Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appi valitsi hautajaiset valmistujaisjuhlien sijaan

Vierailija
08.06.2016 |

Olin mä vähän hämmästynyt kun appi meni mieluummin hautajaisiin lapsenlapsen valmistujaisjuhlien sijaan. Ei siinä mitään, jokainen tekee kuten tahtoo ja meillä oli oikein hauskat juhlat siitä huolimatta. Tai ehkä juuri siksi.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kusipäinen kyllä olet ap. Hautajaisiin ei voi jälkikäteen enään mennä. Lastasi ukki/vaari voi nähdä vielä valmistujaisten jälkeenkin.

Ei mitään väliä vaikka lapsenlapsi pahoitti mielensä? Ei hänellä tällaisia isompia juhlia enää ole jos ei satu itse häitä järjestämään. Mä en ymmärrä miksi teistä kuolleen juhliminen on tärkeämpää kuin elävän.

Kyllä mä olisin skipannut etäisen tuttavan hautajaiset jos olisi ollut samaan aikaan oman lapsenlapsen juhlat.

Ehkä appi ei halunnut nähdä sinua. Pahastuiko lapsikin ihan oma-aloitteisesti vai ainoastaan sinun kohkaamisesi vuoksi?

Vierailija
22/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SIlle valmistuneelle voi (olisi voinut) lähettää lahjan ja kortin ja soittaa onnittelut, pyytää anteeksi ettei pääse jne. Joskus tilaisuudet vaan menee päällekkäin, ei sille voi mitään. Naurettavaa suuttua itse ja vielä lietsoa toisen pettymystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa samaa mieltä. Tuskin se kuollut olisi pahastunut vaikkei appi olisi mennytkään, koska ei sitä olisi saanut tietää. Elävä sen sijaan saattoi olla harmissaan.

Vierailija
24/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä oli anoppi?

Vierailija
25/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kusipäinen kyllä olet ap. Hautajaisiin ei voi jälkikäteen enään mennä. Lastasi ukki/vaari voi nähdä vielä valmistujaisten jälkeenkin.

Ei mitään väliä vaikka lapsenlapsi pahoitti mielensä? Ei hänellä tällaisia isompia juhlia enää ole jos ei satu itse häitä järjestämään. Mä en ymmärrä miksi teistä kuolleen juhliminen on tärkeämpää kuin elävän.

Kyllä mä olisin skipannut etäisen tuttavan hautajaiset jos olisi ollut samaan aikaan oman lapsenlapsen juhlat.

Kertoiko ap lapsen pahoittaneen mielensä?

Vierailija
26/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö itsekeskeisyydellä ole mitään rajaa, tässä tapauksessa ap:n? Kuolema on isompi asia kuin joku valmistujainen, varsinkin jos vainaja on ollut läheinen, esim ystävä, jonka kanssa on kuljettu yhdessä vuosikymmenet.

Ap:n kaltaisen, ikävän miniän järkkäämissä juhlissa en viihtyisi. 

Oikeesti? Kuollut tärkeämpi kuin elävä? Joo, no mulle elävät menee kyllä kuolleiden edelle. Ja satunpahan tietämään, ettei tämä vainaja ollut apen paras kaveri. 

Vierailija
27/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistunutta voi onnitella vaikka seuraavana päivänä kun taas ihmisen hautaaminen ja muistotilaisuus toiseen kertaan saattaa olla vähän hankala järjestää.

Ei voi. Koska valmistunut muutti työn perässä toiselle puolelle Suomea. Sitä paitsi ei se sitten enää ole sama asia. Jos ei viitsi tulla paikalla toisen, huomaa elossa olevan ihmisen tärkeänä päivänä niin kyllä se jotakin kertoo.

Kas kun ei toiselle puolelle maapalloa tai avaruuteen. Puhelimitsehan ei voi onnitella ja eivät varmaan näe enää koskaan? Mua hävettää sun aloitus ja asenne tosi paljon. Ymmärrät viimeistään silloin jos jäät leskeksi miten tärkeää on jos ihmiset muistavat vainajaa ja hautajaisiin tulee ne joita toivottu tulevan.

Vierailija
28/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kanssa samaa mieltä. Tuskin se kuollut olisi pahastunut vaikkei appi olisi mennytkään, koska ei sitä olisi saanut tietää. Elävä sen sijaan saattoi olla harmissaan.

Jos se kuollut on ollut rakas, on erittäin tärkeää päästä mukaan saattamaan hänet viimeiselle matkalle. Lapsenlapsen toivottavasti näkee vielä joskus elossa. 

Vierailija
29/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistujaiset on niin turhat juhlat. Vähän tuli opiskeltua, jippii? Miksikä edes valmistui?

Hautajaiset on kumminkin viimeinen tilaisuus jättää hyvästit kenties pitkäaikaisellekin tuttavalle. Ja ehkä appesi olisi ollut surumielinen valmistujaisjuhlissakin kuoleman takia, ei sekään varmaan olisi kelvannut aplle.

Vierailija
30/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SIlle valmistuneelle voi (olisi voinut) lähettää lahjan ja kortin ja soittaa onnittelut, pyytää anteeksi ettei pääse jne. Joskus tilaisuudet vaan menee päällekkäin, ei sille voi mitään. Naurettavaa suuttua itse ja vielä lietsoa toisen pettymystä.

Tai vaikka viedä syömään myöhemmin. Eilen oltiin ja likka oli tosi  tyytyväinen, kun ehdimme ajan kanssa rupattelemaan ja sai jakamattonta huomiota.

Vierailija
31/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistunutta voi onnitella vaikka seuraavana päivänä kun taas ihmisen hautaaminen ja muistotilaisuus toiseen kertaan saattaa olla vähän hankala järjestää.

Ei voi. Koska valmistunut muutti työn perässä toiselle puolelle Suomea. Sitä paitsi ei se sitten enää ole sama asia. Jos ei viitsi tulla paikalla toisen, huomaa elossa olevan ihmisen tärkeänä päivänä niin kyllä se jotakin kertoo.

Mihin ihmeeseen se ap:n kakara muutti, kun ei jälkikäteen voi onnitella? Missä päin Suomea ei puhelinlinjat toimi, eikä posti kulje?

Vierailija
32/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset on hiukan arvokkaammat ja perinteisemmät "juhlat" kuin valmistujaiset.

Vierailija
33/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko vainaja ja vainajan omaiset apelle läheisiä ihmisiä? Hautajaisiin mennään myös koska halutaan ottaa osaa omaisten suruun ja antaa heille siten tukea ja myötätuntoa.

Vierailija
34/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman turhimmat juhlat = hautajaiset. Juhlakalu ei edes tiedä olevansa juhlissa.

Vierailija
35/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin mäkin sen ajattelen. Haudalle voi mennä myöhemminkin. Ei kuollut siitä enää välitä, se on kuollut. Mutta eläviä pitää muistaa niin kauan kun ne on elossa.

Vierailija
36/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman turhimmat juhlat = hautajaiset. Juhlakalu ei edes tiedä olevansa juhlissa.

Se juhla onkin siirtymäriitti niille eläville surijoille, ei mikään palvontameno kuolleelle. 

Vierailija
37/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoiko ap lapsen pahoittaneen mielensä?

Kertoi.

Vierailija
38/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti se kuollut ja muu hautajaisväki oli apellesi läheisempiä ja tärkeämpiä. Hautajaiset kuitenkin on  melko ainutlaatuinen tilaisuus ihmisen elämässä. Valmistujaisia, häitä yms kissanristiäisiä monella on useammat.

No tota, ei meillä enää mitään juhlia ole mihin apen kutsuisin. Nämä oli viimeiset. 

Lapsesi eivät mene naimisiin, eivät saa lapsia, lapsenlapsillasi ei ole rippijuhlia, eivät kouluttaudu uudelleen, eivät jatko-opiskele tohtoriksi, et vietä itse tai miehesi pyöreitä synttäreitä? Kai sä nyt ainakin apen hahutajaiset järkkäät, appi on taatusti silloin paikalla.

Vierailija
39/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sympatiat ap:n puolella. Minunkin appeni käy usein viikonloppuisin kyläläisten (einiinläheisten) hautajaisissa koska siellä näkee tuttuja ja saa lörpötellä ja syödä hyvin. Tuo on joku maaseutukylän tapa.

Jos ap: n appi harrastaa tuota samaa niin varmaan yhdet olisi voinut jättää väliin.

Vierailija
40/78 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole sama asia. Arvovalintoja on tehtävä. Elämän juhlissa kaste, häät ja hautajaiset on ne merkittävimmät jotka liittyvät olennaisesti elämänkaareen. Jos ne sattuu riittävän läheiselle, niitä varten saa töistäkin vapaata, mm. valmistujaisia varten valmistuvankin on järjestettävä vapaa itse. Kaikki muu matkanvarrella syntymän, häiden ja kuoleman ohella on enemmän tai vähemmän sitä ohimenevää maallista rikkautta.

Elävän voi aina tavata uudelleen. Kuolleelle ne hautajaiset on viimeinen paikka jossa surra ja muistaa. Hautajaiset menee senkin puolesta edelle, että suruaikana ennen kuin suru on käsitelty voi juhlatunnelma olla vähissä. Hautajaiset on paikka sitä surua varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi