Pölynimurisuosituksia?
Vanha pölynimurini hajosi ja nyt pitäisi hankkia uusi. Olen lueskellut erilaisia imuriarvosteluja ja saanut niistä pääni pyörälle.
Kannattaisiko minun hankkia pölypussiton imuri? Olen tuumaillut, perustuuko pölypussittomien imureiden (esim Dyson) tehokkuus illuusioon. Testien mukaan esimerkiksi Dysonin imuteho ei ole yhtä hyvä kuin vastaavassa hintaluokassa olevien Electroluxin imureiden. Pussittomassa imurissa näkee välittömästi työnsä tuloksen, mikä luo mielikuvan mahtavasta imutehosta.
Mitä mieltä olette? Onko kokemuksia esimerkiksi Dyson Originista tai Electroluxin imureista?
Minulla ei ole eläimiä, mutta hankalasti imuroitava karvamatto löytyy.
Kommentit (33)
Meillä on Rainbow-merkkinen imuri. Oli ihan järkyttävän kallis, mutta kannatti!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Electroluxin Ultracaptic pölypussiton. https://www.hobbyhall.fi/electrolux-ultracaptic-origin-ucorigin-polypus…
Ihan hajahuomiona: Ei tarvitse välittää, jos menee isompia roskia esim. kuivuneita kukan lehtiä. Ei mene pussi täyteen/nuukailun tarve vähenee. Meluisa tuokin laite on, vaan eipä haittaa kuitenkaan.
Toi haukuttiin ihan paskaksi laitteeksi, kun kävin lukaisemassa tuotearvosteluja. Imutehoa ei voi säätää, niin on helposti sitten matot rullalla ja raskas käyttää. Joku oli joutunut jo moneen kertaa viemään takuukorjattavaksi eri vikojen takia. Painava ja meluava.
Minulla on 23-vuotias Volta F1 ja hyvin toimii.
Meillä electrolu ultraone green, ja on hiljanen ja tehokas
Electroluxin imurit ovat hyviä teholtaan, mutta eivät kestä lapsi -ja lemmikkiperheessä. Meillä neljäs Electrolux hajosi just viimeisen kerran ja seuraavaksi ostan Dysonin tai Samsungin. Moottori lakoaa, vaikka uusin ja puhdistin suodattimet. ehkä imuteho on liikaa moottorille? Eka kesti 4 vuotta ja sen jälkeiset huollossa jo alta vuoden...
Vierailija kirjoitti:
Electroluxin imurit ovat hyviä teholtaan, mutta eivät kestä lapsi -ja lemmikkiperheessä. Meillä neljäs Electrolux hajosi just viimeisen kerran ja seuraavaksi ostan Dysonin tai Samsungin. Moottori lakoaa, vaikka uusin ja puhdistin suodattimet. ehkä imuteho on liikaa moottorille? Eka kesti 4 vuotta ja sen jälkeiset huollossa jo alta vuoden...
Niin mulla kokemusta vain pölypussittomista malleista ja raskaalla käytöllä 4 lasta + koira kokoonpanolla.
Tuli ostettua Electroluxin Ultracaptic pussiton imuri. Virhe.
Kone on raskas vetää ja kantaa ja muotoiltu niin, että varmasti jää sohvannurkkaan, oven pieleen, pöydänjalkaan jne kiinni.
Virtakytkin hajosi takuuaikana, ja letkun mutkakappale meni liitoskohdastaan poikki pian takuu-ajan umpeuduttua.
Imurin "oikosulku"-imuteho on hurja. Eli lattiasuutin tahtoo imeä itsensä matonkin läpi lattiaan kiinni niin että se ei enää hievahdakaan, ja kun kunnolla tempaisee, tulee matto mukana. Toisaalta ilmamäärä suuttimella on taas liian pieni, eikä lattiasuutin pysty imemään esim hiekoitussepeliä lattialta, ellet aseta suutinta hiekanjyvän (tai muiden vastaavien roskien) päälle.
Pussittomuudesta sen sijaan ei ole kuin harmia. Koneen eri osia saa huoltaa usein, jotta imuteho säilyisi: varsinainen pölysäiliö tyhjentää, koneen yläosassa oleva nukkasihti (joka ei irtoa) pitää putsata (käsi työnnettävä ahtaaseen putkeen ja koitettava saada suodatin siistiksi) ja sen lisäksi on vielä koneen alla erilliset pienhiukkassäiliöt jotka pitää pestä. Ja tietenkin vielä lopuksi mikrohiukkas suodatin, joka pitää pestä.
Harmittaa että tuli ostettua. Myyn pois kympillä jos joku ostaa.
Olen kokeillut monenlaisia ja monenmerkkisiä imureita eläintaloudessamme. Pari edellistä kertaa ostin Electroluxin UltraOnen, koska pidin sitä hyvänä imurina ja kyllä se sitä onkin, kertoohan sen jo imuteho, 420W. Imuri tosinkesti lähes päivittäistä imurointiani vain reilut kaksi vuotta.
Sain tässä joku aika sitten kokeilla kotonani Dysonin AnimalPro:ta. Olin suhtautunut epäilevästi, mutta kokeilun jälkeen olin myyty ja marssin kauppaan ostamaan sellaisen:
Mattoharjasuulake poistaa karvalankamatostakin viimeisetkin karvat. Huonekaluille tarkoitettu vastaaavantapainen suulake poistaa sohvilta ja tuoleilta kaikki karvat. Mikä parasta, kone tekee työn puolestani, riittää, kun vain liikutan kättäni entisen tolkuttoman hikipäässä hinkkaamisen sijaan. Aikaakin kuluu vähemmän.
Mikä on myös ihanaa, imuroinnin jälkeistä tunkkaista hajua ei Dysonista tule. Minusta tuli Dysonisti.
Meillä on jo toinen keskihintainen Miele-imuri käytössä. En vaihtaisi sitä pussittomaan imuriin. Putkien säätö on helppoa, suulakkeet kulkevat hyvin imurin kannen alla olevassa syvennyksessä ja mattosuulake mahtuu melko matalienkin huonekalujen alle. En ottaisi imuria, jossa on putkessa sellainen kahva säätönappeineen. Olen sitä mieltä, että mitä simppelimpi imuri sitä kauemmin se kestää käyttöä ja mahtuu kikkailematta siivouskomeroon.
Kotonani on 17 vuotta vanha 848 Miele ja se toimii edelleen kuin uusi, töissä pari 500- sarjan Mieleä ja kumpikin yli 10 vuotta vanhoja, toimineet kevyemmässä ammattikäytössä erinomaisesti. Dyson on koekäytetty, ainakaan vanhemmassa mallissa ei ollut imutehon säätöä eli sai jyystää hiki hatussa. Pölysäiliö piti tyhjentää joka käytön jälkeen ja suodattimia putsata vähän väliä, koirakodissa imurin poistoilma haisi kuvottavalle. Electrolux on surkea, aina kun vaihtoi töpselin toiseen paikkaan ja käynnisti imuteho meni kaikkein kovimmalle ja piti aina säätää sopivaksi, hiljaisimmassa mallissa moninkertainen poistoilman suodatinvarustus ja äänenvaimentimet kuumentavat konetta eli hajoaa nopeasti.
Kovaan kotikäyttöön suosittelisin keskikokoista ammattikäyttöön tarkoitettua imuria, suosikkini on Nilfisk Advance Panther 930, hinta 300- 500. Painaa aika lailla, varaosia ja tarvikkeita on saatavissa joka lähtöön ja koneen koko elämänkaaren (n 40-60 vuotta) ajan.
Dyson on järkyttävän kovaääninen, mikä tahansa on parempi ! Kuulosuojaimet korvilla saa imuroida.
Ostin kaksioon sinkkutalouteen 39 egen Voltan, ja en tarvitse ton parempaa vaikka olen allerginenkin. :D
Mielestä en pidä.
Imuteho on hintaan nähden todella huono. Oli ehkä ennen laatumerkki, enää en siihen rahojani laittaisi!