pääsykoetulosten odottajat
no niin, ei jaksais millään odotella 1.7. asti kun tulee tietoa..
onko teille tullut yliopiston hauista miten aikaisin tietoa, vai onko vaan pakko kärsiä juhannyksen yli...ootteko saaneet tekstari-ilmoituksia vai vain opintopolussa vai miten?
Kommentit (1328)
Pääsin AMK:iin päivätoteutukseen, mutta tilanteeni muuttui enkä varmaan pysty kulkea 200km päässä koulussa. Pystynkö vaihtamaan sisäisesti saman alan monimuotototetukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, toinen varasija. Viime vuosina kukaan ei ole perunut, joten tuskin tänäkään vuonna. Ensi vuonna on pakko päästä, ennen kuin pahatäti opetusministerimme tekee pääsykoeuudistuksen 2018. Sen jälkeen joudun jäämään loppuelämäkseni kotiin toimeentulotuella elelemään.
Mikä uudistus?? :O
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ministeri-grahn-laasonen-mt…
Oon toi 1073 viestin kirjoittaja ja pakko lisätä vielä että luin omaan 1. vaihtoehtoon tosi paljon, osasin käytännössä ulkoa koko alueen, jännitin koetta paljon mutta sitten omasta mielestäni osasin tosi hyvin vastata kaikkii. Toiseen kokeeseen (johon pääsin sisälle) luin todella vähän ja huolimattomasti, vastasinkin vähän omasta mielestäni huonosti siinä kokeessa mutta olin aika rennolla fiiliksellä kokeessa ja sen jälkeen. Ja nyt pääsin sinne sitten sisälle, kuinka huonoja ne muut siellä sitten lie olleet jos minäkin pääsin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, toinen varasija. Viime vuosina kukaan ei ole perunut, joten tuskin tänäkään vuonna. Ensi vuonna on pakko päästä, ennen kuin pahatäti opetusministerimme tekee pääsykoeuudistuksen 2018. Sen jälkeen joudun jäämään loppuelämäkseni kotiin toimeentulotuella elelemään.
Jokin huippusuosittu ala (lääketiede, oikeustiede, psyka tms.) kenties? Kannattaa harkita muitakin ihan varavaihtoehtoina.
Mulla sama tilanne, taustalla jo yksi maisterin tutkinto, enkä tasan vaihda alaa kuin jollekin huippualalle. Siis en todellakaan lue enä mitään toista "Eikö hyvät tyypit aina työllisty?"-tutkintoa.
no totta kai siinä tapauksessa, että on jo maisterin paperit kourassa on turha tehdä kahta ihan kivaa pilipalitutkintoa. mutta ärsyttää toi asenne että lukiopohjalta sanotaan "yhyy en päässyt Helsingin oikikseen edes toisella yrittämällä joten nyt olen sossupummina loppuelämän".
tietääkö kukaan, saako alempien eli peruuntuneiden paikkojen pistemääriä tietää? muutin mieleni ja olisinkin halunnut mennä alempaan kuin mihin pääsin, joten kiinnostaisi tietää, olisivatko pisteet riittäneet. mitään s-posteja ei ole mistään tullut.
Ykkösvaihtoehtoon on mentävä, jos johonkin menee. Toisin sanoin et voi ottaa 2. tai 3. vaihtoehtoa vastaan vaikko olisitkin päässyt niihin, jos olet päässyt 1. vaihtoehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustaisin ilman opiskelupaikkaa jääneitä avoimen yliopiston opintoihin. Kaikkia aineita ei tosin voi opiskella avoimessa, esim. lääketiedettä, mutta kappas, siellä voi opiskella noissa opinnoissa tarvittavaa fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, ...
Ei kannata tyhjän panttina odotella vuotta.Maksavat, ei ole rahaa. Jos taas on sen 8 tuntia töissä ja päälle työmatkat, ei ole aikaa. Varsinkaan kun sen päälle pitäisi vielä lukea itse pääsykokeisiin.
Paljon vähemmän rahaa on päätoimisella opiskelijalla, jonka opinnot eivät maksa mutta opintotuki on pieni. Ei yksi tai kaksi perusopintokokonaisuutta avoimessa niin paljon maksa, jos saa palkkaa tai edes työmarkkinatukea.
Avoimessa 120e/lukukausi
Olen reilut puol tuntia jonottanut HY:n hakupalveluun erillishaun kadonneista tuloksista. Jos ei tänään saa tietää niin menee taas ensi viikkoon. Eivät varmasti pura tänään koko sitä sähköpostitulvaakaan, mikä sinne menee. Ja puhelinaika kolme tuntia vaan. :(
Vierailija kirjoitti:
Ykkösvaihtoehtoon on mentävä, jos johonkin menee. Toisin sanoin et voi ottaa 2. tai 3. vaihtoehtoa vastaan vaikko olisitkin päässyt niihin, jos olet päässyt 1. vaihtoehtoon.
jos tuo oli vastaus viestiin 1079, niin tiedän kyllä :) haluaisin vain tietää pisteeni ensi vuoden mahdollisuuksia arvioidakseni. jos multa kysytään niin tämä priorisointisysteemi on aivan älytön. toiset meistä tarvitsevat paaaaljon aikaa näin tärkeiden kysymysten jahkaamiseen. nyt ei edes kehtaa ottaa tuota ylempää vastaan ettei ensikertalaisuus mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustaisin ilman opiskelupaikkaa jääneitä avoimen yliopiston opintoihin. Kaikkia aineita ei tosin voi opiskella avoimessa, esim. lääketiedettä, mutta kappas, siellä voi opiskella noissa opinnoissa tarvittavaa fysiikkaa, kemiaa, biologiaa, ...
Ei kannata tyhjän panttina odotella vuotta.Maksavat, ei ole rahaa. Jos taas on sen 8 tuntia töissä ja päälle työmatkat, ei ole aikaa. Varsinkaan kun sen päälle pitäisi vielä lukea itse pääsykokeisiin.
Paljon vähemmän rahaa on päätoimisella opiskelijalla, jonka opinnot eivät maksa mutta opintotuki on pieni. Ei yksi tai kaksi perusopintokokonaisuutta avoimessa niin paljon maksa, jos saa palkkaa tai edes työmarkkinatukea.
Avoimessa 120e/lukukausi
Joissakin amkeissa työttömät voivat opiskella avoimen kursseja ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa 120e/lukukausi
Yliopistoissa 15e/1op, jotkut opintokokonaisuudet voi saada hieman edullisemmalla könttäsummalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa 120e/lukukausi
Niin, ei ole kallis. Mun avoimen opintoni maksoivat 15e/opintopiste, eli 375 euroa. Oon ollut työtön ja suurimmaks osaks kokonaan tuloton tän vuoden, eli oon ollut avopuolison ja sukulaisten armoilla. En oo pystynyt maksamaan edes omaa osaani vuokrasta. Isäni oli kuitenkin ihana ja maksoi mulle nuo perusopinnot avoimessa. Avoin teki mulle tosi hyvää, löysin nimittäin oikeasti oman juttuni sen myötä! Opinnoista oli myös paljon hyötyä pääsykokeen kannalta, enkä varmaan ois päässyt samalla tai runsaammallakaan lukemisella sisään, jos en ois saanut perspektiiviä noista vuoden aikana käymistäni kursseista. Nyt oon tosi iloinen ja kiitollinen saamastani opiskelupaikasta.
Avoin yliopisto/AMK on oikeasti ihan valtavan kannattava investointi itseen. Noi rahat nyt saa kasaan vaikka pulloja keräämällä, ellei muuten onnistu.
Mulla takana hyvä , ammatin antava FM-tutkinto ja vuosien työkokemus. Silti viimeiset pari vuotta työttömänä. Nyt tosiaan sai psykasta opiskelupaikan. Ihanaa saada uusi mahdollisuus elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään tietoa milloin amk opinnot suunnilleen alkavat? Netistä ainaki vaikea löytää.. onko elokuun puolessa välissä vai vasta lopulla?
Lukee amkien omilla sivuilla, yleensä elokuun loppupuolella . Mihin pääsit?
Pääsin laurean sairaanhoitajaksi. Asun koulusta 2km joten tämä on tosi hyvä juttu! Olen vaan sekaisin ku seinäkello tällä hetkellä kun pitää kaikki työt järjestää uudelleen ja en tiiä miten päin olisi... onnellinen silti :)
Vierailija kirjoitti:
Olen reilut puol tuntia jonottanut HY:n hakupalveluun erillishaun kadonneista tuloksista. Jos ei tänään saa tietää niin menee taas ensi viikkoon. Eivät varmasti pura tänään koko sitä sähköpostitulvaakaan, mikä sinne menee. Ja puhelinaika kolme tuntia vaan. :(
Tunnin jonotettuani pääsin läpi. Erillishakujen tulokset HY tulee vasta maanantaina tai tiistaina. Opintopolkuun ja sähköpostiin. Tähän pari valittua kirosanaa...........
Vierailija kirjoitti:
Mulla takana hyvä , ammatin antava FM-tutkinto ja vuosien työkokemus. Silti viimeiset pari vuotta työttömänä. Nyt tosiaan sai psykasta opiskelupaikan. Ihanaa saada uusi mahdollisuus elämässä.
ihanaa, onnea! jotenkin tuntuu, että ainakin asiakastyötä tekevälle psykologille voisi olla ihan hyvä, että on jo työ- ja elämänkokemusta :) tällaiset jutut on tosi rohkaisevia.
Vierailija kirjoitti:
Crahn - Laasonen vois tosiaan saada kenkää opetusministerin virasta eneen kevättä 2019.:)
Luokanopettajaksi varasijalla 25. Voi itku. Saa nähdä koska saa itsensä kasattua ja yrittää uudestaan.. :D
Onnittelut silti kaikille jotka sai opiskelupaikan, nauttikaa! Ootte tän kaiken ansainnut :)
Mulla sama tilanne, taustalla jo yksi maisterin tutkinto, enkä tasan vaihda alaa kuin jollekin huippualalle. Siis en todellakaan lue enä mitään toista "Eikö hyvät tyypit aina työllisty?"-tutkintoa.