Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttöjen puberteetti aikaistunut, syy ei selvillä

Vierailija
07.06.2016 |

Yle areenassa aiheesta dokkari. Tutkimusten mukaan tyttöjen puberteetti on vain 20 vuodessa aikaistunut keskimäärin 1 vuodella. Erityisesti rintojen kehitys alkaa aiempaa aikaisemmin. Elintason ja kansanterveyden kasvu eivät tutkijoiden mukaan selitä näin nopeaa muutosta. Ylipainoisilla tytöillä kehitys on erityisen aikaista, mutta myös hoikilla ja normaalipainoisilla aikaistuminen on selvää. Nyt tutkitaan sitäkin, voisiko joillain viime vuosikymmeninä kodeissa käyttöön otetuilla kemikaaleilla olla yhteys kehityksen aikaistumiseen. Mitä ajatuksia?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lihava jo esiteininä ja mul ei ollu mitenkää erityisen aikane kehitys. Menkat alko 11-12 v ja tissit kasvaa 13-14 v. Ihan normii mun mielestä.

Olin 85-90 kg ku menkat alko ja 95-105 kg ku tissit alko kasvaa. Pituuskasvu loppu 15v.

Vierailija
42/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan tavarat ovat muovia, lattiat muovia, hyvin usein myös vauvan ruoka-astiat on muovia. Kun menee päiväkotiin on muovia päällä, sisustusmateriaaleissa, jopa lakassa pöydän pinnassa. Sama jatkuu koulussa. Muoville altistuminen on niin massiivista ettei sitä oikein edes käsitä. 

Minä sanon muovi ja siitä haihtuvat/liukenevat kemikaalit.

Vierailija
44/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole ravinto syynä. Ravitsemus on parantunut, joten kehittyminen tapahtuu nopeammin. Ihan kuten sekin, että kuukautiset alkaa yleensä kun tyttö saavuttaa tietyn painon eli rasvoilla on suuri merkitys. Ihminen muutenkin kehittyy koko ajan. Jos kerran apinoista ollaan lähdetty niin se kehitys jatkuu edelleen. Ei kai voi olettaa, että apinamiehistä kehittyminen jäisi tähän nykyihmiseen, vaan se jatkuu edelleen. 

Itse asiassa ravinto on huonontunut.

No ei todellakaan ole, nykyäänhän esim. vehnäjauhojakaan ei voi muka ollenkaan syödä. Vielä 90-luvulla niitä syötiin ihan surutta ja paljon.

Urpo

Kautta maailman sivu ja edelleen vehnä on syödyin vilja.

On joo, mutta se vehnä mitä syötiin ennen on ihan eri viljaa kuin nykyään.

Vierailija
45/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
46/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole ravinto syynä. Ravitsemus on parantunut, joten kehittyminen tapahtuu nopeammin. Ihan kuten sekin, että kuukautiset alkaa yleensä kun tyttö saavuttaa tietyn painon eli rasvoilla on suuri merkitys. Ihminen muutenkin kehittyy koko ajan. Jos kerran apinoista ollaan lähdetty niin se kehitys jatkuu edelleen. Ei kai voi olettaa, että apinamiehistä kehittyminen jäisi tähän nykyihmiseen, vaan se jatkuu edelleen. 

Evoluutiokehitys tapahtuu yleensä pikkuhiljaa satojen vuosien saatossa. Nyt puhutaan kuitenkin todella valtavasta muutoksesta 20 vuoden sisällä.

Ei kai tässä mistää lajiutumisesta ole kysymys, vaan siitä, että apopotoosi, epigeneettiset säätelytekijät yms ovat nopeutuneet?

Miten ajattelit apoptoosin eli solukuoleman liittyvän tähän? 

Epigenetiikassa on pointtia joo, mutta siihenkin on syynä ympärstötekijät ja juuri niitä syitähän tässä ihmetellään.

No katsos kun tyttösen muodonmuutokseen (hox-geenien aktivaatioonkin) kuuluu se, että vanhoja soluja tapetaan ja uudet tulee tilalle. Ohjataan myös epigeneettisesti.

Kuulostaa aika suoraviivaiselta minusta. Hox-geenit määrittävät anatomisen rakenteen, mutta onhan murrosikä muutakin kuin solujen vaihtumista. Eikö nopeutunut apoptoosi vaikuttaisi sitten myös muihin soluihin, eli keho myös vanhenisi nopeammin? 

Lisäksi vieläkin on auki miksi apoptoosi on nopeutunut, eli miksi puberteetti on aikaistunut? 

Vierailija
47/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvan tavarat ovat muovia, lattiat muovia, hyvin usein myös vauvan ruoka-astiat on muovia. Kun menee päiväkotiin on muovia päällä, sisustusmateriaaleissa, jopa lakassa pöydän pinnassa. Sama jatkuu koulussa. Muoville altistuminen on niin massiivista ettei sitä oikein edes käsitä. 

Minä sanon muovi ja siitä haihtuvat/liukenevat kemikaalit.

Ja joka minuutti tässä AV-palstaillessakin muovisista kännyköistä, tableteista ja läppäreistä liukenee verenkiertoon kaikkea mukavaa kemikaalia. :-)

Vierailija
48/66 |
07.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
49/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon huonontumisesta voi olla montaa mieltä. Puutostilat(etenkin anemia) ovat nykyään harvinaisia, 90-luvulla vielä suht yleisiä. Elintarvikkeiden vitamiinipitoisuus ja proteiinipitoisuus ovat nousseet. Ruoan rasvaisuus ja syöminen yli oman tarpeen on sitten eri asia.

Vierailija
50/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä alkoi vuotta myöhemmin kuin mulla menkat ja rinnatkin, onneksi, huomattavasti pienemmät kuin mulla samassa iässä. Ravinto terveellisempää kuin mulla aikoinaan.

Vierailija
51/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu nimenomaan rikkaissa länsimaissa olevat ilmiöt: autismin selvä yleistyminen, crohnin tauti ja muut suolistosairaudet yleistyneet rajusti, miesten naisistuminen ja naisten puberteetin aikaistuminen jne. jne. Joko ruokateollisuudessa on jotain vikaa tai kemikalisaatio ja ympäristömyrkyt taustalla?

Monissa köyhissä maissa esim. autismi on huomattavasti harvinaisempaa, niissä sitten toki muita riesoja usein.

Vierailija
52/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravinnon huonontumisesta voi olla montaa mieltä. Puutostilat(etenkin anemia) ovat nykyään harvinaisia, 90-luvulla vielä suht yleisiä. Elintarvikkeiden vitamiinipitoisuus ja proteiinipitoisuus ovat nousseet. Ruoan rasvaisuus ja syöminen yli oman tarpeen on sitten eri asia.

Teollisesti saavutettu vitamiinin ja proteiinin lisäys, sekö on hyvä? Luonnollisen rasvan syöminen lopetettu ja sen tilalla teollista moskaa margariinin muodossa.

Vierailija
53/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teollisesti saavutettu vitamiinin ja proteiinin lisäys, sekö on hyvä? Luonnollisen rasvan syöminen lopetettu ja sen tilalla teollista moskaa margariinin muodossa.

Ainakin se on vähentänyt puutostiloja, tutkimusten mukaan siis. Haittojakin on varmasti. Nythän vertailukohtana on kuitenkin 90-luvun loppupuoliskon jälkeinen kehitys. Margariinia ja lisäaineita oli jo tuolloin.

Vierailija
54/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan taatusti osasyy on synteettisissä estrogeeneissa jotka kumuloituvat vesistöön eivätkä hajoa luonnossa. Ensimmäisenä merkkinä tästä oli ja on uroskalojen naisistuminen.

Uskokaa huviksenne.

Vierailija
55/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan taatusti osasyy on synteettisissä estrogeeneissa jotka kumuloituvat vesistöön eivätkä hajoa luonnossa. Ensimmäisenä merkkinä tästä oli ja on uroskalojen naisistuminen.

Uskokaa huviksenne.

Peesi! Hormoniehkäisy pitäisi pistää boikottiin ympäristösyistä. No eipä se naisten elimistöillekään hyväksi ole. 

Vierailija
56/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen miettinyt miksi minulla alkoi kuukautiset niin helkkarin aikasin verrattuna muihin luokkalaisiini tyttöihin. Olin paria kuukautta aikaisemmin täyttänyt 11 vuotta kun ne alkoivat, rintojen kasvu alkoi jo vuotta aikaisemmin. Tuohon aikaan olin tosi laiha, jopa aneeminen,  muistan syöneeni useamman rautakuurin ala-asteikäisenä. Perusterve olen ollut aina, ikinä en ole sairastanut edes oksennustautia. Ajattelin aina että olen vain kummallinen poikkeus, kunnes näin sen aiheesta käsittelevän dokkarin. Eipä se mitään selviä vastauksia antanut, toivon vaan ettei oma tytär joudu yhtä aikaisin kokemaan samaa.

Vierailija
57/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskokaa huviksenne.

Peesi! Hormoniehkäisy pitäisi pistää boikottiin ympäristösyistä. No eipä se naisten elimistöillekään hyväksi ole. 

Feminisaatiota on muistaakseni tavattu myös matelijoilla, kuten kilpikonnilla ja krokotiileilla. Onko tietoa onko (jo) nisäkkäillä?

Vierailija
58/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttipullojen ja kaikkien muidenkin muoviastioiden muovinpehmitysaineet. Ei omassa lapsuudessani ollut esim. juomapulloja päiväkodissa mukana, ei harrastuksissakaan. Nyt pullot koko ajan käsillä ja samat vedet lilluvat vähintään koko päivän siellä pullossa. Yhdessä avoimessa pk:ssa kuuntelin kun viereisessä pöydässä puhuttiin paikan muovilautasista, kuinka niitä voi käyttää mikrossa (vaikka pohjassa ei tästä merkintää). No, voihan niitä ehkä käyttää joo, eivät sula sinne mikroon, mutta aivan eri asia mitä kaikkea niistä irtoaa siihen ruokaan siellä mikrossa, yäk.

Joku kirjoitti tällä palstalla äskettäin kiinalaisesta tutustaan, joka ei koskaan osta/laita suuhunsa mitään, siis mitään kiinalaista. Syynä se, ettei sieltä tulevista tuotteista voi lainkaan tietää mitä sisältävät. Eli esim. nämä elintarvikekelpoinen-leimat astioiden pohjissa ovat vain silmänlumetta, leiman saa painettua sinne helposti samalla kun tuote tehdään tehtaalla, ei mitään tekemistä sen kanssa onko tuote oikeasti elintarvikekelpoinen. Muistamma mm. melamiini-äidinmaidonkorvikkeet...

Vierailija
59/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina olen miettinyt miksi minulla alkoi kuukautiset niin helkkarin aikasin verrattuna muihin luokkalaisiini tyttöihin. Olin paria kuukautta aikaisemmin täyttänyt 11 vuotta kun ne alkoivat, rintojen kasvu alkoi jo vuotta aikaisemmin. Tuohon aikaan olin tosi laiha, jopa aneeminen,  muistan syöneeni useamman rautakuurin ala-asteikäisenä. Perusterve olen ollut aina, ikinä en ole sairastanut edes oksennustautia. Ajattelin aina että olen vain kummallinen poikkeus, kunnes näin sen aiheesta käsittelevän dokkarin. Eipä se mitään selviä vastauksia antanut, toivon vaan ettei oma tytär joudu yhtä aikaisin kokemaan samaa.

Sama. Olin vasta 10v, kun kuukautiseni alkoivat ja kärsin siitä, että kuukautiset alkoivat niin nuorena.  Siihen aikaan aina viitattiin, että pyöreillä tytöillä alkaa menkat aikiaisin. Olin kuitenkin ihan normaalipainoinen ja liikunnallinen tyttö. Äitini taas pääsi 15-vuotiaaksi ennen kuin kuukautiset alkoivat. Ei sitten ainakaan genetiikka noudatellut siltä osin noudatellut samoja linjoja. En tiedä, miksi menkkani alkoivat niin aikaisin. EI muuallakaan suvussa kenelläkään ollut ollut yhtä varhain ensimmäisiä kuukautisia kuin minulla. Kieltämättä tulee mieleen, että hormonihäiritsijät siellä sotkivat pakkaa. Myöhemminkin olen ollut hyvin herkkä hormonitoiminnaltani; menee sekaisin pienestä, varsinkin juuri ulkoapäin tulevista estrogeeneistä (mm. hormoniehkäisy, kasviestrogeenit). 

Vierailija
60/66 |
08.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä syitä tiedossa? Kuten esimerkiksi ns. hormonihäiriköt, flatalaatit ja muut yhdisteet muoveissa. Aiheuttaa hedelmättömyyttä ja puberteetin aikaistumista.

Ftalaatit on aiemmin yhdistetty lähinnä poikien hormonitoiminnan häiriöihin, nyt vasta laajemmin myös tyttöjen. Ja jostain syystä jotkut reagoivat niihin kovemmin kuin muut. EU:ssa on vauvantarvikkeille ftalaattirajat, mutta jos vaikka ebaysta Kiinasta vauvantarviketta tilailee niin varmasti saa melkoisen ftalaattipommin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan