Kunnioitatko perinteisiä perhearvoja? Onko avioliitto miehen ja naisen välinen liitto?
Kommentit (44)
Minun puolestani kuka tahansa voi mennä naimisiin kenen tahansa paitsi lähisukulaisen kanssa. Eihän se minulta ole pois, kun ihmiset rakastavat ja sen vihkivalalla sinetöivät.
Mielestäni koko instituutio on aikansa elänyt. Sitä pitäisi muuttaa rajulla kädellä. Toivon myös, että avoliitossa elävät saisivat yhtäläiset oikeudet kuin mitä avioliitossa olevilla on.
Kyllä minä homoliitot sulatan ihan mielelläni, ei ole minulta pois. Olen vakaa avioliiton kannattaja, mitkään avoliitot ei sopisi ainakaan itselleni. Haluan vakaan, sitoutuneen perheen, jossa paperityöt on hoidettu niin myötä kuin vastoinkäynneissäkin. Omat vihkimiseni ovat maistraatissa tapahtuneet ilman mahtihäitä ja se sopi minulle mainiosti. Olen siis toisessa avioliitossani, koska ensimmäinen päättyi kuolemaan.
Avioliitto on juridinen sopimus, jota parisuhteen rekisteröinti ei vastaa. Minusta tasa-arvoinen avioliitto on hyvä juttu. Kirkolta pitäisi ottaa kokonaan pois vihkimisoikeus ja tilalle tulisi pelkkä kirkollinen siunaus, jos joku vihitty ppari sellaisen haluaa.
Miksi lähisukulaisten liitto on pois?
Miehen ja naisen välistä avioliittoa kannattavat usein vetoavat "perinteisiin" perhearvoihin. Heille tykkään kertoa, että yksiavioisuus on hyvin tuore ilmiö. Yleisin avioliittomalli kautta aikojen on ollut moniavioinen, eli siinä teille niitä "perinteisiä" perhearvoja!
Itse en siis kannata moniavioisuutta, mutta perinteisempää se on kuin moderni yksiavioinen avioliitto.
Homoparit saavat puolestani mennä naimisiin ihan vapaasti, pitäisi olla täysin samat muodollisuudet ja oikeudet kuin heteropareillakin. Olen naimisissa, minusta se on kätevä tapa jykevöittää parisuhde byrokraattisessa mielessä.
Perinteiset perhearvot? Mies käy töissä ja nainen hoitaa kodin ja lapset vai? En kunnioita.
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani kuka tahansa voi mennä naimisiin kenen tahansa paitsi lähisukulaisen kanssa. Eihän se minulta ole pois, kun ihmiset rakastavat ja sen vihkivalalla sinetöivät.
Mikset hyväksy lähisukulaisten avioliittoa, jos molemmat ovat täysi-ikäisiä? Et ole kovin suvaitsevainen.
Minusta avioliitto on aikansa elänyt ja jopa vastenmielinen instituutio. En siis itse halua naimisiin. Kuitenkin ajattelen niin, että niille heteropareille jotka naimisiin haluavat, pitää suoda oikeus kirkolliseen vihkimiseen kristillistä kulttuuriperintöä vaalien. Seksuaalivähemmistöt avioitukoot muualla, mutta saakoot samat juridiset oikeudet.
Minusta avioliitto on ihan turha kaikkien kesken. Lopettais ihmiset menemasta naimisiin ja kayttaisvat nekin suuret juhlarahat johonkin parempaan... vaikka vaan ihanaan perhelomaan. Nyt tulee tietenkin vastauksia, etta meidan juhlat oli 0 euroo kun mentiin vaan maistaraatissa ja sitten syotiin nakkisampylat kotona. Onnea vaan!!
Ja kylla hyvaksyn homo-avioliitot.
Tietenkin hyväksyn homoliitot ja kaikki olemisen muodot, joissa molemmat osapuolet (tai kaikki) haluavat täysivaltaisina aikuisina samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni koko instituutio on aikansa elänyt. Sitä pitäisi muuttaa rajulla kädellä. Toivon myös, että avoliitossa elävät saisivat yhtäläiset oikeudet kuin mitä avioliitossa olevilla on.
Mitähän järkeä siinä olisi? :D Avoliittolaiset eivät yleensä juuri halua niitä avioliiton juridisia puolia, siksi ovatkin avoliitossa.
Jos perhearvojen kunnioitus tarkoittaa sitä että homot eivät saisi mennä naimisin, en kunnioita. Perhe sinänsä on mulle kyllä tärkeä instituutio. En vaan näe miksi homojen avioliitto-oikeus muiden perheiden asemaa mitenkään rapauttaisi. Se, vihkiikö kirkko homoja vai ei, on taas oma asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten sinulta pois, jos joku menee naimisiin lähisukulaisen kanssa?
Kunnioitan perhearvoja, eli sitoutumista, vastuunottoa, rakkautta ja toisen huomioimista. Ja joo, minulle avioliittoNI on miehen ja naisen välinen. Naisparille sitten naisen ja naisen jne.
Kunhan molemmat (kaikki) osapuolet ovat täysvaltaisia ja kykeneviä päättämään asioistaan, kukin pariutukoon niinkuin tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten sinulta pois, jos joku menee naimisiin lähisukulaisen kanssa?
Sterilisaatiolla tämäkin voisi mennä. Lähisukulaisten jälkeläiset kun tuppaavat olemaan erittäin sairaita. Puhutaan muutenkin äärimmäisen harvinaisista ihmisistä, jotka haluaisivat ylipäätään naimisiin vaikka ovat lähisukulaisia. Ei hetkauta periaatetta puoleen eikä toiseen.
En kunnioita, pidän miehen ja naisen rooleja täysin vanhanaikaisina, tarpeettomina ja sukupuolistavina, vaikka kristitty uskovainen olenkin.
Minulla ei ole mitään seksuaalivähemmistöjä vastaan, mutta avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto.