Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, ettei tyhjää tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteisiin?

Vierailija
08.06.2016 |

Minä en ole tiennyt ja siksi olen aina laittanut. Miksi? No siksi, ettei taloyhtiössämme ole mitään jätteiden lajittelua, vaan kaikki jätteet ovat sekajätettä. Enkä oikein ymmärrä, että mihin ne purkit silloin pitäisi laittaa muualle kuin sekajätteisiin...

Kommentit (164)

Vierailija
161/164 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metallinkeräykseen saa jättää vain puhdasta metallia.

Vierailija
162/164 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeestiko te kaikki lajittelette noin tunnollisesti?

Me asutaa pienessä kaksiossa kahdestaan, eikä meillä ole tilaa säilöä kaikkia eri jätelajeja. Lasia ja metallia tulee etenkin niin harvoin. Biojätteet lajitellaan sitten, jos kokkaillaan ja tulee enemmän. Mutta satunnaisten banaanin tai appelsiininkuorien takia ei kyllä edes biojätteitä laiteta erikseen. Pahvia ja paperia tulee sen verran enemmän, että ne viedään omiin astioihin.

Joo. Oon aina lajitellut jätteet, myös asuessani yksiössä. Ja aiemmin ei taloyhtiöissä ollut kierrätysastioita, joten ihan jalkapelillä vein ne kauppaan. Nyt asun omakotitalossa, ja kauppareissulla viedään kierrätysroskat.

Mäkin asun pienessä kerrostalokaksiossa, mutta silti ollaan pystytty mahduttamaan tänne ihan toimiva lajittelusysteemi. Roskiskaapissa oli kaksi roska-astiaa valmiina, niihin menee sekajäte ja pahvi. Ostin kaksi muovilaatikkoa, isomman ja pienemmän, niihin menee metalli ja lasi. Paperia tulee sen verran vähän, että se säilötään roskiskaapin hyllylle siihen asti että jaksaa viedä ne roskiin. OIkeastaan kaikkia näitä kolmea roskalajia tulee sen verran vähäisiä määriä, että ne tarvitsee viedä ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään. Lisäksi on pienehkö suljettava muoviämpäri, johon menee biojäte, ja muovit laitetaan esim. hedelmäpussiin tai muuhun muovipussiin, joka on helppo viedä ulos lähtiessä roskakatokselle.

Meillä tehdään joka päivä ruokaa alusta asti itse, joten biojätettä tulee runsaasti, vaikka ollaan vain kahden ihmisen talous. Muovia ja pahvia tulee myös aika paljon, mutta sekajätettä ei juuri ollenkaan. Tämä on minusta kivempi näin, sillä jos ei lajiteltaisi esim. biojätteitä ollenkaan, olisi sekajätettä enemmän ja se haisisi ja pussi voi vuotaa yms. Banaanikärpäsetkään ei vaivaa, kun on suljettava bioroskis erikseen. Meillä lajiteltiin jo lapsuudenkodissa jätteet aika tunnollisesti, vaikka asuttiin omakotitalossa ja kierrätysroskat vietiin jonnekin jätepisteille erikseen, joten olen itse tottunut siihen eikä se tunnu mitenkään vaivalloiselta, varsinkin kerrostalossa jossa saa kaikki roskat helposti roskakatokselle. Toki olisi kiva jos olisi vielä joku vähän järkevämpi kierrätyssysteemi, mutta kyllä tuokin on menetellyt ihan ok. Sanoisin, että kyseessä on tottumiskysymys ja pieniinkin tiloihin voi kehittää ihan hyviä ratkaisuja. Tiskipöydän alla olevat kaapit on kuitenkin yleensä melko samankokoisia, joten uskallan väittää, että melkein minne tahansa saa kyllä mahdutettua jonkinlaisen kierrätyssysteemin, jos vain halua riittää.

Mulla on miniyksiön keittiössä biot, muovit, sekajäte, paristot, lasit ja metalli, eteisessä pahvit ja paperit. Mahtuu kyllä.

Minä puilestaan säilön 20 neliön yksiössä tunnollisesti tonnikalapurkit, lasit, pahvit, paristot, banaaninkuoret ja ruoantähteet lajitellen omissa roska-astioissaan kunes täyttyvät että voin viedä ne lajitteluun 20kilsan päähän prismaan, joskus menee pari kuukautta 1 hengen taloudessa, muuta ei sit mahdukaan yksiööni kuin sänky ja naapuritkin valittaa hajusta, mutta ei haittaa olen luonnonsuojelijalajittelija henkeen ja vereen, saastuttavat idiootit!

Monikohan tunnistaa sarkasmin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/164 |
29.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mihin ne laittaa!

Vierailija
164/164 |
05.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset