Te, jotka olette käyneet lukion!
Olen siis -96 syntynyt nuori nainen. Olen käynyt ammattikoulun ja valmistuin tänä vuonna merkonomiksi.
Olen aina halunnut lukioon, mutta minulla oli peruskoulussa matematiikka, fysiikka ja kemia aika vaikeaa. Ja on vieläkin. Päädyin tämän takia kauppikseen.
Kauppis oli ihan hyvä koulu-jokseenkin vain tylsä- koska tykkään lukea ja ajatella, eikä siellä sellaista tehty. Olenkin yleissivistykseni saanut peruskoulusta ja omien mielenkiinnon kohteiden kautta (uutiset, erilaiset dokumentit, elokuvat, kirjat jne.)
Kuitenkin, tulin tänne pyytämään teiltä hieman vinkkejä. Haluaisin aloittaa iltalukion töiden ohella ja tähdätä sen jälkeen yliopistoon opiskelemaan joko oikeustieteitä tai valtio-oppia. Kysyisin siis sitä, että olisiko järkevää käydä minun tapauksessani koko lukio(vaikka muutamassa aineissa pahoja ongelmia) ja saada siitä päättötodistus sekä yo-todistus, vai olisiko järkevintä vain opiskella pelkkö yo-tutkinto? Kummasta olisi oikeasti enemmän hyötyä itseni ja jatko-opintojen kannalta?
Ajattelin kirjoittaa joka tapauksessa äikän, ruotsin, pitkän englannin, yhteiskuntaopin, filosofian ja ehkä joko historian, uskonnon tai espanjan.
Tiedän, että ihminen tarvitsisi matematiikkaa elämässään ja sitä olisi hyvä harjoitella ja osata, mutta en vain osaa ja ymmärrä sitä. Selviän perus - + laskuista sekä kertotaulusta, mutta päässälasku on minulle vaikeaa, kun kyseessä on isot luvut. En osaa myöskään prosenttilaskuja, joka tarkoittaa sitä, että jos nyt hakisin pankista esimerkiksi lainaa, niin en ymmärtäisi mitään koroista tms. Maalaisjärjelläkin selviää onneksi aika hyvin.
Peruskoulussa selvisin kohtalaisesti matematiikasta. Nyt kun pohdin asiaa tarkemmin, niin osasin kyllä matematiikkaa kun keskityin. Tunneilla tein tehtävät nopeastikin, mutta kokeessa en vain ikinä osannut mitään ja sainkin aina kutosia ja vitosia(ylä-asteella). Aivoni unohtavat nopeasti matemaattiset kaavat, eikä ne näemmä vain pysty käsittelemään numeroita yksinkertaisesti tai loogisesti. En siis ole mikään tyhmä tai vajaaälyinen ihminen, vahvuuteni ovat vain muissa asioissa ja aineissa.
Tulipas tästä pitkä sepustus, kuitenkin mietin lähinnä sitä, että kannattaako minun tapauksessani yrittää edes enää matematiikkaa, tai koko lukiota, vai luovutanko ja suoritan vain sen yo-tutkinnon keskittyen aineisiin, joissa olen erittäin hyvä?
Kiitos jo etukäteen kun viitsitte vastata!
Kommentit (25)
Hei ja kiitos kaikille kattavista ja hyvistä vastauksista!
Kauppiksella tarkoitin ammatillista kauppaoppilaitosta. Ainakin täällä päin on ammattiopisto, joka opettaa pelkästään liiketaloutta, joten kauppikseksi sitä täällä sitten kutsutaan.
Kävin tänä keväänä oikiksen pääsykokeissa, mutta ilman valmennuskurssia ei ollut niin hyviä mahdollisuuksia päästä sisään - tosin lukeminenkin jäi vähän toisaalle työn ohella. Kävin sitten lopulta vain katsomassa kokeen ja tein mitä osasin ja muistin. Kokeen jälkeen heräsi vielä vahvemmin ajatus, että haluan lukioon ja haluan kirjoittaa ylioppilaaksi. Ja sitten vasta hakisin uudestaan kumpaan nyt sitten sen jälkeen haluankaan. Niin, ja jos koko lukion kävisin, niin kirjottaisin totta kai myös silloinkin yo-paperit.
Mulle tuo lukio olisi kuin eräänlainen välietappi. Tiedän, että suoraakin amiksesta pääsee yliopistoon, mutta haluaisin ehdottomasti lisäsivistystä ja opiskella lisää. Muutaman L:lläkin olisi tavoitteena!
Kiitos paljon myös tsemppiviesteistänne koskien tuota matematiikkaa. Haluaisin oppia kyllä sitä, sillä jo ala-asteelta olen sitä pelännyt, karttanut ja lopulta päätynyt sitä inhoamaan. Kotonakaan ei siihen apua saanut. Toistan nyt taas hieman itseäni, mutta se kertoo paljon tasostani, kun en osaa edes litraa muuttaa desimetreiksi tai edes niitä tärkeitä prosenttilaskuja, jota tarvitaan joka päiväisessä elämässä. Tuota matematiikkaa en edes tajunnut olevan valtsikan opinnoissa. Tilastomatematiikkaa opetetaan varmaan lyhyessäkin matematiikan kurssilla?
Kyllä mä taidan ihan omaksi parhaakseni edes yrittää sitten nyt syksyllä. Ei siitä haittakaan ole! Olisi huikeaa jos nyt vähän vanhempana osaisin keskittyä siihen paremmin ja lopulta oppisin ja osaisin.
Kyllä, merkonomi olen vaikken matematiikkaa osaakaan. Matematiikan kursseista pääsin nipin napin läpi. Kokeista nipin napin läpi. Myyjänä en kyllä voisi toimia, ellei kassa näyttäisi automaattisesti rahamäärää, joka asiakkaalle annetaan takaisin.
Eli siis tiivistettynä- voisin ottaa vain sen yo-tutkinnon( eli opiskelen vain niitä vahvuuksiani) ja sitten ylimääräisenä aineena saisin sitten ottaa sen matematiikan, vaikka en sitä tulisi todennäköisesti kirjoittamaan?
AP
Suosittelisin itsekin matikankurssien ottamista iltalukiossa, vaikka et matikkaa meinaisi kirjoittakaan, kaikesta vähäisestäkin harjoittelusta on varmasti hyötyä yliopisto-opiskelua ajatellen, ja yleisestikin elämää varten. Itselleni matematiikka on aina ollut vaikeaa, tukiopetuksessa on käyty ala-asteen viitosluokalta asti käyty aina, eikä se vaan edelleenkään jotenkin aukea. Lukion lyhyen matikan loppuarvosana ja yleinen keskiarvo oli vitonen :D kuitenkin yliopistossa opiskeleminen sujuu mukavasti. Matikkaa täälläkin tarvitsee silloin tällöin, opiskelulinjallani pitää tehdä tilastoja ja laskea väestönmuutoksia ja prosenttilaskuja ym harva se päivä, mutta niistä selviää kyllä sisukkuudella lahjattomampikin matikkapää. Valtio-opissa tulet varmasti törmäämään näihin itsekin, mutta uskon että tulet pärjäämään niissä kyllä :) lukion matikankursseissa on myös vaihtoehtona muistaakseni joku tilastollinen kurssi, joka ehdottomasti kannattaa käydä ja yrittää opiskella edes jotakin perusjuttuja parhaansa mukaan.
Eli jos haluat suorittaa lukion, sinun on opiskeltava matematiikkaa. Yo-koetta sinun ei matikassa tarvitse suorittaa, ellet halua. http://www.aikuislukiot.fi/opiskelu/opintojen-alkaessa/mitae-opiskellaa…
Ja lyhyessä matikassa on yhteensä kuusi pakollista kurssia. Näistä vähintään neljästä sinun on päästävä läpi.
Lukio on melko turha kun sulla on jo toisen asteen tutkinto, mutta jos haluat sen omaksi iloksesi käydä niin anna mennä. Toki jos pääsykoejärjestelmää muutetaan tai saat E/L-paperit on siitä selvää hyötyäkin. Lisäksi joissain alemman tason paskaduuneissa sitä ylioppilasstatusta näkyy arvostettavan...
Mitä sitten teetkin, siin suosittelen yrittämään ensi keväänä yliopistoon niin saat hyvän kuvan siitä, millainen vaatimustaso on valtio-oppiin ja oikikseen ja voit miettiä onko susta siihen vai ei.