Appi valitsi hautajaiset valmistujaisjuhlien sijaan
Olin mä vähän hämmästynyt kun appi meni mieluummin hautajaisiin lapsenlapsen valmistujaisjuhlien sijaan. Ei siinä mitään, jokainen tekee kuten tahtoo ja meillä oli oikein hauskat juhlat siitä huolimatta. Tai ehkä juuri siksi.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kanssa samaa mieltä. Tuskin se kuollut olisi pahastunut vaikkei appi olisi mennytkään, koska ei sitä olisi saanut tietää. Elävä sen sijaan saattoi olla harmissaan.
No näin mäkin sen ajattelen. Haudalle voi mennä myöhemminkin. Ei kuollut siitä enää välitä, se on kuollut. Mutta eläviä pitää muistaa niin kauan kun ne on elossa.
Vainajan omaiset kuitenkin välittävät ja toivovat, että mahdollisimman moni osallistuisi vainajan muistojuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se kuollut ja muu hautajaisväki oli apellesi läheisempiä ja tärkeämpiä. Hautajaiset kuitenkin on melko ainutlaatuinen tilaisuus ihmisen elämässä. Valmistujaisia, häitä yms kissanristiäisiä monella on useammat.
No tota, ei meillä enää mitään juhlia ole mihin apen kutsuisin. Nämä oli viimeiset.
Vai viimeiset. Kyllä niitä juhlia vielä tulee. Synttäreitä, ehkä kihlajaisia ja häitä.
Opiskelee jotain lisää ja kas valmistujaiset :)
Ehkä apella oli surua läheisen poismenon vuoksi ja hän ei ollut juhlatuulella. Eikä jaksanut tulla. Kunnioita apen valintaa.
Voittehan fiilistellä seuraavan kerran, kun appi tulee käymään.
Elämä jatkuu, vaikka pettymyksiäkin tulee.
Hyvää kesää 🌻
Mä luulen että 99,9% ihmisistä olis valinnut ne hautajaiset, vainajaa ei voi laskea viimeiselle matkalleen minään muuna päivänä. Valmistuneelle voi lähettää kortin, soittaa, mennä käymään.
Itselleni tulisi erittäin paha olo, jos jättäisin hautajaiset väliin, niissä kun ei ole kyse pelkästään siitä vainajasta, vaan niistä muitakin läheisistä
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa ei juhlita mitään eikä siellä olla paikalla pelkästään vainajan takia. Vaan oman itsensä takia. Pääsee sanomaan hyvästit ja ehkä vielä näkemään (joissakin esim mummoni hautajaisissa arkku auki ortodoksityyliin) ja ymmärtää ihan konkreettisesti että toinen on poissa. Ja mikä sinä ap olet määrittelemään oliko etäinen tuttu vai ei?
Hautajaisissa pidetään hulvaton sukukokous syömisineen ja juomisineen vainajan piikkiin. Röyhkein juhla mitä voin kuvitella.
Pitikö tähän joku helvetin appi ladata, etkö osannut tehdä päätöstä itse? Siriltäkö kysyit vai mikä appi kyseessä?
Ai nuorella jäi tosta pettynyt olo?
Minkälainen ihminen siellä oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti se kuollut ja muu hautajaisväki oli apellesi läheisempiä ja tärkeämpiä. Hautajaiset kuitenkin on melko ainutlaatuinen tilaisuus ihmisen elämässä. Valmistujaisia, häitä yms kissanristiäisiä monella on useammat.
No tota, ei meillä enää mitään juhlia ole mihin apen kutsuisin. Nämä oli viimeiset.
Lapsesi eivät mene naimisiin, eivät saa lapsia, lapsenlapsillasi ei ole rippijuhlia, eivät kouluttaudu uudelleen, eivät jatko-opiskele tohtoriksi, et vietä itse tai miehesi pyöreitä synttäreitä? Kai sä nyt ainakin apen hahutajaiset järkkäät, appi on taatusti silloin paikalla.
No jos ei lapsi itse järjestä häitä niin ei ole enää muita juhlia. Nää perhejuhlat oli nyt tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vaikka omat hautajaisesi
Ystävälläni oli valmistujaisjuhla. Mummonsakin oli siellä, mutta istui ihan yksin, kun suurin osa vieraista oli kavereita. Kiinnitin tosiaan huomiota mummiin, joka ei tuntenut siellä ketään muita kutsuttuja, ja ajattelin, että ei hänellä varmaan ole kiva, kun muut kippaa kuoharia ja nauraa räkättää. Mummo lähtikin sitten kohta pois, eikä ystäväni muuta sanonut kuin heippa!
Mikä on apen suhde haudattuun? Oliko appi tulossa valmistujaisiin ennen kuin kutsu hautajaisiin tuli? Miten appi ilmoitti, että meneekin hautajaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valmistunutta voi onnitella vaikka seuraavana päivänä kun taas ihmisen hautaaminen ja muistotilaisuus toiseen kertaan saattaa olla vähän hankala järjestää.
Ei voi. Koska valmistunut muutti työn perässä toiselle puolelle Suomea. Sitä paitsi ei se sitten enää ole sama asia. Jos ei viitsi tulla paikalla toisen, huomaa elossa olevan ihmisen tärkeänä päivänä niin kyllä se jotakin kertoo.
Mihin ihmeeseen se ap:n kakara muutti, kun ei jälkikäteen voi onnitella? Missä päin Suomea ei puhelinlinjat toimi, eikä posti kulje?
Miksei haudalle voinut mennä jälkikäteen? Se tuskin katoaa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuskin kutsun niihin ketään koska olen kuollut. Puhuin nyt elossa olevien ihmisten juhlista, joissa tavataan elossa olevia sukulaisia.
Ai, että mä olen paha miniä kun ihmettelen, että mieheni isä meni mieluummin suht vieraan ihmisen hautajaisiin kuin oman poikansa lapsen tärkeisin juhliin?
Joo, on mulla nyt prioriteetit hukassa ja paha ja itsekäs luonne. Joo. Ei mikään ihme, ettei appi halunnut tulla kun mokoma miniä järkkäsi juhlat ja jopa lähetti kutsunkin ajoissa.
Itse menisin hautajaisiin niiden elävien takia. Osoittaisin myötätuntoa surijoille. Juhlia tulee ja menee. Tuskin lapsesi lopettaa opiskelunsa, koska oppiminen on koko elämän prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, niinkö olet päättänyt. No, ei sille sitten mitään voi. Olet niin ehdoton.
Jos lapsella on vielä joskus esim. häät, etkö todellakaan osallistu juhlien laittamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuskin kutsun niihin ketään koska olen kuollut. Puhuin nyt elossa olevien ihmisten juhlista, joissa tavataan elossa olevia sukulaisia.
Onhan ne sinun hautajaiset perheellesi perhejuhla
Meilläkin appivanhemmat meni mielummin naapurinsa hautajaisiin, kun tulivat poikani rippijuhliin. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, niinkö olet päättänyt. No, ei sille sitten mitään voi. Olet niin ehdoton.
Jos lapsella on vielä joskus esim. häät, etkö todellakaan osallistu juhlien laittamiseen?
Lapsi kutsuu itse vieraat häihinsä, ei lapsen äiti. Ehkä appi ei kuulu siihen lapsen kutsuvierasjoukkoon, kun ei lapsen juhlat ole tähänkään asti kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisissa ei juhlita mitään eikä siellä olla paikalla pelkästään vainajan takia. Vaan oman itsensä takia. Pääsee sanomaan hyvästit ja ehkä vielä näkemään (joissakin esim mummoni hautajaisissa arkku auki ortodoksityyliin) ja ymmärtää ihan konkreettisesti että toinen on poissa. Ja mikä sinä ap olet määrittelemään oliko etäinen tuttu vai ei?
Hautajaisissa pidetään hulvaton sukukokous syömisineen ja juomisineen vainajan piikkiin. Röyhkein juhla mitä voin kuvitella.
Sun kommenttisi alkaa mennä niin yli että poistun tämän viestin jälkeen tästä keskustelusta. Mun mieheni hautajaiset ei ollut mikään hulvaton sukukokous. Siellä oli paikalla ne joita hän toivoi. Kuoli syöpään joten ehdimme puhua asian kuntoon. Enimmäkseen ystäviä muistelemassa ja olikin kaunis tilaisuus josta jäi siitäkin hyvät muistot.