Onko PELLAVA ihan mahdoton materiaali häävieraan mekkoon?
Ajattelin turkoosia pellavaa, mutta mietin rypistyvyyttä ja sitä onko materiaali edes riittävän juhlava. Mitä mieltä olette? Täytyykö ottaa jotain erityistä huomioon, jos käyttää pellavaa?
Kommentit (33)
Laskeutuuko pellava nätisti?
Pitäisikö olla vuorikangas?
Vierailija kirjoitti:
Pellava on ihan kesämateriaali! Voi se vähän rypistyä, mutta kuuluu kankaan luonteeseen.
Ihan vai ihana?
Pellava on kaunis ja kallis materiaali. Sopii erittäin hyvin häävieraalle. Pellavan rypistymisestä puhutaan mielestäni ihan turhaan, koska moni muukin materiaali rypistyy samalla tavalla niistä paikoista, joista vaate kantajansa yllä yleensä menee ryppyyn.
Laskeutuu, pellavahan on aika jäykkää uutena ja pesusta tulleena. Pehmenee käytössä. Laittaisin kyllä alushameen juhlan kunniaksi, muuten en.
Itse olen ajatellut pellavan materiaalina sellaiseksi aika arkiseksi kesäkäyttöön juuri rypistyvyytensä vuoksi.
Kumpi sopii pellavahameeseen (tai mekkoon) mielestänne paremmin: rypytetty vyötärö vai laskoksille vekattu vyötärö?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi sopii pellavahameeseen (tai mekkoon) mielestänne paremmin: rypytetty vyötärö vai laskoksille vekattu vyötärö?
Paras vaihtoehto olisi muotolaskokset vyötäröllä, niin istuu hyvin laskeutuu kauniisti eikä pönkötä ja lisää massaa vyötärölle ja lantiolle.
Vierailija kirjoitti:
Laskokset ehdottomasti!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut pellavan materiaalina sellaiseksi aika arkiseksi kesäkäyttöön juuri rypistyvyytensä vuoksi.
Keskiluokkaiset ihmiset kulkevat rypistyvissä pellavavaatteissaan kesän pippaloissa. Tietysti mallikin vaikuttaa asusteiden ohella siihen, onko vaate arkinen vai juhlava. Hihaton väljä suora mekko, paljaat sääret, rento laukku ja narusandaalit ovat enemmän loma- kuin juhla-asu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskokset ehdottomasti!
Eikö niiden silittäminen ole työlästä?
Jaa, missähän materiaalissa yläluokka sitten kulkee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaiset ihmiset kulkevat rypistyvissä pellavavaatteissaan kesän pippaloissa. Tietysti mallikin vaikuttaa asusteiden ohella siihen, onko vaate arkinen vai juhlava. Hihaton väljä suora mekko, paljaat sääret, rento laukku ja narusandaalit ovat enemmän loma- kuin juhla-asu.
Totta. Kaikissa juhlissa on pellavamekkoja ja pellavaisia miestenpukuja, mutta ne ovat niitä kalliimman näköisiä, ei mitään hippiasuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tähän keskiluokkaisuuden sotket?
Pellava on hieno luonnomateriaali.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, missähän materiaalissa yläluokka sitten kulkee?
Suomessa on niin pieni varsinainen yläluokka, että siitä on turha vääntää. Meillä ei ole esimerkiksi sellaista aatelistoa kuin Briteissä, vaan aatelisto on enimmäkseen sekoittunut muihin luokkiin (poikkeuksia on toki). Ylempi keskiluokka pukeutuu hillityn klassisesti ja kalliimmin kuin työväenluokka - jos yleistäminen sallitaan.
Mutta ei nyt tehdä tästä luokkakeskustelua.
Pellava + kotelomekko on se juttu.
Ei missään tapauksessa pellavaa juhlamekkoon, sehän rypistyy! Muovia sen olla pitää, eli polyesteriä ehdottomasti juhliin. Sopivasti hiostavaakin ja haisee ihanalle kun vähän hikoilee!
Ps. pellava on ihan hyvä juhlamekkoon ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä tähän keskiluokkaisuuden sotket?
Pellava on hieno luonnomateriaali.
No, keskiluokkaiset tyypit nyt vaan käyttävät pellavaa tosi paljon. Katsopa jotain kesäkokkareita, niin huomaat. Ja siksihän he juuri käyttävät pellavaa, koska keskiluokka haluaa paremmissa vaatteissa erottua halpojen keinokuitujen käyttäjistä.
Riippuu tietysti ihan siitä millainen asu kokonaisuudessaan on kyseessä ja kuinka juhlava tilaisuus on. Jos kyseessä on kokki-Kolmosen tyyppinen rohdinpaita, niin ei sitten, mutta jos taas on ohut ja tyylikös asu niin sitten käy. Paitsi jos on kyseessä tilaisuus jossa ollaan kaikki frakeissa ja naiset pitkissä puvuissa tiarat päässä.
Pellava on ihan kesämateriaali! Voi se vähän rypistyä, mutta kuuluu kankaan luonteeseen.