Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö, ettei tyhjää tonnikalapurkkia saa laittaa sekajätteisiin?

Vierailija
08.06.2016 |

Minä en ole tiennyt ja siksi olen aina laittanut. Miksi? No siksi, ettei taloyhtiössämme ole mitään jätteiden lajittelua, vaan kaikki jätteet ovat sekajätettä. Enkä oikein ymmärrä, että mihin ne purkit silloin pitäisi laittaa muualle kuin sekajätteisiin...

Kommentit (164)

Vierailija
81/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun asumaan vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, jossa joka päivä 40000 autoilijaa kokee oikeudekseen työntää bentseeninsä minun hengitysilmaani. On se ihme jos minä viitsin lajitella joka vitun ananaspurkin kun minustakaan ei kukaan välitä.

Meinaat että niiden 40000 autoilijan pitäisi painua jonnekin muualle, koska sinä haluat asua valtaväylän vieressä?

Meinaan, että kaupoista saa sähköautoja, mutta eipä tunnu niitä 40000 autoilijaa kiinnostavan. Eipä kiinnosta minuakaan säilykepurkit.

Mahtaa olla elämä tuolla asenteella kyllä varsin ikävää. Onnesi on sinun omissa käsissäsi, ei tarvitsisi itseä miksei kaikki muut suostu ajattelemaan sinun hyvinvointiasi.

Ai arvelet, että jos minä alan tiskata säilykepurkkeja, Mansku yhtäkkiä täyttyy sähköautoista? Ja minä luulin, että minulla on joskus outoja harhoja...

Ethän tiskaa niitä purkkeja, vaan laita ne kierrätykseen sellaisenaan. Ei sotketa vesiä enempää kuin tarvitsee.

Vierailija
82/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan kaikki samaan. Lasit, metallin yms. Meillä on vaan yks pönttö pihalla. Ja sitä paitsi oon nähnyt kun sama roska-auto kumminkin vie kaikki jätteet pois, turhaa om teidän lajittelut.

Miten on mahdollista, että kaikissa taloyhtiöissä ei ole erikseen astiaa metallille, lasille, lehdille, kartongille ja sekajätteelle? Vai onko kyse omakotitaloista?

Ja jätteitä ei todellakaan sekoiteta missään roska-autossa, vaan kaikki jätteet päätyvät omiin paikkoihinsa. 

On turhauttavaa, että vieläkin on paljon välinpitämättömiä ihmisiä, joille ympäristö ei merkitse oikein mitään. Olisi kiva vierailla heidän kotonaan. Tietty siellä voi olla tosi siistiä. Eli välitetään vain omasta hyvinvoinnista lyhyellä aikavälillä. 

Ja tietysti jokaisella taloyhtiöllä on myös biojätteen keräys. 

Ja kait nyt jokainen sentään vie ongelmajätteet niille kuuluviin keräyspaikkoihin?

Pk-seudulla kiertää joka kevät keräysauto, johon voi jättää esim. elektroniikkaromua ja ongelmajätteitä, kuten maaleja, loisteputkia jne. Auto pysähtyy kuhunkin paikkaan keräysreitin varrella vain lyhyeksi aikaa, joten on oltava tarkkana ajan kanssa. Aikataulu löytyy netistä. Joten ensi keväänä olkaa tarkkoina ja pääsette romuista eroon tälläkin tavalla. 

En kyllä ala jonkun jäteauton mukaan elämääni aikatauluttamaan. Loisteputkista, paristoista ym. pääsee eroon kun ottaa uusia ostaessaan ne mukaan, ja jättää kauppaan. Kaupat ottavat rikkonaiset vastaan uusia myydessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan tarkkaan tiedän, miten kuuluu lajitella. Mutta en todella rupea kuskaamaan roskia useamman kilometrin päähän julkisilla liikennevälineillä, koska TALOYHTIÖ haluaa säästää senttejä.

Ei ole minun ongelmani, enkä aio lisääntyä, niin tän pallon tulevaisuus ei paljoa kiinnosta. Toki jos taloyhtiön roskiksissa olisi lajittelumahdollisuus, niin tilanne olisi toisin.

Vierailija
84/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä varma, että monikaan ei tiedä.

Vierailija
85/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasan tarkkaan tiedän, miten kuuluu lajitella. Mutta en todella rupea kuskaamaan roskia useamman kilometrin päähän julkisilla liikennevälineillä, koska TALOYHTIÖ haluaa säästää senttejä.

Ei ole minun ongelmani, enkä aio lisääntyä, niin tän pallon tulevaisuus ei paljoa kiinnosta. Toki jos taloyhtiön roskiksissa olisi lajittelumahdollisuus, niin tilanne olisi toisin.

Samaa mieltä.

Vierailija
86/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä metalli- ja lasipurkkeja ei tule pestä, vaan ne heitetään likaisina sinne keräysastiaan. Älkää tuhlatko vettä, jos haluatte suojella luontoa. Ihme porukkaa, kun halutaan olla niin luonnonsuojelijaa, mutta kuitenkin surutta tuhlataan luonnonvaroja ja pestään vieläpä pesuaineen kanssakin niitä purkkeja. 

Et ole lukenut aiempia kommentteja. Pointti kun oli se, että kun jätettä tulee vain vähän, on ne purkit pakko pestä kun niitä joutuu säilyttämään viikko- tai kuukausitolkulla kaapissa. Vaatimus siitä että jokainen purkki pitäisi kiikuttaa heti yksittäin kierrätykseen, taas on naurettava.

Meillä tulee (huuhtaisulla säilytyskuntoon sopivia) metallijätteitä noin 2 pussillista VUODESSA. Siihen pari tonnikalapurkkia kuussa päälle, niin säilytysaika lyhenisi ehkä 6 kuukaudesta 4-5 kuukauteen. Haluaisitko sinä säilyttää haisevaa, pesemätöntä tonnikalapurkkia kaapissasi jopa 5 kuukautta? Minä en.

Vaihtoehdot ovat siis joko: a) pesu ja kierrätys, b) haiseva purkki kaapissa kuukausitolkulla ja kierrätys, c) jokaisen purkin vienti yksitellen kierrätykseen (muovipussissa, koska en todellakaan ala kuljettaa vuotavaa purkkia ilman pussia), tai d) sen heitto poltettavaan jätteeseen. Käsi sydämellä: kuinka moni valitsisi tässä tapauksessa jonkun muun kuin d-vaihtoehdon?

Vierailija
87/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omakotitalossakin ollut jo pitkään neljän jakeen jäteastia: kartongit, poltettava sekäjät, metallit ja lasi.

On ollut myös pitkään ollut tarkoitus laittaa kompostori biojätteelle, mutta kun Biolan eristetty maksaa melkein 500€, niin on jäänyt hankkimatta.

Kompostori ei ole kuin muovikuori. Eristetty kompostori tarkoittaa, että siihen on laitettu muodon vuoksi vähän eristelevyä. Ei se kuitenkaan ole saumattomasti eristetty, vaan kylmäsiltoja on jokainen rako.

Se komposti itsessäänkin on eristävää ja sitä paremmin mitä enemmän kuiva-aineita. Ei ne muovikuoret paljoa maksa ja mitä isompi pohjaltaan, sen parempi. Talvella komposti jäähtyy joka tapauksessa eristeistä riippumatta.

Ilmahan se eristeissä on se, joka eristää, joten kompostori, jossa on muovikuori päällä ja sisällä, pitää lämmön aika hyvin. Maatuminen tuottaa lämpöä, ja tuollainen Biolanin tms. kompostori säännöllisesti käytettynä pysyy sisältä plussan puolella talvellakin.  

Vierailija
88/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille Espooseen tuli metallikeräysastiat vasta pari kk sitten. En tosiaan ole vienyt kolmea tonnikalapurkkia kuukaudessa erikseen keräykseen, kun ei ole mitään tilaa missä ne säilöisi ennen keräystä. Mihin ihmeeseen kaiken tuon kierrätettävän saa siististi säilöttyä? Ei nyt jokaista purkkia jaksais erikseen viedä keräykseen.

Vierailija
89/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun asumaan vilkkaasti liikennöidyn tien varrella, jossa joka päivä 40000 autoilijaa kokee oikeudekseen työntää bentseeninsä minun hengitysilmaani. On se ihme jos minä viitsin lajitella joka vitun ananaspurkin kun minustakaan ei kukaan välitä.

Meinaat että niiden 40000 autoilijan pitäisi painua jonnekin muualle, koska sinä haluat asua valtaväylän vieressä?

Meinaan, että kaupoista saa sähköautoja, mutta eipä tunnu niitä 40000 autoilijaa kiinnostavan. Eipä kiinnosta minuakaan säilykepurkit.

Mahtaa olla elämä tuolla asenteella kyllä varsin ikävää. Onnesi on sinun omissa käsissäsi, ei tarvitsisi itseä miksei kaikki muut suostu ajattelemaan sinun hyvinvointiasi.

Ai arvelet, että jos minä alan tiskata säilykepurkkeja, Mansku yhtäkkiä täyttyy sähköautoista? Ja minä luulin, että minulla on joskus outoja harhoja...

Oliko se Tesco, joka mainosti ekotekoja "every little helps"?

Sovin nyt niin, että heti kun liikennemäärät alkavat Manskulla pudota näkyvästi tai sähköautojen osuus nousee nyt aluksi vaikka 20 prosenttiin, minä alan lajitella säilykepurkkeja.

Vierailija
90/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun opiskelijayksiössä, jossa on neliöitä 16. Taloyhtiössä ei ole keräyslaatikoita kuin sekajätteelle, biojätteelle, paperille ja pahville. Palautetta on annetu usean vuoden ajan, että olisi kiva, jos tänne asuinkompleksiin tulisi edes yhdet pöntöt metallille ja lasille, mutta vastaus on aina EI. Syynä on se, että niiden pönttöjen tyhjentäminen tulee aivan liian kalliiksi.

Kiva säilöä keittiön lattialla ämpäreissä kuukausitolkulla tölkkejä ja lasipurkkeja, kun niitä yhdellä ihmisellä tulee sen verran vähän eikä roskakaappiin mahdu :(

Vierailija
91/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko kysyä teiltä ekoihmisiltä, mistä te sitten maksatte jätehuollolle roskisten tyhjentämisessä, jos itse kuskaatte pestyt maitotölkit pahvinkeräykseen, lasipurkit lasinkeräykseen, metallipurkit metallinkeräykseen jne. jne.? Eihän teillä synny sitten lainkaan jätettä kotiin roskalaatikon tyhjentäjälle!

Me maksamme siitä että vievät ne jätteet joita ei voi kierrättää. jauhelihapaketit ja vähän muovia. Ei paljoakaan. Ei se maksu tarkoita sitä että sinne dumpataan kaikki paska ja ydinjätteet kaupan päälle, että saisi perkele rahoillensa vastinette saatuna kymppi kuussa (ja seisovasta pöydästä perunaa takataskuun, olenhan maksanut teoriassa siitä että saan syödä vaikka kaiken jos nälkää riittää!!).

Näin me ekoihmiset. Tiirailkaa te muut sieltä puusta sitten syksyllä meidän touhujamme, syksyllä siksi että nyt kesäisin on niin paljon lehtiä puissa että ette kuitenkaan näe sieltä juuri mitään.

Vierailija
92/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tölkit ja muu metalli erotellaan kyllä siellä jätteenkäsittelylaitoksella. Ei sekajätettä noin vaan tuupata kaatopaikalle vaan se menee prosessin läpi jossa otetaan kaikki hyöty irti. Ja metalli on vieläpä kaikista helpointa noukkia muun jätteen seasta pois koska on magneettisia.

Meilläkin kun tulee ehkä yksi tölkki viikossa niin en todellakaan ala niitä säilyttämään ja kanniskelemaan ympäriinsä.

Aika suuri osa metalleista ei ole magneettisia. Vain valurautaiset ja sinkityt pellit ovat. Alumiineja, ruostumattomia, kupareita ja lukemattomia muita metalleja et magneetilla pysty erottelemaan.

Eipä kotitaloudesta paljon muita roskikseen mahtuvia metalleja kerrykään kuin säilykepurkkeja. Alumiinifoliota on pakkauksissa, mutta sen metallin määrä on vain grammoja, ja se menee polttouunin kuonan muodossa hyötykäyttöön.

Vierailija
93/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä metalli- ja lasipurkkeja ei tule pestä, vaan ne heitetään likaisina sinne keräysastiaan. Älkää tuhlatko vettä, jos haluatte suojella luontoa. Ihme porukkaa, kun halutaan olla niin luonnonsuojelijaa, mutta kuitenkin surutta tuhlataan luonnonvaroja ja pestään vieläpä pesuaineen kanssakin niitä purkkeja. 

Et ole lukenut aiempia kommentteja. Pointti kun oli se, että kun jätettä tulee vain vähän, on ne purkit pakko pestä kun niitä joutuu säilyttämään viikko- tai kuukausitolkulla kaapissa. Vaatimus siitä että jokainen purkki pitäisi kiikuttaa heti yksittäin kierrätykseen, taas on naurettava.

Meillä tulee (huuhtaisulla säilytyskuntoon sopivia) metallijätteitä noin 2 pussillista VUODESSA. Siihen pari tonnikalapurkkia kuussa päälle, niin säilytysaika lyhenisi ehkä 6 kuukaudesta 4-5 kuukauteen. Haluaisitko sinä säilyttää haisevaa, pesemätöntä tonnikalapurkkia kaapissasi jopa 5 kuukautta? Minä en.

Vaihtoehdot ovat siis joko: a) pesu ja kierrätys, b) haiseva purkki kaapissa kuukausitolkulla ja kierrätys, c) jokaisen purkin vienti yksitellen kierrätykseen (muovipussissa, koska en todellakaan ala kuljettaa vuotavaa purkkia ilman pussia), tai d) sen heitto poltettavaan jätteeseen. Käsi sydämellä: kuinka moni valitsisi tässä tapauksessa jonkun muun kuin d-vaihtoehdon?

Tai sitten teet kuin minä: otat vaikka sen yhden purkin kassin pohjalle ja kauppareissulla pudotat sen kierrätysastiaan. Ei niitä tarvitse vuotta säilyttää. Oletan että käyt kaupassa useammin kuin kerran vuodessa

Vierailija
94/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinko kysyä teiltä ekoihmisiltä, mistä te sitten maksatte jätehuollolle roskisten tyhjentämisessä, jos itse kuskaatte pestyt maitotölkit pahvinkeräykseen, lasipurkit lasinkeräykseen, metallipurkit metallinkeräykseen jne. jne.? Eihän teillä synny sitten lainkaan jätettä kotiin roskalaatikon tyhjentäjälle!

Me maksamme siitä että vievät ne jätteet joita ei voi kierrättää. jauhelihapaketit ja vähän muovia. Ei paljoakaan. Ei se maksu tarkoita sitä että sinne dumpataan kaikki paska ja ydinjätteet kaupan päälle, että saisi perkele rahoillensa vastinette saatuna kymppi kuussa (ja seisovasta pöydästä perunaa takataskuun, olenhan maksanut teoriassa siitä että saan syödä vaikka kaiken jos nälkää riittää!!).

Näin me ekoihmiset. Tiirailkaa te muut sieltä puusta sitten syksyllä meidän touhujamme, syksyllä siksi että nyt kesäisin on niin paljon lehtiä puissa että ette kuitenkaan näe sieltä juuri mitään.

Meidän taloudesta ei kerry ydinjätettä. Ota rauhallisesti. Saatat oppia näkemään metsän puilta.

Vierailija
95/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloudesta ei kerry ydinjätettä. Ota rauhallisesti. Saatat oppia näkemään metsän puilta.

Ja se metsä jota kehotat näkemään on se, ettei tarvitse kierrättää kunhan saa vaan jätemaksulle vastinetta? Kummallinen metsä sinulla.

Vierailija
96/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten teet kuin minä: otat vaikka sen yhden purkin kassin pohjalle ja kauppareissulla pudotat sen kierrätysastiaan. Ei niitä tarvitse vuotta säilyttää. Oletan että käyt kaupassa useammin kuin kerran vuodessa

Ja jokaisesta tällaisesta kerrasta syntyy yksi muovipussi jätteeksi. Koska kuten sanottu, ne tölkit vuotaa pesemättöminä ja on pakko kuljettaa pussissa. Onko tämä oikeasti sitten ekologisempaa kuin se, että tölkit erotellaan jätteenkäsittelylaitoksella muista jätteistä?

Vierailija
97/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

marmar kirjoitti:

Eikös tuollaisen asian jo lapsikin tiedä, että kuuluu metallinkeräykseen!!?? 

Peruskoulun 2. luokalla tuo opetetaan.

Niin nykyään, muttei meidän aikaan.

Taloyhtiöissä oikeasti pitäisi olla paremmin kierrätysmahdollisuuksia. Toisissa on ja toisissa vaan EI OLE.

Minua harmittaa muovijätteen määrä. Sitä kuskataan viiden kilometrin päähän ja sielläkin on laatikot täynnä.

Kierrätyksen pitäisi olla helppoa ...siis kodin lähellä pisteet.

Takuulla ap tietää mihin se purkki kierrätetään vaan miten teet, jos kierrätys on hankalan matkan päässä. Kliseinen kysymys, jonka tarkoitus ...luulisin, oli herättää parannusehdotuksia?

Ja sitten täällä kaikkiviisaatnäsät kirjoittelee itsestäänselvyyksiä viisauksina. 🐤

Vierailija
98/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päädyin tälle palstalle, kun Viron sosiaalisessa mediassa on tästä nousst kohu, että miten välinpitämättömiä ja tyhmiä suomalaiset on.

Kyseessähän ol eläinsuojelurikos.

Pesemättömän säilyketölkin nuolee puhtaaksi aina rotta, mutta terävä reuna vaurioittaa rotan kieltä pahasti, se tulehtuu, bakteerit leviää ja päätyy lopulta ihmisten juomaveteen. Rottia saa tappaa, mutta tämä on kidutusta.

Peltipurkit pitää pestä ja toimittaa metallikeräykseen. Metallikeräysastioita on harvoin kerrostaloissa, mutta niitä on jokaisessa kunnassa esimerkiksi ostoskeskuksen parkkipaikalla. 

Niitä voi kerätä kotona, kunnes on riittävä määrä että kannattaa viedä keräyslaitokseen.

Niistä saa myös rahaa, jos viet kottikärryllisen säilyketölkkejä.

Jos ei pysty kuljettamaan, ne voi haudata omalle tontille  maan alle mutta  ei ikinä sekajätteeseen pesemättömänä. Säilyketöllkkiä on hyvin hankala jälkeenpäin irrottaa muun sekajätteen seasta.

Vierailija
99/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se metsä jota kehotat näkemään on se, ettei tarvitse kierrättää kunhan saa vaan jätemaksulle vastinetta? Kummallinen metsä sinulla.

Jätteiden hyötykäyttö toteutuu ihan yhtä tehokkaasti, vaikken anaalisesti jokaista jätelajiketta lajittelekaan. Tiedän, miten kotikaupunkini jätehuolto toimii.

Vierailija
100/164 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jokaisesta tällaisesta kerrasta syntyy yksi muovipussi jätteeksi. Koska kuten sanottu, ne tölkit vuotaa pesemättöminä ja on pakko kuljettaa pussissa. Onko tämä oikeasti sitten ekologisempaa kuin se, että tölkit erotellaan jätteenkäsittelylaitoksella muista jätteistä?

Erotteloprosessi on siellä tehoton. Yhden purkin valmistamiseen menevä kokonaisenergia (ja oheisjätteet) on paljon suuremmat kuin yhden yksittäisen muovipussin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän