävetä, ettet kertonut etukäteen! Älä tee samaa virhettä uudestaan! Aina, AINA pitää kertoa tuollaisesta! Tarjoilet ehkä tavallista maitoa laktoosi-intoleraatikolle? Nautit, kun uhrisi oksentaa ja paskoo housuihinsa jo matkalla vessaan, niinkö?
Minulle on joskus tarjottu jauhelihakastiketta. Tarjoajan mieleen ei tullut kertoa, että kastikkeessa oli sientäkin. Laktoosi-intoleranssi on minulla lastenleikkiä verrattuna trehaloosi-intoleranssiin. Joskus kouluaikoina olen joutunut sairaalaan sienipihvien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruoka on tosi jees, mutta miksi kahviin ei saisi oikeaa maitoa? Kun se vaan maistuu paremmalta niin.
Jos omaa aatetta tahtoo levittää, se kannattaa tehdä huomaamattomasti ja tulla puoliväliin vastaan.
Nyt jätitte vieraiden viihtyvyyden varmistamatta hyvin itsekkäistä syistä. Halusitte pakottaa vieraat syömään jotain, mitä eivät halua. Kuin vegaani pakotettaisiin syömään karkkeja, joissa on liivatetta.
No eihän ne olisi vegaaneja, jos ne ostaisi eläinkunnan tuotteita, vaikka olisivatkin muille.
Näin itsekkäällä asenteella kuka tahansa voi järjestää häät ja tarjota niissä vain omaa mieliruokaansa.
Kukaan ei kuitenkaan tee niin, paitsi nuo kaksi vegaania.
Muut ottavat huomioon vieraiden mieltymykset ja allergiat.
Sellaiset häät, millaiset järjestäjät.
Miksi ihmeessä vegaanin pitäisi tarjota liharuokaa? Aina on ihmisiä, jotka nirsoilevat lähes kaikesta. Onko sekin itsekästä, jos ei ota ihan kaikkia nirsoilijoita huomioon? Meinaatko muutenkin, että lihaa tarjoavissa häissä hääpari tarjoaisi sellaista ruokaa, josta ei itse pidä? Joo ihan varmasti. Kyllä jokaisella on seula, että tarjotaan sitä mitä hääpari pääasiassa itse haluaa. [/quot
-
-pyörtyykö vegaporukka jos tekee lihasta ruokaa häävieraille?
-miksi vegajengille aina pitää tehdä lihansyöjien erikseen ruoka?Niinpä, vegat on nirsoja. Hääjuhlien järjestämisessä tulisi ottaa huomioon kaikki vieraat ja tarjota sellaiset vaihtoehdot, jotta on tarjolla normiruokaa, keinoruokaa vegeille ja lisäksi tuiki tuntemattomia kukaan tuskin häihinsä kutsuu, joten tiedossa olevat allergisetkin tulisi huomioida. Se on sivistynyttä ja tekee tilaisuudesta juhlavan kun kaikki ovat tyytyväisiä. Joku noista osuisi kuitenkin hääparinkin mieltymyksiin.
-Ikinähän ei tietenkään mitään ole pakko. Voit jättää ne veget kutsumatta, jos se on kynnyskysymys. Oma asenteesi ruuan suhteen on myös todella outo. Liharuoka on "normaalia" ruokaa ja vegeruoka onkin yhtäkkiä "keinoruokaa". Anteeksi mitä ihmeen keinoruokaa? Jokainen voi syödä myös niitä kasviksia. Ei ole olemassa mitään lihansyöjä ihmisiä.
-
Normiruokana en ole maininnut liharuokaa, lauseesa oli pelkkä normiruoka sana. Normiruoka on minulle lihaa, kanaa, kalaa, kalkkunaa, perunoita, riisiä, makaroonia, juureksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja jne.
Keinoruoka esim nakeiksi muokatut mitä lie sisältävät, samoin ne epämääräset lihapihvin näköiset ym mitä matkittu näyttämään alkuperäisiltä lihatuotteilta olematta sitä kuitenkaan. Kauramaito, voi jysäys, maito on tullut tähän asti kyllä lehmän utareesta ei viljapellolta.
Minulle ei ole kynnyskysymys tehdä ruokaa myös vega vieraille, mutta se ei ole niitä keinonakkeja eikä -pihvejä, kyllä menee ihan vihannes ja salaattipuolelle jota me sekasyöjätkin syömme, joten tehdään vaan sen verran reilusti salaatteja ja juuresjuttuja, jotta vegaväkikään ei jää nälkäiseksi. Tosiasia on kuitenkin, että vegaväki jaksaa kyllä huomautella tarvitsevansa ruokaa jossa ei ole käytetty eläinperäisiä aineksia. Kakuissa olen käyttänyt aina kanamunaa ja siitä en tingi, en tosin ole asiaa sanonut koska olettavat ettei ole kanmunia eikä ole kysyneet ja hyvin on kakut aina kelvanneet munista huolimatta ja ovat jopa erehtyneet reseptiä kysymään, mutta se on salainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YHYY OLEN VINKUVA BOOMERI, JOKA EI VOI YHTÄ PÄIVÄÄ ELÄMÄSTÄÄN SYÖDÄ VEGAANIRUOKAA YHYY YHYYY NYYH
No, lopeta vinkuminen ja kokeile rohkeasti kasvisruokaa. Itse olen sekaanina syönyt aina hyvin kasvisvoittoista ruokaa. Ja voin sanoa, että kasvisruoka kalan tai lihan kera on parasta ruokaa ikinä.
Ei tuolle yhyy-trollille kannata mitään sanoa. Varmaan 15-vuotias ja luulee olevansa maailman nokkelin ihminen.
Syökää veget mitä syötte ja lihansyöjät syö mitä syö. Kumpikin pitää suunsa kiinni toistensa valinnoista. Vielä kun haluaa olla ystävällinen vierailleen ja TARJOAA hänellekin sopivaa. Eikö ole helppoa?
Hienoa! Kuinka tulista ruokaa ajattelet, SHU, Scoville Heat Unit? Mulle riittää oikein hyvin 300000. Usein syön vain miedosti maustettua, 30000-50000SHU. Mutta mutta, tavallinen suomalainenhan maustaa suolalla, hitusella mustapippuria ja jauhelihamausteella, mutta minäpä en olekaan tavallinen suomalainen. Olen amatöörichiliviljelijä, ihan harrastuksena, nyt kasvamassa kahdeksaa lajia. 30 siementä, niistä lähti kasvamaan 27. Chilin viljely on hyvä harrastus, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset tajua että sekasyöjäkin syö jo nyt 40-50% "vegaanisesti"? Vai ettekö koskaan syö kasviksia, hedelmiä, marjoja, pähkinöitä jne? Kasvihernekeittoa ei ilmeisesti kukaan oo koskaan Suomessa syönyt...
Jos ei ole atkins dieetillä, niin päivä ilman eläinperäisiä tuotteita ei pitäisi olla minkäänlainen itku-potku-raivarien paikka vaikka näitä kommentteja lukiessa se ilmeisesti on saanut useammankin vetämään herneen nenään! Ai eikun anteeksi, no vetämään nenään jotain epävegaanista tietenkin, en nyt keksi luonnosta herneenkokoista eläinperäistä syötävää jolla voisi tuon sananparren korvata sekasyöjille sopivaksi.
Erikoisruokavaliot allergioiden kannalta toki tulee aina huomioida, soija ja pähkinäallergia on melko yleisiä, mutta näillekkin löytyy kasvisperäiset korvaajat jos omaa yhtään mielikuvitusta.
Samoin todella moni kaupan puolieines on jo vegaanista. Ne mainitut karjalanpiirakatkin esim. hyvin usein on. Silloin ne vedetään kyllä ihan tyytyväisenä naamaan, mutta toisen järjestämissä häissä se onkin ihan kamalaa, kun tulee liian hyvin ilmi, että kyseessä on VEGAANIHÄÄT.
Einekset, eivätkä puolieinekset kuuluu arki, saati juhlapöytään! Kuka edes tarjoaa häissään pelkkää kahvia...
Siitä olen samaa mieltä, mutta tuossa ei nyt ollutkaan siitä kysymys. Vaan siitä, että todellisuudessa moni asia on jo vegaanista, joten niitä kyllä on totuttu syömään, kun asiaa ei ajattele sen pidemmälle. Sitten asia muuttuukin ongelmaksi, kun sitä ruokaa pitää ajatella nimenomaan vegaaniruokana, eikä vain ruokana.
Eikö täällä ole jo sen tuhat kertaa todettu, että moni sekasyöjä syö oikeita kasviksia enemmän kuin tekolihoja syövä vegaani? Eli kyllä varmasti olisi kelvannut vegaaniruoka, kun se olisi oikeista kasviksista tehtyä.
Mutta kuin siellä häissä oli tarjolla vain kahvit, suklaakakkua ja sienipiirasta , niin miten tämä riittää kenellekään ruuaksi? Eivätkä ainakaan lapset syö sienipiirakkaa, ovat vetäneet kaksin käsin suklaakakkua sokerihumalaan asti ja juosseet levottomina pitkin juhlasalia, odottavat äidit hoippuvat jaksamisensa rajoilla, kun tarjottavaa ei ole ja diabeetikoille makea suklaakakku ei sovi ja heidänkin verensokerinsa alkaa laske uhkaavasti. Köyhät kahvit, niinhän täällä on sanottu. Köyhät kahvit ei ole häätarjoiluksi sopivia. Olivat sitten vegaanisia tai eivät.
Ai on ihan oikein todettu? Jos kerran näin on miksi se kasvisruoka sitten on niin kauhea ongelma? Muutenkin pidän tuota aivan täytenä paskapuheena, kunnes toisin todistatte, että sekaani söisi enemmän kasviksia, kuin pelkällä kasvisruualla elävä.
Sinun kannattaisi sitten varmasti avartaa elämääsi ja liikkua muuallakin kuin vegaanien joukossa.
En ole vegaani. Oma oletuksesi on vain yksinkertaisesti typerä, erittäin epäavarakatseinen ja luultavasti myös täysin väärä. Oman kokemukseni mukaan juurikin vegaanit syövät noita "korvikkeita" harvakseltaan. Nehän ovat pohjimmiltaan enemmän tarkoitettu sekaaniruokavalioon tottuneille. Monet näitä varmaan tarjoavat juuri siksi, kun ajatellaan että ne olisivat helppo silta siihen vegeruokaan. Tämä lähestymistapa saattaa toki olla väärä ja ehkä ne kannattaisi jättää rehellisesti pois.
Olen kasvanut vegaaniperheessä (ollut itsekin siis vegaani vuosia, en enää) ja siksi veikkaisin, että kokemukseni vegaaniudesta on laajempi kuin sinun. Kokemukseni mukaan vegaaneille maistuvat tekolihat, mutta sekasyöjät inhoavat tekolihoja. Ne eivät mitenkään ole portti vegaaniuteen, pikemminkin este. Kunnon herkullinen kasvisruoka on portti vegaaniuteen.
Jos olet kertaakaan syönyt hyvin valmistettua lihaa, et voi ikinä verrata sitä tekolihaan. Itse inhoan edelleen jauhelihaa, mutta söisin sitäkin mieluummin kuin tekolihaa. Syön vähän lihaa, enemmän kalaa ja paljon kasviksia. Suurin osa ystävistäni on sekasyöjiä ja he syövät laillani. Toki osa sekasyöjistä syö laiskasti, eineksiä ja valmista ruokaa. Mutta niin syö vegaaneistakin osa tofua ja valkoista riisiä ilman ensimmäistäkään kasvista. Kokemukseni mukaan sekasyöjät syövät vähintään yhtä eettisesti kuin vegaanit. Sekasyöjistä moni suosii lähiruokaa ja välttää kaikkea tuontiruokaa.
No kokemuksia on erilaisia. Se ei tarkoita, että sinun kokemuksesi on ainoa oikea. Sinänsä outo mielipide noista "tekolihoista" koska aika harva vegaani on koko elämäänsä edes ollut vegaani, vaan on jossain vaiheessa siihen siirtynyt. Joten jos vegaanit nimenomaan pääsääntöisesti niitä syövät, niin kyllähän se jonkinlainen porttiruoka siis on. Liha on lihaa ja kasvis on kasvista. Miksi sitä lihaan edes tarvitsee verrata? Joo ei se maistu samalta, mutta mitä sitten?
Olen syntynyt vegaaniperheeseen, joten vegaaniruuan äärellä lapsesta saakka. Ja nimenomaan liha on lihaa ja siitä saa hyvää ruokaa ja kasvis on kasvista ja siitä saa hyvää ruokaa. Kysyin siis samaa, miksi tehdä lihankorvikkeita ollenkaan? En ole ikinä kuullut ihmisestä joka sanoisi voi kun tekee mieli lihankorviketta. Sen sijaan olen kuullut monen sanovan, voi kun tekee mieli pizzaa/kesäkeittoa/karkkeja/kunnon pihviä/kukkakaalilaatikkoa/sipsejä/jäätelöä/mustikkakukkoa....
Mun tekee mieli välillä vaikka nakkikeittoa tai hodareita - ja nykyään sen saa tyydettyä ilman, että syö kuolleista tapetuista eläimistä tehtyjä nakkeja.
Totta kai valitsen mielummin vegenakin, kun sian rasvasta ja ruumiista sun muusta tehdyn nakin.
Nakit eivät kuulu ruokavaliooni, koska en pidä jauhoista tehdyistä, lisäaineita täynnä olevista tuotteista. Sen sijaan itse tehdyt tai luotettavan valmistajan lihamakkarat maistuvat! Tietenkin riistasta valmistettuna.
Ensinäkään, ihan turhaan demonisoit lisäaineita. Ei niissä ole mitään vikaa, hieno keksintö.
Se sun nakki on ollut suhteellisen älykäs, kävelevä hengittävä eläin, joka tuntee asioita kunte pelkoa ja kipua.
Aikasmoinen prosessointi on elävän sian ja sun nakin välillä, se vasta on kaukana luonnollisesta.
Nakit nyt ylipäätään ei pitäisi olla mitään arkiruokaa. Etkö ikinä herkuttele vaikka jäätelöllä tai karkilla? Kyllä sinne mahtuu muutakin, kun lisäaineetonta ruokaa.
Oliko se herkkuruokaa tuolla ylhäällä kirjoittavalla vegaanilla? Ehkä hänen teki vain joskus mieli nakkisoppaa, ja hän söi vegenakkeja. Itse en syö nakkeja, vaan lihamakkaroita, jotka on tehty riistasta, kuten kirjoitin. Sika on tuotantoeläin, riista elää villinä metsissä ja on esim. hirvi, peura jne.
Herkuttelu on asia erikseen ja herkutellessa en katso lisäaineita. Mielestäni on hyvä, että pyrkii välttämään lisäaineita suurelta osin. Ja tämä onnistuu arkena helpoiten valmistamalla ateriat ihan perus aineksista alusta alkaen itse.
Vierailija kirjoitti:
Läskiposki suomalaiset taas liikkeessä kun oikeasti luulevat et HÄISSÄ vieraiden viihtyvyys menee yli hääparin elämäntapojen :D en saatana kestä teitä pullomössö kurttuja kun ei edes yhtenä päivänä voi syödä kasviksia. HÄISTÄ on puhe eikä mistään peruskesteistä, ei kaikkia kiinnosta palvella sun jokaista toivetta. Jos te ette ikinä vaivaudu kasvissyöjien puolesta heidän kyläillessä niin miksi sitten kasvissyöjien pitäisi huomioida teitä yhtään? Eikö oikeasti yhtää hävetä olla tommonen ulisija?
Tässä käydään enimmäkseen ihan kunnioittavaa keskustelua, sinun oma kommenttisi edustaa ketjun alinta kastia, jossa vain haukutaan muita.
Yksi tärkeä pointti oli se, että hääparin tarjoama ruoka ei ollut riittävän täyttävää pitkien juhlien ajaksi. Olisihan hääpari voinut tarjota vaikka jotain maittavaa lämmintä ruokaa. Itse tykkään esim. pinaatti-pestolasagnesta, joka on täyttävääkin.
Siis ei lihaa tai herneitä vaan niistä saatua proteiinia? Varmaa, ettet oi asiaa vähän?
Envastaa kysymykseesi, kun et minulta kysynyt. Ajattelin vain, että eikö vegaanilla ole lemmikkinä esim sokeriherne kasvamassa? Tai nokkonen?
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaisi lihansyöjien ruokailuissa se, että ettekö te normaalioloissa tee tai syö mitään kasvisruokaa. Siis aina on liharuokaa, ei koskaan kasvista?
Ei kannata tahallaan ymmärtää väärin.
Ei tietenkään lihansyöjä syö aina ja joka kerta vain ja ainoastaan lihaa.
Liha on ruoan päähenkilö.
Lisukkeina perunaa eri muodoissa, eri tavoilla valmistettuja juureksia palkokasveja ja muita kasviksia.
Ja mukana punaviini- tai sienikastike.
Jälkkäriksi tiramisu tai pannacotta.
Scoville kirjoitti:
Hienoa! Kuinka tulista ruokaa ajattelet, SHU, Scoville Heat Unit? Mulle riittää oikein hyvin 300000. Usein syön vain miedosti maustettua, 30000-50000SHU. Mutta mutta, tavallinen suomalainenhan maustaa suolalla, hitusella mustapippuria ja jauhelihamausteella, mutta minäpä en olekaan tavallinen suomalainen. Olen amatöörichiliviljelijä, ihan harrastuksena, nyt kasvamassa kahdeksaa lajia. 30 siementä, niistä lähti kasvamaan 27. Chilin viljely on hyvä harrastus, suosittelen.
"Minäpä en olekaan tavallinen suomalainen". No hienoa että olet meitä muita parempi ihminen ja tulit sen tänne erikseen kertomaan. Onnea sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makulihan kasvisnakki:
vesi, herneproteiini, kookosrasva, stabilointiaineet, mausteet, väri (rautaoksidi).
Perus markettinakki (HK Aitonakki):
liha, vesi, kamara, stabilointiaineet, odioitu suola, dekstroosi, lihaproteiini, perunakuitu, mausteet, hapettumisenestoainee, aromit sekä makkarankuorena lampaansuoli.
Aika samaa sisältöä osiltaan, EIKÄ JAUHOJA KUMMASSAKAAN.
Lihanakissa enemmän tavaraa ja lampaan kakkaputki kuorena, mutta noin muuten samankaltainen sisältö.
Stabilointiaine on suomeksi perunajauho.
Kasvisnakki:
stabilointiaineet (metyyliselluloosa, karrageeni, konjakkikumi)
HK Aitonakki:
stabilointiaineet (muunnettu tapiokatärkkelys, E450)
Ei ole perunajauhoa kummassakaan
Olen sekasyöjä, mutta minulle on ihan ok, jos jossain tarjotaan vain vegaanista ruokaa. Kuitenkin jos kyseessä on juhlat, joihin on kutsuttu vähänkin enemmän ihmisiä, oletan tarjoiluissa olevan valinnanvaraa, vaikka kyseessä olisi vain kakkukahvit. Siitä ei pääse mihinkään, että ankeat häätarjoilut noissa ap:n juhlissa olisi ollut, vaikka sieni-savutofupiiraan tilalla olisi ollut savuporopiiras ja suklaakakun tilalla mansikkakakku oikealla kermavaahdolla.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaisi lihansyöjien ruokailuissa se, että ettekö te normaalioloissa tee tai syö mitään kasvisruokaa. Siis aina on liharuokaa, ei koskaan kasvista?
Ei kannata tahallaan ymmärtää väärin.
Ei tietenkään lihansyöjä syö aina ja joka kerta vain ja ainoastaan lihaa.
Liha on ruoan päähenkilö.
Lisukkeina perunaa eri muodoissa, eri tavoilla valmistettuja juureksia palkokasveja ja muita kasviksia.
Ja mukana punaviini- tai sienikastike.
Jälkkäriksi tiramisu tai pannacotta.
Kaikki ei halua syödä kuolleiden eläinten ruumiita, minä rakastan ihan pelkkää sienikastiketta ja perunaa, nams.
Tuolla hääparin minä-minä -asenteella elämä on haastavaa ja varmasti pashantäyteistä.